Jump to content

[IV|OV] Vingerloze handschoenen


_KoE_Mzungu

Recommended Posts

Voorwoord

De meeste GTA IV spelers zullen ongetwijfeld artwork en trailers gezien hebben van GTA IV waarbij Niko Bellic vingerloze handschoenen draagt. Wat de exacte reden is van Rockstar om dit uiteindelijk niet door te voeren in de uiteindelijke release blijft gissen. Misschien wel omdat ze niet bij elke kleding-combinatie staan, maar dat blijft een kwestie van smaak en over smaak valt niet te twisten. Feit is in ieder geval dat de model en textuur bestanden van de handen met handschoenen gewoon in het originele spel aanwezig zijn, het enige wat ik ga beschrijven is hoe je die zelf kan activeren. Ik ben deze tutorial gaan schrijven omdat ik hier alleen in het Engels enige uitleg over heb gevonden. Ik heb het een en ander ook zelf toegepast en getest met de laatste patch van Rockstar (versie 1.0.0.4). Dus goed nieuws voor de spelers die de MultiPlayer functie willen blijven gebruiken met deze (kleine) aanpassing.

SparkIV

Dit hulpprogramma (tool) is nodig om de modellen-bestanden van GTA IV te kunnen openen en aanpassen. Ik heb twee versies hiervan gevonden op internet:

  1. SparkIV 0.6.2.3 - deze heb ikzelf gebruikt en zal ook te zien zijn in de begeleidende screens.
  2. SparkIV 0.6.4 - deze zou het ook moeten doen, maar heb ik dus niet gebruikt.

NB: Het kan overigens wel zo zijn dat als Rockstar nog meer patches gaat uitbrengen dat daarvoor misschien een nieuwere versie nodig is van SparkIV dan die hier staan aangegeven. De maker van SparkIV heeft >hier< op GTAForums.com een apart topic over dit programma.

Zodra je SparkIV gedownload hebt dien je het .rar-bestand eerst uit te pakken met een compressieprogramma, gratis compressieprogramma's zijn o.a. >hier< te downloaden. Het kan wel handig zijn om SparkIV in een aparte map te plaatsen, dit gebeurd niet automatisch. Het maakt overigens niet uit waar je SparkIV op je computer plaatst.

Start SparkIV op door op het bestand SparkIV.exe te klikken. Windows Vista gebruikers dienen dit programma als Administrator uit te voeren: eerst met de rechtermuisknop op het bestand SparkIV.exe en dan 'Als Administrator uitvoeren' selecteren. Het programma ziet er als volgt uit:

post-58866-1263565745,13.jpg

Back-Up

Klik bovenaan op de knop 'Open' en selecteer vervolgens de map: %INSTALLATIEMAP GTA IV%\pc\models\cdimages

Selecteer daar het bestand playerped.rpf en klik op de knop [Openen].

post-58866-1263566302,4.jpg

Je ziet nu een hele lijst met 'Model' en 'Texture' bestanden, zoek in die lijst de vier bestanden op die met 'hand' beginnen. Klik op het eerste bestand dat met 'hand' begint, houdt een [shift]-toets ingedrukt en selecteer met de 'pijltje-omlaag'-toets die vier bestanden.

post-58866-1263568315,98.jpg

Klik vervolgens bovenaan op de knop 'Export' en selecteer een map waar je die vier bestanden veilig kan bewaren. Deze vier zullen als Back-Up dienen voor het geval er iets mis gaat of als je alles weer wilt herstellen zoals het eerst was.

Vingerloze Handschoenen

Herhaal nu bovenstaande stappen bij 'Back-Up' en bewaar die vier bestanden nu op een andere locatie, zodat we met die vier bestanden aan de slag kunnen.

Dit zijn die vier bestanden:

  1. hand_000_r.wdr (158KB) - Dit is het model van de normale handen van Niko, dus zonder de vingerloze handschoenen.
  2. hand_001_r.wdr (165KB) - Dit is het model van de handen van Niko inclusief vingerloze handschoenen.
  3. hand_diff_000_a_whi.wtd (27KB) - Dit is de textuur van de normale handen van Niko, dus zonder vingerloze handschoenen.
  4. hand_diff_001_a_whi.wtd (28KB) - Dit is de textuur van de handen van Niko inclusief vingerloze handschoenen.

Standaard kijkt het spel naar de twee bestanden met '000' in de bestandsnaam. Verander de naam van die twee bestanden door '000' in '001' te veranderen.

Verander de naam van de twee bestanden met '001' in de bestandsnaam op precies dezelfde manier, door '001' in '000' te veranderen. Als het goed is zijn nu alle vier de bestanden van naam veranderd, waar eerst '000' stond staat nu '001' en waar eerst '001' stond staat nu '000'.

Klik in SparkIV bovenaan op de knop 'Import', ga naar de map met de vier bestanden die zojuist zijn aangepast en selecteer ze alle vier en klik op de knop [Openen].

post-58866-1263568755,33.jpg

Klik als laatste nog op de belangrijkste knop: 'Save'. Hierna krijg je de bevestiging dat het archief is opgeslagen, sluit dit venstertje door op de knop [OK] te klikken en sluit het programma SparkIV af.

Als alles goed is gegaan zal je vanaf nu GTA IV spelen waarbij Niko de vingerloze handschoenen draagt zoals al te zien was op artwork en in trailers.

Veel plezier ermee! ^_^

Voorbeeld:

post-58866-1263682891,04.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik weet niet met welke mods / trainers je nog ongestoord gebruik kan maken van de MultiPlayer functie van het spel, aangezien Rockstar de patches ook heeft uitgebracht om de MP zo eerlijk mogelijk te maken. Zoals ik het heb uitgelegd is dat namelijk absoluut geen hindernis.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 11 maanden later...
  • 3 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...