Jump to content
Geplaatst:
comment_1443428

Beste GTAForumleden.

De Perseïdenregen is weer op komst, dit jaar bereikt hij zijn maximum op de nacht van 12 op 13 Augustus. Het is een heel mooi effect als je kijkt. =]

Ieder jaar is hij er opnieuw in augustus: de Perseïden-meteorenzwerm. Dit jaar bereikt hij zijn maximum op de nacht van 12 op 13 augustus.

In de nacht van woensdag op donderdag (12-13 augustus) is het maximum van de meteorenregen Perseïden te zien. Tussen elf uur ‘s avonds en vijf uur ’s nachts zijn onder gunstige omstandigheden zo’n dertig vallende sterren per uur te zien. De omstandigheden zijn minder goed dan vorig jaar omdat de maan hoger aan de hemel staan. Het maanlicht zal gedeeltelijk het zicht op de Perseïden ontnemen.

perseids_bruenjes.jpg

Om de meteoren te zien, is geen telescoop of verrekijker nodig. Alleen een heldere hemel, of een flink gat in het wolkendek. Het helpt natuurlijk wel als je een plek opzoekt zonder al te veel lichtvervuiling.

Vallende sterren (meteoren) worden veroorzaakt door het stofspoor dat kometen in hun baan rond de zon achterlaten. Als de aarde door zo’n stofspoor trekt en de omstandigheden goed zijn, kan een imposante lichtshow ontstaan. Elk jaar in augustus kruist de aarde het spoor van de komeet Swift-Tuttle. Kleine stofdeeltjes, meestal niet veel groter dan een zandkorrel, schieten met hoge snelheid de dampkring in en laten daarbij een spoor van licht achter. De meteoren lijken allemaal vanuit het sterrenbeeld Perseus te komen, vandaar de naam: Perseïden.

Bron: KennisLink.nl

• Reacties 116
  • Bezichtigingen 9.7k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

• 9 maanden later...
Geplaatst:
comment_1703031

BUMP :D En ja hoor, het is weer de tijd van het jaar. :D In de nacht van donderdag 12 op vrijdag de 13e :7 Zijn er weer meteorieten te zien. Vorig jaar was het een beetje terleurstellend. Ik hoop dat dat dit jaar niet zo zal zijn. Maar dan moet het voor donderdag wel wat beter weer dan nu worden. :Dhttp://www.nu.nl/wetenschap/2308695/veel-vallende-sterren-zien.html :D Zo, Wie gaat er dit jaar weer proberen om een Vallende ster (Meteroriet) te zien?. Ik zeker wel.

Geplaatst:
comment_1703032

BUMP :D En ja hoor, het is weer de tijd van het jaar. :D In de nacht van donderdag 12 op vrijdag de 13e :7 Zijn er weer meteorieten te zien. Vorig jaar was het een beetje terleurstellend. Ik hoop dat dat dit jaar niet zo zal zijn. Maar dan moet het voor donderdag wel wat beter weer dan nu worden. :Dhttp://www.nu.nl/wet...erren-zien.html :D Zo, Wie gaat er dit jaar weer proberen om een Vallende ster (Meteroriet) te zien?. Ik zeker wel.

Klinkt romantisch :7 en dan ook nog een dag na me verjaardag weet wel dat er een keer zondsverduistering is geweest op me verjaardag.

Geplaatst:
comment_1703369

zul je net zien dat op vrijdag de dertiende een meteoriet precies op jou land.

'Wauw wat een mooie komeet en zo dichtbij, Het lijkt wel of hij recht op me afkom...'

Ik ga zeker wel kijken maar moet maar zien op te blijven tot 3 uur s'nachts. Misschien daarvoor nog even gamen.

Geplaatst:
comment_1704752

Woei! vanavond/vanacht is toch die Perseïdenregen? Had er totaal niet aan gedacht, maar las het net in de krant.

Komt wel heel goed uit allemaal: ik heb nog vakantie dus kan morgen uitslapen, heb vanmiddag juist een nieuwe krat bier gehaald, en het is hier ook nog eens een prachtig heldere lucht!

Nu nog ff een lekkere stoel opzoeken en ik ben er klaar voor :)

Geplaatst:
comment_1704905

Getsie, bah!! ik was samen met m'n broertje extra lang opgebleven om naar de meteorieten regen te kijken.

Net een half uur buiten gezeten, maar er waren alleen donkere wolken te zien, en regen zien we ook genoeg... maar niet het soort regen wat we willen :(

Volgende keer hopelijk beter :7

Geplaatst:
comment_1705069

Dom van mij ze zeiden dat het vrijdag was, Maar ik was vergeten dat vrijdag 3:00 in de nacht de nacht op Donderdag is. Ik dacht met mijn zatte kop dat het de de nacht op zaterdag te zien zou zijn. Maarja gemist volgende keer beter.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.