Wauzie Geplaatst: 4 april 2005 Rapport Geplaatst: 4 april 2005 Dit keer maak ik een tutorial over Sketchup, een 3D programma. Dit doe ik hoofdzakelijk voor mensen die in het GTI project willen leren modelen. -Eerst download je Sketchup 4.0 (is legaal) -Open Sketchup -Bij 1 kun je je vieuw kiezen. Ik kies die het meest rechts staat. 3D vieuw. -Bij 2 kun je kiezen hoe je het object ziet. Bijvoorbeeld kun je instellen dat je alleen de lijntjes ziet. Hier hoef je niks aan te veranderen. -Bij 3 kun je kiezen hoe je jezelf om het object draait. - Druk op 4 om een vierkant te maken. Druk nu op 1 en klik op het vierkant. Beweeg nu omhoog zodat het vierkant een kubus wordt. Druk nu op het potloodje (1). Trek een lijn, je ziet dat hij bij mij groen is (2). Dit wil zeggen dat hij over de X-as loopt, hij loopt precies recht. Je ziet ook dat er een rode stippellijn loopt (3). Dit wil zeggen dat je vanaf dat punt waar je je muisknop hebt precies over de Y-as een lijn kunt trekken. Na even wat lijntjes te trekken kan er een blauw vlak optreden. Dit wil zeggen dat je er in VC doorheen kan kijken, dit moeten we natuurlijk niet hebben. Klik met de rechtermuisknop op het blauwe vlak en klik op REVERSE. We gaan weer verder met tekenen. Nu zie je dat er een lichtblauw vierkantje op een lijnstuk staat, dit wil zeggen dat je precies in het midden van een lijnstuk staat. We gaan nu pilaren maken. Zoals het hieronder gedaan is, is het fout. Als je namelijk straks dat vlak gaat weghalen ontstaat er in VC een onzichtbare muur. Zo moet het: je trekt vanuit het afdak een lijn naar onder. Je trekt nog een lijn zodat je een vlak krijgt. Je maakt er een kubus van zoals we eerder gedaan hebben. Als je 1 pilaar af hebt, druk je op alle vlakken van de pilaar (houd control, ctrl, in). Druk op ctrl+v om te plakken. Druk nu op 1 en pak het hoekpunt aan de bovenkant van de pilaar linksonder. Sleep de pilaar nu naar het afdak en klik op het hoekpunt daarvan. Nu gaan we een deur maken. Maak een vierkant in de muur met daarin een kleine circel (1). Druk nu op 2 om de deur een beetje naar binnen te drukken. Klik nu op het tekentje met 4 pijltjes erin en klik op een lijnstuk van de kubus. Sleep deze nu een beetje naar je toe zodat er een 'heuveltje' ontstaat. Reageren
Wauzie Geplaatst: 4 april 2005 Auteur Rapport Geplaatst: 4 april 2005 (bewerkt) Na een tijdje tekenen krijg je zoiets: Nu gaan we overtollige lijnen uitvegen zodat de kans op onzichtbare muren in vc kleiner wordt. Druk op 1 en klik op een lijn om deze te verwijderen. Als je iets verwijdert waardoor een object kapot gaat druk je op ctrl+z. Nu gaan we texturen. Druk op het emmertje (1). Druk op Create (2). Druk nu op Add (3) en open een textuur (4,5,6). Druk dan op Close (7). Je drukt nu op het emmertje en klik op een vlak om de textuur daaraan toe te kennen. Nu vind je de textuur waarschijnlijk te klein. Klik dan met de rechtermuisknop op de textuur en druk op EDIT. Je ziet nu vanalles staan. 1 bepaalt hoe donker het object is en 5 hoe goed je de textuur ziet. Druk op 2 en druk wat getallen in bij 3 en 4. Als je de textuur goed genoeg vind druk je op Close (6) Textuur nu het hele object. Voeg wat leuke texturen toe om het object mooi te laten lijken Als je het object wilt verkleinen druk je op 2. Maar voordat je dat doet selecteer je alles wat je wil verkleinen met 1. Je ziet nu allemaal groene blokjes. Hiermee kun je het object uitrekken. Als laatste gaan we het object exporteren. Druk op FILE->EXPORT-> 3D model. Geef het object een naam en druk op export (1) Je object is nu gemaakt. Je moet hem nu alleen nog in VC zetten. Gelieve hier geen posts te doen. Stel HIER je vragen. Bewerkt: 4 april 2005 door Wauzie Reageren
Wauzie Geplaatst: 16 april 2005 Auteur Rapport Geplaatst: 16 april 2005 (bewerkt) In deze 2e Tutorial over Sketchup wordt uitgelegd hoe je vloeiende objecten maakt. Ik neem hierbij als voorbeeld een stunt. Voordat je met deze tutorial begint raad ik je aan eerst de andere Sketchup Tutorial te lezen. Gelieve in dit topic niks te posten. Voor vragen kan je een ander topic openen zodat alles overzichtelijk blijft. Ok, we gaan beginnen. Klik op de halve circel die omcircelt is. Maak een halve circel. Je mag zelf bepalen hoe hoog die is, afhankelijk van je stunt. Klik op het rechterhoekpunt van de halve circel en plak er een aan zoals hieronder. Nu gaan we een deel van de eerste halve circel afhakken, zodat we straks een mooi pad kunnen maken. Trek een lijn vanuit het midden van de halve circel (het vierkant wordt blauw; midpoint) Doe dit nog eens, maar dan naar onderen. Trek nu lijnen zodat er een vlak ontstaat. Gebruik nu de tool die omcircelt is en klik op het vlak om deze uit te trekken. Maak nu een mooi pad door een lijn uit te rekken (de tool met de 4 pijltjes; voor meer info zie tutorial Sketchup). Selecteer nu de rand en kopieer deze (houd crtl vast om meerdere lijnen te selecteren). Maak nu een kleine lijn en plak de gekopiëerde lijn erop. Maak het er een vlak van door aan de andere kant ook een lijntje te trekken. Doe dit ook aan de andere kant van de stunt en trek dan de beide vlakken uit. Dit is het resultaat: *Tip: vergeet niet de lijnen uit te vegen* Gelieve vragen te posten in een ander topic. Voor degene die de model eens wil bekijken, hier staat hij: teststunt.rar Bewerkt: 16 april 2005 door Wauzie Reageren
CAR Geplaatst: 28 juni 2009 Rapport Geplaatst: 28 juni 2009 Hoe zet je hem dan naar TXD en DFF? Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.