De NS en de zorg zijn al geprivatiseerd, dat wil zeggen, dat ze niet meer gereguleerd/heel erg worden gesubsidieerd door de overheid. Al enige tijd (10 jaar, misschien al wel meer) wordt er ook gediscussieerd of het onderwijs moet worden geprivatiseerd. Of in ieder geval; meer geprivatiseerd.
Voor het basisonderwijs en de middelbare school is het vrijwel helemaal gesubsidieerd door de overheid. Het kost niets of nauwelijks iets om je kinderen naar dat soort onderwijs te brengen. Er zijn echter al een paar private/particuliere scholen, zoals dat ook te vinden is in Korea en de Verenigde Staten.
Voor het hoger onderwijs is er ook sprake van veel subsidies door de overheid, waardoor een student maar zo'n 12% van de kosten zelf betaald.
De volgende Tabellen komen uit mijn collegesheets:
Expenditures on education, 2004
[table=header]Country|Total (% GDP)*|% of which public
Zoals je ziet, is het erg divers. De hoogste kosten zijn in de US (per student), maar daar kan het collegegeld ook erg hoog oplopen. Daarna komt Zweden, maar die heeft juist gekozen voor 100% subsidie; het kost de student daar niets om te studeren (waarschijnlijk afgezien van op kamers gaan, etcetera). Korea is opvallend; het kan zijn dat je daar meer collegeld moet betalen dan wat je werkelijk kost. Best vreemd, natuurlijk.
Nederland doet het dus erg goed, staat tweede van dit rijtje met percentage wat de student "maar" moet betalen.
Probleem van dit alles is natuurlijk dat de belastingbetaler die subsidies moet geven. Ik kan nog wel veel economische redenen roepen (zoals: er zijn veel positieve externaliteiten, etcetera), maar dat heeft geen zin vermoed ik. Wat is jullie mening? Zijn jullie voor de subsidies of tegen (laat de student het maar zelf betalen)?
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat er subsidies worden gegeven. Als men werkelijk 18.000 euro moet betalen per jaar aan collegegeld, dan zouden heel wat minder mensen gaan studeren. Leerlingen die eigenlijk wel de capaciteiten hebben om te studeren in het hoger onderwijs, kunnen dat niet vanwege de hoge fee. Een lening is geen mogelijkheid, tenminste, niet van banken, want investeren in human capital is erg kostbaar. Natuurlijk kan de overheid wel leningen uitvaardigen. Veel mensen zullen daarnaast vinden dat, door het hoge collegegeld, het niet rendabel is om verder te studeren. Ik denk dat we er als land op achteruit gaan als we iedereen zelf het volledige bedrag laten betalen. Er zijn zoveel externaliteiten te bedenken, waarvoor een hoog opgeleide later niet wordt beloond. Bijvoorbeeld: als er een hoogopgeleid persoon tussen laag opgeleide personen zit, helpt die (misschien) de productiviteit van die lager opgeleiden omhoog. Daar wordt hij echter niet voor beloond, maar is toch goed voor de maatschappij. Een andere externaliteit: als iemand goed op de hoogte is van iets, kan die daar een betere mening over vormen. Dit kan op allerlei vlakken goed zijn: uitleg aan bepaalde mensen, maar ook bijvoorbeeld met stemmen met de verkiezingen. Kortom: ik vind dat het onderwijs niet geprivatiseerd moet worden.
De NS en de zorg zijn al geprivatiseerd, dat wil zeggen, dat ze niet meer gereguleerd/heel erg worden gesubsidieerd door de overheid. Al enige tijd (10 jaar, misschien al wel meer) wordt er ook gediscussieerd of het onderwijs moet worden geprivatiseerd. Of in ieder geval; meer geprivatiseerd.
Voor het basisonderwijs en de middelbare school is het vrijwel helemaal gesubsidieerd door de overheid. Het kost niets of nauwelijks iets om je kinderen naar dat soort onderwijs te brengen. Er zijn echter al een paar private/particuliere scholen, zoals dat ook te vinden is in Korea en de Verenigde Staten.
Voor het hoger onderwijs is er ook sprake van veel subsidies door de overheid, waardoor een student maar zo'n 12% van de kosten zelf betaald.
De volgende Tabellen komen uit mijn collegesheets:
Expenditures on education, 2004
[table=header]Country|Total (% GDP)*|% of which public
NL|5,1|90,1
US|4,7|68,4
UK|7,4|83,9
KOR|7,2|60,5
ICE|8,0|90,6
TUR|4,1|92,6[/table]
*GDP = Gross Domestic Product = Bruto Binnenlands Product
Expenditures/tuition fee per student in tertiary education, 2004
[table=header]Country|Exp/student ($)|Tuition fee ($)
NL|13.900|1.646
US|22.200|5.027-18.604
UK|11.200|1.800
KOR|7.000|3.883-7.406
GRE|5.800|NA
SWE|16.100|0[/table]
Zoals je ziet, is het erg divers. De hoogste kosten zijn in de US (per student), maar daar kan het collegegeld ook erg hoog oplopen. Daarna komt Zweden, maar die heeft juist gekozen voor 100% subsidie; het kost de student daar niets om te studeren (waarschijnlijk afgezien van op kamers gaan, etcetera). Korea is opvallend; het kan zijn dat je daar meer collegeld moet betalen dan wat je werkelijk kost. Best vreemd, natuurlijk.
Nederland doet het dus erg goed, staat tweede van dit rijtje met percentage wat de student "maar" moet betalen.
Probleem van dit alles is natuurlijk dat de belastingbetaler die subsidies moet geven. Ik kan nog wel veel economische redenen roepen (zoals: er zijn veel positieve externaliteiten, etcetera), maar dat heeft geen zin vermoed ik. Wat is jullie mening? Zijn jullie voor de subsidies of tegen (laat de student het maar zelf betalen)?
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat er subsidies worden gegeven. Als men werkelijk 18.000 euro moet betalen per jaar aan collegegeld, dan zouden heel wat minder mensen gaan studeren. Leerlingen die eigenlijk wel de capaciteiten hebben om te studeren in het hoger onderwijs, kunnen dat niet vanwege de hoge fee. Een lening is geen mogelijkheid, tenminste, niet van banken, want investeren in human capital is erg kostbaar. Natuurlijk kan de overheid wel leningen uitvaardigen. Veel mensen zullen daarnaast vinden dat, door het hoge collegegeld, het niet rendabel is om verder te studeren. Ik denk dat we er als land op achteruit gaan als we iedereen zelf het volledige bedrag laten betalen. Er zijn zoveel externaliteiten te bedenken, waarvoor een hoog opgeleide later niet wordt beloond. Bijvoorbeeld: als er een hoogopgeleid persoon tussen laag opgeleide personen zit, helpt die (misschien) de productiviteit van die lager opgeleiden omhoog. Daar wordt hij echter niet voor beloond, maar is toch goed voor de maatschappij. Een andere externaliteit: als iemand goed op de hoogte is van iets, kan die daar een betere mening over vormen. Dit kan op allerlei vlakken goed zijn: uitleg aan bepaalde mensen, maar ook bijvoorbeeld met stemmen met de verkiezingen. Kortom: ik vind dat het onderwijs niet geprivatiseerd moet worden.
Nu jullie.