Jump to content

Het "Ik wil een nieuwe desktop of Laptop" topic

Geplaatst:
comment_1591666

Nieuwe Computer (desktop) (Laptop onderaan)

De laatste tijd willen steeds meer mensen een nieuwe computer. De leden hier op het forum helpen met het samenstellen van een goed systeem.

We helpen je hier graag bij, alleen het zou voor jou en voor ons makkelijker zijn als je eerst zelf wat moeite neemt, zodat je zelf weet wat je wilt.

Het is zéér handig dit lijstje van Thundercover te gebruiken.

Er wordt regelmatig een topic geopend waarin een pc voor iemand wordt samengesteld. Helaas wordt er vaak te weinig informatie door de topic starter gegeven, wat het helpen niet ten goede komt. Andere leden weten niet goed wat de topic starter wil en de topic starter soms ook niet door gebrek aan kennis.

Daarom is het gebruik van dit lijstje nodig als je een pc wilt laten samenstellen. Probeer het lijstje zoveel mogelijk in te vullen, zodat andere leden je snel kunnen helpen en jij eerder met een gloednieuwe pc voor je neus zit.

[b]Budget[/b]:
[b]Doel[/b]:
[b]Merk pc of samengesteld[/b]:
[b]Benodigde randapparatuur[/b]:
[b]SSD, ja of nee?[/b]:
[b]Besturingssysteem[/b]:
[b]Onderdelen die je nog wilt hergebruiken[/b]:
[b]Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate[/b]:
[b]Extra koeling (voor overklokken)?[/b]:

Uitleg

Budget: Plaats hier wat je budget is. Denk eraan dat er soms net iets overheen kan worden gegaan, omdat bijvoorbeeld een moederbord net een paar euro duurder is. Houd ook rekening met het feit dat er nog wel eens verzendkosten kunnen worden verrekend. Houd het simpel: plaats je gehele budget en niet wat jij betaalt en wat je ouders betalen; gewoon het hele budget.

Doel: Wil je bijvoorbeeld gaan gamen, overklokken of enkel internetten? Of moet er een bepaald spel/programma op kunnen draaien? Kortom, wat je met je pc van plan bent.

Merk pc of samengesteld: Mocht je een merk pc willen, dan kan je dat hier aangeven. Voor desktops is dat niet aanbevolen: vaak betaal je te veel voor minder en is de grafische kaart te zwak voor gamen.

Benodigde randapparatuur: Heb je nog een muis, toetsenbord, speakers of beeldscherm nodig? Dat kan je dan mooi hier plaatsen.

SSD, ja of nee: Een SSD (Solid state drive) is een opslagmedium met flashgeheugen. Dit geheugen is sneller dan een reguliere harde schijf maar ook prijziger. Deze schrijven worden vaak gebruikt als Windows schijf (opstartschijf) om sneller op te starten. Ook bij bewerking van video's kan een SSD interessant zijn. Prijzen van een SSD zijn op dit moment (5/5/13) ongeveer 100€ voor een 120GB SSD. Ga voor jezelf na of jij dit de investering waard vind, dit betekend meestal wel dat je zowel een harde schijf als SSD moet aanschaffen, wat dus prijziger is. Snelheid kan per SSD zeer verschillen, zorg dat je je goed ingelicht bent.

Besturingssysteem: Welk besturingssysteem wil je hebben? Je kan ook aangeven dat je er geen besturingssysteem bij hoeft, omdat je er nog één hebt liggen.

Onderdelen die je nog wilt hergebruiken: Spreekt voor zich. Mocht je je harde schijf willen houden, plaats dat dan hier en vermeld type en dergelijke.

Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate: Als je niet zo ervaren bent met hardware, kan je het beste je pc in elkaar laten zetten. Geef hier aan of je dat wilt of niet.

Extra koeling (voor overklokken)?: Overklokkers kunnen hier extra koeling aanvragen.

