Jump to content

[Tut] Tips voor beginners!


Rickyboy30

Recommended Posts

Heeii!



Ik heb vandaag opgemerkt dat er echt vragen zijn die al 1000x beantwoord zijn of die je gewoon zo kan oplossen :)

Vandaar dacht ik, even een paar kleine snelle tips te schrijven voor mensen die net willen beginnen met scripten!

Om te beginnen:

V: Ik zit te twijfelen tussen een geheel nieuw script, of een gedownloade die je dan gaat bewerken ?

A: Ligt eraan of je snapt hoe alles in elkaar zit, je kan makkelijk met een nieuw script beginnen maar dan moet je wel de draad snel oppakken! Als je een script download en bewerkt doe je ook scripting ervaring op die je verder kan gebruiken in een leeg script ;)

V: Ik heb een fout gevonden in me script, en ik krijg een heelee zooi met errors!

A: Probeer nauwkeurig de fout te vinden, veel beginnende scripters hebben hier moeite mee omdat ze de fout nog niet herkennen ( Voor uitleg over foutmeldingen, probeer dit topic te raadplegen: http://www.gtaforum.nl/topic/104212-error-codes-in-pawn/ )

V: Hoe zal ik mijn server hosten ? via mijn gewone computer, of een server 'kopen' ?

A: Om te beginnen, zal ik eerst een slotje op je server zetten ALS je hem host. Nodig gewoon een paar vrienden uit en test de server, en fix de bugs :) Daarna zou ik je aanraden via je gewone computer te hosten, om te kijken of de server mensen aantrekt, als dit het geval is kan je natuurlijk ook nog overwegen een server te 'kopen' of 'huren'.

V: Ik heb echt geen zin om dit zelf te scripten, of ik kan dit gewoon niet! Wat moet ik doen?

A: Dit probleem komt erg vaak voor ( altans bij mij dan :puh: ) als je het echt even niet meer ziet zitten, moet je maar even hier kijken: http://www.gtaforum.nl/topic/104637-script-aanvraag-topic/



V: Waar kan ik dan kleine tutorials vinden om te leren scripten ?

A: Heeel simpel! Hier: http://www.gtaforum.nl/topic/67105-tutorialeen-eigen-server-maken/ En hier: http://www.gtaforum.nl/topic/100216-de-beginnersgids-voor-nieuwe-sa-mp-scripters/

V: Met wat voor gamemode zal ik starten ? DM, RP, Stunt, iets anders ?

A: Ik zelf heb gekozen voor Stunts & DM ( Zie mijn signature ) Veel mensen willen graag starten met een RP sever, maar dit is echt alleen bestemd voor gevorderden omdat RP servers ZO veel moeilijker zijn dan de rest. ( er komt gewoon ERG veel bij kijken )

V: Ik heb echt geen idee meer wat ik nu weer moet gaan scripten, uhmmm?

A: Tja, daar zitten volgens mij best wel veel scripters mee, wat ik heb gedaan is aan spelers in mijn server gevraagt wat ze graag in de server zouden willen zien kwa verbeteringen of iets anders dergelijks. Als je een eigen forum hebt zou je eventueel daar ook een poll op kunnen starten.

V: Ik trek al dit scripten niet meer! wat nu?

A: Als alles je een beetje teveel word, kan je altijd even een lekker potje Modern Warfare 2 of een ander spel spelen :puh: Ook zou je je eigen scripting team kunnen starten, en hun opdrachten kunnen geven! ( LET OP: Ik heb zelf een scripting team van ongeveer 7 mensen, dit kan het werk onoverzichtelijk maken! )

V: Ooh noees! Ik krijg helemaal geen spelers op me server! Wat nu ?

A: Hiervoor kan je adverteren bij de bestemde website ( http://forum.sa-mp.com/index.php?board=60.0 )dit trekt zoiezo al spelers, ook zou je je server op de Hosted list kunnen zetten ( LET OP: dit kost 10 euro PER Maand )

V: Uhm... waar zou ik dan andere mensen kunnen vinden die met me willen scripten?

A: Zoiezo, ga er niet van uit dat dit zoiezo gaat lukken! Veel mensen zijn bezig met hun eigen dingen en hebben geen zin om zomaar een heel script gaan maken... Toch kan je het altijd op www.sa-mp.com proberen hun forums. Hier zijn veel ervaren mensen die zich soms vervelen :puh:

IK HEB DEZE TIPS NET EVEN SNEL GEMAAKT!

ZAL BINNENKORT MEER TOEVOEGEN!

Bewerkt: door Rickyboy30
Link to comment
Delen op andere websites

Leuke tutorial, misschien moet je de links even in deze BB-code zetten:

[url=www.gtaforum.nl]Zoals hier.[/url]

Resultaat: Zoals hier. :)

V: Met wat voor gamemode zal ik starten ? DM, RP, Stunt, iets anders ?

Die vraag staat er tweemaal in. :Y

Zal ik wel ff straks bewerken

Link to comment
Delen op andere websites

Nice topic. Bevat handige informatie voor mensen die graag willen beginnen ermee maar niet goed weten hoe te starten met bepaalde dingen. :)

Danku... :) Zal ook een ZEEEEER belangrijke TIP geven waar ik me echt DOOD aan erger ( onderste tip :) )

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...