Jump to content

[PC] Vampire: The Masquerade - Bloodlines (2004)


Dwayne Forge

Vampire: The Masquerade - Bloodlines (2004)  

8 leden hebben gestemd

  1. 1. Heb je dit spel?

    • Ja
      2
    • Nee
      6
  2. 2. Wil je dit spel?

    • Ja
      3
    • Nee
      3
    • Heb het al
      2
  3. 3. Wat vind je van het spel?

    • Beste RPG die ik ken
      1
    • Beste PC spel die ik ken
      1
    • Beste spel die ik ken
      1
    • Super
      2
    • Goed
      2
    • Gemiddeld
      3
    • Gaat wel
      0
    • Niet slecht
      0
    • Slecht
      2
    • Super slecht
      2


Recommended Posts

914819frontzw2ll3.jpg

PC

RPG

single player

Ontwikkeld door Troika

Uitgegeven door Activision

Op een dag word je wakker en ontdek je dat je in een vampier bent veranderd. Voordat je goed en wel beseft wat er aan de hand is kom je voor de Camarilla, een organisatie die voor orde zorgt tussen de verschillende vampier clans. Je bent zonder toestemming in een vampier veranderd dus zal je moeten sterven, besluit Prince LaCroix, het hoofd van de Camarilla in Los Angeles. Een vreemdeling komt echter tussenbeide en overtuigt LaCroix ervan je te sparen. Hij neemt je onder zijn hoede en besluit je te testen.

Je gaat een avondje stappen en belandt uiteindelijk in bed met iemand. In het heetst van de strijd bijt deze je in je nek. Voor je goed en wel beseft wat er gebeurt vallen er een vijftal mensen binnen die jou en je lover meesleuren naar een vervallen theater waar er een allegaartje aan vreemde figuren bijeen zit. "Goedenacht, sorry dat we je zomaar uit bed sleuren maar je bent eigenlijk zonder mijn toestemming tot een vampier gemaakt door je speelkameraadje en dat kan zomaar niet" klinkt het van een chique aangeklede vampier. De andere wordt zonder aarzelen onthoofd. De bijl komt vervolgens boven jouw nek te hangen tot men zich plots bedenkt en je te horen krijgt dat je misschien nog van pas kan komen en je wordt weggestuurd om snelcursus in het vampirisme te krijgen.

Je raadt het al, in dit spel speel jij een pas (op de niet christelijke manier) gevormde vampier. Alles draait er rond de drie belangrijke vampiersektes: de Camarilla, de Sabbath en de Anarchists. De Camarilla streeft er al eeuwen naar om het bestaan van vampiers verborgen te houden voor de mensen en hun gedrag en gewoontes aan banden te leggen door middel van een strenge hiërarchie. De Anarchists zijn tegen deze hiërarchie en de Sabbath zijn gewoon een bende vampiers die graag herrie schoppen en zich geen fluit aantrekken of ze nu wel of niet opgemerkt worden door de mensen. Het is de Camarilla die je opgepakt heeft omdat het bijmaken van nieuwe vampiers zonder de prins zijn toestemming een schending is van de Masquerade, de gedragscode voor vampiers.

Het hele spel begint zoals de meeste rpg’s met het maken van je character. Mannelijk of vrouwelijk bepaalt welke mensen je kunt verleiden om er bijvoorbeeld vervolgens bloed van te drinken. Je clan bepaalt je speciale gaven en de manier waarop je het spel gaat spelen. Enkele gaven zijn: onzichtbaar worden, in een beest veranderen, heel snel bewegen, nachtzicht, verschillende soorten magie,…

Er zijn in het totaal zeven clans:

Brujah : gewoon brute kracht, weinig intelligentie, laat staan diplomatie.

Gangrel : gaan meestal door het “leven” op handen en voeten of op hun hurken, ze zijn zeer verwant met dieren en hebben voortdurend bloed nodig om te kunnen weerstaan aan het beest in zich.

Malkevian : compleet waanzinnig, maar met waarheid en inzicht achter het gebrabbel. Ze beschikken over de gave om mensen hun geest te vervormen en manipuleren.

Nosferatu : in een woord verschrikkelijk lelijk maar doordat ze zich gedwongen schuil moeten houden zijn ze zeer geschikt voor stealthy spelers.

Toreador : de meest menselijke der vampiers, meestal kunstenaars of artiesten. Zeer gebalanceerd character om te spelen.

Tremere : de wizards onder de vampiers, maar jammer genoeg fysiek zwakker dan de rest.

Ventrue : elegant, charismatisch en heersend. Voor een diplomatische speelwijze zeer aangeraden. Bijna alle leiders van de Camarilla zijn Ventrue.

Alles in het spel reageert anders naargelang het geslacht of de clan van je character en in het bijzonder voor de Nosferatu en Malkevian. Nosferatu mogen helemaal niet gezien worden door de mensen en zijn daarom verplicht om zich door het riool te verplaatsen. Bij de Malkevian zijn het dan weer de dialogen die compleet anders zijn, soms is het eventjes puzzelen om te weten wat je nu juist gaat zeggen tegen iemand maar het zorgt ervoor dat je echt in de sfeer komt van het spel.

Er zijn een aantal zaken die je goed in het oog moet houden tijdens het spel zelf. Ten eerste is er je levensbalk, als deze leeg is,is het spel vanzelfsprekend gedaan. Waar er veel meer de nadruk op gelegd wordt is het naleven van de gedragscode, de Masquerade.

