Jump to content

Verschillende vragen over een computersysteem


Tjapie

Recommended Posts

Ook ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe computer. Ik had eerst gekeken op alternate.nl en azerty.nl, maar vond bij de één de assemblagekosten te hoog (azerty) en bij de ander had ik nogal slechte reviews gelezen i.v.m. het in elkaar zetten van het systeem. Dus uiteindelijk ben ik toch weer terecht gekomen bij gistron.com, waar ik in het verleden al twee complete systemen heb gekocht en af en toe een onderdeel los, wat tot nu toe altijd zeer goed is bevallen. Een klein nadeel is alleen het kleinere assortiment, maar ja, minder moeite met de keuzes toch? ;)

Een paar onderdelen heb ik zelf al uitgezocht, maar bij sommige zit ik toch nog te twijfelen wat het beste is om te kiezen qua prijs/kwaliteits verhouding en of het uberhaupt wel samenwerkt. Ook zit ik nog met vragen bij bepaalde onderdelen. Ik wil een systeem dat GTA IV (makkelijk) aankan op 1920x1080, en waar ik zeker twee/drie jaar mee vooruit kan. Ik neem GTA IV maar als uitgangspunt, omdat dit toch wel één van de zwaarste spellen van nu is en systeemeisen heeft die ook voor toekomstige spellen zal gelden (toch?)

Systeem tot nu toe:

DVD brander: Samsung SH-S223B Sata Bulk http://www.gistron.com/info/36501/info.html

Harde schijf: Samsung HD753LJ 750GB http://www.gistron.com/info/31173/info.html

Processor: AM2+ AMD Phenom2 QuadCore X4 940 http://www.gistron.com/info/35719/info.html

Werkgeheugen: OCZ Reaper DDR2 4GB 1066MHz CL5 http://www.gistron.com/info/33620/info.html

Grafische kaart: Palit nVidia Geforce GTX260+ 896MB http://www.gistron.com/info/35934/info.html

Voeding: Xilence SPS-XP600 http://www.gistron.com/info/31038/info.html

Moederbord: Asus AM2+ M3N-HT Deluxe/HDMI http://www.gistron.com/info/35506

Behuizing: Antec 300 http://www.gistron.com/info/33547/info.html

Monitor: Samsung 2333SW http://www.dunnet.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00659288

Enige onderdeel niet bij gistron.com, aangezien ze dit specifieke scherm simpelweg niet in hun assortiment hebben. En omdat dit extern van de computer is, kan dit wel ergens anders worden besteld.

Sorry voor het uiteindelijk lange verhaal, maar ik heb nog erg veel vragen omtrent een computersysteem. Mijn andere computers waren standaard systemen van gistron.com die je zelf een beetje kon aanpassen. Maar omdat ik nu bepaalde onderdelen erin wil hebben en andere (verplichte) onderdelen wil voorkomen (zoals floppydrive/geheugenkaartlezer/2e DVD speler) zoek ik het nu per onderdeel uit. Toetsenbord (Logitech EX110) geluidsinstallatie (Logitech Z4) en OS (Windows XP) heb ik nog thuis staan trouwens, dus die hoeven niet meer uitgezocht te worden.

Mocht ik al gekozen onderdelen beter kunnen inruilen voor iets anders, laat dat dan ook graag weten! Iedere hulp is welkom, ookal weet je maar iets over één onderdeel! Alvast bedankt :)

Bewerkt: door Tjapie
Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou nemen:

Een AM3 moederbord met een AMD Phenom II X4 955. (quad core - 3x3 Ghz) (kan GTA IV op high/gaat zeker nog 3/4 jaar mee)

Daarop je 2 GB DDR2 prikken. DDR2 is nog snel zat. DDR3 is gewoon overpriced imo. (gaat ook nog wel 3 jaar mee)

Dan toch naar ATI gaan. Die hebben een betere prijs/kwaliteitverhouding t.o.v. nVidia. En dan bedoel ik een HD4870 1 GB of HD4890 1 GB. En als geld geen rol speelt, de HD4870 X2. (gaat ook nog wel 3 jaar mee) Of als je écht nVidia wilt een GTX260 of hoger nemen.

De GTS250 is gewoon de 9800GTX in een nieuw jasje.

Met dit kan je zeker de nieuwste games spelen. GTA IV komt gewoon uit 2012 imo met hun eisen.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb even bij de AMD processors gekeken, en die zijn een stuk goedkoper! Quadcore 3,0GHz voor maar 3 tientjes meer! Dus die heb ik even in de beginpost gezet :)

DDR3 is zelf opzich niet heel veel duurder (5 euro meer voor dezelfde 2GB), maar het had meer met het moederbord te maken en dat ik toch nog een DDR2 2GB heb liggen. Alleen wat houd die frequentie nou precies in?

