Nadat je alles goed geïnstalleerd hebt en Visual basic hebt opgestart:
- Ga je naar: File > New Project...
- Klik op: "Class Library" ,vul een naam in en klik op OK.
- Ga naar je projectnaam (rechtboven) , Rechtermuisknop > Properties
- Nu krijg je weer een scherm te zien, nu klik je op de tab: References
- Verwijder de references op: "system" na
- Voeg de volgende references toe: "System.drawing" en "System.Windows.Forms" (dat doe je door op "add" te drukken, tab: .net, in de lijst selecteren en op "OK" drukken.
- Voeg nu de "scripthookdotnet" toe aan de references. (dat doe je door op "add" te drukken, tab: Browse, en selecteer de "scripthookdotnet.dll"
Als je niet snapt hoe je references toevoegd/verwijderd, dan weet je nog niet genoeg over visual basic.
Als je alles gedaan hebt keer je terug naar je lege script.
Declareren:
Zet helemaal bovenaan het volgende neer:
Imports System
Imports System.Drawing
Imports System.Windows.Forms
Imports GTA
Zet onder:
Public Class <scriptnaam>
Dit neer:
Inherits Script
Scripten:
Ik ga niet uitleggen wat een "sub", "byval" is, of hoe je een sub maakt.
Als je dat niet weet, dan kan je het scripten voor de rest wel vergeten!
Ik laat alleen scripts zien met hoe een bepaalde functie werkt.
Ik laat nu een paar kleine voorbeeld scripts zien:
Voorbeeld Script 1: Key event
Wat er in dit script gebeurt is: Als je op F5 drukt dan zal je wanted level naar 0 worden gezet.
Private Sub gta_keys(ByVal sender As Object, ByVal e As GTA.KeyEventArgs) Handles MyBase.KeyDown
If e.Key = Keys.F5 Then
Player.WantedLevel = 0
end if
end sub
Voorbeeld Script 2: TIMER
Zet onder: "Inherits Script" het volgende neer:
Public Sub New()
Interval = 10
End Sub
De interval kan je veranderen in wat voor tijd je wilt. (let op het is in miliseconden, 1000 = 1 sec)
Daarna maak je een sub:
Private Sub gta_Tick(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs) Handles MyBase.Tick
If Not Player.Character.Weapons.Current = Nothing Then
Dim max As Integer = Player.Character.Weapons.Current.MaxAmmoInClip
Player.Character.Weapons.Current.AmmoInClip = max
End If
end sub
Nu zal deze Sub om de ingevulde interval tijd worden uitgevoerd.
De code die ik erin heb gezet die vult steeds het magazijn van het wapen dat je hebt, zodat je nooit meer hoeft te herladen.
Script in GTA IV gebruiken:
Als je het script in GTA IV wilt gebruiken doe je het volgende:
Manier 1:
Sla het project op en kopieer je script (extensie: .vb) naar de script map in je GTA IV map.
Manier 2:
Sla het project op en ga naar: Build > Build <projectnaam>
Ga nu naar de map waar je het opgeslagen, ga naar de map: Bin > release
Daar zal een nu een dll staan: <projectnaam>.dll, verander de naam in: <projectnaam.dll.net>
En kopieer <projectnaam.dll.net> naar de scripts map in je GTA IV map.
Dit is het voor nu. In het volgende deel ga ik uitleggen hoe je:
- Forms maakt in GTA IV
- Een texture drawt op het scherm.
- En ik zal wat plaatjes toevoegen om het begrijpelijker te maken
Ik hoop dat je nu een beetje weet hoe je scripts maakt in visual basic voor GTA IV.
In deze tutorial ga ik uitleggen hoe je, je eigen .NET scripts kan maken voor GTA IV.
.NET scripts kan je maken met:
- Visual Basic
- Visual Studio C#
Voor nu ga ik alleen behandelen hoe je een script maak in Visual Basic.
Benodigdheden:
- GTA IV, versie: 1.0.1.0 of 1.0.2.0 of 1.0.3.0 of 1.0.4.0
- Visual basic
- .Net Framework 2.0 (minimaal)
- ASI Loader
- GTAIV .Net Script Hook < gemaakt door: HazardX
- Best veel Kennis van Visual Basic (het scripten)
Vooraf het scripten:
Nadat je alles goed geïnstalleerd hebt en Visual basic hebt opgestart:
- Ga je naar: File > New Project...
- Klik op: "Class Library" ,vul een naam in en klik op OK.
- Ga naar je projectnaam (rechtboven) , Rechtermuisknop > Properties
- Nu krijg je weer een scherm te zien, nu klik je op de tab: References
- Verwijder de references op: "system" na
- Voeg de volgende references toe: "System.drawing" en "System.Windows.Forms" (dat doe je door op "add" te drukken, tab: .net, in de lijst selecteren en op "OK" drukken.
- Voeg nu de "scripthookdotnet" toe aan de references. (dat doe je door op "add" te drukken, tab: Browse, en selecteer de "scripthookdotnet.dll"
Als je niet snapt hoe je references toevoegd/verwijderd, dan weet je nog niet genoeg over visual basic.
Als je alles gedaan hebt keer je terug naar je lege script.
Declareren:
Zet helemaal bovenaan het volgende neer:
Zet onder:
Dit neer:
Scripten:
Ik ga niet uitleggen wat een "sub", "byval" is, of hoe je een sub maakt.
Als je dat niet weet, dan kan je het scripten voor de rest wel vergeten!
Ik laat alleen scripts zien met hoe een bepaalde functie werkt.
Ik laat nu een paar kleine voorbeeld scripts zien:
Voorbeeld Script 1: Key event
Wat er in dit script gebeurt is: Als je op F5 drukt dan zal je wanted level naar 0 worden gezet.
Voorbeeld Script 2: TIMER
Zet onder: "Inherits Script" het volgende neer:
De interval kan je veranderen in wat voor tijd je wilt. (let op het is in miliseconden, 1000 = 1 sec)
Daarna maak je een sub:
Nu zal deze Sub om de ingevulde interval tijd worden uitgevoerd.
De code die ik erin heb gezet die vult steeds het magazijn van het wapen dat je hebt, zodat je nooit meer hoeft te herladen.
Script in GTA IV gebruiken:
Als je het script in GTA IV wilt gebruiken doe je het volgende:
Manier 1:
Sla het project op en kopieer je script (extensie: .vb) naar de script map in je GTA IV map.
Manier 2:
Sla het project op en ga naar: Build > Build <projectnaam>
Ga nu naar de map waar je het opgeslagen, ga naar de map: Bin > release
Daar zal een nu een dll staan: <projectnaam>.dll, verander de naam in: <projectnaam.dll.net>
En kopieer <projectnaam.dll.net> naar de scripts map in je GTA IV map.
Dit is het voor nu. In het volgende deel ga ik uitleggen hoe je:
- Forms maakt in GTA IV
- Een texture drawt op het scherm.
- En ik zal wat plaatjes toevoegen om het begrijpelijker te maken
Ik hoop dat je nu een beetje weet hoe je scripts maakt in visual basic voor GTA IV.
BC7