Puma Geplaatst: 9 juli 2008 Rapport Geplaatst: 9 juli 2008 (bewerkt) [sA] Sketchup/3dsMax models ingame krijgen De meest uitgebreide tutorial die er bestaat! Ik vond het tijd worden voor een écht duidelijke en uitgebreide tutorial over het ingame zetten van models. In deze tutorial word alles, en dan ook echt alles uitgelegd. Wat zit er allemaal in deze tutorial? Models van Sketchup in 3dsMax krijgen; Stoomcursus 3dsMax voor beginners (of Sketchuppers ), waarin onder andere camera gebruik en verplaatsingen van het model worden uitgelegd; Models prelighten in 3dsMax (de 'moeilijke' versie); Models exporteren naar .dff formaat; Een collision (.col) model maken; .txd-bestanden maken met TXDWorkshop; Werken met de IMGTool; Werken met de MapEditor (IDE's, IPL's etc.); FAQ; Contact; Links. De tutorial is site-gebaseerd. Dit houdt in dat je uit gaat vanaf een "menu" pagina, kies een onderdeel en een nieuw venster opent, die je doorwerkt en vervolgens doorklikt naar het volgende onderdeel. Zodoende werk je de hele tutorial af. De tutorial is dus op tekst gebaseerd, zodat je het op eigen tempo kunt doorlopen. Op het eind is nog een FAQ toegevoegd, met vaak voorkomende problemen en oplossingen. Een hele lijst dus. Ik ben twee dagen met deze tutorial bezig geweest en zou het dus erg waarderen als er flink wat gecomment zou worden . Check de tutorial online Download de tutorial (uitpakken met Winrar en klik op "Begin met de tutorial!"): _sketchup__3ds_ingame_tut_puma.rar (ik raad je aan om 'm te downloaden, online bekijken heeft zo z'n nadelen..) Succes! Bewerkt: 9 juli 2008 door Puma Reageren
Timske Geplaatst: 9 juli 2008 Rapport Geplaatst: 9 juli 2008 (bewerkt) Goeie Tutorials Ga hem gelijk uit proberen Bewerkt: 9 juli 2008 door Timske Reageren
Salvatore Leone Geplaatst: 2 augustus 2008 Rapport Geplaatst: 2 augustus 2008 Goede tutorial. Alleen ik heb 1 probleem. Ik heb m'n model in 3ds max gemaakt dus het is geen sketchup probleem. Heb alles gedaan wat er stond,en het lukte ook allemaal. Col is goed,dff ook alleen de txd is volgens mij verkeerd. Want in MED zie ik m'n texture niet en is hij gewoon grijs. En als ik ingame ga zie niet mijn texture maar is ie zwart. Voor de rest is het model wel goed. Kan er op staan etc. Weet iemand wat het probleem is? Reageren
Timske Geplaatst: 3 augustus 2008 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2008 Goede tutorial.Alleen ik heb 1 probleem. Ik heb m'n model in 3ds max gemaakt dus het is geen sketchup probleem. Heb alles gedaan wat er stond,en het lukte ook allemaal. Col is goed,dff ook alleen de txd is volgens mij verkeerd. Want in MED zie ik m'n texture niet en is hij gewoon grijs. En als ik ingame ga zie niet mijn texture maar is ie zwart. Voor de rest is het model wel goed. Kan er op staan etc. Weet iemand wat het probleem is? Ik denk het te weten, je hebt de textures denk ik verkeerd in je TXD Workshop gedaan.. Reageren
Galiorix Geplaatst: 3 augustus 2008 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2008 Heb je de textures wel de goede naam gegeven in TXDWorkshop? Reageren
Salvatore Leone Geplaatst: 3 augustus 2008 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2008 (bewerkt) Heb je de textures wel de goede naam gegeven in TXDWorkshop? Volgens mij wel. Mijn txd heet test.txd. Ik heb 1 bmp er instaan die ook test heet. M'n COL en DFF heten ook test. Maar ik zal het wel opnieuw proberen. EDIT: Nog steeds zwart Ms ligt het aan m'n pc? Heb vista en gebruik gewoon paint en sla de de plaatjes als 24 bmp op. Ik heb het plaatje niet gecompressed in txd workshop, want dan krijg ik een error in vista :S Ms is het wel 3ds max? Ik geef m'n model in 3dsmax op deze manier een texture: Material editor>maps>diffuse color>bmp>klik m'n plaatje>assign to selection en dan klaar Aub hulp nodig! EDIT2:Het is gelukt!Heb txd workshop in compatibiliteitsmodus van xp gezet en dus kon ik compressen en toen zag ik de texture ook ingame ! Bedankt voor de hulp! Bewerkt: 3 augustus 2008 door Salvatore Leone Reageren
