Jump to content

BIOS probleem

Recommended Posts

Geplaatst:

Hoi allemaal.

Ik heb sinds kort ene probleem met mij bios, het probleem is simpel, hij boot gewoon helemaal niet, het bios scherm komt niet eens. Nou dnek ik(en hoop ik ook) dat het probleem software matig is en het probleem in de bios zit.

Nu heb ik dus de BIOs versie gedownload die ik momenteel gebruik(er is geen nieuwere), ik heb de tutorial voor je bios flashen doorgelezen, en daar word gebraagt om een bootable floppy disc te maken, maar wat word hier nou precies mee bedoelt.

De tut;

»BIOS Update Utility

ASRFLASH.EXE: The Flash Memory Writer utility is included in the WinZip format of BIOS file. It updates the BIOS by uploading a new BIOS file to the programmable flash ROM chip on the motherboard. To determine the BIOS version of your motherboard, press <F2> to enter the BIOS setup utility during bootup, and check the BIOS version from the Main menu. Larger numbers represent a newer BIOS file. This utility works only in DOS mode. (How do I check the BIOS version?)

How do I check the BIOS version?

1.The BIOS version can be found during system boot up.

2.The BIOS version can be found in BIOS setup utility.

The Flash Memory Writer utility can not be suitable for all ASRock motherboards. Please use the Flash utility which is included in each BIOS file to update its BIOS. Also ASRock motherboard MUST use ASRock's Flash utility to update BIOS, those uncertified BIOS flashing tools will cause motherboard damage.

»Updating BIOS Procedures

1. Create a bootable system floppy disk.

2. Download an updated ASRock BIOS file (WinZip format with .zip file extension) from the web site, unzip the BIOS file and save both ASRFLASH.EXE utility and BIOS file to the disk you created in step 1.

3. Boot from the disk you created in step 2.

4. At the "A:\" prompt, type ASRFLASH, hit space bar once, and type BIOS file name then press <Enter>. For example: A:\ASRFLASH K7S41GX2.00 <Enter> then you will see a message "Please wait for BIOS loading ROM".

5. After 30 seconds, you will see the message "Flash ROM Update Completed - Pass", then you have finished upgrading the BIOS.

6. After finishing upgrading the BIOS, please remove the floppy disk. Restart your system and press <F2> to enter the BIOS setup utility during boot up.

7. In Exit menu, please select "Load Default Settings" and press <Enter> to continue.

8. Select "Exit Saving Changes" and press <Enter> to exit the BIOS setup utility.

9. Now, system is booting up with new BIOS.

»Notice

If you encounter problems while updating the new BIOS, DO NOT turn off your system since this corrupt BIOS might cause your system failed to boot up. Just repeat the process, and if the problem still persists, update the original BIOS file. If the Flash Memory Writer utility was not able to successfully update a complete BIOS file, your system may not be able to boot up. If this happens, your system will need service.

De rest is niet zo'n probleem, alleen stap 1 is een probleem.

En mocht dit niet werken, wat is dan het probleem(mogelijk)?

• Reacties 30
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• wesley123

16

• Limbolander

5

• ikt

4

• TaartJJ~!

3

Geplaatst:

Als eerste moet je het BIOS niet gaan flashen als je al de nieuwste versie erop hebt staan.

Als ie niet doet opstarten, maakt ie wel een geluid (zoals de ventilatoren die aan gaan)? Zo ja, hoor je dan ook piepjes?

Geplaatst: (bewerkt)

Bij het opstarten hoor ik niks, alleen het lampje van mijn cp drive gaat branden, maar dat kan het probleem niet zijn aangezien deze als laatste is ingestelt.

Opvallend is trouwens dat ik hem telkens 2 keer opnieuw op moet starten en hij het bij de derde keer doet.

Misschien andre problemen dat kunnen helpen; Ik krijg regelmatig het windows error geluid terwijl er geen error is.

Ook crasht de Display driver enorm vaak, dat is niet normaal meer.

Ik ben bang dat er iets aan het mobo kapot is.

Bewerkt: door wesley123
Geplaatst:
Bij het opstarten hoor ik niks, alleen het lampje van mijn cp drive gaat branden, maar dat kan het probleem niet zijn aangezien deze als laatste is ingestelt.

Opvallend is trouwens dat ik hem telkens 2 keer opnieuw op moet starten en hij het bij de derde keer doet.

Misschien andre problemen dat kunnen helpen; Ik krijg regelmatig het windows error geluid terwijl er geen error is.

Ook crasht de Display driver enorm vaak, dat is niet normaal meer.

Ik ben bang dat er iets aan het mobo kapot is.

Als je helemaal niets hoort (ook niet dat ie aan gaat), dan zal je in de eerste plaats eens naar de voeding moeten kijken. Als een computer helemaal niet aan gaat, dan ligt dat in de meeste gevallen aan de voeding.

Geplaatst:

maar naar welke dingen zou ik zo moeten kijken, want ik heb er echt niet zo veel verstand van.

