Jump to content

[Tutorial]Pickups


Crusher!!

Recommended Posts

[Tutorial]



pickups maken

door MIJ :D

Wat heb je nodig

1. Klein beetje scriptkennis

2. Pawno DUH!

3. Een koekje

Wat word je uitgelegd in deze tutorial

2 verschillende manieren over hoe je pickups maakt

Manier 1

AddStaticPickup()

Een AddStaticPickup maken de makkelijkste manier maar ook de beperkte manier

zoek in je script de regel (dit is de zelfde regel als de skins en de cars in staan)

public OnGameModeInit()
{
 return 1;
}

zet boven de tekst return 1

AddStaticPickup()

dan heb je

public OnGameModeInit()
{
 AddStaticPickup()
 return 1;
}

dan stellen we nu de Model,HoeOpPak,Coördinaat in

(vergelijk de kleuren uit de code met de tekst er onder)

AddStaticPickup(model-id, 3, ,y,z);

blauw

model-id is het id van de wapens of andere pickups

wapens id's -----> http://weedarr.wikidot.com/gunlist

We gebruiken id 353 SMG (Mp5)

Rood

hier een lijst met die nummers

0: De pickup wordt niet weergegeven.

1: Oppakbaar, maar verdwijnt niet.

2: Oppakbaar en komt na enkele minuten weer terug.

3: Oppakbaar, maar komt niet meer terug.

4: Verdwijnt kort na creatie (Mogelijk gebruikt voor wapen-pickups die je laat vallen als je dood gaat).

5: Verdwijnt kort na creatie (Mogelijk gebruikt voor wapen-pickups die je laat vallen als je dood gaat).

8: Oppakbaar, maar heeft geen effect. Het verdwijnt automatisch.

11: Explodeert enkele seconden nadat het gemaakt is. (Bommen?).

12: Explodeert enkele seconden nadat het gemaakt is.

13: Zakt langzaam naar beneden.

14: Alleen oppakbaar als je in een voertuig zit.

15: Oppakbaar, maar komt niet meer terug.

19: Oppakbaar, maar heeft geen effect. (Mogelijk gebruikt voor informatie-iconen).

22: Oppakbaar, maar komt niet meer terug.

23: Oppakbaar, maar verdwijnt niet.

ps Thnx Aan =>Sandra<= voor een goede herhaling

Groen

dit zijn de coördinaten waar de pick up komt te staan

ik geef een voorbeeld coördinaat in het midden van grove street

2486.0,-1667.0,13.0

dan maken we nu de code

public OnGameModeInit()
{
 AddStaticPickup(353,23,2486.0,-1667.0,13.0)
 return 1;
}

en we sluiten hem af met een ;

public OnGameModeInit()
{
 AddStaticPickup(353,23,2486.0,-1667.0,13.0);
 return 1;
}

dan is de code nu klaar

Manier 2

CreatePickup()

CreatePickup() is een moeielijker manier maar je hebt veel mogelijk heden

voor CreatePickup() zet je boven aan je script

#define COLOR_ORANGE 0xFF800096

new Test;

dan zet je bij

public OnGameModeInit()
{
 Test = CreatePickup(model, 3, x,y,z)
 return 1;
}

dan stellen we nu de Model,HoeOpPak,Coördinaat in

(vergelijk de kleuren uit de code met de tekst er onder)

CreatePickup(model-id, 3, ,y,z)

blauw

bij GreatePickup kun je meerdere oppakbare dingen in doen zoals wapens en icoontjes

wapens id's -----> http://weedarr.wikidot.com/gunlist

icoontjes id's -----> http://weedarr.wikidot.com/pickups

We gebruiken als voorbeeld health icoontje id 1240

Rood

hier een lijst met die nummers

0: De pickup wordt niet weergegeven.

1: Oppakbaar, maar verdwijnt niet.

2: Oppakbaar en komt na enkele minuten weer terug.

3: Oppakbaar, maar komt niet meer terug.

4: Verdwijnt kort na creatie (Mogelijk gebruikt voor wapen-pickups die je laat vallen als je dood gaat).

5: Verdwijnt kort na creatie (Mogelijk gebruikt voor wapen-pickups die je laat vallen als je dood gaat).

8: Oppakbaar, maar heeft geen effect. Het verdwijnt automatisch.

11: Explodeert enkele seconden nadat het gemaakt is. (Bommen?).

12: Explodeert enkele seconden nadat het gemaakt is.

13: Zakt langzaam naar beneden.

