Jump to content

[TUT] Computer besturen op afstand


kristof01

Recommended Posts

Inleiding

Voor deze TUT te volgen heb je absoluut geen speciaal vereiste computerervaring nodig. Zijn er onduidelijkheden, of problemen dan mag dat gerust gemeld worden in dit topic.

Benodigdheden/downloads

  • Twee computers die verbonden zijn met hetzelfde netwerk. (Draadloos of LAN maakt niets uit.)
  • Het Tooltje "Lantool v0.2.2", dat geinstalleerd is op beide (of meerdere) computers.

Gebruik

(Terwijl ik deze TUT schrijf zit ik niet op een computer die verbonden is met een netwerk waar een andere computer is op aangesloten. Mijn excuses hiervoor.)

Stap 1: we gaan naar: C:\Program Files\LanTool en klikken zo door op het .exe bestand NetAdmin.exe. (1)

Als het programma is opgestart zie je normaal je twee computers die zijn aangesloten. Als je geen twee aangesloten computers ziet, kan dat aan drie dingen liggen:

  • Op één van de computers staat een firewall aan. Oplossing: zet de firewall uit.

  • NetAdmin heeft de computers nog niet herkend. oplossing: druk op de discoverknop. (2)
  • Niet alle computers staan aan. Oplossing: start alle computers op.

Stap 2: De andere computer uitschakelen, opnieuw opstarten, op slaapstand zetten of afmelden:

Selecteer de computer waarmee je één van de vier volgende acties mee wilt uitvoeren. Kik vervolgens op één van de knoppen. (3) Simpeler kan niet. ^_^

Extra: Berichten verzenden: klik met de rechtermuisknop weer op de desbetreffende computer waarnaar je een bericht wilt sturen. Ga door naar Messaging -> Msg. (4)

Typ je bericht in, en druk op Send, je bericht is nu verzonden.

Help

Q: Hoe krijg ik het launch icon weg in m'n balk?

A: Tools -> Options -> Others -> Hide Icon.

Slot

Veel succes met het programma, maar wees er verstandig mee. Zorg er ook voor dat het ook voor strikt persoonlijk gebruik is!

Bewerkt: door Thundercover
BBcode gefikst. ~~ Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

Goeie tut , lekker duidelijk en handig met die plaatjes.

Kan je ook andere dingen doen behalve de computer uitzetten of iets dergelijks?

Ja, dat is mogelijk. Zo kun je ook de computer voor een bepaalde tijd freezen, of in de bestanden van de andere snuffelen, maar dit lijkt me niet echt nodig om te vermelden in te TUT :) .

Veel succes!

Link to comment
Delen op andere websites

Je kunt ook kcontrol openen (KDE Control center) en dan op Bureaublad delen drukken (vind je door VNC in te typen).

Dan druk je op Uitnodigingen aanmaken en beheren.

Dan druk je op Nieuwe Persoonlijk uitnodiging.

Dan ga je naar de andere computer en typ je bv. in een Terminal (bv. Konsole) in:

vncviewer <wat er bij uitnodiging gegevens achter Computer staat>

bv. vncviewer 10.0.0.9:0

Dan druk je op Enter.

Dan wordt er op de computer die je wilt besturen (waar je de uitnodiging hebt aangemaakt) gevraagd of je de verbinding met je computer wilt weigeren of accepteren.

Dat moet je zelf weten, maar als je op accepteren drukt, dan wordt er op de computer waarvanaf je wilt besturen een wachtwoord gevraagd. Dat wachtwoord staat ook bij de gegevens van de uitnodiging.

Dan druk je op Enter en dan kun je de andere computer besturen.

Link to comment
Delen op andere websites

2 vraagjes...

Bij inloggen op een andere pc vraagt hij om een wachtwoord en gebruikersnaam, hoe weet je welke het zijn.

En hoe werkt de send file optie, verzenden lukt, maar openen??

Openen doe je gewoon normaal zoals bij andere files, als het goed is staat hij opgeslagen in :

\LanTool\incoming

Link to comment
Delen op andere websites

2 vraagjes...

Bij inloggen op een andere pc vraagt hij om een wachtwoord en gebruikersnaam, hoe weet je welke het zijn.

En hoe werkt de send file optie, verzenden lukt, maar openen??

Openen doe je gewoon normaal zoals bij andere files, als het goed is staat hij opgeslagen in :

\LanTool\incoming

Ow daar, oke

Nu hoef ik alleen nog te weten hoe je aan die usernaam en wachtwoord moet komen...

(Maar eest lekker dutten..)

Link to comment
Delen op andere websites

Ow daar, oke

Nu hoef ik alleen nog te weten hoe je aan die usernaam en wachtwoord moet komen...

(Maar eest lekker dutten..)

Kan het zijn dat je die usernaam en passwoord zelf moet kiezen. Net zoals registreren ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

Ow daar, oke

Nu hoef ik alleen nog te weten hoe je aan die usernaam en wachtwoord moet komen...

(Maar eest lekker dutten..)

Kan het zijn dat je die usernaam en passwoord zelf moet kiezen. Net zoals registreren ^_^

Wel ik heb al wat anders ontdekt, moet eerst het nog even teste..

(enne, VIsta en XP gaat niet samen dan :cya: )

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

*bumpje*

Als ik Remote Desktop wil gebruiken zegt ie dat de computer nog neit voorbereid is ofzo op externe verbindingen? Weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen en Remote Desktop werkende zou kunnen maken? En B.T.W. wat kan je allemaal met die RD?

Link to comment
Delen op andere websites

*bumpje*

Als ik Remote Desktop wil gebruiken zegt ie dat de computer nog neit voorbereid is ofzo op externe verbindingen? Weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen en Remote Desktop werkende zou kunnen maken? En B.T.W. wat kan je allemaal met die RD?

Heb je m'n drie stappen overlopen, want dit probleem komt wel vaker voor.

Als het programma is opgestart zie je normaal je twee computers die zijn aangesloten. Als je geen twee aangesloten computers ziet, kan dat aan drie dingen liggen:

Op één van de computers staat een firewall aan. Oplossing: zet de firewall uit.

NetAdmin heeft de computers nog niet herkend. oplossing: druk op de discoverknop. (2)

Niet alle computers staan aan. Oplossing: start alle computers op.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...