Zo mag je bijvoorbeeld niet zomaar mensen gaan leegzuigen op het voetpad of zomaar eventjes in een wolf veranderen waar iedereen bijstaat. Een beetje beleefde vampier gaat dan eventjes een steegje in of nodigt gewoon iemand uit op zijn kamer als hij honger heeft.

Verder is er ook nog je menselijkheid, als je teveel onschuldige slachtoffers maakt door zomaar iedereen die je niet aanstaat leeg te zuigen of te doorzeven. Dan vervaagt je greep op de werkelijkheid en word je een bloeddorstig, allesvernietigend beest. Je kan dit voorkomen door regelmatig een beetje –een beetje!!!- bloed te drinken om het beest in je te kalmeren. Je wilt niet dat je midden in de winkel iedereen zomaar de kop gaat afbijten omdat er iemand met zijn karretje tegen je enkels is aangereden. De Camarilla zal snel aan je deur staan. De enige plaatsen waar dit wel mag zijn de combatzones, daarin mag alles. Je kan er de gedragscode niet schenden en ook geen menselijkheid verliezen. Bepaalde plekken zijn echter neutrale zones, eigendom van invloedrijke vampiers en hier mogen geen wapens gehanteerd worden of speciale gaven gebruikt worden.

Door opdrachten uit te voeren en meer te weten te komen over de verschillende sektes en hun onderling verband verdien je experience points waarmee je je character sterker kan maken. Er wordt echter niet met levels gewerkt, je moet je punten rechtsreeks spenderen aan hetgeen dat je wilt verbeteren en hoe beter je al bent, hoe meer punten die bepaalde eigenschap kost natuurlijk. Slecht nieuws voor de powerplayers, aangezien er in het hele spel weinig punten beschikbaar zijn. Om je gave om te veranderen in een beest op zijn hoogste niveau te krijgen heb je in totaal 50 punten terwijl je voor een gemiddele missie tussen de 2 en 5 punten krijgt. Nuja, niemand heeft gezegd dat het leven als vampier gemakkelijk zou zijn.

De graphics van het spel zijn nagenoeg verbluffend en dit is eigenlijk de verklaring voor de lange laadtijden. De meeste dialogen gebeuren in close-up en de gezichtsuitdrukkingen zijn enorm goed gemaakt, je ziet mondhoeken opkrullen tot als de hoektanden blootliggen als sommige vampieren zich kwaadmaken. Dit is zo levensecht dat je er schrik van krijgt.

Het vrouwelijk geslacht is ook zeer goed in beeld gebracht, dus een dweiltje bij de hand houden om de kwijl op te vangen is geen overbodige luxe.

Elke locatie is voorzien van zijn achtergrond muziek. Er bevinden zich verschillende clubs, dancings en café’s in het spel en daar kan je je gaan uitleven op de dansvloer op stevige rock en electromuziek, wat het gothicsfeertje volledig maakt.

Het enige nadeel van dit spel is dus dat je telkens moet wachten bij de overgang van de ene naar de andere locatie en dit kan heel frustrerend zijn op bepaalde momenten omdat je nogal veel in de weer bent om informatie te verzamelen en met loopjongen spelen voor bepaalde mensen. Voor de rest is het een zeer meeslepend spel waarbij ze zeker hun best gedaan hebben om van elke spelsessie een aparte ervaring te maken naargelang het personage dat je speelt. Uiteindelijk word je ook beloond met 5 verschillende eindes, die volledig bepaald worden door de keuzes die je gemaakt hebt doorheen het spel.

Bewerkt: door Dwayne Forge
Link to comment
Delen op andere websites

Ok. Hoeveel kost het ongeveer? En is het horrorachtig of gaat het nog?

Ik heb er 30 euro bij Free record shop voor betaald.

Er zit een goede sfeer aan ja Horror ja het spel is ook 18+ maar ik ben 13 en ik kreeg het gewoon de winkel mee uit.

Bewerkt: door Online.
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 maanden later...

Ik heb gestemd op "Heb het spel" en "Super", het is zeker niet de beste RPG die ik ken maar het spel is echt geweldig, als je slecht tegen horror kan raad ik je het spel ten zeerste af, ik ben nu een dagje bezig met het spel en de missie in het Ocean Hotel is echt hartaanvalveroorzakend spannend.. Naast dat is dit spel zeker een aanrader, jammer dat je soms zo'n rekening moet houden met je humanity en er is tot nu toe pas 1 combat area geweest maar dat komt vast goed als ik verder kom in het spel. Goed spel, Super! =]

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...
  • 5 weken later...
Ik heb gestemd op "Heb het spel" en "Super", het is zeker niet de beste RPG die ik ken maar het spel is echt geweldig, als je slecht tegen horror kan raad ik je het spel ten zeerste af, ik ben nu een dagje bezig met het spel en de missie in het Ocean Hotel is echt hartaanvalveroorzakend spannend.. Naast dat is dit spel zeker een aanrader, jammer dat je soms zo'n rekening moet houden met je humanity en er is tot nu toe pas 1 combat area geweest maar dat komt vast goed als ik verder kom in het spel. Goed spel, Super! =]

Kan je het spel nog ergens kopen dan ?? Had het niet verwacht of heb je het spel al langer.

En zeker de sfeer zit er echt super in.

Soms schrik je je echt super kapot.

Op Youtube staan mooie filmpjes van het spel daar moet je eens op kijken.

:tu::D

Bewerkt: door Dwayne Forge
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...