Jump to content

[VC|MAP] Een nieuw object in VC zetten


Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Omdat de laatste tijd veel mensen willen gaan modelen maak ik even een tutorial over hoe je objecten in VC zet. Binnenkort zullen er meerdere delen verschijnen.

-Je hebt 3 bestanden nodig voor het object: COL, DFF en een TXD

-Je hebt 3 bestanden nodig waar het object in komt te staan: IPL, IDE en COL

Stap 1(samensmelten):

-Allereerst zorg je dat alles geselecteerd staat op objects(1)

-In mijn geval maak ik 2 dozen, dus ik kies voor (2) en zet 2 cubussen neer.

-Je ziet linksonder in beeld 2 objecten staan (3), Cube en Cube[0]. Deze moeten worden samengesmolten.

-Nu selecteer je hetgeen wat je gaat samensmelten. Select (4)-> Single (5) (eventueel ALL)

-klik nu met de rechtermuisknop op de objecten zodat ze geselecteer raken en rood worden (6)

-Druk nu op Create (7)->Objects (8)->Uniteselect (9)

-Klik nu op een van de objecten en er verschijnt een schermpje.

-Vul de naam in van het object (10)

-Druk op REPLACE OLD OBJECTS (11), dan op OK (12)

pic01.jpg

Het object is samengesmolten.

Stap 2 (texturen):

Nu gaan we het object texturen. Ik wil op iedere doos 2 verschillende kleuren hebben, rood en blauw.

-Eerst zetten we FACES knop aan (1) zodat we vlakken kunnen selecteren

-Eerst gaan we iets selecteren: Druk op select (2), dan single (3)

-Klik nu op hetgene wat je wilt texturen. Voor mij de bovenkant (4)

-Nu gaan we aan het geselecteerde gebied een textuur toekennen, druk op (5)

-Druk op COPY (6) en geef deze groep een naam (7)

-Druk op (8), druk op ADD (9) en laad de textuur (10)

-Finisch met (11,12,13,14)

pic02.jpg

Doe nu hetzelfde met een ander vlak:

-Ga geselecteerd te hebben ga je naar de material editor (5) en drukt op 'default material' en druk op Copy. Geef het een andere naam en laad de blauwe textuur.

-Druk op (12,13,14)

Het ziet er zo uit:

pic03.jpg

Stap 3(scalen):

Nu gaan we het object scalen, oftewel de juiste grootte geven

-Druk op Import (1) en pak een object dat je kan gebruiken als vergelijking, in mijn geval een bord

-Druk nu op 2 zodat je later goed selecteerd

-Druk op select (3), single (4) en selecteerd de dozen met rechtermuisknop (5)

-Ga nu naar modify (6), scale (7)

-Druk nu met de rechtermuisknop en control (ctrl) tegelijk op de dozen, er verschijnt een venstertje

-Hier staat in hoe groot het object is in %, het object is te klein dus ik typ in: 200 (8)

-Als de verhoudingen kloppen, drukje op OK (9)

pic010.jpg

-Nu gaan we het bord weghalen:

Rechtsonder in beeld zie je 2 dingen staan: test en model

-Druk met de rechtermuisknop op model (1)

-Druk nu op delete om het object te verwijderen (2)

pic011.jpg

Het object is gescaled.

Stap 4(exporteren):

Nu gaan we even het bestand exporteren als DFF en X

-Linksboven in het beeld zie je dit staan pic04.jpg klik hier op.

-Selecteer de extensie wat je wilt hebben. Kies DFF, COL

-Typ nu de naam van het object dus: test.dff (typ ook dff)

-Druk op opslaan en kies VICE CITY.

-Doe hetzelfde nog eens maar kies nu niet DFF maar X. Let op, geef deze file dezelfde naam als de DFF, dus: test.x

Stap 5(TXD maken)

Nu gaan we de txd maken.

-Open de TXD-builder en druk op ADD (1)

-Voeg de texturen die je gebruikt hebt toe en druk op OK.

-Voor de zekerheid druk je op DFF check (2) op open je de DFF file. Is alles groen, dan is alles ok.

-Druk op Build TXD (3)

pic05.jpg

Stap 6(Col maken)

Nu gaan we de col maken

-Open de Collmaker

-Laad de X file die je gemaakt hebt. Ga naar Options en druk op Mirror.

-Kies de X-as en druk op OK (3)

-Geef het object een naam ->test

-Druk op MAKE COLLISION FILE (2)

-Sla nu de file op met dezelfde naam als de DFF -> test.col

pic06.jpg

Je Col, DFF en TXD zijn gemaakt.

Dit was deel 1 van de Tutorial, binnenkort verschijnt deel2

Bewerkt: door Wauzie
Geplaatst:

Dit is deel2 van de tutorial.

Nu gaan we het object in vc zetten. Maar eerst hebben we iets nodig waar die files in komen: IPL, IDE, COL

Stap 1(IPL, IDE maken)

-Eerst open je de moomapper. Je ziet zoiets als hieronder.

-Vink ALL MODELS + ALL TEXTURES aan (1).

-Druk nu op de 3 puntjes naast GRAND THEFT AUTO VICE CITY (2)

-Selecteer je vc map en druk op OK. Druk op LAUNCH MOOMAPPER (3)

pic001.jpg

-Linksboven zie je Item Placement staan (1)

-Druk hierop en dan op NEW (2)

-Geef de IPL een naam. In mijn geval: test.ipl

-Sla nu de IPL op in de folder maps (3)

-Kies Yes

pic00yes.jpg

-Druk nu op Object Definition (4) en doe hetzelfde, en zet de IDE in de dezelfde map als de IPL, met dezelfde naam.

pic002.jpg

Stap 2(Col maken)

De IPL en IDE zijn gemaakt. Druk op het kruisje en save.

Ga nu naar de map waarin de IPL en IDE staan.

-Maak een nieuw .txt bestand: test.txt Rename deze naar test.col

-Open de COL, ga naar file, load.

-Ga nu naar file, save as en sla de col op over de oude (test.col)

-Open nu het bestand GTAVC.dat in je data folder van VC met kladblok.

-Zoek de regel

COLFILE 0 MODELS\COLL\GENERIC.COL

-Kopieer deze en plak die eronder. Verander nu het pad:

COLFILE 0 data\maps\test.COL

-Sla nu op.

Nu gaan we het object in VC zetten.

Stap 3(Object in VC zetten)

-Open de moomapper, vink aan ALL MODELS+ALL TEXTURES en druk op LAUNCH MOOMAPPER.

-Allereerst vink je de aangemaakte IPL aan (1)

-Ga naar het tabblad Object Definition (2)

-Selecteer de aangemaakte IDE (3)

-Druk op (5)

-Selecteer de DFF, test.dff (8) en druk op OK (9)

-Druk op (6) en selecteer de TXD, test.txd

-Selecteer de TXD, test.txd en druk op OK

-Druk op ADD (4), vul bij LOD VALUE in 300 zodat het object zichtbaar wordt in VC (5)

-Druk op Close (10)

pic003.jpg

-Druk op INSTANCE (1)

-Er verschijnt nu een schermpje. Met nummer 2,3,4 kun je het object verplaatsen door op de pijltjes te drukken.

-2 is de X-coördinaat,3 is de Y-coördinaat en 4 is de Z-coördinaat

-Met 5 kun je de draaihoek aanpassen.

-Als het object goed in vc staat, druk je op CLOSE (6)

-Ga naar File en druk op SAVE.

pic004.jpg

Het object staat in VC!!!

Gast
Dit onderwerp is gesloten.
  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...