Jump to content

Video's opnemen


Bassiej

Recommended Posts



Capturebanner3.gif

Omdat er best veel vragen zijn over het filmen van GTA, en vooral van San Andreas heb ik besloten om een topic te maken met een duidelijk overzicht van een aantal programma's waarmee je kunt opnemen met de voordelen en nadelen van ieder programma. Ook heb ik voor ieder programma een kleine handleiding geschreven zodat je het gewenste programma gelijk kunt downloaden en gebruiken.

De programma's die ik ga bespreken zijn:
  • Fraps
    • 2.8.2
    • 1.9D



    [*]GameCam

    [*]Wordt Later nog uitgebreid.

Fraps

Fraps is het meest gebruikte programma om mee op te nemen. Er zijn meerdere versies van Fraps waarvan ik er twee wil bespreken. De nieuwste versie: 2.8.2 en een oudere versie: 1.9D

Fraps 2.8.2

Fraps 2.8.2 is de nieuwste versie van Fraps. Deze versie bied veel mogelijkheden en is makkelijk in gebruik. Toch zitten er een paar nadelen aan. Zolang jou versie van Fraps ongeregistreerd is, wordt er automatisch een watermerk aan de film toegevoegd met de website van Fraps. Ook zit er een maximale opneem tijd van 30 seconde op. Zodra je Fraps registreerd ben je daar vanaf en kun je zonder watermerk zo lang je wilt opnemen. Registreren kost $37 en dat hebben de meeste mensen er niet voor over.

Hoe werkt Fraps 2.8.2?

Allereerst moet je Fraps 2.8.2 downloaden en installeren. Een directe download link vind je hier. Open het gedownloade bestand en je wordt vanzelf door de installatie van Fraps geleid. Na het installeren van Fraps 2.8.2 verschijnt er een Fraps icoontje op het bureuablad.

Fraps282ico.gif

Open het programma en het programma verschijnt. Je bevind je nu in het tapblad 'General'.

General

general.gif

Hier staat wat informatie over het programma en er zijn een paar opties beschikbaar.

  • Start Fraps Minimized. Als je dit hokje aanvinkt zal Fraps de volgende keer als je het opstart geminimaliseerd opstarten. Er verschijnt dan alleen een icoontje in je taakbalk.
  • Fraps window always on top. Dit hokje is standaard aangevinkt. Dit zorgt ervoor dat het scherpje van Fraps niet achter bijvoorbeeld je internetbrowser komt. Het blijft er altijd voor staat totdat je het scherm minimaliseert of je een game opstart.
  • Run Fraps when Windows starts. Als je dit vakje aanvinkt zal Fraps automatisch starten als je je computer hebt opgestart. Dit is vooral handig als je vaak wilt gaan opnemen zodat je Fraps niet steeds handmatig hoeft op te starten.

Verder zien we nog een knop 'Register'. Vanzelfsprekend kun je via die knop Fraps registreren tegen

een vergoeding. Ook een knop 'Help'. Hiermee ga je naar de helppagina van Fraps waar alles uitgelegd staat in het Engels.

FPS

fps.gif

Na het tabblad 'General' komen we bij het tabblad 'FPS' wat staat voor 'Frames per second', ook wel 'framerate' of 'beelden per seconde'. Hier kunnen we weer een aantal instellingen veranderen.

  • Overlay Display Hotkey. Hier kun je een sneltoets geven aan het aan of uitzetten van de framerate teller. De sneltoets kun je veranderen door de ingestelde sneltoets aan te klikken en op je gewenste sneltoets te drukken.
  • Benchmarking Hotkey. Hiermee kun je de gemiddelde framerate uitrekenen tussen twee punten in het spel. Zodra je erop drukt wordt dat 'punt 1' en als je er nog eens op drukt wordt dat 'punt 2'. Fraps rekent vervolgens voor je uit hoeveel de gemiddelde framerate was tussen deze twee punten.
  • Overlay Corner. Hiermee kun je instellen in welke hoek de framerate moet worden weergegeven of helemaal niet (disable).
  • Only update overlat one a second. Als je dit hokje aanvinkt wordt de framerate teller slechts 1 keer per seconde geüpdate in plaats van continue.
  • Stop benchmark automatically after __ seconds. Hier kun je instellen na hoeveel seconden opnemen hij automatisch moet stoppen met opnemen. Deze functie is niet erg handig met de ongeregistreerde versie omdat er dan al een maximaal aantal seconden van 30 wordt gebruikt.

