Jump to content

[PPT] Simpele tekstsignature


Flitskikker

Recommended Posts

Afbeelding1.png

Welkom! In deze "tutorial" ga ik uitleggen hoe je een simpele tekstsignature als dit maakt in Powerpoint:

FKSig.png

Afbeelding2.png

  • Microsoft PowerPoint 2003
  • Microsoft PowerPoint 2007
  • Een moderne font
  • Een beetje redelijke fotobewerkingsprogramma (optioneel)

De reden dat 2003 vereist is, is dat je je tekst daarin moet typen en vervolgens moet gaan bewerken in 2007. Hierdoor wordt de tekst een AutoVorm. Als je tekst in 2007 maakt, bewerkt en vervolgens opslaat, zal het resultaat niet erg prachtig worden. Dit is alleen van toepassing als je een transparante achtergrond gebruikt. Gebruik je dit niet, dan kun je alleen 2007 gebruiken. Heb je geen 2003 en wil je wel een transparante achtergrond gebruiken, download dan het sjabloon met een AutoVorm tekst er al in.

Bekijk mijn oude tutorial als je een signature in alleen 2003 wilt maken. Begin vervolgens met stap 2.

Moderne fonts zijn meestal betaald. Met modern bedoel ik sans-serif fonts. Hier kun je gratis sans-serif fonts downloaden. Ik gebruik PF BeauSans Pro (betaald).

TIPS | Wat tips vooraf

  • Gebruik geen Arial of Times New Roman als font, deze zijn zeer standaard waardoor je sig niet echt opvalt en er goed uitziet.
  • Door SHIFT ingedrukt te houden bij het resizen, blijft de verhouding behouden.
  • Door CTRL ingedrukt te houden bij het resizen, vergroot/verkleint hij naar het middenpunt.
  • Je kunt ook SHIFT+CTRL beide ingedrukt houden, waardoor hij naar het middenpunt vergroot/verklein en tergelijkertijd de verhouding behouden blijft.
  • Met de pijltjestoetsen kun je een object verplaatsen.
  • Door CTRL ingedrukt de houden bij het verplaatsen, kun je het verplaatsen verfijnen.

Afbeelding3.png

VOORBEREIDING | Open Powerpoint 2003 en 2007 alvast

Ga naar Start -> Alle programma's -> Microsoft Office -> Microsoft Office PowerPoint 2003.

Herhaal deze stap maar kies dan voor Microsoft Office PowerPoint 2007.

In beide versies, druk op Ctrl+A en dan op Delete, om de tekstvakken weg te halen.

STAP 1 | Maak een WordArt tekst in 2003 en kopiëer -> plak deze naar 2007

Start PowerPoint 2003 op, je krijgt nu het volgende scherm:

Afbeelding4.png

Hopelijk staat je tekenwerkbalk ingeschakeld, waarop je op het Afbeelding5.png-icoontje moet drukken. Je kunt de tekenbalk aanzetten via Beeld > Werkbalken > Tekenen. Lukt dit niet, maak dan WordArt via Invoegen > Afbeelding > WordArt.

Klik in de WordArt-gallerie gewoon op OK. Typ nu de tekst die wilt. Het lettertype kun je zo laten:

Afbeelding6.png

Knip of kopiëer deze WordArt nu naar Powerpoint 2007.

Afbeelding7.png

STAP 2 | Verzorg de font en de grootte

Zorg ervoor dat de WordArt is geselecteerd door op de rand te klikken. Kies nu een mooie font uit via de groep Lettertype.

Afbeelding8.png

Nu moet je de verhouding goedmaken met behulp van de punten aan de uiteinden.

Als je de letters te dicht op elkaar of te ver van elkaar af vindt staan, gebruik dan het menuutje die hieronder wordt aangegeven. Via Meer tekenafstand... kun je het nog beter verfijnen.

In sommige gevallen staat het mooier om het wat meer op elkaar te zetten.

Bij mij is ziet dat er mooier uit. (Ik koos Meer tekenafstand > Versmald met 0,5 punten.)

Afbeelding9.png

STAP 3 | Maak een beginnetje met de kleuren

Zorg weer dat de tekst is geselecteerd. Klik dan op het tabblad Opmaak in de tabgroep Hulpmiddelen voor tekenen.

Gebruik nu de opties in de groep Stijlen voor WordArt om je tekst een tijdelijke kleur te geven die je gaat gebruiken. Haal in ieder geval de lijn weg op de manier als hieronder.

Afbeelding10.png

Als je geen transparante achtergrond wilt gebruiken, kies je een leuke kleur met Afbeelding11.png in de groep Vormstijlen. Ik gebruik wel een transparante achtergrond. Mocht je een kleur hebben gekozen maar wil je toch weer een transparante achtergrond gebruiken? Maak dan deze actie ongedaan met Ctrl+Z of kies Geen opvulling bij Afbeelding11.png in de groep Vormstijlen.

STAP 4 | De opvuleffecten

Nu ga je de glans in de tekst maken met behulp van opvuleffecten. Ik gebruik overgangskleuren (gradients).

Selecteer je tekst weer en ga naar het tabblad Opmaak in de tabgroep Hulpmiddelen voor tekenen.

Je komt bij de opvuleffecten via deze stappen:

Afbeelding14.png

Bepaal hoeveel kleuren je nodig hebt. Met de glans heb ik 2 gradients, dus 4 kleuren nodig.

Kies bij elkaar passende kleuren, voor de eerste 2 gradients moeten het lichtere kleuren zijn, voor de glans.

