Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

GTAGames.nl - De Nederlandse Grand Theft Auto Community!

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

[Tut] Tips voor beginners!

Heeii!



Ik heb vandaag opgemerkt dat er echt vragen zijn die al 1000x beantwoord zijn of die je gewoon zo kan oplossen :)

Vandaar dacht ik, even een paar kleine snelle tips te schrijven voor mensen die net willen beginnen met scripten!

Om te beginnen:

V: Ik zit te twijfelen tussen een geheel nieuw script, of een gedownloade die je dan gaat bewerken ?

A: Ligt eraan of je snapt hoe alles in elkaar zit, je kan makkelijk met een nieuw script beginnen maar dan moet je wel de draad snel oppakken! Als je een script download en bewerkt doe je ook scripting ervaring op die je verder kan gebruiken in een leeg script ;)

V: Ik heb een fout gevonden in me script, en ik krijg een heelee zooi met errors!

A: Probeer nauwkeurig de fout te vinden, veel beginnende scripters hebben hier moeite mee omdat ze de fout nog niet herkennen ( Voor uitleg over foutmeldingen, probeer dit topic te raadplegen: http://www.gtaforum.nl/topic/104212-error-codes-in-pawn/ )

V: Hoe zal ik mijn server hosten ? via mijn gewone computer, of een server 'kopen' ?

A: Om te beginnen, zal ik eerst een slotje op je server zetten ALS je hem host. Nodig gewoon een paar vrienden uit en test de server, en fix de bugs :) Daarna zou ik je aanraden via je gewone computer te hosten, om te kijken of de server mensen aantrekt, als dit het geval is kan je natuurlijk ook nog overwegen een server te 'kopen' of 'huren'.

V: Ik heb echt geen zin om dit zelf te scripten, of ik kan dit gewoon niet! Wat moet ik doen?

A: Dit probleem komt erg vaak voor ( altans bij mij dan :puh: ) als je het echt even niet meer ziet zitten, moet je maar even hier kijken: http://www.gtaforum.nl/topic/104637-script-aanvraag-topic/



V: Waar kan ik dan kleine tutorials vinden om te leren scripten ?

A: Heeel simpel! Hier: http://www.gtaforum.nl/topic/67105-tutorialeen-eigen-server-maken/ En hier: http://www.gtaforum.nl/topic/100216-de-beginnersgids-voor-nieuwe-sa-mp-scripters/

V: Met wat voor gamemode zal ik starten ? DM, RP, Stunt, iets anders ?

A: Ik zelf heb gekozen voor Stunts & DM ( Zie mijn signature ) Veel mensen willen graag starten met een RP sever, maar dit is echt alleen bestemd voor gevorderden omdat RP servers ZO veel moeilijker zijn dan de rest. ( er komt gewoon ERG veel bij kijken )

V: Ik heb echt geen idee meer wat ik nu weer moet gaan scripten, uhmmm?

A: Tja, daar zitten volgens mij best wel veel scripters mee, wat ik heb gedaan is aan spelers in mijn server gevraagt wat ze graag in de server zouden willen zien kwa verbeteringen of iets anders dergelijks. Als je een eigen forum hebt zou je eventueel daar ook een poll op kunnen starten.

V: Ik trek al dit scripten niet meer! wat nu?

A: Als alles je een beetje teveel word, kan je altijd even een lekker potje Modern Warfare 2 of een ander spel spelen :puh: Ook zou je je eigen scripting team kunnen starten, en hun opdrachten kunnen geven! ( LET OP: Ik heb zelf een scripting team van ongeveer 7 mensen, dit kan het werk onoverzichtelijk maken! )

V: Ooh noees! Ik krijg helemaal geen spelers op me server! Wat nu ?

A: Hiervoor kan je adverteren bij de bestemde website ( http://forum.sa-mp.com/index.php?board=60.0 )dit trekt zoiezo al spelers, ook zou je je server op de Hosted list kunnen zetten ( LET OP: dit kost 10 euro PER Maand )

V: Uhm... waar zou ik dan andere mensen kunnen vinden die met me willen scripten?

A: Zoiezo, ga er niet van uit dat dit zoiezo gaat lukken! Veel mensen zijn bezig met hun eigen dingen en hebben geen zin om zomaar een heel script gaan maken... Toch kan je het altijd op www.sa-mp.com proberen hun forums. Hier zijn veel ervaren mensen die zich soms vervelen :puh:

IK HEB DEZE TIPS NET EVEN SNEL GEMAAKT!

ZAL BINNENKORT MEER TOEVOEGEN!

Edited by Rickyboy30

Featured Replies

Leuke TUT (niet gelezen). Alleen van die kleuren krijg ik oog pijn. :bonk:

  • Author

Weet ik :puh:

Daarom verwijs ik er ook naar in me Tips ;)

Dit is gewoon voor beginners die niet weten HOE ze moeten beginnen ;) gewoon om ze opweg te helpen :)

Leuke tutorial, misschien moet je de links even in deze BB-code zetten:

[url=www.gtaforum.nl]Zoals hier.[/url]

Resultaat: Zoals hier. :)

V: Met wat voor gamemode zal ik starten ? DM, RP, Stunt, iets anders ?

Die vraag staat er tweemaal in. :Y

  • Author

Leuke tutorial, misschien moet je de links even in deze BB-code zetten:

[url=www.gtaforum.nl]Zoals hier.[/url]

Resultaat: Zoals hier. :)

V: Met wat voor gamemode zal ik starten ? DM, RP, Stunt, iets anders ?

Die vraag staat er tweemaal in. :Y

Zal ik wel ff straks bewerken

Nice topic. Bevat handige informatie voor mensen die graag willen beginnen ermee maar niet goed weten hoe te starten met bepaalde dingen. :)

  • Author

Nice topic. Bevat handige informatie voor mensen die graag willen beginnen ermee maar niet goed weten hoe te starten met bepaalde dingen. :)

Danku... :) Zal ook een ZEEEEER belangrijke TIP geven waar ik me echt DOOD aan erger ( onderste tip :) )

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.