Als je (één van) de laatste drie vakjes aan vinkt dan wordt er naast de film ook nog wat statistieken opgeslagen van tijdens het opnemen. MinMaxAvx bewaard het totaal aantal frames, opnametijd, minimum, maximum en gemiddelde framerates. Frametimes bewaard de tijd (in milliseconden) van elk opgenomen beeld. FPS bewaard de framerate van elke seconde van de opname.

Movies

movies.gif

Na 'FPS' gaan we verder met het derde tabblad, 'Movies'. In dit tabblad kunnen we de meeste instellingen regelen die we nodig hebben voor het opnemen van een filmpje.

  • Folder to save movies in. In deze map worden alle filmpjes die je maakt opgeslagen. Door op de knop 'Change' te klikken kun je hem veranderen en door op de knop 'View' te klikken kun je hem bekijken.
  • Video Capture Hotkey. Hier kun je een sneltoets instellen waarmee je filmpjes gaat opnemen. Je kunt hem veranderen door erop te klikken en vervolgens op een andere toets te drukken. Je kunt hem ook uitzetten (disable), hierdoor kun je geen filmpjes opnemen. Als je tijdens het spelen een spel op (in dit geval) F9 drukt zal de framerate teller rood worden en betekend dat dat je aan het opnemen bent. Druk je nog een keer op F9 zal je weer stoppen met opnemen. Als je 30 seconden aan het opnemen bent zal Fraps er automatisch mee stoppen omdat het een ongeregistreerde versie is.
  • Half-size of Full-size. Hier kun je tussen kiezen. Als je Full-size kiest wordt het filmpje opgenomen in de resolutie waarin je het spel speelt (bijvoorbeeld 800*600 pixels). Kies je voor Half-size dan wordt het filmpje in de helft van de resolutie waarmee je speelt opgenomen.
  • 25, 30, 50, 60 of __ fps. Hier kun je kiezen hoeveel beelden per seconde Fraps moet opnemen. Voor een goed lopend beeld heb je minimaal 30 beelden per seconde nodig. Als je een erg snelle PC hebt kun je hem wat hoger zetten om betere kwaliteit video op te nemen.
  • Record Sound. Dit hokje moet je aanvinken als je wilt dat Fraps ook het geluid mee opneemt.

De overige knoppen kun je beter laten staan zodat je zeker weet dat je geluid goed opgenomen wordt.

Screenshots

screenshots.gif

Na het tabblad 'Movies' zijn we bij het laatste tabblad 'Screenshots' aangekomen. Naast het opnemen van filmpjes kan Fraps ook Screenshots nemen.

  • Filter to save screenshots in. In deze map worden alle screenshots die je maakt opgeslagen. Door op de knop 'Change' te klikken kun je hem veranderen en door op de knop 'View' te klikken kun je hem bekijken.
  • Screen Capture Hotkey. Hier kun je een sneltoets instellen waarmee je screenshots gaat maken. Je kunt hem veranderen door erop te klikken en vervolgens op een andere toets te drukken. Je kunt hem ook uitzetten (disable), hierdoor kun je geen filmpjes opnemen. Als je tijdens het spelen een spel op (in dit geval) F10 drukt zal er een screenshot gamaakt worden.
  • BMP, JPG, PNG of TGA. Hier kun je kiezen in wat voor extensie een screenshot moet worden opgeslagen. Dit is BMP en deze kun je niet veranderen omdat dit een ongeregistreerde versie van Fraps is. Als je hem registreert kun je ook screenshots maken en deze automatisch laten opslaan als JPG, PNG of TGA.
  • Include frame rate overlat on screenshots. Als je dit hokje aanvinkt zal er op de screenshot ook de framerate teller te zien zijn.
  • Repeat screen capture every __ seconds (until hotkey pressed again). Deze optie zorgt ervoor dat als je op (in dit geval) F10 drukt dat er elke (in dit geval) 10 seconde een screenshot gemaakt worden. Dit stop als je nog eens op F10 drukt.

Hoe gebruik ik Fraps 2.8.2 in een spel?

Fraps in een spel (zoals GTA) gebruiken is heel gemakkelijk. Je hoeft alleen Fraps maar op te starten, de juiste instellingen in te stellen en je spel op te starten.

Fraps 1.9D

Fraps 1.9D is een al wat oudere versie van Fraps maar heeft tegenover de nieuwste versie toch een aantal voordelen. Er zit tijdens het opnemen met Fraps 1.9D geen maximum tijdslimiet van 30 seconden en je kunt dus gewoon opnemen zolang je wilt. Ook zit er geen watermerk op je filmpjes die je maakt met Fraps 1.9D. Wel twee kleine nadeeltjes aan Fraps 1.9D is dat er geen geluid mee opgenomen kan worden en dat het aantal beelden per seconden maximaal 30 is.

