Crypteq Geplaatst: 27 juni 2008 Rapport Geplaatst: 27 juni 2008 (bewerkt) Een simpele voertuigspawn maken in Cleo3. ik ga in deze tutorial uitleggen hoe je in Cleo3 een simpele voertuigspawn kan maken. wat heb je allemaal nodig? 1. een versie 1.0 of 1.1 van Gta SA. 2. Sanny builder. 3. Cleo3 Library. om de Cleo3 library te installeren volg dan deze Tutorial: Link 4. een beetje basiskennis van sannybuilder. oke we gaan aan de slag. zorg ervoor dat je gxthook.cleo in je CLEO map hebt staan. maak daarna een map in de map CLEO aan en noem de map: cleo_text maak in de map cleo_text met kladblok een document en plaats in het document het volgende: CSTM Druk op B om het vorige voertuig te spawnen, druk op N om het volgende voertuig te spawnen. sla het op in de map Cleo_text met een extensie .FXT (dat doe je door het een naam te geven en erachter .fxt te zetten) nu gaan we aan de slag met sannybuilder: open een nieuwe pagina en zet bovenaan de pagina het volgende: {$CLEO .CS} dit zorgt ervoor dat sannybuilder het later opslaat naar het bestandstype: .CS (Custom Script). eronder plaats je het volgende: 1@ = 400 400 is het ID van de het eerste voertuig. van het laatste voeruig is het ID 611. daaronder zet je de volgende code: :NONAME_8 //het eerste label na de variable wait 0 //na de eerste label ALTIJD een wait plaatsen. if and 00E1: player 0 pressed_key 17 //toets CTRL, je kan dit natuurlijk veranderen. 0AB0: key_pressed 83 // toets: S else_jump @NONAME_8 Player.CanMove($PLAYER_CHAR) = False //speler kan niet meer bewegen jump @NONAME_47 eronder zet je de volgende code: :NONAME_47 wait 0 00BC: show_text_highpriority GXT 'CSTM' time 1E12 flag 1 //laat de tekst zien die je eerder in de Cleo_text map had opgeslagen. 0826: enable_hud 0 //de Hud verbergen 0581: enable_radar 0 //de radar verbergen jump @NONAME_84 daarna deze code: :NONAME_84 Model.Load(1@) //laad het model van de variable 1@ 038B: load_requested_models jump @NONAME_98 :NONAME_98 wait 0 if Model.Available(1@) // kijken of het model beschikbaar is else_jump @NONAME_98 // als het model niet beschikbaar is ga dan naar label :NONAME_98 04C4: store_coords_to 5@ 6@ 7@ from_actor $PLAYER_ACTOR with_offset 0.0 5.0 0.1 // de coorinaten van CJ naar een variable zetten met een afstand van: X: 0.0,Y:5.0 en Z:0.1. 0674: set_car_model 1@ numberplate "GTAFORUM" // het voertuig een nummerplaat geven met de tekst: GTAFORUM, dit kan je natuurlijk altijd veranderen. $VOERTUIG = Car.Create(1@, 5@, 6@, 7@) // maak het voertuig en zet het op de positie van CJ met een afstand van: X: 0.0,Y:5.0 en Z:0.1. Car.DoorStatus($VOERTUIG) = 0 Car.RemoveReferences($VOERTUIG) Model.Destroy(1@) wait 0 jump @NONAME_221 nu komt het deel van de toetsen om naar de volgende te gaan en te selecteren: de toets om een auto te selecteren: :NONAME_221 if 00E1: player 0 pressed_key 16 // toets 16 = spatie else_jump @NONAME_266 //als spatie niet ingedrukt word ga dan naar label :NONAME_266 wait 0 //hieronder staat er wat er gebeurt als je wel op spatie druk. 00BE: text_clear_all //alle tekst van het scherm halen 0826: enable_hud 1 // de laat de Hud weer zien 0581: enable_radar 1 //laat ook weer de radar zien. Player.CanMove($PLAYER_CHAR) = True // CJ kan weer bewegen jump @NONAME_8 De toetsen om naar het volgend voertuig te gaan en terug: :NONAME_266 wait 0 if 0AB0: key_pressed 66 //Toets B else_jump @NONAME_329 //als B niet ingedrukt ga dan naar Label: NONAME_329,(naar de N toets) jump @NONAME_292 :NONAME_292 wait 0 if not 1@ == 400 //zorgen dat als 1@ 400 is, dat je niet terug kan want 400 was het eerst voertuig ID als je lager gaat dan loopt GTA vast. else_jump @NONAME_329 1@ -= 1 //Als 1@ niet 400 is dan kan er 1 vanaf. jump @NONAME_84 //naar het label gaan om het model te loaden. :NONAME_329 wait 0 if 0AB0: key_pressed 78 //als N niet ingedrukt ga dan naar