Door PrioX
Door PrioX
Er zijn veel ontwikkelaars die het communiceren met hun spelers uitstekend onder controle hebben; de ontwikkelaars zijn actief op fora en sociale media, beantwoorden daar vragen, helpen met problemen, en verzamelen feedback van spelers. Dit alles zorgt ervoor dat een live service goed kan blijven draaien en er dingen aan het spel worden toegevoegd of verandert waar de spelers zelf een hand in hebben. Er zijn veel voorbeelden van spellen met een live service die het uitstekend doen. We nemen Tom Clancy's Rainbow Six Siege van Ubisoft als voorbeeld. Dit spel kwam uit in december 2015 en had een moeilijke start. De content was schaars, er zaten veel fouten in het spel en sommige beslissingen van de ontwikkelaars werden niet al te enthousiast ontvangen. De ontwikkelaars zijn in gesprek gegaan met de spelers, hebben samen met hen bekeken wat moest veranderen, en nu bijna vijf jaar later is het een van de populairste shooters op de markt die nog altijd nieuwe content krijgt en gespeeld wordt door miljoenen spelers.
De roadmap van Rainbow Six Siege geeft spelers een vooruitblik op de komende maanden.
Spelers willen transparantie, willen weten wat hen te wachten staat. Zeker met een live service waarbij spelers continu iets nieuws willen zien is dit belangrijk, en het wordt ook verwacht van de ontwikkelaar. Daarom dat steeds meer ontwikkelaars een zogeheten ''roadmap'' delen waarin aangegeven staat wat, wanneer en nieuwe spelers de komende periode content kunnen verwachten op het spel dat ze spelen. De roadmap is een belofte aan de speler dat er meer aankomt en geeft meteen een voorproefje waardoor de spelers ergens naar uit kunnen kijken. Fouten in de spellen (bugs) worden tegenwoordig ook niet meer onder stoelen of banken geschoven. Spelers gaan vaak massaal op het internet klagen over hun vervelende ervaring of maken misbruik van de situatie. Dit geeft ontwikkelaars vaak geen andere keuze dan te communiceren met de spelers dat ze aan een oplossing werken, dat deze er al is, en of er nog eventuele (negatieve of positieve) gevolgen zijn. Vaak is er binnen enkele dagen, of zelfs uren, een patch die de fouten moet oplossen.
Dan kijken we nu even naar Rockstar Games... Bijna alles wat ik hierboven genoemd heb is niet van toepassing. Dat communiceren moeilijk is voor Rockstar Games wisten we eigenlijk al. Het bedrijf is niet bepaalt spraakzaam als het aankomt op de projecten waaraan ze werken. Maar we moeten niet vergeten dat Rockstar Games al enkele jaren twee live services runt: GTA Online en Red Dead Online, waarbij het communiceren toch een belangrijke rol speelt. Toch is de communicatie tussen ontwikkelaar en speler teleurstellend, en dan drukken we het nog lichtjes uit. Als spelers tasten wij in het duister wat betreft toekomstige updates, patches en andere gebeurtenissen rondom de online spellen. Natuurlijk krijgen we wel eens een vage zin onderaan een nieuwsbericht dat er content onderweg is... Maar wat voor content? Het heeft geen zin om dit geheim te houden, en dit werkt vaak averechts door de frustraties die het opwekt bij de spelers.
Waarom deelt Rockstar Games nooit een roadmap voor de komende maanden, of zelfs het komende jaar, van wat we kunnen verwachten? Dit geeft de community zoveel mogelijkheden om feedback te leveren en zich te kunnen voorbereiden op de updates. De patches om problemen op te lossen zijn ook een probleem bij Rockstar Games. Deze grote patches worden alleen uitgebracht met het uitbrengen van een grote update. Vaak zitten hier maanden tussen wat resulteert in maanden vervelende bugs ervaren.
Een mens mag hopen... een simpel voorbeeld van hoe een GTA Online roadmap eruit kan zien voor de komende drie maanden.
Red Dead Online is op dit moment het perfecte voorbeeld van een live service die lijdt onder de bovengenoemde tekortkomingen van Rockstar. Al vanaf de release had het spel een flinke achterstand wat betreft de content. Er was niet veel te doen, en wat er te doen was werd snel eentonig. Enkele updates later is dit probleem redelijk goed opgepakt. Maar nu zijn we inmiddels zes maanden verder zonder nieuwe content en weten we totaal niet wat ons te wachten staat. Rockstar Games heeft geen woord meer gecommuniceerd over de toekomst van het spel, heeft vijf maanden nodig gehad om een vervelende bug te erkennen (niet op te lossen!), de bugs die nog aanwezig zijn maken het spel vaak onspeelbaar, en de wekelijkse events zijn matig te noemen in vergelijking met de events op GTA Online.
Rockstar Games kan nog veel leren van de huidige generatie aan live service games, en dan met name de manier waarop ze communiceren met de community en vanuit daar beslissingen maken. Ik hoop dan ook in de toekomst een roadmap te zien, vaker patches, ontwikkelaars die om feedback gaan vragen op het internet, en die het gesprek aangaan met de spelers. Er is weliswaar een grote feedbackpagina voor GTA Online en Red Dead Online. Maar laten we eerlijk zijn... Komt het over alsof Rockstar deze gebruikt?
Wat is jouw mening over deze kwestie?
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.