De hele hoogte is 100%, dus je zou de stappen kunnen verdelen zoals op het plaatje hieronder.

Afbeelding12.png

Klik op "Opvulling met kleurovergang". We willen een verticale opvulling van boven naar beneden, dus we kiezen Type Linear en Hoek 90 graden. Er zullen nu 2 beëindigingen zijn, zoniet, haal dan de andere weg.

Ik had 4 kleuren nodig, dus ik voeg er nog 2 toe.

Kies nu alle kleuren die je wilt en stel goed de Beëindigingposities in. Voorbeelden staan in de afbeelding hierboven.

Je kunt ook transparantie instellen, bijvoorbeeld voor een transparante lijn horizontaal. Daarnaast kun je natuurlijk ook zelf beëindigingsposities instellen of Types en Hoeken kiezen, voor bijvoorbeeld een minder overlappende en schuine gradient. Andere kleuren mogen natuurlijk ook.

Nadat ik alles goed heb ik gevuld, is dit het resultaat:

Afbeelding15.png

STAP 5 | De effecten

Nu gaan we de schaduw en de weerspiegeling toevoegen. Dit is snel gebeurd, want Powerpoint 2007 heeft daar een simpele optie voor.

Je stelt de schaduw en de weerspiegeling op de volgende manieren in:

Afbeelding16.png

Afbeelding17.png

Natuurlijk kun je ook andere effecten aan je tekstsignature toevoegen. Sommige effecten hebben een optie "...-opties" onderaan het keuze scherm, zodat je je effecten nog meer kunt verfijnen.

STAP 6 | Opslaan & nabewerkingen

Nu gaan we de signature opslaan, dit is ook weer een fluitje van een cent.

Klik met je rechtermuisknop op je tekst, en kies Opslaan als afbeelding...

Afbeelding18.png

Bij Opslaan als: kies je Portable Network Graphics-indeling (*.png). Kies een leuke naam en een locatie en sla de signature op. Je signature is waarschijnlijk nu te groot, open je "Een beetje redelijke fotobewerkingsprogramma" zoals Photoshop of Paint Shop Pro en verklein hem totdat hij aan de forumeisen voldoet.

Natuurlijk kun je ook je tekst in Powerpoint kleiner maken door Shift ingedrukt te houden bij het verkleinen met de hoekpunten.

KLAAR | Het resultaat

En dan komt dit er ongeveer uit:

FKSig.png

Veel succes! Ik ben benieuwd naar jullie resultaten! ;)

RIP = R.I.P. (oftewel: Deze tutorial niet rippen a.u.b.)

Mvg,

Flitskikker

Link to comment
Delen op andere websites

Geweldige tut, ik zal 'm zeker eens volgen. _O_ Erg goed dat je zoveel screenies hebt genomen, en dat je voorziet dat mensen niet altijd 2003 hebben. :tu:

Maar omdat niet iedereen een 'beetje deftig fotobewerkingsprogramma' als paint shop pro of photoshop heeft, en de microsoft paint niet kan werken met transparante achtergronden, wil ik die mensen even een alternatief aanbieden dat volledig gratis is, en perfect kan werken met transparante achtergrond enzo. :puh:

>>Download hier Paint.NET!<<

Link to comment
Delen op andere websites

Goede tutorial, heb hem net gevolgd, is het erg als ik dezelfde kleuren gebruik? :7

Outcome:

2hmhw60.png

Font: Duepontozero Bold.

Edit (12 apr. 2009 21:07:09): bijpassende avatar/persoonlijke foto gemaakt:

--

--

Edit (zie datum):

Afbeeldingen weggehaald ivm nieuwe avatar/persoonlijke foto.

Bewerkt: door Donald F. Duck
Link to comment
Delen op andere websites

Je moet zorgen dat om je tekst een blauw randje zit met de blokjes voor vergroten/verkleinen. Druk dan, precies op dat blauwe lijntje, de rechtermuisknop in en kijk of de knop erbij staat. Zo niet, probeer dan wat om het lijntje heen tot je hem hebt. Dit probleem had ik ook.

Link to comment
Delen op andere websites

kijk eens, hij is toch gelukt! :D

alleen hij is nog lang niet zo mooi als die van de anderen. Maar dit is mijn allereerste.

In ierder geval heel erg bedankt voor de tut! _O_

die transparante achtergrond lukte zoals je ziet ook niet echt :N

Bewerkt: door Hugotje112
Link to comment
Delen op andere websites

Outcome, zonder PPT 2003 te gebruiken:

picture1copyp.png

Voor het SA:MP Forum bedoeld, omdat je hier geen sigs mag gebruiken met reclame, en al zeker niet zo groot mogen zijn. Op het SA:MP Forum wel :puh:

Gemaakt:

Zoals is beschreven in deze tutorial, heb ik er 2 gemaakt: Remi-X en het IP. Allebei met een Glow erom, alleen het IP geen dubbele kleur.

Toen allebei los opgeslagen, waren toen nog erg groot (1000 PX breed was Remi-X), de 2 plaatjes bij elkaar gezet in Adobe Photoshop, opgeslagen als PNG en wat kleiner gemaakt met Office Picture Viewer.

En toen kwam dat er dus uit :)

Erg mooie tutorial flitskikker, bedankt. :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Goed gelukt, Remi-X! :tu:

En helaas zie ik je plaatje niet, Hugotje112. :N

(Misschien moet ik vaker PowerPoint tuts maken? ^_^)

Mvg,

Flitskikker

Bewerkt: door Flitskikker
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
  • 2 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...