Jump to content
Geplaatst:
comment_1526125

Let op dit werkt pas vanaf SAMP 0.3!

Dialog Box

Inleiding

Ik heb van Remi-X de toestemming gekregen om een volledige tutorial te schrijven over dialog boxes omdat de vorige te onvolledig was.

Dialog boxes werken enkel in SAMP 0.3 en zijn erg handig.

Soorten Dialog Boxes

Er zijn 3 soorten dialog boxes:

Text Box: Hierin staat simpelweg tekst:

text.png

Input Box: Handig voor een inlog systeem waar je dan een wachtwoord moet invoeren:

input.png

Selectie Box: Handig voor een wapen menu of voertuigen lijst, ...:

Screen komt...

Dialog Maken

Nu je weet welke soorten er zijn kan je beginnen met dialogs te maken.

We zullen beginnen met een simpele tekst box:

ShowPlayerDialog(playerid,dialogid,style,"title","text","button1","button2");

Playerid: de id van de speler die de dialog moet zien.

Dialogid: het id dat je de dialog wil hebben en je later zal moeten gebruiken.

Style: hier komen we nog op terug.

Title: de tite die vanboven staat.

Text: de tekst.

Button1: de eerste knop waar meestal "OK" staat.

Button2: de tweede knop waar meestal "CANCEL" staat.

Ik geef een voorbeeld van een volledige tekst dialog:

ShowPlayerDialog(playerid,2,DIALOG_STYLE_MSGBOX,"Rules","United Roleplay have the follow rules:\n\n 1. No Cheating\n 2.No Spamming \n 3.No Flooding \n 4. No Killing without reason. \n 5. No Reclame","OK","Cancel");

Het bovenstaande is een tekst dialog die de regels laat zien van de komende United Roleplay.

Nu gaan we de input dialog bespreken:

ShowPlayerDialog(playerid,dialogid,style,"title","text","Button1","Button2");

Je ziet het is hetzelfde, alleen de style moet anders zijn.

Een voorbeeld van het inloggen in United Roleplay:

ShowPlayerDialog(playerid,0,DIALOG_STYLE_INPUT,"Login in United Roleplay","Welcome to United Roleplay.\nThis account exist, please log in.\n\nPassword:","Login","Cancel");

Nu een selectie box, dit is al wat moeilijker en anders dan de vorige dialogs:

new listitems[] = "1\tEerste keuze\n2\tTweede\n3\tDerde enzoverder";
ShowPlayerDialog(playerid,dialogid,style,"Title",listitems,"Button1","Button2");

Je merkt Text is veranderd in listitems die erboven staat het is zo opgedeeld:

de eerste keuze begint zo: 1\tKeuze de rest is zo \n2\tTweede\n3\tDerde enzoverder.

Een voorbeeld van de eerste pagina van het wapen menu in Water States:

 	new listitems[] = "1\tMelee\n2\tPistols\n3\tSub-Machine Guns\n4\tShotguns\n5\tAssault\n6\tRifles\n7\tHeavy Assault\n8\tProjectile\n9\tSpecial";
ShowPlayerDialog(playerid,2,DIALOG_STYLE_LIST,"Wapens:",listitems,"Open","Annuleer");

Styles

Er zijn 3 styles die bepalen wat voor dialog het moet zijn zijn je zag het al in de voorbeelden:

DIALOG_STYLE_MSGBOX : Style voor tekst box.

DIALOG_STYLE_INPUT : Style voor input box.

DIALOG_STYLE_LIST : Style voor selectie box.

Verwerking

Nu gaan we zorgen dat je keuze of wat je invult verwerkt word.

Dat doe je in de public: OnDialogResponse.

De public "OnDialogResponse" bestaat uit dit:

public OnDialogResponse(playerid, dialogid, response, listitem, inputtext[])<BR>{<BR><BR>return 1;<BR>}

playerid = id van de speler

dialogid = id van de dialog die je zelf invoerde.

response = welke knop. (1= eerste, 0= tweede)

listitem = voor selectie dialog geeft de id van de geselecteerde item aan (begint bij 0).

inputtext = tekst dat je invoerde bij input dialog.

