Puma Geplaatst: 27 juni 2009 Rapport Geplaatst: 27 juni 2009 (bewerkt) Okey. Als je deze tutorial bekijkt werk je waarschijnlijk met SketchUp (ook voor niet-SketchUppers kan dit handig zijn). Het probleem bij het plaatsen van SketchUp-models ingame, is dat deze models ingame erg donker zijn, ook al heb je ze geprelighted. In deze tutorial laat ik je zien hoe je, zonder prelighten, je model even licht kunt maken als de andere models in SA. Dit is zo enorm simpel, dat zelfs iemand die nog nooit 3dsMax heeft gezien, dit zou kunnen doen. Stap 1. Importeer je model in 3dsMax. We checken eerst even of je textures nog kloppen. Druk op "F10" en op "Render". Als je nu geen melding krijgt dat er textures missen en er vervolgens een render verschijnt waarop je model te zien is met textures die kloppen, ga je door naar stap 2. Het kan zijn dat je nu een melding krijgt dat er textures missen. In het venstertje staan de namen van de textures die missen. Check eerst even of je .3ds en de textures in dezelfde map staan. Als dit klopt en je de melding nog krijgt, zorg dan dat in SketchUp de naam van je textures hetzelfde is als de naam van de .bmp van die texture: Klopt dit allemaal en krijg je alsnog een error, dan klik je in het venstertje van die melding op browse, add, zoek je de map op waar de textures van je model staan, dubbelklik je op een van je textures en klik je op OK. Nu zouden de namen van de textures die misten weg moeten zijn. Klik op "Continue" en aanschouw de render van je (hopelijk) getexturede render. Stap 2. Druk op M (om de material-editor te openen). Klik een van de bolletjes bovenaan aan, dan op de pipet en vervolgens op je model: Je krijgt een lijstje te zien van alle textures die op je model zitten. Het één na laatste 'dingetje' is elke keer een vierkantje met een kleur. Klik op dit vierkantje, zet de kleur helemaal naar wit en klik op "OK". Dit doe je bij alle textures. Screen: Als je dit bij al je textures gedaan hebt, zorg je dat je model is geselecteerd en druk je op het knopje "Assign material to selection": Je model wordt nu wit en op de render zul je er nog niks van zien, maar ingame is'ie al een stuk lichter. Dit werkt niet alleen bij mapmodels, maar ook bij voertuigen, peds en wapens. Klaar! Nu exporteer je je model gewoon. Als je je model nog wilt prelighten kan dat natuurlijk nog steeds. Onthoud, dit werkt dus bij alle models. Bewerkt: 27 juni 2009 door Puma Reageren
Beagle Geplaatst: 27 juni 2009 Rapport Geplaatst: 27 juni 2009 (bewerkt) Goed uitgelegd met plaatjes en tekst, moet makkelijk te volgen zijn Ik heb nog een kleine toevoeging: Als je op het knopje "Show maps in viewport" drukt, aangegeven met het dobbelsteentje, zie je de texturen op je model in het viewport zodat je zeker weet dat er niks mis is gegaan Bewerkt: 27 juni 2009 door Beagle Reageren
Timske Geplaatst: 27 juni 2009 Rapport Geplaatst: 27 juni 2009 Bedankt, misschien worden wapens nouw mooier Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.