Jump to content

SA:MP Tips & Tricks

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Sommigen mensen weten totaal niet hoe SA:MP eigenlijk werkt of wat de bedoeling is van deze mod.

Daarom ga ik die mensen dat vandaag uitleggen, ook vertel ik een paar tips.

''Het doel''

Het doel in elke server is weer totaal anders, Daarom hier een paar spel soorten (ookwel gamemode genoemt)

Verschillende soorten gamemodes:

Deathmatch (DM): De bedoeling van deze mode is om elkaar af te knallen.

Je bent ook meestal de winnaar als je meeste kills hebt gemaakt.

Het is bijna net als de 3 musketiers: "Eén tegen allen, allen tegen één"

Freeroam: De bedoeling van deze mode is niet om elkaar te killen

maar om lekker (rustig) rond te rijden, geld verdienen enzovoort.

Team-Deathmatch (TDM): Dit is eigenlijk hetzelfde als Deathmatch, maar dan moet je met een team samenwerken

Role Play Game (RPG): In deze gamemode krijg je een soort van 'beroep'.

Afhankelijk van het beroep, heb je een doel in de server.

Als je bijvoorbeeld politieagent bent, moet je andere spelers arresteren,

Als je dokter bent, moet je andere spelers genezen

Of als je monteur bent, moet je andermans voertuig wegslepen/repareren.

Reallife: Dit is eigenlijk zowat hetzelfde als freeroam, maar dan nog meer op het echte leven gebasseert.

(Met dank aan Sandra18[NL])

''Het SA:MP woordenboek''

Admin: Meestal de hoofd van de server, deze kan jou bannen, kicken etc. etc. alle rechten dus.

Moderator: Dit komt niet veel voor in server maar meestal is dit gewoon het zelfde als ''admin'' maar dan met minder functies.

Bannen / Banned / Ban: Een ban betekend dat je nooit meer op de server mag en kan komen, dit kan gebeuren terwijl je gewoon aan het spelen bent, er kan dan ''server closed conection'' komen te staan, als je dan vervolgens probeert opnieuw in de server te komen staat er ''you'ar banned from the server''

Dit is meestal permanent en dit kan je krijgen door te cheaten of admins lastig te vallen.

Kick / kicked: Als je door iemand woord ''gekickt'' betekend dat je de server voor èèn keer woordt uitgestuurd,

Dit kan voorkomen als je je niet aan de regels houd en/of als je admins / gewonen personen lastig valt.

Noob / n00b: Als je wordt uitgescholden door iemand met ''noob'' kan dat veel dingen betekenen,

Een ''noob'' kan iemand zijn die helemaal niks van SA:MP of andere dingen in het leven afweet,

maar het kan ook zijn als je alleen maar door iemand wordt gedood maar zelf niet dood,

een soort van ''zwakeling'' dus.

Ping: Een ''ping'' betekend de snelheid tussen jou computer, en die van de eigenaar van de server waar je op speelt.

Het beste is als je een lage ping hebt (rond de 40 / 35) Als je een hoge ping hebt (200 of hoger) dan kan je van de server gekicked worden, automatisch of handmatig.

Cheaten: ''Cheaten'' is bijna altijd verboden op server, dit betekend dat je een programatje gebruikt om je health bij te vullen, met autos vliegen, weapons spawnen etc. etc.

Ook hier door kan je een permanente ban krijgen.

''Functies & Knoppen''

Hoe moet ik als passagier bij iemand instappen?: Sta bij zijn voortuig en druk op ''G''

Hoe moet ik praten?: Druk op ''T'' type dan je text en druk dan op ''enter''

Hoe kan ik een karakter kiezen?: Druk met de pijltjes toetsen naar rechts of naar links, als je een leuk popetje hebt gevonden druk je op ''Shift''

Hoe zie ik alle players met namen en ID?: Houd ''Tab'' in, en laat hem niet los.

Hoe type ik een commando in?: er zijn enorm veel commando's en die zijn per server weer verschillend, een ''commando'' begind altijd met ''/''

F1 = Help-menu

F5 = Laat netwerk-data zien

F6 = Alternatief voor 't'

F7 = Verberg de chat (alleen als je ingedrukt houdt)

F8 = Maak een screenshot (word opgeslagen in de instalatie-map van San Andreas)

F9 = Verberg de death-window (aan de rechterkant van het scherm)

F10 = Verberg de HUD

H = Als je als passagier in een auto zit, kan je uit het raam schieten. (alleen met een smg)

(Tevens kan je, als je een politie-helicopter bestuurt, met 'h' het zoek-licht in/uitschakelen)

(Met dank aan Sandra18[NL])

Dit topic kan elk moment ge-edit worden.