Text Dialog: deze heeft geen deel nodig in de OnDialogResponse, maar het kan wel bij bijvoorbeeld regels:

public OnDialogResponse(playerid, dialogid, response, listitem, inputtext[])
{
if(dialogid == 0){
new string[128];
new playername[MAX_PLAYER_NAME];
GetPlayerName(playerid, playername, sizeof(playername));
if(response){
format(string, sizeof(string), "player %s has accepted the rules", playername);
} else {
format(string, sizeof(string), "player %s won't accept the rules and is kicked", playername);
Kick(playerid);
}
}
SendClientMessageToAll(COLOR_YELLOW, string);
return 1;
}
return 1;
}

Selectie Dialog: zoals ik uitlegde gebruikt deze listitem en begint dit bij 0, een voorbeeldje:

	
public OnDialogResponse(playerid, dialogid, response, listitem, inputtext[])
{
if(dialogid == 2 && response == 1)
{
   	if(listitem == 0)
   	{
   	GivePlayerWeapon(playerid, 25, 9999);
   	SendClientMessage(playerid, COLOR_YELLOW, "Je kreeg een Shotgun!");
}
   	if(listitem == 1)
   	{
   	GivePlayerWeapon(playerid, 26, 9999);
   	SendClientMessage(playerid, COLOR_YELLOW, "Je kreeg een Sawnoff Shotgun!");
}
   	if(listitem == 2)
   	{
   	GivePlayerWeapon(playerid, 27, 9999);
   	SendClientMessage(playerid, COLOR_YELLOW, "Je kreeg een Combat Shotgun!");
}
   	return 1;
}
   	return 1;
}

De dialogid heb ik als 2 ingesteld bij ShowDialog dus hier dan ook. (let op indeling klopt niet meer met de showdialog.), ik zet ook een check als response 1 is en dus de eerste button voert hij dat uit en krijg je het wapen, als je de andere kiest gebeurd er niets en sluit de dialog ook gewoon.

Input Dialog: dit valt eigenlijk ook wel mee, deze keer gebruiken we inputtext, een voorbeeldje:

public OnDialogResponse(playerid, dialogid, response, listitem, inputtext[])
{
if(dialogid == 0)
 {
  if(response) 
   {
     new message[128];

     password[playerid] = dini_Int(accountfile, "password");
     job[playerid] = dini_Int(accountfile, "job");
     adminlevel[playerid] = dini_Int(accountfile, "adminlevel");

     if(password[playerid] != udb_hash(inputtext))
     {
		SendClientMessage(playerid, COLOR_RED, "The password is wrong.");
		ShowPlayerDialog(playerid,0,DIALOG_STYLE_INPUT,"Login in United Roleplay","Welcome to United Roleplay.\nThis account exist, please login.\n\nPassword:","Login","Cancel");
     } else {
		format(message, sizeof(message), "%s you have succesfully logged in.", playername, inputtext);
		SendClientMessage(playerid, COLOR_YELLOW, message);
		logged[playerid] = 1;
     }
 } else {
SendClientMessage(playerid, COLOR_RED, "You cannot enter the server without login or registering!");
format(kickmessage, sizeof(kickmessage), "UnitedBot kicked %s (reason: no login, no enter.)", playername);
SendClientMessageToAll(COLOR_RED, kickmessage);
Kick(playerid);
 }
 return 1;
}
return 1;
}

De dialogid is als 0 ingesteld bij ShowDialog, hij checkt als response true is en dus 1 is de eerste button aangeduid, en zal hij je inloggen, er staat ook een } else { als de andere button dus de Cancel is aangeduid zal de server je kicken omdat je moet inloggen.

Heb je nog vragen stel ze dan zeker!

Bewerkt: door megadreams

  • Reacties 50
  • Bezichtigingen 18.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1561979

Ik kan geen voorbeeld vinden over hoe Inputtext zoiets kan doen.

Ik wil dat als iemand bijvoorbeeld als age 13 of 81 in typt dat er dan komt te staan: This age is not available.

Dus dan zou het moeten worden:

if(inputtext >13 || <80)

Maar dit werkt niet.

Geplaatst:
comment_1562017

Ik kan geen voorbeeld vinden over hoe Inputtext zoiets kan doen.

Ik wil dat als iemand bijvoorbeeld als age 13 of 81 in typt dat er dan komt te staan: This age is not available.

