Jump to content

Renders maken in SketchUp


Puma

Recommended Posts

Renders maken in SketchUp

Renders maken in SketchUp is makkelijk, waarom je er ook geen super-resultaten mee krijgt. Verwacht geen zieke fotorealistische renders met schitterende reflecties bijvoorbeeld.

Als je je model in SketchUp hebt en het toevallig uit components of groups bestaat moet je deze eerst exploden. Een group of component (in feite hetzelfde, je kunt er alleen verschillende dingen mee doen) is een soort van vast geheel binnen je model. Je kunt een group of component aanmaken door een aantal faces te selecteren en daarna in het rechtermuisknop-menu "Make Group" of "Make Component" te kiezen. Ik zal later nog wel iets meer hierover uitleggen. Zorg dus in ieder geval dat, als je deze groepen of components hebt, ze allemaal exploded zijn door rechtermuisknop op een group of component te doen en vervolgens op "Explode" te drukken, net zolang totdat je alleen maar losse faces hebt.

Nu selecteer je alle faces, rechtermuisknop erop en kies "Soften/Smooth Edges". Nu krijg je een klein schermpje met wat metertjes en schuifjes. Speel er even mee totdat je je model er wel goed uit vindt zien en klik het schermpje weg als je er klaar mee bent (zie onderstaande afbeelding).

henkeq8.jpg

Je model zelf ziet er al een stuk mooier uit (dat is de bedoeling tenminste). Natuurlijk is het belangrijk dat je je model vanuit een bepaald standpunt ziet. Neem dat standpunt in. Als je je model het beeldvullend wilt maken klik je op het "Zoom Extents" knopje links in het menu (vergrootglas met vier rode pijltjes eromheen).

Ik ga er bij deze tutorial vanuit dat je SketchUp 6 of een latere versie hebt. Klik het "Window"-menuutje open en klik op "Styles". Als je nu op "Edit" klikt kun je de stijl van je model en de 'omgeving' veranderen. Onder de drie tabs "Select", "Edit" en "Mix" staan vijf plaatjes. Als je op de eerste klikt zul je zien dat het "Edge" heet. Een "edge" is een lijntje dat poly's of faces opdeelt. Simpelweg een "randje". In deze tab kun je de stijl van de edges veranderen. Met een vinkje bij "Display Edges" zet je de edges aan en kun je ze veranderen en als je het uitzet heeft worden de edges weggehaald.

Bij het tweede tabblad "Face" kun je de stijl van de faces van je model veranderen. Je kunt de kleur van de kanten van de faces kiezen (als er een material op zit heeft dit geen zin), de stijl (is de texture wel zichtbaar of niet, zijn de faces transparant, zie je een wireframe etc.) en de transparantie.

Met het derde tabblad "Background" kun je, zoals de naam al zegt, de achtergrond veranderen. Je kunt de algemene achtergrond een kleur geven, waarbij je lucht of grond ook nog kunt aan- of uitzetten en het een kleur kunt geven.

Het vierde tabblad is "Watermarks". Hierbij kun je een soort van plaatjes op je render plakken. Je hoeft dan dus niet bij elk render die je opslaat alle tekst en randjes toe te voegen, maar sla die randjes etc. op als een plaatje en voeg het toe bij watermarks. Met de "+" voeg je een watermark toe, waarna je met de watermark kun doen wat je niet laten kunt.

In het vijfde en laatste tabblad "Modeling" kun je de wat indirectere onderdelen van je model instellen. Je kunt de kleur van vlakken of edges die geselecteerd zijn instellen en onderaan dingen als de assen aan of uit zetten.

Klooi gewoon wat met deze instellingen. Je kunt, als je een bepaalde stijl over je renders wilt, de stijlen ook opslaan. Als je de huidige stijl gewoon wilt overschrijven kun je op de pijltjes die een cirkel maken, klikken om de stijl die je bewerkt hebt te overschrijven. Echter, als je gewoon een compleet nieuwe stijl wilt maken klik je op het knopje erboven met het plusje in een cirkel. Bovenin het schermpje kun je de stijl een naam geven en eronder een beschrijving.

Als laatste toevoeging kun je nog schaduwen toevoegen aan je model. Doe dit door het "View"-menuutje te openen en op "Shadows" te klikken. De schaduwen worden nu ingeschakeld. Waarschijnlijk staan de schaduwen niet zoals je het wilt. Open het "Window"-menuutje en klik op "Shadows". Er verschijnt een schermpje met een aantal schuifjes en knopjes om de schaduwen in te stellen. Bovenaan kun je "Display Shadows" aan- of uitklikken, of kiezen voor andere schaduwen door "Display Shadows" uit te zetten en "Use sun for shading" aan te zetten. Display Shadows: met "Time" kun je de tijd van de dag instellen (bij bijv. 12.00u staat de zon middemboven) en met "Date" de datum (in november staat de zon relatief lager aan de horizon dan in juni). Eronder kun je de intensiteit van het licht en de schaduw instellen met de twee schuifjes. Helemaal onderin het schermpje kun je kiezen welke soorten schaduw je gaat gebruiken: schaduwen op de achtergrond, op het model,alleen de schaduwen van de edges of combinaties ervan.

Als laatste functie kun je "Fog" (mist) toevoegen. Ikzelf snap niet echt waarom ze het hebben toegevoegd, maar je kunt bij grote maps e.d. een soort van vervagingseffect geven in de verte. "Fogs" kun je inschakelen onder "Shadows" in het "View"-menuutje, en, net zoals bij de schaduwen, kun je de fog nog verder instellen door op "Fog" te klikken in het "Window"-menuutje. Zelf gebruik ik het ook nooit, maar dat wil niet zeggen dat jíj dat ook niet hoeft te doen.

Natuurlijk moet je je render ook nog opslaan. Dit doe je niet door lomp op de printscreen-knop te drukken en die te importeren in een fotobewerkingsprogramma. Open het "File"-menuutje, klik op "Export" en "2D Graphic". In het schermpje dat je nu krijg kun je een naam opgeven voor je render, een bestandsextensie en als je nog op "Options" klik kun je de grootte van je render in pixels instellen, plus de relatie tussen kwaliteit en kleinere bestandsgrootte en "Anti-alias" (scherpe afbeelding of een beetje vervaagd aan de randjes, ik zou dit aan laten staan). Klik vervolgens op "Export" om je render op te slaan.

Goed, de keus is aan jou hoe je je model rendert. Hopelijk heb je er wat van geleerd en zie ik de komende tijd renders in de showroom waar tijd aan de schaduw en de stijl is besteed.

Mijn uitkomst:

render.jpg

100% SketchUp dus, geen plaatjes toegevoegd met Paint Shop Pro of Photoshop of iets dergelijks.

Voel je vrij je resultaten te showen in dit topic!

Veel plezier d'rmee,

Groenten Puma.

Bewerkt: door Puma
Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Klopt, maar dat is een op zichzelf staand programma: zolang je je models uit een programma naar een bepaalde extensie (bijvoorbeeld .3ds) exporteert, kun je het in Vray importeren en renderen. Net zoals Vray zijn er nog wel meer aparte renderprogramma's (renderware), maar er zijn ook plug-ins voor de programma's (bijv. Podium voor SketchUp) waarmee je dus in het programma zelf al kunt renderen, zodat je niet de stap van het ex- en importeren hoeft te maken.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...