Jump to content

[SA|SCM] een simpele voertuig-spawn in CLEO maken


Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Een simpele voertuigspawn maken in Cleo3.

ik ga in deze tutorial uitleggen hoe je in Cleo3 een simpele voertuigspawn kan maken.

wat heb je allemaal nodig?

1. een versie 1.0 of 1.1 van Gta SA.

2. Sanny builder.

3. Cleo3 Library. om de Cleo3 library te installeren volg dan deze Tutorial: Link

4. een beetje basiskennis van sannybuilder.

oke we gaan aan de slag.

zorg ervoor dat je gxthook.cleo in je CLEO map hebt staan.

maak daarna een map in de map CLEO aan en noem de map: cleo_text

maak in de map cleo_text met kladblok een document en plaats in het document het volgende:

CSTM Druk op B om het vorige voertuig te spawnen, druk op N om het volgende voertuig te spawnen.

sla het op in de map Cleo_text met een extensie .FXT (dat doe je door het een naam te geven en erachter .fxt te zetten)

nu gaan we aan de slag met sannybuilder:

open een nieuwe pagina en zet bovenaan de pagina het volgende:

{$CLEO .CS}

dit zorgt ervoor dat sannybuilder het later opslaat naar het bestandstype: .CS (Custom Script).

eronder plaats je het volgende:

1@ = 400

400 is het ID van de het eerste voertuig. van het laatste voeruig is het ID 611.

daaronder zet je de volgende code:

:NONAME_8 //het eerste label na de variable
wait 0 //na de eerste label ALTIJD een wait plaatsen.
if and 
00E1:   player 0 pressed_key 17 //toets CTRL, je kan dit natuurlijk veranderen.
0AB0:   key_pressed 83 // toets: S
else_jump @NONAME_8 
Player.CanMove($PLAYER_CHAR) = False //speler kan niet meer bewegen
jump @NONAME_47

eronder zet je de volgende code:

:NONAME_47
wait 0 
00BC: show_text_highpriority GXT 'CSTM' time 1E12 flag 1 //laat de tekst zien die je eerder in de Cleo_text map had opgeslagen.
0826: enable_hud 0 //de Hud verbergen 
0581: enable_radar 0 //de radar verbergen
jump @NONAME_84

daarna deze code:

:NONAME_84
Model.Load(1@) //laad het model van de variable 1@
038B: load_requested_models
jump @NONAME_98 

:NONAME_98
wait 0 
if 
  Model.Available(1@) // kijken of het model beschikbaar is
else_jump @NONAME_98 // als het model niet beschikbaar is ga dan naar label :NONAME_98
04C4: store_coords_to 5@ 6@ 7@ from_actor $PLAYER_ACTOR with_offset 0.0 5.0 0.1 // de coorinaten van CJ naar een variable zetten met een afstand van: X: 0.0,Y:5.0 en Z:0.1.
0674: set_car_model 1@ numberplate "GTAFORUM" // het voertuig een nummerplaat geven met de tekst: GTAFORUM, dit kan je natuurlijk altijd veranderen. 
$VOERTUIG = Car.Create(1@, 5@, 6@, 7@) // maak het voertuig en zet het op de positie van CJ met een afstand van: X: 0.0,Y:5.0 en Z:0.1.
Car.DoorStatus($VOERTUIG) = 0
Car.RemoveReferences($VOERTUIG)
Model.Destroy(1@)
wait 0 
jump @NONAME_221

nu komt het deel van de toetsen om naar de volgende te gaan en te selecteren:

de toets om een auto te selecteren:

:NONAME_221
if 
00E1:   player 0 pressed_key 16 // toets 16 = spatie
else_jump @NONAME_266 //als spatie niet ingedrukt word ga dan naar label :NONAME_266
wait 0 //hieronder staat er wat er gebeurt als je wel op spatie druk.
00BE: text_clear_all //alle tekst van het scherm halen
0826: enable_hud 1 // de laat de Hud weer zien
0581: enable_radar 1 //laat ook weer de radar zien.
Player.CanMove($PLAYER_CHAR) = True // CJ kan weer bewegen
jump @NONAME_8

De toetsen om naar het volgend voertuig te gaan en terug:

:NONAME_266
wait 0 
if 
0AB0:   key_pressed 66 //Toets B
else_jump @NONAME_329 //als B niet ingedrukt ga dan naar Label: NONAME_329,(naar de N toets)
jump @NONAME_292 

:NONAME_292
wait 0 
if 
  not 1@ == 400 //zorgen dat als 1@ 400 is, dat je niet terug kan want 400 was het eerst voertuig ID als je lager gaat dan loopt GTA vast.
else_jump @NONAME_329 
1@ -= 1 //Als 1@ niet 400 is dan kan er 1 vanaf.
jump @NONAME_84 //naar het label gaan om het model te loaden.