Hoe werkt Fraps 1.9D?

Allereerst moet je Fraps 1.9D downloaden en installeren. Een directe download link vind je hier. Open het gedownloade bestand en je wordt vanzelf door de installatie van Fraps geleid. Na het installeren van Fraps 1.9D verschijnt er een Fraps icoontje op het bureuablad.

Fraps19dico.gif

Open het programma en het programma verschijnt. Er is maar één venster en geen meerdere tabbladen.

Fraps 1.9D

Fraps19dgeneral.png

  • Sampling Rate. Je kunt kiezen uit 'Every Second' en 'Continuous'. Als je 'Every Second' kiest dan wordt de framerate teller elke seconde geüpdate. Kies je 'Contunuous' dan wordt de teller continu bijgewerkt.
  • Overlay Style. Je kunt hiezen uit 'Opaque' en 'Transparent'. Als je 'Opaque' kiest, dan zal de framerate teller een zwarte achtergrond hebben. Als je 'Transparent' kiest dan kun je tussen de cijfers van de framerate teller doorkijken.
  • Overlay Corner. Hier kun je kiezen in welke hoek van het scherm de framerate teller moet staan.
  • Movie options
    • Enable Video Capture - Hotkey. Hier kun je een sneltoets instellen voor het opnemen van filmpjes. Als je het hokje niet aanvinkt kun je geen filmpjes opnemen dus zorg dat dit hokje altijd aangevinkt is. Je kunt de sneltoets veranderen door erop te klikken en op een andere toets te drukken. Als je tijdens het spelen van een spel op (in dit geval) F9 drukt dan zal de framerate teller veranderen in 'REC'. Dit betekend dat er opgenomen wordt.
    • Movie framerate. Hier kun je kiezen met hoeveel beelden per seconde er opgenomen moet worden. Voor een goed lopend beeld heb ik er zeker 30 nodig dus zet hem op 30 fps.



    [*]Advanced Options

    • Eneble screen capture - Hotkey. Hier kun je een sneltoets instellen voor het nemen van screenshots. Als je het hokje niet aanvinkt kun je geen screenshots opnemen dus zorg dat dit hokje altijd aangevinkt is. Je kunt de sneltoets veranderen door erop te klikken en op een andere toets te drukken. Als je tijdens het spelen van een spel op (in dit geval) F8 drukt dan zal er een screenshot genomen worden.
    • Enable Framerate to be saved every second to FRAPSSEC.TXT. Deze optie zorgt ervoor dat er naast een filmpje ook nog de framerate wordt opgeslagen in een apart bestandje.
    • Include framerate on screencaptures. Als je deze optie inschakeld dan worden de framerates zichtbaar in filmpjes.
    • Start Fraps minimized. Deze optie zorgt ervoor dat als je Fraps start, dat hij geminimaliseerd wordt en hij niet zichtbaar wordt, behalve in de taakbalk.



Hoe gebruik ik Fraps 1.9D in een spel?

Fraps in een spel (zoals GTA) gebruiken is heel gemakkelijk. Je hoeft alleen Fraps maar op te starten, de juiste instellingen in te stellen en je spel op te starten.

Game Cam

Game Cam is net als Fraps een programma wat speciaal gemaakt is om filmpjes te maken van spellen. Voordeel van Game Cam is dat het wat meer mogelijkheden heeft dan Fraps die je ook goed tijdens het gamen kunt bedienen. Het nadeel van Game Cam is ook weer dat er een watermerk ik beeld komt bij de opgenomen filmpjes. Ook zit hel allemaal wat ingewikkelder in elkaar. Wel kun je met Game Cam voor onbepaalde tijd filmen en zit je niet zoals bij Fraps 2.8.2 vast aan maar 30 seconde.

Hoe werkt Game Cam?

Allereerst moet je Game Cam natuurlijk downloaden en installeren. Een directe download link vind je hier. Na het downloaden kun je hem installeren. Tijdens de installatie zal er nog wat gedownload worden maar dat gaat allemaal automatisch. Aan het einde van de installatie vraagt hij voor welke spellen je hem wilt gebruiken. Je kunt er meerdere selecteren door de CTRL-toets ingedrukt te houden. Sommige spellen staan er niet bij, maar die kunnen we later toevoegen.

gamecam1.png

Er zijn nu twee icoontjes op je bureaublad erbij gekomen. Game cam en Profile Manager. Open eerst Profile Manager om spellen erin te zetten die niet bij de installatie gelukt waren. Kies 'New Profile' en blader naar de executable (.exe) van het spel (bijvoorbeeld GTA: San Andreas). Deze is standaard te vinden in C:/Program Files/Rockstar Games/GTA San Andreas. Klik dan gta_sa.exe aan en deze wordt aan het lijstje toegevoegd.

gamecam2.PNG

Als je op de knop 'Hot Keys' (sneltoetsen) klik dan zie je dat Game Cam een stuk meer functies heeft dan Fraps.