Timske Geplaatst: 11 augustus 2008 Rapport Geplaatst: 11 augustus 2008 BC7 heeft me verteld dat je textures ook een bepaald formaat moeten hebben.. De formaten weet ik niet precies Reageren
Crypteq Geplaatst: 12 augustus 2008 Rapport Geplaatst: 12 augustus 2008 BC7 heeft me verteld dat je textures ook een bepaald formaat moeten hebben.. De formaten weet ik niet precies volgens mij heb je een bepaald formaat texture nodig anders. 64 64 bij 64 64 bij 128 > 128 bij 64 64 bij 256 > 256 bij 64 64 bij 512 > 512 bij 64 64 bij 1024 > 1024 bij 64 128 128 bij 128 128 bij 256 > 256 bij 128 128 bij 512 > 512 bij 128 128 bij 1024 > 1024 bij 128 256 256 bij 256 256 bij 512 > 512 bij 256 256 bij 1024 > 1024 bij 256 512 512 bij 512 512 bij 1024 > 1024 bij 512 1024 1024 bij 1024 er zit een soort ritme in : 64>128>256>512>1024 Reageren
Puma Geplaatst: 12 augustus 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 12 augustus 2008 (bewerkt) Het formaat van je textures maakt geen reet uit, ze worden 'op maat gemaakt' wanneer je ze in TXD-Workshop importeert. Bewerkt: 12 augustus 2008 door Puma Reageren
Crypteq Geplaatst: 12 augustus 2008 Rapport Geplaatst: 12 augustus 2008 Het formaat van je textures maakt geen reet uit, ze worden 'op maat gemaakt' wanneer je ze in TXD-Workshop importeert. ik had bij het importeren een probleem, hij wou heb steeds niet importeren . en als ik een van die formaten deed dan deed ie t wel. en er staat "volgens mij" ik wist het niet zeker. misschien dat ik een ander txd programma had. Reageren
Puma Geplaatst: 12 augustus 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 12 augustus 2008 Inderdaad, waarschijnlijk gebruik je TXD-Builder. Als je de tutorial gevolgd hebt, zie je vanzelf dat TXD-Workshop veel handiger is om te gebruiken. Check de programma's-lijst even voor een downloadlink. Reageren
opacool6 Geplaatst: 12 januari 2009 Rapport Geplaatst: 12 januari 2009 (bewerkt) Kheb een vraagje.. ik heb nu alles met google sketchup 7 gemaakt (de niet betaalde) maar ik ga de google sketchup pro 7 nemen (de betaalde xD) mijn vraag was dus kan sketchup pro 7 de maps van de normale sketchup 7 lezen?? ts volgens mij best wel heel erg balen als hij dat niet kan want kheb dit al gemaakt: (zie plaatje) alvast bedankt voor de reacties!! Bewerkt: 12 januari 2009 door opacool6 Reageren
S-te-Fan Geplaatst: 13 januari 2009 Rapport Geplaatst: 13 januari 2009 JAA die kan ie gewoon openene . Reageren
opacool6 Geplaatst: 13 januari 2009 Rapport Geplaatst: 13 januari 2009 (bewerkt) Echt waar?!:) daar ben ik heel blij mee. aan het plaatje kon je waarschijnlijk wel zien dat ik er veel werk aan heb besteed bedankt voor de reactie! oja nog een ander vraagje, zijn die mannetjes in google sketchup even groot als de mannetjes in gta sanandreas? Bewerkt: 13 januari 2009 door opacool6 Reageren
Hackman Geplaatst: 13 januari 2009 Rapport Geplaatst: 13 januari 2009 Nee, voor zover ik weet niet. Maar je kunt je modellen altijd nog schalen wanneer het te groot of te klein uitkomt. Wat je ook nog kunt doen is wanneer je modelt er even een model uit Sa naast te hebben zodat je zeker weet dat de verhouding wel klopt. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.