Jump to content
Geplaatst:
comment_1476676
De baas op straat

Soms wordt gezegd dat overlast door hangjongeren van alle tijden is. Dat klopt wanneer het gaat om laat voetballen op straat of hard praten op een bankje. Maar in sommige Nijmeegse wijken is iets heel anders aan de hand. Wie regelmatig met bewoners praat, haalt het niet in z’n hoofd dat probleem te bagatelliseren.

In Neerbosch-Oost, en eerder in de Meijhorst, gingen auto's in vlammen op. Bewoners hebben te maken met intimidatie, ernstige geluidsoverlast ('s nachts met een megafoon door de straten rijden), pogingen tot inbraak, drugsdealen, 's nachts over daken rennen en het met auto's blokkeren van wegen.

De politie lijkt er geen vat op te krijgen. Dat leidt tot de vraag: wie is eigenlijk de baas op straat? In de beleving van veel bewoners is dat niet meer de politie, maar de hangjeugd. Dat is een ernstige en onacceptabele constatering. De politie moet laten zien wie er de baas is op straat! Dat betekent: bovenop de raddraaiers zitten en niet wachten tot er iets gebeurt.

Het Nijmeegse beleid voor jongerenoverlast maakt een onderscheid tussen hinderlijke, overlastgevende en criminele groepen. Op papier is er een goede mix van preventieve en repressieve maatregelen. Natuurlijk moeten er voldoende voorzieningen voor jongeren zijn. Natuurlijk is gerichte hulpverlening nodig.

Maar repressie is inmiddels een ondergeschoven kindje. De politie lijkt nu veelal te kiezen voor de strategie om een band met de jongeren op te bouwen. Voor de kattenkwaadjeugd werkt dat misschien.

Maar bewoners in Neerbosch-Oost verbazen zich wel als zij zien dat een jongere die om drie uur ’s nachts na een incident door een agent wordt aangesproken een vuurtje krijgt. Waarom niet een legitimatiebewijs vragen en controleren of deze persoon vaker na overlastmeldingen in de omgeving is aangetroffen?

De harde kern van de hangjongeren lacht de politie uit en toont geen enkel respect. Dat kan echt niet langer. Wij pleiten voor een veel scherpere inzet.

Jongeren waarschuwen elkaar zodra een politieauto de wijk inrijdt. Waarom worden er geen agenten in burger ingezet? Bewoners die de politie bellen, worden het slachtoffer van intimidatie. Waarom is er geen laagdrempelige lokale variant van 'Meld Misdaad Anoniem'?

Hangjongeren gaan anoniem op in de groep. Waarom wordt niet structureel om legitimatie gevraagd? De overlast verspreidt zich over een groot deel van de wijk, maar er zijn duidelijk een aantal hotspots. Waarom daar geen cameratoezicht ingezet?

De overheid (politie en gemeente voorop) moet nu alles op alles zetten om de grootste overlastgevers aan te pakken. Nu lijken zij overal mee weg te komen en dat heeft een enorme aantrekkingskracht op andere jongeren.

Eerder is op verzoek van de PvdA besloten dat er bijvoorbeeld meer taakstraffen in de eigen wijk zouden komen, om andere jongeren af te schrikken. Dat besluit moet nu eindelijk eens uitgevoerd worden!

Voor de PvdA is het glashelder: de gemeente en de politie moeten radicaal de kant van de bewoners kiezen en niet die van de raddraaiers. Het knuffelen is voorbij. Rotzooischoppers worden hard aangepakt. Bewoners hebben daar recht op.

Stijn Verbruggen en Rutger Zwart, PvdA

Bron: http://www.stijnverbruggen.pvda.nl/rendere...tanceId/240083/

En dan te bedenken dat de overheid de touwtjes in handen heeft op straat... Weer in de wijk waar ik woon, de artikelen in 'De Gelderlander' worden met de dag groter, eerst een klein stukje op de voorpagina, nou twee hele pagina's alleen over dit. Het moet niet gekker worden :N Het nadeel is ook, op de hoek is de enige ingang voor auto's en bussen, dus daar komt iemand te staan, als er politie binnenrijd word dit doorgegeven en is de jeugd al weg voordat de politie überhaupt binnen is.

