Jump to content
Geplaatst:
comment_1443428

Beste GTAForumleden.

De Perseïdenregen is weer op komst, dit jaar bereikt hij zijn maximum op de nacht van 12 op 13 Augustus. Het is een heel mooi effect als je kijkt. =]

Ieder jaar is hij er opnieuw in augustus: de Perseïden-meteorenzwerm. Dit jaar bereikt hij zijn maximum op de nacht van 12 op 13 augustus.

In de nacht van woensdag op donderdag (12-13 augustus) is het maximum van de meteorenregen Perseïden te zien. Tussen elf uur ‘s avonds en vijf uur ’s nachts zijn onder gunstige omstandigheden zo’n dertig vallende sterren per uur te zien. De omstandigheden zijn minder goed dan vorig jaar omdat de maan hoger aan de hemel staan. Het maanlicht zal gedeeltelijk het zicht op de Perseïden ontnemen.

perseids_bruenjes.jpg

Om de meteoren te zien, is geen telescoop of verrekijker nodig. Alleen een heldere hemel, of een flink gat in het wolkendek. Het helpt natuurlijk wel als je een plek opzoekt zonder al te veel lichtvervuiling.

Vallende sterren (meteoren) worden veroorzaakt door het stofspoor dat kometen in hun baan rond de zon achterlaten. Als de aarde door zo’n stofspoor trekt en de omstandigheden goed zijn, kan een imposante lichtshow ontstaan. Elk jaar in augustus kruist de aarde het spoor van de komeet Swift-Tuttle. Kleine stofdeeltjes, meestal niet veel groter dan een zandkorrel, schieten met hoge snelheid de dampkring in en laten daarbij een spoor van licht achter. De meteoren lijken allemaal vanuit het sterrenbeeld Perseus te komen, vandaar de naam: Perseïden.

Bron: KennisLink.nl

• Reacties 116
  • Bezichtigingen 9.7k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1444600

het hoogtepunt is ergens rond 3:00, maar om nou op te blijven met het risico dat ik straks niks kan zien door de bewolking. wil ik niet riskeren. Dus ga zo maar stoppen met naar buiten turen.

Geplaatst:
comment_1444622
Hioe snel gaan die dingen dan ? soms denk ik dat ik ze zie maar dan denk ik dat het oogbedrog was. Zie je ze gewoon voorbijflitsen, of duidelijk rondvliegen.

Het zijn zeg maar wel lange slierten. die dingen gaan best wel snel ;).

Edit: een halfuur geleden zag je de maan hier nog maar vaag nu zie je ineens veel sterren :) ik woon in drenthe btw

Bewerkt: door Wrieh

Geplaatst:
comment_1444623

Heb er al een stuk of 12 gezien tot nu toe, ik keek eerst gewoon in een 90graden hoek van noord naar oost en daarna keek ik naar het noord-westen en in noordelijke richting zag ik een aantal. Ik heb nog geen meteorieten tussen het oosten en het westen gezien, tenminste in de hoek van 90 naar 270 graden.

Dus oogjes naar het noorden richten :)

P.S. Een tip.. laat je ogen even goed wennen als buiten kijkt, dan kun je echt genieten van de sterrenhemel, je gaat ook echt merken dat je meer sterren ziet, al na 10min zie je verschil. Zorg ervoor dat je ook zo weinig mogelijk licht om je heen hebt, hoe minder licht, hoe meer jij ziet buiten. Dus als je last hebt van een irritante lantaarnpaal.. Mja pak een baksteen zou ik zeggen :puh:

Bewerkt: door Wesley_GTA

Geplaatst:
comment_1444630
Ben in slaap gevallen toen ik naar buiten keek. HEt duurde te lang voor er iets gebeurde xD.
Volgens mij slaap je nu nog teeds.. :7 Het is de komende nacht pas..

OW dat verklaart alles. Dus het is deze nacht?

Geplaatst:
comment_1444631
Ben in slaap gevallen toen ik naar buiten keek. HEt duurde te lang voor er iets gebeurde xD.
Volgens mij slaap je nu nog teeds.. :7 Het is de komende nacht pas..

OW dat verklaart alles. Dus het is deze nacht?

Ja, en dikke bout hier, ik zie geen klap. :7

Geplaatst:
comment_1444632

volgens mij zag ik er net wel een, het flikkerde en bewoog, maar verdween weer achter de wolken.

of het was een vliegtuig of een komeet. :7

iig het is niet meer bewolkt nu.

Bewerkt: door PowerPats

Geplaatst:
comment_1444635
volgens mij zag ik er net wel een, het flikkerde en bewoog, maar verdween weer achter de wolken.

Zo'n meteoriet gaat echt GIGANTISCH snel, ongeveer 0,4 sec zie je zoiets.

Geplaatst:
comment_1444637

Of een ufo :clown:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.