Hoe gebruik ik Game Cam in een spel?

Game Cam in een spel gebruiken is niet erg moeilijk, toch is het wel iets lastiger als Fraps. Als je je spel in de Profile Manager heb geladen dan kun je deze weer afsluiten. Open nu Game Cam. Game Cam start geminimaliseerd op, je kunt het icoontje op de taakbalk zien. Klik met links op het icoontje en er verschijnt een lijst met spellen die beschikbaar zijn. Kies vervolgens het spel waar je een video van wilt opnemen en het spel gaat zich starten. Eenmaal in het spel kun je de 'Home'-knop gebruiken om te beginnen en te stoppen met opnemen.

Noot: Dit topic wordt nog uitgebreid

Heb je zelf ook een handig programma om video's mee te maken en wordt deze niet in het topic genoemd? Post dan hier een reactie en ik zal hem in de hoofdpost bijwerken.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 130
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • tjoef

    11

  • MartyCeha

    7

  • -Omar-

    6

  • -Matthijs-

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Goed, duidelijk en perfect uitgelegd, Bassiej™! Wellicht dat veel mensen hier wat aan zullen hebben, dus hoeven we topics met vragen over dit onderwerp waarschijnlijk zelden tot nooit meer tegen te komen.

Topic vastgeplakt, als blijk van waardering. :bier:

Link to comment
Delen op andere websites

Inderdaad een erg goede tutorial/topic nu hoeven we niet meer al die vragen te beantwoorden over dat opnemen. Daar zijn al zó veel topics over gemaakt. Nogmaals goeg gedaan Bassiej

Link to comment
Delen op andere websites

[...]

Bedankt voor de complimenten :bier:

mooie tut maar ik heb ook nog een paar recorder's:

1. hypercam

2.screenrecorder gold

Hypercam is niet erg geschikt om spellen mee op te nemen. Gewoon in windows werkt het prima maar met spellen niet en ik doel met dit topic vooral op recorders die goed geschikt zijn om spellen op te nemen. Ik zal later nog eens naar Screenrecorder Gold kijken.

Topic vastgeplakt, als blijk van waardering. :bier:

Bedankt :):bier:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb wat problemen met Gamecam,

Ten eerste hoor ik de hele tijd als ik het aan heb staan een of ander muziekje door het spel heen :?

Ook loopt hij bij San Andreas vaak vast aan het einde van een cutscene, zodat ik geen cutscenes kan op nemen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb wat problemen met Gamecam,

Ten eerste hoor ik de hele tijd als ik het aan heb staan een of ander muziekje door het spel heen :?

Ook loopt hij bij San Andreas vaak vast aan het einde van een cutscene, zodat ik geen cutscenes kan op nemen.

ja ik ook.

niet hetzelfde als wat jij hebt hoor!

maar ik wil geluid aan en dan moet je de geregistreerde versie hebben.

kost poen! :duh::duh::duh:

dat wil ik niet.

maar ik wil wel filmpjes op kunnen nemen met geluid en zonder tijdslimiet.

dus wat moet ik nu weer beginnen. :duh:

Bewerkt: door GTA freakje
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb wat problemen met Gamecam,

Ten eerste hoor ik de hele tijd als ik het aan heb staan een of ander muziekje door het spel heen :?

Ook loopt hij bij San Andreas vaak vast aan het einde van een cutscene, zodat ik geen cutscenes kan op nemen.

ja ik ook.

niet hetzelfde als wat jij hebt hoor!

maar ik wil geluid aan en dan moet je de geregistreerde versie hebben.

kost poen! :duh::duh::duh:

dat wil ik niet.

maar ik wil wel filmpjes op kunnen nemen met geluid en zonder tijdslimiet.

dus wat moet ik nu weer beginnen. :duh:

Tja, helaas wordt er alleen geluid opgenomen met fraps 2.8.2 waar je een tijdslimiet hebt. Tot nu toe heb ik nog geen programma gevonden die geluid kan opnemen en ongelimiteerd kan opnemen dus eigenlijk hoef je niets te beginnen... ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...