Label: NONAME_221,(naar de spatie toets) else_jump @NONAME_221 //als jump @NONAME_355 //als het wel ingedrukt is ga dan naar het label :NONAME_355 :NONAME_355 wait 0 if not 1@ == 611 //zorgen dat als 1@ 611 is, dat je niet terug kan want 611 is het laatste voertuig ID als je hoger gaat dan loopt GTA vast. else_jump @NONAME_221 //als 1@ 611 is, ga dan naar label :NOANME_221(spatie toets) 1@ += 1 //als 1@ niet 600 is dan kan er 1 bij. jump @NONAME_84 //naar het label gaan om het model te loaden. dat was de code. hier alles in 1 code: {$CLEO .CS} //-------------MAIN--------------- 1@ = 400 :NONAME_8 wait 0 if and 00E1: player 0 pressed_key 17 0AB0: key_pressed 83 else_jump @NONAME_8 Player.CanMove($PLAYER_CHAR) = False jump @NONAME_47 :NONAME_47 wait 0 00BC: show_text_highpriority GXT 'CSTM' time 1E12 flag 1 0826: enable_hud 0 0581: enable_radar 0 jump @NONAME_84 :NONAME_84 Model.Load(1@) 038B: load_requested_models jump @NONAME_98 :NONAME_98 wait 0 if Model.Available(1@) else_jump @NONAME_98 04C4: store_coords_to 5@ 6@ 7@ from_actor $PLAYER_ACTOR with_offset 0.0 5.0 0.1 0674: set_car_model 1@ numberplate "GTAFORUM" $VOERTUIG = Car.Create(1@, 5@, 6@, 7@) Car.DoorStatus($VOERTUIG) = 0 Car.RemoveReferences($VOERTUIG) Model.Destroy(1@) wait 0 jump @NONAME_221 :NONAME_221 if 00E1: player 0 pressed_key 16 else_jump @NONAME_266 wait 0 00BE: text_clear_all 0826: enable_hud 1 0581: enable_radar 1 Player.CanMove($PLAYER_CHAR) = True jump @NONAME_8 :NONAME_266 wait 0 if 0AB0: key_pressed 66 else_jump @NONAME_329 jump @NONAME_292 :NONAME_292 wait 0 if not 1@ == 400 else_jump @NONAME_329 1@ -= 1 jump @NONAME_84 :NONAME_329 wait 0 if 0AB0: key_pressed 78 else_jump @NONAME_221 jump @NONAME_355 :NONAME_355 wait 0 if not 1@ == 611 else_jump @NONAME_221 1@ += 1 jump @NONAME_84 Het bestand van de ID van de voertuigen is te vinden in: ...\Rockstar Games\GTA San Andreas\data\vehicles.ide dat was alles, als er een fout in zit of je hebt een sugestie? post het dan hier!!! Bewerkt: 27 juni 2008 door BC7 Reageren
Flashingdemon666 Geplaatst: 27 juni 2008 Rapport Geplaatst: 27 juni 2008 Goede tutorial. Ik snapte het alleen al niet meer na de 4e code. Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 27 juni 2008 Rapport Geplaatst: 27 juni 2008 Netjes We hadden volgens mij nog geen CLEO-tutorial over het scripten zelf... Heb de topictitel wel even aangepast, want CLEO is een vorm van SCM. Ook zal ik dit topic bij de MTL zetten. KUTGW! Reageren
ikt Geplaatst: 27 juni 2008 Rapport Geplaatst: 27 juni 2008 Mooie tutorial! Zeker handig, omdat CLEO 3 nu meer wordt gebruikt! Reageren
Crypteq Geplaatst: 27 juni 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 27 juni 2008 Cleo3 is zeker handig omdat je nu aanpassingen kan maken zonder de Script.SCM te vervangen. je ziet op verschillende websites steeds meer cleo3 mods. PS: allemaal bedankt voor de comment Reageren
Timske Geplaatst: 9 augustus 2008 Rapport Geplaatst: 9 augustus 2008 (bewerkt) Goede tutorial Bewerkt: 9 augustus 2008 door Timske Reageren
NickyHendriks Geplaatst: 28 september 2008 Rapport Geplaatst: 28 september 2008 Met welke Toetsen open je de Spawner dan? Reageren
Crypteq Geplaatst: 28 september 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 28 september 2008 Met welke Toetsen open je de Spawner dan? Je moet goed lezen, je moet het openen met: Ctrl+S Reageren
norimans Geplaatst: 22 oktober 2008 Rapport Geplaatst: 22 oktober 2008 Ik krijg van dat kladblok geen .fxt Reageren
nikkwaus Geplaatst: 18 augustus 2010 Rapport Geplaatst: 18 augustus 2010 het kan goed zjin dat ik het hier verkeerd zet ik heb nou cleo 4 maar als ik een mod wil instaleren vraagt hij naar cleo library en dan als ik op ok klik krijg ik gxt hook up plug in niet ge instaleerd wat moet ik doen. gr nikk Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.