En ik heb vaker gehoord dat ATI een betere verhouding heeft qua prijs/kwaliteit, maar ik heb toch liever een nVidia set. Zit daar echt veel zichtbaar verschil tussen een 9800GTX en een GTX260?

Ik heb opzich niet echt een budget, maar ben op zoek naar de beste kwaliteit/prijs verhouding. Ik weet dat er videokaarten van 500 euro zijn, maar dat is het niet waard. Althans, IK vind dat het niet waard ;) Maar een quadcore voor drie tientjes meer dan een dualcore met hetzelfde GHz is zeker een betere investering!

Link to comment
Delen op andere websites

Als je moederbord triple channel ondersteund, zou ik gewoon voor DDR3 tiple channel geheugen gaan omdat dat een stuk sneller is als dual channel DDR2.

Bewerkt: door Galiorix
Link to comment
Delen op andere websites

Als je moederbord triple channel ondersteund, zou ik gewoon voor DDR3 tiple channel geheugen gaan omdat dat een stuk sneller is als dual channel DDR2.

"stuk sneller" valt ook reuze mee, paar procentjes meer dan dualchannel ofzo? maargoed alle beetjes helpen.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je moederbord triple channel ondersteund, zou ik gewoon voor DDR3 tiple channel geheugen gaan omdat dat een stuk sneller is als dual channel DDR2.

"stuk sneller" valt ook reuze mee, paar procentjes meer dan dualchannel ofzo? maargoed alle beetjes helpen.

DDR3 is dus maar een klein beetje sneller dan DDR2. Maar dat is denk ik niet de 80e waard die DDR3 me minstens meer kost (aanschaf zelf en duurder moederbord), dus dan hou ik het wel gewoon bij DDR2 denk ik :)

Link to comment
Delen op andere websites

En ik heb vaker gehoord dat ATI een betere verhouding heeft qua prijs/kwaliteit, maar ik heb toch liever een nVidia set. Zit daar echt veel zichtbaar verschil tussen een 9800GTX en een GTX260?

Ati heeft inderdaad een betere prijs/kwaliteit verhouding dan Nvidia, en toch heb ik ook een GTX260 gekocht. Ik ben er zeer blij mee, maar denk dat ik voor dezelfde prijs een betere Ati videokaart had gehad. Overigens zit er veel verschil tussen die GTX260, het is een veel nieuwere kaart die die andere toch wel een stukje achter zich laat.

Kijk maar eens in >>deze lijst<<. Dan kan je kijken welke kaart goed is, en z'n kostprijs opzoeken (+ eventueel nvidia/ati vergelijken).

Link to comment
Delen op andere websites

En ik heb vaker gehoord dat ATI een betere verhouding heeft qua prijs/kwaliteit, maar ik heb toch liever een nVidia set. Zit daar echt veel zichtbaar verschil tussen een 9800GTX en een GTX260?

Ati heeft inderdaad een betere prijs/kwaliteit verhouding dan Nvidia, en toch heb ik ook een GTX260 gekocht. Ik ben er zeer blij mee, maar denk dat ik voor dezelfde prijs een betere Ati videokaart had gehad. Overigens zit er veel verschil tussen die GTX260, het is een veel nieuwere kaart die die andere toch wel een stukje achter zich laat.

Kijk maar eens in >>deze lijst<<. Dan kan je kijken welke kaart goed is, en z'n kostprijs opzoeken (+ eventueel nvidia/ati vergelijken).

Dankjewel! Ik ben nu ook voor de GTX260 gegaan, dus die heb ik ook ge-update in het lijstje :)

Verder heb ik met een vriend ernaar gekeken, en ben daardoor met wat meer onderdelen opgeschoten. Zo heb ik een voeding gevonden, en hij zei ook dat een geluidskaart niet nodig was met de moederborden waar ik nu nog een keuze uit moet maken. De onboard geluidskaarten hiervan schijnen goed genoeg te zijn voor een mooie kwaliteit.

Misschien wil ik ook een andere harde schijf nemen, want ik had deze vooral genomen omdat die zo stil was (iets van 20dbA ofzo) maar ik begreep dat die GTX260 iets van 50dbA geluid maakt, dus daar heb ik geen voordeel van xD En zal ik 4GB werkgeheugen echt gebruiken (ik weet dat maar 3,5GB herkenbaar is op windows xp), of heb ik genoeg aan 2GB?

Bewerkt: door Tjapie
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nu een GTX260, en wat een kaart. Speelt GTA IV dik op high.