Wat vind jij hiervan? Ik heb laatst ook al een topic geopend over dat er twee auto's in vlammen op gingen maar dit word toch echt steeds erger, zo erg dat ze in een andere Nijmeegse wijk al een avondklok hebben ingesteld. Het word echt steeds erger... Wat vind jij? Ik vind dit wel een serieus onderwerp wat ik ook zal blijven volgen.

Bewerkt: door Zamg0d1

• Reacties 114
  • Bezichtigingen 8.4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1494209
De baas op de straat bestaat niet.. ik woon midden in een stad vol buitenlanders die menen dat ze de baas op straat zijn.. Maar wat is nou de baas op straat? Als je iedereen die om 11 uur door je straat loopt met een mes bedreigt, heb je na een tijdje niks meer om de baas over te zijn (ja, dat heb ik al eens zo meegemaakt).. En als je iedereen met rust laat laat je weer niet merken wie de baas is op straat..

Ik ga geen Turken, Marokkanen of Molukken in hun kloten trappen dmv een post waarin ik ze sterk bekritiseer.. Ik wil alleen zeggen dat er kleine aantallen zijn die het verkloten. Mensen die denken dat alles mag hier in Nederland, maar niets is minder waar: rij 20 meter over de stoep met de fiets omdat je een auto wilt langslaten in een drukke straat waar jullie niet beide tegelijk langs elkaar passen en politie wacht je aan het eind van de straat op.

De baas op straat is voor mij nog altijd de insectengroep, die vind je overigens het meeste.

Maak maar van ''kleine'' ''grote'' tallen die het verkloten. ;)

jij maakt mij niet wijs dat de meerderheid van de buitenlanders crimineel is..

Dan toch niet? :7

Wat noem jij crimineel? de meeste van ons zijn hangjongeren de media bestempelt dat as crimineel maar dat is het niet. Een crimineel is iemand die overvallen pleegt enzo

Geplaatst:
comment_1494238
Wat noem jij crimineel? de meeste van ons zijn hangjongeren de media bestempelt dat as crimineel maar dat is het niet. Een crimineel is iemand die overvallen pleegt enzo

De meeste van jullie zijn inderdaad hangjongeren, maar zover ik weet en heb meegemaakt, brengen ze veel overlast. Met hun knetter scootertjes om 12 uur 's nachts door de straten heen scheuren. Keihard praten en onrust stoken. En ik zeg niet dat alleen marrokanen dat doen, want er zijn ook Nederlanders bij, maar over het algemeen veroorzaken hangjongeren overlast. En wanneer je overlast bezorgt, ben je in feite een crimineel, want je mag geen overlast veroorzaken.

En criminelen plegen niet alleenmaar overvallen. Criminelen doen ook inbraken, moorden plegen, etc..

Geplaatst:
comment_1495048
De baas op de straat bestaat niet.. ik woon midden in een stad vol buitenlanders die menen dat ze de baas op straat zijn.. Maar wat is nou de baas op straat? Als je iedereen die om 11 uur door je straat loopt met een mes bedreigt, heb je na een tijdje niks meer om de baas over te zijn (ja, dat heb ik al eens zo meegemaakt).. En als je iedereen met rust laat laat je weer niet merken wie de baas is op straat..

Ik ga geen Turken, Marokkanen of Molukken in hun kloten trappen dmv een post waarin ik ze sterk bekritiseer.. Ik wil alleen zeggen dat er kleine aantallen zijn die het verkloten. Mensen die denken dat alles mag hier in Nederland, maar niets is minder waar: rij 20 meter over de stoep met de fiets omdat je een auto wilt langslaten in een drukke straat waar jullie niet beide tegelijk langs elkaar passen en politie wacht je aan het eind van de straat op.

De baas op straat is voor mij nog altijd de insectengroep, die vind je overigens het meeste.

Maak maar van ''kleine'' ''grote'' tallen die het verkloten. ;)

jij maakt mij niet wijs dat de meerderheid van de buitenlanders crimineel is..