Dus dan zou het moeten worden:

if(inputtext >13 || <80)

Maar dit werkt niet.

if(strval(inputtext) < 13 || strval(inputtext) > 80)
{
SendClientMessage(playerid, 0xFF0000AA, "This age is not available.");
return 1;
}

Ik heb het niet getest, maar het zou in theorie moeten werken.

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1568395

Ik krijg dit help A.U.B.

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17041) : error 010: invalid function or declaration

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17042) : warning 235: public function lacks forward declaration (symbol "OnDialogResponse")

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17050) : error 017: undefined symbol "password"

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17050) : warning 215: expression has no effect

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17050) : error 001: expected token: ";", but found "]"

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17050) : error 029: invalid expression, assumed zero

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17050) : fatal error 107: too many error messages on one line

Compilation aborted.Pawn compiler 3.2.3664 Copyright © 1997-2006, ITB CompuPhase

5 Errors.

Bewerkt: door karaerman

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1569109

Ik krijg dit help A.U.B.

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17041) : error 010: invalid function or declaration

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17042) : warning 235: public function lacks forward declaration (symbol "OnDialogResponse")

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17050) : error 017: undefined symbol "password"

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17050) : warning 215: expression has no effect

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17050) : error 001: expected token: ";", but found "]"

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17050) : error 029: invalid expression, assumed zero

C:\Users\Karaer66\Desktop\lvrcr.pwn(17050) : fatal error 107: too many error messages on one line

Compilation aborted.Pawn compiler 3.2.3664 Copyright © 1997-2006, ITB CompuPhase

5 Errors.

Voor de met OnDialogResponse, volgens mij heb je nog 0.2x of temminste a_samp van 0.2x upgrade naar 0.3a ;)

Voor Undefined symbom password moet je vanboven dit neerzetten:

new password[30];

dan zou in principe alle andere errors ook weg zijn ;)

  • 3 weken later...
Geplaatst:
comment_1580996

Ik heb nu een nieuw probleem.

Ik heb het volgende:

Mensen typen in een INPUT box iets in, en de if(strval(inputtext checkt of hetgeen wat die persoon intypt bestaat dus bijv.

if(strval(inputtext) == dit is alleen een test) .

Als ik nu compile krijg ik dingen zoals:

svr3.pwn(1753) : error 017: undefined symbol "dit"

svr3.pwn(1753) : error 017: undefined symbol "is"

svr3.pwn(1753) : error 017: undefined symbol "alleen"

svr3.pwn(1753) : error 017: undefined symbol "een"

svr3.pwn(1753) : error 017: undefined symbol "test"

Enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Geplaatst:
comment_1581067

Ok, voor wie het nog onduidelijk is:

Om input cijfers te vergelijken:

if(strval(inputtext) == 13) //als er 13 is ingevoerd

En om input tekst te vergelijken:

if(!strcmp(inputtext, "Dit is een text", true)) //als er 'Dit is een text' is ingevoerd

Zo, ik hoop dat het nu duidelijk is voor jullie :bier:

Bewerkt: door goudewup

Geplaatst:
comment_1581193

Heel goed Goudewup, als het reputatie-systeem er nog was geweest, had ik je een plusje gegeven.

Alleen hoeft die '128' niet, dat is niet noodzakelijk.

if(!strcmp(inputtext, "Dit is een text", true))

is voldoende, keep up the good work! :tu:

  • 2 maanden later...
Geplaatst:
  • Auteur
comment_1637810

Ik zie de plaatjes niet met IE explorer

Dat ligt niet aan IE explorer maar aan mij ;)

Weken geleden is mijn website veranderd van host, en niet alles heb ik weer on gezet,

deze afbeeldingen vielen daar dus onder, ik maak binnenkort wel nieuwe afbeeldingen ;)

  • 4 weken later...
Geplaatst:
comment_1657157

Hallo Megadreas,

Ik maak een account systeem met dialogs, nu is mijn vraag :

Zou jij ook een dialog kunnen maken met register?

Want als ik dat doe, dan komt er in die accountfile

niet "password" te staan, maar "362939266"

Heb je er een verklaring voor?

Wat doe ik verkeerd?

Bvd,

- Lex

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.