In deze tutorial ga ik jullie de basis van BBcode uitleggen, zeker de tags die hier op GTAF te gebruiken zijn in berichten... Voor deze tut. heb je absoluut geen voorkennis nodig. BBcode is een vereenvoudigde versie van HTML.
Benodigheden
Eigenlijk heb je niets nodig om hier mee te werken, buiten het vakje in je profiel bovenaan dit forum waar je je handtekening kan veranderen. Dit vind je bij Lid Menu >> Instellingen >> Handtekening. Je kan ook altijd Kladblok gebruiken, maar dit hoeft niet.
Het principe
BBcode werkt met de [] tekens, als we een tag openen dan gebruiken we: [De tag] en als we hem sluiten: [/De tag]. Het einde is dus meestal met / erin.
De Basistags
Naja, we beginnen er maar aan:
Stel, ik wil iets vetgedrukt:
Dan gebruiken we:
[B]Je tekst[/B]
En buiten de codebox word dat dan: je tekst. We gebruiken dus B(Bold) voor vetgedrukt.
Nu willen we iets onderlijnen
Dan gebruiken we:
[U]Je tekst[/U][/U]
Buiten de codebox word dit dan [u]je tekst[/u]. Je gebruikt dus de U(underline) voor onderstreept.
Nu wil ik dat de tekst [i]cursief[/i] is.
Dan gebruiken we:
[code][I]Je tekst[/u]
Buiten de codebox word dat dan Je tekst je gebruikt dan de I voor schuingedrukt.
Nu wil ik een afbeelding toevoegen:
We gebruiken dan:
[IMG=De link van je afbeelding upgeload bij Imageshack of ergens anders]
Buiten de codebox krijg je dan een afbeelding, we gebruiken dus de IMG(Image) voor een foto.
Nu wil ik een hyperlink(tekst waarop je klikt en je naar een pagina gaat)
Dan gebruik je:
[URL=HTTP://www.gtaforum.nl]Je tekst[/url]
Dan krijg je: Je tekst. Na de = moet er dus de link koen, tussen de twee tags je tekst en op het einde URL.
Nu wil ik graag een kleurtje toevoegen:
Dan gebruik je:
[color="#9ACD32"]Je tekst[/COLOR]
Buiten de codebox krijg je: Je tekst. Die code kan uiteraard veranderd worden naar een andere code voor een andere kleur. Je kan ook gewoon de engelste term van de kleur gebruiken. Hier een kort overzicht:
red = rood
blue = blauw
green = groen
yellow = geel
rose = roze
orange = oranje
(Met dank aan SWYV)
Nu wil ik graag de grootte wijzigen.
Dan gebruik je:
[size="4"]Je tekst[/size]
Dan krijg je: je tekst. De groote (dus het getal) kan je nog wijzigen t.e.m 7.
Zo, misschien zet ik er later nog wel wat andere tags bij. Maar nu hebben jullie dit al. Dit topic staat open voor reactes/aanvullingen op deze tut.! Ik wens je veel plezier!
Welkom bij deze tutorial!
Inleiding
In deze tutorial ga ik jullie de basis van BBcode uitleggen, zeker de tags die hier op GTAF te gebruiken zijn in berichten... Voor deze tut. heb je absoluut geen voorkennis nodig. BBcode is een vereenvoudigde versie van HTML.
Benodigheden
Eigenlijk heb je niets nodig om hier mee te werken, buiten het vakje in je profiel bovenaan dit forum waar je je handtekening kan veranderen. Dit vind je bij Lid Menu >> Instellingen >> Handtekening. Je kan ook altijd Kladblok gebruiken, maar dit hoeft niet.
Het principe
BBcode werkt met de [] tekens, als we een tag openen dan gebruiken we: [De tag] en als we hem sluiten: [/De tag]. Het einde is dus meestal met / erin.
De Basistags
Naja, we beginnen er maar aan:
Stel, ik wil iets vetgedrukt:
Dan gebruiken we:
En buiten de codebox word dat dan: je tekst. We gebruiken dus B(Bold) voor vetgedrukt.
Nu willen we iets onderlijnen
Dan gebruiken we:
Buiten de codebox word dat dan Je tekst je gebruikt dan de I voor schuingedrukt.
Nu wil ik een afbeelding toevoegen:
We gebruiken dan:
Buiten de codebox krijg je dan een afbeelding, we gebruiken dus de IMG(Image) voor een foto.
Nu wil ik een hyperlink(tekst waarop je klikt en je naar een pagina gaat)
Dan gebruik je:
Dan krijg je: Je tekst. Na de = moet er dus de link koen, tussen de twee tags je tekst en op het einde URL.
Nu wil ik graag een kleurtje toevoegen:
Dan gebruik je:
Buiten de codebox krijg je: Je tekst. Die code kan uiteraard veranderd worden naar een andere code voor een andere kleur. Je kan ook gewoon de engelste term van de kleur gebruiken. Hier een kort overzicht:
red = rood
blue = blauw
green = groen
yellow = geel
rose = roze
orange = oranje
(Met dank aan SWYV)
Nu wil ik graag de grootte wijzigen.
Dan gebruik je:
Dan krijg je: je tekst. De groote (dus het getal) kan je nog wijzigen t.e.m 7.
Zo, misschien zet ik er later nog wel wat andere tags bij. Maar nu hebben jullie dit al. Dit topic staat open voor reactes/aanvullingen op deze tut.! Ik wens je veel plezier!
Bewerkt: door Preddy