Bewerkt: door Danny_k
Geplaatst:

Mooi gemaakt! :tu:

Nog iets om er bij te zetten:

Hoe keer ik terug naar de character kies functie achtig iets (jij weet waarschijnlijk wel hoe het noemt): F4.

En als ik hier niet mocht posten, verwijder men bericht dan maar. :puh:

Geplaatst: (bewerkt)

Mooi werk Danny! :tu:

Nog wat toevoegingen voor toetsen

F1 = Help-menu

F5 = Laat netwerk-data zien

F6 = Alternatief voor 't'

F7 = Verberg de chat (alleen als je ingedrukt houdt)

F8 = Maak een screenshot (word opgeslagen in de instalatie-map van San Andreas)

F9 = Verberg de death-window (aan de rechterkant van het scherm)

F10 = Verberg de HUD

H = Als je als passagier in een auto zit, kan je uit het raam schieten. (alleen met een smg)

(Tevens kan je, als je een politie-helicopter bestuurt, met 'h' het zoek-licht in/uitschakelen)

Verschillende soorten gamemodes:

Deathmatch (DM): De bedoeling van deze mode is om elkaar af te knallen.

Je bent ook meestal de winnaar als je meeste kills hebt gemaakt.

Het is bijna net als de 3 musketiers: "Eén tegen allen, allen tegen één"

Freeroam: De bedoeling van deze mode is niet om elkaar te killen

maar om lekker (rustig) rond te rijden, geld verdienen enzovoort.

Team-Deathmatch (TDM): Dit is eigenlijk hetzelfde als Deathmatch, maar dan moet je met een team samenwerken

Role Play Game (RPG): In deze gamemode krijg je een soort van 'beroep'.

Afhankelijk van het beroep, heb je een doel in de server.

Als je bijvoorbeeld politieagent bent, moet je andere spelers arresteren,

Als je dokter bent, moet je andere spelers genezen

Of als je monteur bent, moet je andermans voertuig wegslepen/repareren.

Reallife: Dit is eigenlijk zowat hetzelfde als freeroam, maaar dan nog meer op het echte leven gebasseert.

Er zijn vast nog wel meer soorten gamemodes, maar volgens mij is dit de omschrijving van de populairste gamemodes.

Correct me if i'm wrong ;)

Bewerkt: door Sandra18[NL]
Geplaatst:

Om eerlijk te wezen bevat Sandra's post nog meer informatie over SA:MP dan je eigen post Danny_k. Eigenlijk alleen het kopje "Het doel" heeft nog een enkele waarde van toevoeging. De "Functies & Knoppen" zijn toch al in de gepinde topics te vinden en ''Het SA:MP woordenboek'' kun je net zo goed "Het Multiplayer woordenboek" noemen aangezien het nogal algemene termen zijn.

Geplaatst:

Ik heb nog 1 dingetje evt. toe te voegen:

Numpad 8 en 2 kun je gebruiken bij de straalbuizen van een hydra, de lepels van een heftruck, de bak van een dumper en ook bij een shovel.

Ook bijvoorbeeld dat je met numpad 4 en 6 rond je voertuig kunt draaien

Veel mensen weten dat niet.

Misschien is het ook leuk als de uitleg die in deze topic staat toegevoegd word aan SA:MP FAQ? dan krijgen we een totaal-verhaal in plaats van allerlei losse topics over hetzelfde onderwerp. (maar dat is een klusje voor een forum-admin)

groetjes Ymosky

Geplaatst:
Ik heb nog 1 dingetje evt. toe te voegen:

Numpad 8 en 2 kun je gebruiken bij de straalbuizen van een hydra, de lepels van een heftruck, de bak van een dumper en ook bij een shovel.

Ook bijvoorbeeld dat je met numpad 4 en 6 rond je voertuig kunt draaien

Veel mensen weten dat niet.

Mensen die dat niet weten moeten deze pagina maar is bekijken, niet een nuttige toevoeging tot de SA:MP faq.
Geplaatst:
niet een nuttige toevoeging tot de SA:MP faq.

ff voor de duidelijkheid, met die toevoeging bedoelde ik Danny's beginpost + de aanvulligen

Ik weet niet of dat ook zo overgekomen is?

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...