:NONAME_329
wait 0 
if 
0AB0:   key_pressed 78 //als N niet ingedrukt ga dan naar Label: NONAME_221,(naar de spatie toets)
else_jump @NONAME_221 //als 
jump @NONAME_355 //als het wel ingedrukt is ga dan naar het label :NONAME_355

:NONAME_355 
wait 0 
if 
  not 1@ == 611 //zorgen dat als 1@ 611 is, dat je niet terug kan want 611 is het laatste voertuig ID als je hoger gaat dan loopt GTA vast.
else_jump @NONAME_221 //als 1@ 611 is, ga dan naar label :NOANME_221(spatie toets)
1@ += 1 //als 1@ niet 600 is dan kan er 1 bij.
jump @NONAME_84 //naar het label gaan om het model te loaden.

dat was de code. hier alles in 1 code:

{$CLEO .CS}

//-------------MAIN---------------
1@ = 400 

:NONAME_8
wait 0 
if and
00E1:   player 0 pressed_key 17 
0AB0:   key_pressed 83 
else_jump @NONAME_8 
Player.CanMove($PLAYER_CHAR) = False
jump @NONAME_47 

:NONAME_47
wait 0 
00BC: show_text_highpriority GXT 'CSTM' time 1E12 flag 1 
0826: enable_hud 0 
0581: enable_radar 0 
jump @NONAME_84 

:NONAME_84
Model.Load(1@)
038B: load_requested_models 
jump @NONAME_98 

:NONAME_98
wait 0 
if 
  Model.Available(1@)
else_jump @NONAME_98 
04C4: store_coords_to 5@ 6@ 7@ from_actor $PLAYER_ACTOR with_offset 0.0 5.0 0.1 
0674: set_car_model 1@ numberplate "GTAFORUM" 
$VOERTUIG = Car.Create(1@, 5@, 6@, 7@)
Car.DoorStatus($VOERTUIG) = 0
Car.RemoveReferences($VOERTUIG)
Model.Destroy(1@)
wait 0 
jump @NONAME_221 

:NONAME_221
if 
00E1:   player 0 pressed_key 16 
else_jump @NONAME_266 
wait 0 
00BE: text_clear_all 
0826: enable_hud 1 
0581: enable_radar 1 
Player.CanMove($PLAYER_CHAR) = True
jump @NONAME_8 

:NONAME_266
wait 0 
if 
0AB0:   key_pressed 66 
else_jump @NONAME_329 
jump @NONAME_292 

:NONAME_292
wait 0 
if 
  not 1@ == 400 
else_jump @NONAME_329 
1@ -= 1 
jump @NONAME_84 

:NONAME_329
wait 0 
if 
0AB0:   key_pressed 78 
else_jump @NONAME_221 
jump @NONAME_355 

:NONAME_355
wait 0 
if 
  not 1@ == 611 
else_jump @NONAME_221 
1@ += 1 
jump @NONAME_84

Het bestand van de ID van de voertuigen is te vinden in: ...\Rockstar Games\GTA San Andreas\data\vehicles.ide

dat was alles, als er een fout in zit of je hebt een sugestie? post het dan hier!!!

Bewerkt: door BC7
Geplaatst:

Netjes ;) We hadden volgens mij nog geen CLEO-tutorial over het scripten zelf...

Heb de topictitel wel even aangepast, want CLEO is een vorm van SCM. Ook zal ik dit topic bij de MTL zetten.

KUTGW! :tu:

Geplaatst:

Cleo3 is zeker handig omdat je nu aanpassingen kan maken zonder de Script.SCM te vervangen.

je ziet op verschillende websites steeds meer cleo3 mods.

PS: allemaal bedankt voor de comment

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...
  • 4 weken later...
  • 1 year later...
Geplaatst:

het kan goed zjin dat ik het hier verkeerd zet ik heb nou cleo 4 maar als ik een mod wil instaleren vraagt hij naar cleo library en dan als ik op ok klik krijg ik gxt hook up plug in niet ge instaleerd wat moet ik doen.

gr nikk

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...