14: Alleen oppakbaar als je in een voertuig zit.

15: Oppakbaar, maar komt niet meer terug.

19: Oppakbaar, maar heeft geen effect. (Mogelijk gebruikt voor informatie-iconen).

22: Oppakbaar, maar komt niet meer terug.

23: Oppakbaar, maar verdwijnt niet.

ps Thnx Aan =>Sandra<= voor een goede herhaling

Groen

dit zijn de coördinaten waar de pick up komt te staan

ik geef een voorbeeld coördinaat in het midden van grove street

2486.0,-1667.0,13.0

Dan hebben we nu de code

public OnGameModeInit()
{
 Test = CreatePickup(1240,23,2486.0,-1667.0,13.0)
 return 1;
}

en we sluiten hem af met ;

public OnGameModeInit()
{
 Test = CreatePickup(1240,23,2486.0,-1667.0,13.0);
 return 1;
}

dan zoek je nu de regel

public OnPlayerPickUpPickup(playerid, pickupid)
{
 return 1;
}

boven return 1; zetten we

if(pickupid == Test) {
}

dan hebben we

public OnPlayerPickUpPickup(playerid, pickupid)
{
 if(pickupid == Test) {
 }
 return 1;
}

dan maken we nu : wat er moet gebeuren als een speler de pickup pakt

we maken zo dat als de speler de pickup pakt dan zijn levens 100 % worden dat doen we met de code

SetPlayerHealth()

die vullen we even in

SetPlayerHealth(playerid,100);

dan zetten we hem in de code

public OnPlayerPickUpPickup(playerid, pickupid)
{
 if(pickupid == Test) {
 SetPlayerHealth(playerid,100);
 }
 return 1;
}

boven aan heb je nog staan: #define color_orange .........

die gebruiken we voor een tekstje

SendClientMessage(playerid,COLOR_ORANGE, "Je hebt een Pickup opgepakt");

dan zetten we hem nu in de code

public OnPlayerPickUpPickup(playerid, pickupid)
{
 if(pickupid == Test) {
 SetPlayerHealth(playerid,100);
 SendClientMessage(playerid,COLOR_ORANGE, "Je hebt een Pickup opgepakt");
 }
 return 1;
}

dan is het nu af

je code is

#define COLOR_ORANGE 0xFF800096

new Test;

public OnGameModeInit()
{
Test = CreatePickup(1240,23,2486.0,-1667.0,13.0);
return 1;
}

public OnPlayerPickUpPickup(playerid, pickupid)
{
if(pickupid == Test) {
SetPlayerHealth(playerid,100);
SendClientMessage(playerid,COLOR_ORANGE, "Je hebt een Pickup opgepakt");
}
return 1;
}

ik hoop dat jullie er wat van geleert hebben

en succes er mee

owja en srry voor de spel foute

mvg. JD

Succes ermee !!

:puh:



Voor nog meer tutorials kijk bij de

KLIK> Pawn_Master_Tutorial_List.png <KLIK

Bewerkt: door Crusher!!
Link to comment
Delen op andere websites

Als je niet tegen kritiek kunt moet je geen werk van jezelf op het forum plaatsen.

En ik kan me er wel in vinden. Doordat je een te groot lettertype hebt gebruikt,l komt het schreeuwerig over, en wordt het een beetje rommelig. En dat is jammer, want het is inhoudelijk een goede tutorial.

Je moet dit soort dingen gewoon opvatten als opbouwende kritiek, door er naar te luisteren, wordt je werk beter. EN je leert er iets van voor de toekomst.

Link to comment
Delen op andere websites

Goede tutorial, maar wat betreft de layout ben ik het wel eens met PatrickW en Jovu: Dat grote lettertype staat een beetje rommelig en is lastig te lezen ;)

Ik heb zelf maar even dat lijstje met spawntypes vertaalt:

0: De pickup wordt niet weergegeven.

1: Oppakbaar, maar verdwijnt niet.

2: Oppakbaar en komt na enkele minuten weer terug.

3: Oppakbaar, maar komt niet meer terug.

4: Verdwijnt kort na creatie (Mogelijk gebruikt voor wapen-pickups die je laat vallen als je dood gaat).

5: Verdwijnt kort na creatie (Mogelijk gebruikt voor wapen-pickups die je laat vallen als je dood gaat).

8: Oppakbaar, maar heeft geen effect. Het verdwijnt automatisch.

11: Explodeert enkele seconden nadat het gemaakt is. (Bommen?).

12: Explodeert enkele seconden nadat het gemaakt is.

