Als er al een tutorial zoals deze bestaat dan hoop ik dat moderators/admins actie kunnen ondernemen, of deze tutorial is beter.
---- Inhoudsopgave ----
1. SA:MP Server downloaden.
2. EXTRACTEN
3. Server configureren.
4. Server starten en testen.
5. Gamemodes en Filterscripts
6. PAWNO Basic scripten voor beginners.
1. SA:MP Server downloaden
Om een SA:MP Server te kunnen starten moet je eerst van de SA:MP site een pack downloaden met de benodigde spullen. Download deze pack hier.
--------------------
EXTRACTEN
Als de download klaar sellecteer je elk bestand ( of je drukt op CTRL + A ) en dan klik je op extract.
Het beste wat je kan doen is een map maken in Mijn Documenten genaamd "SAMP Server" en extract je alle file's daarin.
-------------------
Server configureren
Nu gaan we je server configureren, dus je server naam, admin password enz. bewerken.
Open server.cfg
Nu ga ik uitleggen wat alles betekent...
LANmode Spelen in een LAN netwerk, dit is niet belangrijk dus laat maar uit ( 0 )
rcon_password Je admin password, dit MOET je veranderen, dit is zeer belangrijk.
maxplayers de maximale aantal players dat je server kan toelaten ( maximaal 200 )
Port De poort van je server, standaard 7777
Hostname Dit is je servernaam
gamemodes Hier zometeen uitleg over.
filterscripts Hier zometeen uitleg over.
announce aankondigen, is om je server zichtbaar te maken, 0 = onichtbaar 1 = zichtbaar
query Dit laat je gewoon op 1 staan.
webURL Je WebURL voor je server, als je deze niet hebt laat je dit veld leeg staan.
Anticheat Spreekt voor zich, 0 = uit 1 = aan
Als tutorial heb ik de config zo gemaakt:
Nu sla je server.cfg op en sluit je kladblok.
---------------------------------------
Server starten en testen
We hebben de server geconfigureerd, nu zijn we klaar om de server te starten.
Open SAMP-Server.exe en laat dit open! Dit houd je server online. Als je deze executable file sluit, gaat je server ook offline.
Zo, je hebt SAMP-Server.exe aan. Open nu San Andreas Multiplayer.
Klik nu bij de TAB 'favorites' bovenaan op een oranje vinkje.
Voorbeeld:
Typ in "localhost" om je vrienden in je server te laten spelen moet je ze je IP geven of ze zoeken je server naam in de server list maar dan moeten ze tussen 1000 servers lopen browsen dus ik raad je aan om naar www.whatsmyip.org te gaan en je IP te ontdekken.
Gamemodes zijn verschillende spel mode's voor in je server.
Stel je voor, je hebt een gamemode genaamd race, hierbij heb je de script source ( race.pwn ) en de compiled source ( race.amx )
Je stopt de amx file in je gamemodes map en je opent je server.cfg, dan moet je het als volgt uitlaten zien om de gamemode "race" als 1e in je server te laten draaien.
Voorbeeld:
Je kan ook meerdere gamemodes zetten, dat doe je als volgt:
In je server heb je ook commands, als voorbeeld; De zwaartekracht ( gravity ) in je server veranderen,
Eerst log je als admin in met een password, deze password heb je in je server.cfg bij rcon password gemaakt.
In deze tutorial is dat test1. Dan log ik zo in: Ik druk op T om de chatbalk te openen, daarna typ ik in: /RCON login test1
Daarna krijg je een bericht dat je ingelogd bent als RCON.
Nu gaan we de gravity in je server veranderen, typ in: /RCON Gravity 0.005
Je gravity in je server is nu met 0.003 verlaagt, de standaart gravity is dus 0.008.
Maar niet spelen met gravity, want als je dit heel hoog doet dan krijg je irritante problemen, als je eigenwijs bent ontdek je deze problemen.
Voor een lijst om je server te controleren ga je naar deze ( vertaalde ) page.
-----------------------
PAWNO Basic scripten voor beginners
Als je deze tutorial nog moeilijk vind raad ik je aan om deze tutorial te lezen.
SA:MP SERVER TUTORIAL
Welkom Welkom.