EDIT: Ik zou een XFX GTX260 nemen, die loopt op 621mhz ipv 576 =D

Ja, ik begreep dat de versie van MSI ook wat sneller liep, maar ze bieden die beide niet aan op gistron.com :( Maar ik heb iig wel nog een bewijs dat de GTX260 een goede kaart is! ^_^ Maakt dat trouwens veel verschil, 612 i.p.v. 576?

Bewerkt: door Tjapie
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nu een GTX260, en wat een kaart. Speelt GTA IV dik op high.

EDIT: Ik zou een XFX GTX260 nemen, die loopt op 621mhz ipv 576 =D

Ja, ik begreep dat de versie van MSI ook wat sneller liep, maar ze bieden die beide niet aan op gistron.com :( Maar ik heb iig wel nog een bewijs dat de GTX260 een goede kaart is! ^_^ Maakt dat trouwens veel verschil, 612 i.p.v. 576?

Dat scheelt wel een paar FPS :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nu een GTX260, en wat een kaart. Speelt GTA IV dik op high.

EDIT: Ik zou een XFX GTX260 nemen, die loopt op 621mhz ipv 576 =D

Ja, ik begreep dat de versie van MSI ook wat sneller liep, maar ze bieden die beide niet aan op gistron.com :( Maar ik heb iig wel nog een bewijs dat de GTX260 een goede kaart is! ^_^ Maakt dat trouwens veel verschil, 612 i.p.v. 576?

Dat scheelt wel een paar FPS :puh:

misschien eentje ofzo, mja kun je zelf ook makkelijk clocken, zon minimale oc

Link to comment
Delen op andere websites

Maakt dat trouwens veel verschil, 612 i.p.v. 576?

Dat scheelt wel een paar FPS :puh:

misschien eentje ofzo, mja kun je zelf ook makkelijk clocken, zon minimale oc

Oh, zoveel verschil maakt dat dus niet. Ik wou niet gaan overclocken, want ik ben daar totaal niet handig in. Misschien dat ik dat later doe, maar zoveel prestatiewinst geeft dat dus niet.

Ik heb het systeem nu verder ge-update. Zo heb ik een keuze uit de moederborden gemaakt, en ben ik toch maar voor 4GB werkgeheugen gegaan. Ook heb ik een andere harde schijf genomen (250GB meer en 32MB buffer i.p.v. 16MB). Die 500GB versie had ik vooral omdat die zo stil was, maar m'n videokaart zit er sowieso boven met geluidsproductie, dus zoveel zin had dat niet.

Ik heb ook een keuze uit de behuizingen gemaakt, waar ik eerst nog zat te twijfelen voor een Antec 900 ben ik toch voor de Antec 300 gegaan want die heeft niet zo'n lelijke bochel bovenop. Wel wil ik hier graag in de voorkant 2x12cm blue LED fans indoen. Zijn deze te verkrijgen in de eerste de beste hardwareshop, of vooral online i.v.m. verzendkosten? En zijn deze makkelijk te installeren, ik heb namelijk twee linkerhanden :7

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb ook een keuze uit de behuizingen gemaakt, waar ik eerst nog zat te twijfelen voor een Antec 900 ben ik toch voor de Antec 300 gegaan want die heeft niet zo'n lelijke bochel bovenop. Wel wil ik hier graag in de voorkant 2x12cm blue LED fans indoen. Zijn deze te verkrijgen in de eerste de beste hardwareshop, of vooral online i.v.m. verzendkosten? En zijn deze makkelijk te installeren, ik heb namelijk twee linkerhanden :7

LED fans kun je bijvoorbeeld even bij de Paradigit gaan halen, en installeren is niet moeilijk. Gewoon een kwestie van vastschroeven en 3-pin stekkertje in je moederbord pluggen. :) Maar dit moet je wel doen vóór je je PC in je kast bouwt. 0_0

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb ook een keuze uit de behuizingen gemaakt, waar ik eerst nog zat te twijfelen voor een Antec 900 ben ik toch voor de Antec 300 gegaan want die heeft niet zo'n lelijke bochel bovenop. Wel wil ik hier graag in de voorkant 2x12cm blue LED fans indoen. Zijn deze te verkrijgen in de eerste de beste hardwareshop, of vooral online i.v.m. verzendkosten? En zijn deze makkelijk te installeren, ik heb namelijk twee linkerhanden :7

LED fans kun je bijvoorbeeld even bij de Paradigit gaan halen, en installeren is niet moeilijk. Gewoon een kwestie van vastschroeven en 3-pin stekkertje in je moederbord pluggen. :) Maar dit moet je wel doen vóór je je PC in je kast bouwt. 0_0

kan ook erna hoor :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...