Geplaatst:
maar naar welke dingen zou ik zo moeten kijken, want ik heb er echt niet zo veel verstand van.

Maar wel anderen gaan "helpen"? Sjeezus, wat laag...

Begin eens met het verwijderen van overtollige hardware. Daarmee bedoel ik alles wat niet nodig is. Videokaart (indien er een interne beschikbaar is), audiokaart (als je er een hebt), USB-devices en dvd/cd/floppy drives. Als je computer normaal start dan zit het probleem in een van die dingen. Dus dan moet je ze een voor een inpluggen en als het misgaat weet je meteen de boosdoener. Als er niets kapotgaat moeten we even nog dramatischer gaan werken, we gooien alles eraf wat er niet bij hoeft, dus alle HDD's (op een na, waar Windows op zit) eruit. Een van je HDD's kan naar de klote zijn. Nog niets? Probeer eens dan je geheugenstrips te testen. Gewoon eentje eruithalen tot het werkt. Nu zou je computer het moeten doen als er iets fouts is aan je hardware. Zoniet, dan heb je een verneukte moederbord/processor. Geen idee hoe je die test, want processor vervangen is geen eitje.

Geplaatst:

Ja ikt, daarom help ik ook neit echt als mensen vragen hoe je dignen in elkaar moet zetten, want dat weet ik niet.

Ik zou binnenkort ff kijken, grote kans trouwens dat het mijn harde schijf is, die maakt echt een enorm hard geluid vaak als hij bezig is met schrijven, iets wat pas na enkele jaren hoort te komen.

Ik zou binnenkort het ff nakijken, ik heb nu niet zoveeel tijd om zoiets als dit te doen, in het weekend kan ik dat wle doen. Het enigste wat ik eruit kan halen of loskoppelen is geloof ik de videokaart en de cd speler, van de harde schijf heb ik er maar eentje.

P.S. Hoe zit het nu met de garantie aangezien ik bij alternate hebt besteld, ik heb de mails niet meer.

Geplaatst:

Test eerst je hardware idd, en als je niks afweet van BIOS flashen begin er dan niet aan want als het je mislukt kost het je je moederbord.

Geplaatst:
Ja ikt, daarom help ik ook neit echt als mensen vragen hoe je dignen in elkaar moet zetten, want dat weet ik niet.

Ik zou binnenkort ff kijken, grote kans trouwens dat het mijn harde schijf is, die maakt echt een enorm hard geluid vaak als hij bezig is met schrijven, iets wat pas na enkele jaren hoort te komen.

Ik zou binnenkort het ff nakijken, ik heb nu niet zoveeel tijd om zoiets als dit te doen, in het weekend kan ik dat wle doen. Het enigste wat ik eruit kan halen of loskoppelen is geloof ik de videokaart en de cd speler, van de harde schijf heb ik er maar eentje.

P.S. Hoe zit het nu met de garantie aangezien ik bij alternate hebt besteld, ik heb de mails niet meer.

Heb je het op papier staan? Papier kan ook handig zijn in de 21ste eeuw ;)

Geplaatst:

@Scrtz; Het gaat me denk ik wel lukken, ik heb alleen uitleg nodig over die stap 1.

Zou ik bijvoorbeeld ook een bios van een ander merk kunnen installeren? Volgens mij ligt het echt aan de bios, de bios heeft gewoon door dat de pc niet goed wil booten dus het moederbord zelf valt af lijkt mij.

@ikt; Die ben ik ook aan het zoeken, maar ik zou niet weten waar ik hem heb(lekker handig...)

Geplaatst:

ik heb zojuist ff eerst de bios opgestart en deze gereset, en raad eens, hij deed het in 1 keer, dus hier zat gewoon het probleem.

Bedankt voor jullie hulp en als er weer iets is met mijn pc horen jullie het wel.

Geplaatst:
ik heb zojuist ff eerst de bios opgestart en deze gereset, en raad eens, hij deed het in 1 keer, dus hier zat gewoon het probleem.

Bedankt voor jullie hulp en als er weer iets is met mijn pc horen jullie het wel.

Ohja. dat kan ook nog :puh: Sorry voor 'verwijder alles een voor een' tip. Die lukte bij mij wel aangezien mijn videokaart eens was gefrituurd. Maar hoe heb je een reset gedaan? Knopje op de mobo? Of batterij?

Geplaatst:

gewoon via de bios, het heeft te maken met de clockings.

Ik had de CPU clock van 200 naar 260 gezet en dat trekt hij niet, zodra ik dat doe start hij niet op.

Ik moet er meer voltage doorheen kunnen jagen, dan trekt hij hem wel.

Ik had er zelf ook niet aan gedacht om de bios naar default te zetten, ik dacht er gisteren ineens aan.

Geplaatst:

Vermeld er volgende keer ff bij dan dat je aan het overclocken was dan was het antwoord een stuk makkelijker om te geven, nu dacht iedereen dat het "zomaar ineens" kwam

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...