Dan toch niet? :7

Ja, hangjongeren. Slechte hangjongeren, keihard gaan praten als de mensen en kinderen liggen te slapen. Focking hard met de scooters sprint wedstrijdjes houden door de straat, inbreken. En voor inbreken ben je volgens jou geen crimineel? Tuurlijk zijn het niet alleen Marokkanen, ook Nederlanders. Maar van jullie Marokkanen hebben wij het meeste last van. ;)

Bewerkt: door GTA Haas

• 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1502687

@ GTA Haas,

pannekoek dat jij bent. Met 'jullie' probeer je weer alle Marokkanen in een hokje te duwen. Als ik ergens al een hekel aan heb is het wel aan mensen die met zulk taalgebruik aan komen.

Kom dan een met een reeks goede argumenten voor je beschuldiging.

Want aangezien ik ook een 'Marokaan' ben ben ik volgens jouw ook een van 'jullie'.

nukubu die je bent. Elke keer dat ik weer een topic bekijk word ik een beetje zieker.

Dit gaat de slechte kant op... :N

Geplaatst:
comment_1502929

"Jullie" marrokaantjes zijn niet allemaal "slecht,irritant,crimineel etc... het is een kleine groep(naja,klein?! :7 ) die het voor de rest verpest...maar het is een mengelmoes van antilianen,surinamers,afrikanen,nederlanders ,marrokanen, turken etc..

greets :cya:

Geplaatst:
comment_1503389
"Jullie" marrokaantjes zijn niet allemaal "slecht,irritant,crimineel etc... het is een kleine groep(naja,klein?! :7 ) die het voor de rest verpest...maar het is een mengelmoes van antilianen,surinamers,afrikanen,nederlanders ,marrokanen, turken etc..

greets :cya:

Wat heb ik een medelijde met jouw omgeving zeg.. dat iemand zo door en door verziekt kan worden. Niet normaal :N

In een ander topic zei je dat ze terug moesten om zandkorrels te gaan tellen? En nou zjin ze ineens niet allemaal even slecht. Wat een absolute onzin kraam jij trouwens uit.

Geplaatst:
comment_1506936
@ GTA Haas,

pannekoek dat jij bent. Met 'jullie' probeer je weer alle Marokkanen in een hokje te duwen. Als ik ergens al een hekel aan heb is het wel aan mensen die met zulk taalgebruik aan komen.

Kom dan een met een reeks goede argumenten voor je beschuldiging.

Want aangezien ik ook een 'Marokaan' ben ben ik volgens jouw ook een van 'jullie'.

nukubu die je bent. Elke keer dat ik weer een topic bekijk word ik een beetje zieker.

Dit gaat de slechte kant op... :N

Te-n pizda matii, ik geef toch argumenten? Wat wil je nog meer van me hebben gast? En ik probeer niet alle Marokkanen in een hokje te duwen, maar de meeste wel, want die doen het. Ga een fiets stelen fzo :7

Geplaatst:
comment_1506941
Degene die het meest voor zichzelf durft op te komen. En ieder ander met respect behandeld.

Waar woon jij?:7

Dat is hier de groep die de grootste bek heeft, denkt het stoerst en het sterkst te zijn.

Geplaatst:
comment_1507152

Juist denken dat ze sterk en stoer zijn, maar dat soort groeperingen moeten gewoon een pak klappen van de ME ofzo krijgen, maar als dat dan gebeurt dan zeggen mensen weer dat de politie te hard was. Word je niet goed van hoe het allemaal in elkaar zit soms...

Geplaatst:
comment_1507173

Hooligans van Feyenoord, Ajax, Reading enzovoort. Hier kunnen de politie en ME niet tegen, als er weer een grote rel is komen ze met paarden... nou die supporters trekken die politieman er gewoon af en rammen hem in mekaar.

Geplaatst:
comment_1507179
Hier kunnen de politie en ME niet tegen, als er weer een grote rel is komen ze met paarden... nou die supporters trekken die politieman er gewoon af en rammen hem in mekaar.

Tegenwoordig is het niet meer zo.

Geplaatst:
comment_1507385
Hooligans van Feyenoord, Ajax, Reading enzovoort. Hier kunnen de politie en ME niet tegen, als er weer een grote rel is komen ze met paarden... nou die supporters trekken die politieman er gewoon af en rammen hem in mekaar.

Eerst worden de supporters met traangas en pepperspray bestoven (kan ook door waterkanon) , dus dan kunnen ze (bijna) niks meer doen. :7

Voorbeeldje:

voetbalrellen_29279b.jpg

Bewerkt: door FireFighter

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.