Ik heb met een maat van me voor ons profielwerkstuk een straalmotor(van een turbocharger) gebouwd, ongeveer 80 euro (turbocharger+bobine+bougie+metaal) verbrast voor dat werkstuk. We waren superblij dat we een vonk hadden eergisteren, al was hij super klein(zie ik net als ik hem vergelijk met wat anderen voor elkaar krijgen op internet). Dus wij gingen gisteren testen op school en nou doettie het niet... Gewoon helemaal niets.. :|
Uiteindelijk hebben we hem aan de praat gekregen door de schakelaar voor de ontsteking te vervangen door een circuit dat automatisch 20 tot 30 vonken per seconde timed(eerst kwam er een vonk bij het omzetten van de schakelaar). Zoals we al dachten bleek tijdens deze test dat de leraar Natuurkunde er inderdaad geen hol van begreep tot vandaag.. 'Om hem in stand te houden moet je dan zeker dat gat dichthouden'(duidend op het inlaat gat waar de bladblazer lucht aanvoert)... Nee meneer, dat is voor de luchtaanvoer... Die luchtaanvoer wordt aangedreven door de tweede turbine, die de compressor aandrijft zodat hij meer lucht aanzuigt. 'oooh nu snap ik pas hoe het echt werkt!'... xD
Typ maar even op Google maar even 'home made jet engine' in als je wil weten hoe dit precies werkt.
Hier is het filmpje!
(het gas en dus de motor staat trouwens uit als de leraar zijn hand erbij houdt)
Als je dit trouwens zelf wil maken voor je profielwerkstuk(volgend jaar ofzo): Go ahead, maar weet waar je aan begint. Houd rekening met de veiligheid, er kunnen flinke vlammen ontstaan, zoals je ziet in het filmpje bij 0:07...
Zulke straalmotors werken niet goed als je een maar half werkende bobine of een oude bougie gebruikt. Vooral de bobine moet écht goed zijn. De ontsteking is echt een struikelpunt met deze dingen. Je hebt overigens een bladblazer nodig om de motor op toeren te brengen, wij kunnen er alleen een lenen van school, en die dingen kunnen aardig prijzig zijn, dus als je niemand kent met zo'n ding is het lastig!
Ik heb met een maat van me voor ons profielwerkstuk een straalmotor(van een turbocharger) gebouwd, ongeveer 80 euro (turbocharger+bobine+bougie+metaal) verbrast voor dat werkstuk. We waren superblij dat we een vonk hadden eergisteren, al was hij super klein(zie ik net als ik hem vergelijk met wat anderen voor elkaar krijgen op internet). Dus wij gingen gisteren testen op school en nou doettie het niet... Gewoon helemaal niets.. :|
Uiteindelijk hebben we hem aan de praat gekregen door de schakelaar voor de ontsteking te vervangen door een circuit dat automatisch 20 tot 30 vonken per seconde timed(eerst kwam er een vonk bij het omzetten van de schakelaar). Zoals we al dachten bleek tijdens deze test dat de leraar Natuurkunde er inderdaad geen hol van begreep tot vandaag.. 'Om hem in stand te houden moet je dan zeker dat gat dichthouden'(duidend op het inlaat gat waar de bladblazer lucht aanvoert)... Nee meneer, dat is voor de luchtaanvoer... Die luchtaanvoer wordt aangedreven door de tweede turbine, die de compressor aandrijft zodat hij meer lucht aanzuigt. 'oooh nu snap ik pas hoe het echt werkt!'... xD
Typ maar even op Google maar even 'home made jet engine' in als je wil weten hoe dit precies werkt.
Hier is het filmpje!
(het gas en dus de motor staat trouwens uit als de leraar zijn hand erbij houdt)
Als je dit trouwens zelf wil maken voor je profielwerkstuk(volgend jaar ofzo): Go ahead, maar weet waar je aan begint. Houd rekening met de veiligheid, er kunnen flinke vlammen ontstaan, zoals je ziet in het filmpje bij 0:07...
Zulke straalmotors werken niet goed als je een maar half werkende bobine of een oude bougie gebruikt. Vooral de bobine moet écht goed zijn. De ontsteking is echt een struikelpunt met deze dingen. Je hebt overigens een bladblazer nodig om de motor op toeren te brengen, wij kunnen er alleen een lenen van school, en die dingen kunnen aardig prijzig zijn, dus als je niemand kent met zo'n ding is het lastig!
Comments zijn zeer welkom.
Bewerkt: door Mythbuster