13: Zakt langzaam naar beneden.

14: Alleen oppakbaar als je in een voertuig zit.

15: Oppakbaar, maar komt niet meer terug.

19: Oppakbaar, maar heeft geen effect. (Mogelijk gebruikt voor informatie-iconen).

22: Oppakbaar, maar komt niet meer terug.

23: Oppakbaar, maar verdwijnt niet.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...
  • 2 weken later...
Bedankt voor deze tutorial. Maar hoe kan je coords bepalen hiervoor? :)

Ga in SA:MP naar de plek waar je de pickup wil hebben staan, en typ dan /save [eventuele beschrijving]. Dus bijvoorbeeld: /save Ziekenhuis. Dan ga je naar de map waar je SA:MP in geïnstalleerd hebt, en open je het bestand: savedpositions.txt. Daarin zie je allemaal script, afhankelijk van hoevaak je in totaal al /save gebruikt hebt. De onderste is de laatste /save die je opgeslagen hebt. Als je lopend bent, zie je staan:

AddPlayerClass(Skin nummer, Coördinaat X, Coördinaat Y, Coördinaat Z, Richting waar je heen kijkt (Coördinaat A), en nog wat wapen en kogels informatie);

Jij hebt de X, Y en Z coördinaten voor een pickup nodig, dus kopieer je Coördinaat X, Coördinaat Y en Coördinaat Z.

En dan heb je dus de coördinaten van een pickup.

MVG,

Wanted

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor deze tutorial. Maar hoe kan je coords bepalen hiervoor? :)

Ga in SA:MP naar de plek waar je de pickup wil hebben staan, en typ dan /save [eventuele beschrijving]. Dus bijvoorbeeld: /save Ziekenhuis. Dan ga je naar de map waar je SA:MP in geïnstalleerd hebt, en open je het bestand: savedpositions.txt. Daarin zie je allemaal script, afhankelijk van hoevaak je in totaal al /save gebruikt hebt. De onderste is de laatste /save die je opgeslagen hebt. Als je lopend bent, zie je staan:

AddPlayerClass(Skin nummer, Coördinaat X, Coördinaat Y, Coördinaat Z, Richting waar je heen kijkt (Coördinaat A), en nog wat wapen en kogels informatie);

Jij hebt de X, Y en Z coördinaten voor een pickup nodig, dus kopieer je Coördinaat X, Coördinaat Y en Coördinaat Z.

En dan heb je dus de coördinaten van een pickup.

MVG,

Wanted

Bedankt! Het is gelukt. :)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 maanden later...

hij geeft van die errors aan,,

C:\Documents and Settings\Mkb122\Mijn documenten\ \World RPG\gamemodes\R-RPv1.2.pwn(17343) : error 010: invalid function or declaration
C:\Documents and Settings\Mkb122\Mijn documenten\ \World RPG\gamemodes\R-RPv1.2.pwn(17348) : error 010: invalid function or declaration
C:\Documents and Settings\Mkb122\Mijn documenten\ \World RPG\gamemodes\R-RPv1.2.pwn(17353) : error 010: invalid function or declaration
C:\Documents and Settings\Mkb122\Mijn documenten\ \World RPG\gamemodes\R-RPv1.2.pwn(17358) : error 010: invalid function or declaration
C:\Documents and Settings\Mkb122\Mijn documenten\ \World RPG\gamemodes\R-RPv1.2.pwn(17362) : error 010: invalid function or declaration
C:\Documents and Settings\Mkb122\Mijn documenten\ \World RPG\gamemodes\R-RPv1.2.pwn(2800) : warning 204: symbol is assigned a value that is never used: "Armour"
C:\Documents and Settings\Mkb122\Mijn documenten\ \World RPG\gamemodes\R-RPv1.2.pwn(2801) : warning 204: symbol is assigned a value that is never used: "Health"
C:\Documents and Settings\Mkb122\Mijn documenten\ \World RPG\gamemodes\R-RPv1.2.pwn(2798) : warning 204: symbol is assigned a value that is never used: "explosiv"
C:\Documents and Settings\Mkb122\Mijn documenten\ \World RPG\gamemodes\R-RPv1.2.pwn(2796) : warning 204: symbol is assigned a value that is never used: "m4a1"
Pawn compiler 3.2.3664	 	 	Copyright (c) 1997-2006, ITB CompuPhase


5 Errors.

Maar ik heb boven in wel new m4a1; new explosiv; new Health; new Armour;

Bewerkt: door Mkb122
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...