Als er al een tutorial zoals deze bestaat dan hoop ik dat moderators/admins actie kunnen ondernemen, of deze tutorial is beter.
---- Inhoudsopgave ----
1. SA:MP Server downloaden.
2. EXTRACTEN
3. Server configureren.
4. Server starten en testen.
5. Gamemodes en Filterscripts
6. PAWNO Basic scripten voor beginners.
1. SA:MP Server downloaden
Om een SA:MP Server te kunnen starten moet je eerst van de SA:MP site een pack downloaden met de benodigde spullen. Download deze pack hier.
--------------------
EXTRACTEN
Als de download klaar sellecteer je elk bestand ( of je drukt op CTRL + A ) en dan klik je op extract.
Het beste wat je kan doen is een map maken in Mijn Documenten genaamd "SAMP Server" en extract je alle file's daarin.
-------------------
Server configureren
Nu gaan we je server configureren, dus je server naam, admin password enz. bewerken.
Open server.cfg
Nu ga ik uitleggen wat alles betekent...
LANmode Spelen in een LAN netwerk, dit is niet belangrijk dus laat maar uit ( 0 )
rcon_password Je admin password, dit MOET je veranderen, dit is zeer belangrijk.
maxplayers de maximale aantal players dat je server kan toelaten ( maximaal 200 )
Port De poort van je server, standaard 7777
Hostname Dit is je servernaam
gamemodes Hier zometeen uitleg over.
filterscripts Hier zometeen uitleg over.
announce aankondigen, is om je server zichtbaar te maken, 0 = onichtbaar 1 = zichtbaar
query Dit laat je gewoon op 1 staan.
webURL Je WebURL voor je server, als je deze niet hebt laat je dit veld leeg staan.
Anticheat Spreekt voor zich, 0 = uit 1 = aan
Als tutorial heb ik de config zo gemaakt:
Nu sla je server.cfg op en sluit je kladblok.
---------------------------------------
Server starten en testen
We hebben de server geconfigureerd, nu zijn we klaar om de server te starten.
Open SAMP-Server.exe en laat dit open! Dit houd je server online. Als je deze executable file sluit, gaat je server ook offline.
Zo, je hebt SAMP-Server.exe aan. Open nu San Andreas Multiplayer.
Klik nu bij de TAB 'favorites' bovenaan op een oranje vinkje.
Voorbeeld:
Typ in "localhost" om je vrienden in je server te laten spelen moet je ze je IP geven of ze zoeken je server naam in de server list maar dan moeten ze tussen 1000 servers lopen browsen dus ik raad je aan om naar www.whatsmyip.org te gaan en je IP te ontdekken.
Je server is nu gemaakt.
---------------------------
Gamemodes en filterscripts
Nu krijg je uitleg over Gamemodes en Filterscripts
Gamemodes zijn verschillende spel mode's voor in je server.
Stel je voor, je hebt een gamemode genaamd race, hierbij heb je de script source ( race.pwn ) en de compiled source ( race.amx )
Je stopt de amx file in je gamemodes map en je opent je server.cfg, dan moet je het als volgt uitlaten zien om de gamemode "race" als 1e in je server te laten draaien.
Voorbeeld:
Je kan ook meerdere gamemodes zetten, dat doe je als volgt:
In je server heb je ook commands, als voorbeeld; De zwaartekracht ( gravity ) in je server veranderen,
Eerst log je als admin in met een password, deze password heb je in je server.cfg bij rcon password gemaakt.
In deze tutorial is dat test1. Dan log ik zo in: Ik druk op T om de chatbalk te openen, daarna typ ik in: /RCON login test1
Daarna krijg je een bericht dat je ingelogd bent als RCON.
Nu gaan we de gravity in je server veranderen, typ in: /RCON Gravity 0.005
Je gravity in je server is nu met 0.003 verlaagt, de standaart gravity is dus 0.008.
Maar niet spelen met gravity, want als je dit heel hoog doet dan krijg je irritante problemen, als je eigenwijs bent ontdek je deze problemen.
Voor een lijst om je server te controleren ga je naar deze ( vertaalde ) page.
-----------------------
PAWNO Basic scripten voor beginners
Als je deze tutorial nog moeilijk vind raad ik je aan om deze tutorial te lezen.