Jump to content

[TUT]BBcode uitgelegd


Rivel

Recommended Posts

Welkom bij deze tutorial!

Inleiding

In deze tutorial ga ik jullie de basis van BBcode uitleggen, zeker de tags die hier op GTAF te gebruiken zijn in berichten... Voor deze tut. heb je absoluut geen voorkennis nodig. BBcode is een vereenvoudigde versie van HTML.

Benodigheden

Eigenlijk heb je niets nodig om hier mee te werken, buiten het vakje in je profiel bovenaan dit forum waar je je handtekening kan veranderen. Dit vind je bij Lid Menu >> Instellingen >> Handtekening. Je kan ook altijd Kladblok gebruiken, maar dit hoeft niet.

Het principe

BBcode werkt met de [] tekens, als we een tag openen dan gebruiken we: [De tag] en als we hem sluiten: [/De tag]. Het einde is dus meestal met / erin.

De Basistags

Naja, we beginnen er maar aan:

Stel, ik wil iets vetgedrukt:

Dan gebruiken we:

[B]Je tekst[/B]

En buiten de codebox word dat dan: je tekst. We gebruiken dus B(Bold) voor vetgedrukt.

Nu willen we iets onderlijnen

Dan gebruiken we:

[U]Je tekst[/U][/U]
Buiten de codebox word dit dan [u]je tekst[/u]. Je gebruikt dus de U(underline) voor onderstreept.

Nu wil ik dat de tekst [i]cursief[/i] is.
Dan gebruiken we:
[code][I]Je tekst[/u]

Buiten de codebox word dat dan Je tekst je gebruikt dan de I voor schuingedrukt.

Nu wil ik een afbeelding toevoegen:

We gebruiken dan:

[IMG=De link van je afbeelding upgeload bij Imageshack of ergens anders]

Buiten de codebox krijg je dan een afbeelding, we gebruiken dus de IMG(Image) voor een foto.

Nu wil ik een hyperlink(tekst waarop je klikt en je naar een pagina gaat)

Dan gebruik je:

[URL=HTTP://www.gtaforum.nl]Je tekst[/url]

Dan krijg je: Je tekst. Na de = moet er dus de link koen, tussen de twee tags je tekst en op het einde URL.

Nu wil ik graag een kleurtje toevoegen:

Dan gebruik je:

[color="#9ACD32"]Je tekst[/COLOR]

Buiten de codebox krijg je: Je tekst. Die code kan uiteraard veranderd worden naar een andere code voor een andere kleur. Je kan ook gewoon de engelste term van de kleur gebruiken. Hier een kort overzicht:

red = rood

blue = blauw

green = groen

yellow = geel

rose = roze

orange = oranje

(Met dank aan SWYV)

Nu wil ik graag de grootte wijzigen.

Dan gebruik je:

[size="4"]Je tekst[/size]

Dan krijg je: je tekst. De groote (dus het getal) kan je nog wijzigen t.e.m 7.

Zo, misschien zet ik er later nog wel wat andere tags bij. Maar nu hebben jullie dit al. Dit topic staat open voor reactes/aanvullingen op deze tut.! Ik wens je veel plezier!

Bewerkt: door Preddy
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Hallo allemaal!

Welkom bij deze tut. waarin ik jullie ga leren BBcode's te combineren. Ik raad je aan om eerst mijn vorige tut. te lezen. Voor je hieraan begint! Najah, je hebt niets anders nodig voor deze tut. dan het vakje in dit forum voor je handtekening... Kladblok is wel handig maar dat hoeft niet. Oke dan, we beginnen eraan.

Stel: Ik wil een afbeelding hebben en als je erop klikt dan moe tje naar deze site worden gestuurt. Dan beginnen we eerst met:

[url=www.gtaforum.nl][/url]

De URL tags in te voeren. Nu pakken we een afbeelding, upgeload bij Imageshackbv. en zetten we:

[url=www.gtaforum.nl][img=http://img373.imageshack.us/img373/3421/yrslogo2ts8.jpg][/url]

Zoals je ziet. Heb ik tussen de URL tags de IMG tags gevoegd. Met daarin de link van imageshack. Buiten de CODE box krijg je dan:

yrslogo2ts8.jpg

Dat is altijd handig voor sigs. ofzo, voor als je bv. wilt doorverwijzen naar een forum ofzo...

Nu we dit onder de kni ehebben zullen we eens wat anders proberen. Nu wil ik een link me tekst. Die vetgedruktstaat. Oke dan, eerst zetten we terug:

[url=www.gtaforum.nl][/url]

En dan voegen we er de B-tags aan toe, dus dan pakken we:

[url=www.gtaforum.nl][B]Bezoek nu GTAforum.nl[/B][/url]

Buiten de CODE box krijg je dan: Bezoek nu GTAforum.nl. Zoals je ziet is het niet echt moeilijk! Maar het is handig.

Nu wil ik een gekleurde onderstreepte tekst.

Dan pakken we:

[color=red][/color]

Nu voegen we de onderstreepte tekst toe:

[color=red][U]Je tekst[/U][/color]

Buiten de codebox krijg je dan:

Je tekst

Zo kan je bv. nog een link toe voegen. Die zet je dan tussen de COLOR en de U tag.

Ziezo. Het zijn maar een paar vbn. maar ik neem aan dat je het nu door hebt? Het is niet zo moeijlijk. Maar je kan er wel veel mee doen. Probeer het maar uit.

Voor vragen en/of opmerkingen. Post het hier of stuur een PB.

Tot ziens en tot een volgende tut.

Rivel

Bewerkt: door Rivel
Link to comment
Delen op andere websites

Dit vind ik al een stuk nuttiger dan de vorige die je hebt gemaakt, dit wordt nog wel eens gevraagd dus dan is het altijd handig. Voor de aardigheid heb ik beide samengevoegd in één topic (paar posts gedelete maar het zij zo) zodat het samen één mooi geheel vormt. Plaatsje in de MTL voor jou :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...