De Computer Talk Crew

Idee en lijstje oorspronkelijk gepost door TaartJJ~! op 29 augustus 2009.

Aanduiding Topic

Om het Hardware forum overzichtelijk te houden zijn er een paar "Tags" die je het beste in je Topic titel kunt plaatsen.

[table=header]Naam|Tag

Nieuw|NEW

Upgrade|UPG[/table]

Zet ook je budget in je titel. Bijvoorbeeld: Je budget is 500 euro. doe dan: [500€]. (het €-teken doe je door Alt Gr + 5 te doen.)

Vermeld ook in dit geval dat je een PC wilt, dus echt een desktop. Geen laptop.

Je hele titel zou bij een nieuw systeem en een budget van 500 euro zo zijn.

[NEW][500€][PC]Fedmas.

Dit maakt het overzichtelijker in het hardware sub-forum.

Websites

Ook is het handig zelf even op een website die hardware aanbied te kijken.

Websites met hardware componenten

Niet bij alle websites is het mogelijk om een directe link van je winkelmandje te maken. Bij Azerty kan dit door op deze knop te drukken:

azertydirectlink_zpsabf17be6.png

Bij de andere webwinkels kan je het beste een screenshot maken. Dit doe je in Windows met de knop Prt Scrn. Op de Apple OS X systemen doe je dit met CMD + Shift + 3 of maak je een selectie met CMD + SHIFT + 4. Plaats deze screenshot dan in je Topic.

Dus bijvoorbeeld zo:

Schermafbeelding2013-05-05om161538_zpsa874f619.png

Inmiddels is het bij Alternate mogelijk een link te delen. Dit doe je zo:

Je verstuurd gewoon je winkelmand naar je eigen email adres (ontvangende email adres en verstuurde email adres hetzelfde), dan krijg je een email met de link. :bier:

Prijs vergelijking

Als je maar een paar onderdelen zoekt, of bijvoorbeeld een laptop, dan is het handig de goedkoopste aanbieder op te zoeken. Dit kan je doen door zelf elke website te gaan vergelijken, maar gelukkig zijn hier ook websites voor. Dit is volgens mij de handigste.

Tweakers.net Pricewatch

Via deze website kan je snel en gemakkelijk de goedkoopste aanbieder van jou gekozen product opzoeken.

Neem deze Core i7.

Schermafbeelding2013-05-05om161746_zps023a23f9.png

Uitleg:

• Shop: Hier vind je de aanbieder (webwinkel) van het door jou opgezochte product.
  • Score: Hier vind je de score van de desbetreffende webwinkel.
  • Prijs: Hier vind je de prijs van je product exclusief verzendkosten.
  • Totaal: Dit is de totale prijs van je product, inclusief verzendkosten.
  • Levertijd: Dit geeft de leveringstijd aan van je product. lkw0.png = Verwacht binnen 24 uur, mits op werkdagen. lkw1.png = levering binnen 3 dagen. lkw2.png = Verwacht binnen 5 dagen. unknown.png = Onbekende levertijd.
  • Plaats: Hier vind je de plaats waar het bedrijf gevestigd is. Hier zou je dus eventueel je product kunnen gaan halen, dat scheelt je dan verzendkosten.

Tip van ikt

De guide hieronder is heel makkelijk als je zelf je eigen pc wilt samenstellen. Prijzen in dollars, hier om te rekenen.

http://tinyurl.com/FalconGuide

Laptop

Voor een laptop werkt het natuurlijk iets anders dan met een reguliere computer. Graag vernemen we hierbij de volgende informatie van jou.

[b]Budget[/b]:
[b]Doel[/b]:
[b]Merk laptop:[/b]
[b]Benodigde randapparatuur[/b]:
[b]SSD, ja of nee?[/b]:
[b]Besturingssysteem[/b]:

Uitleg

Budget: Spreekt voor zich, hoeveel geld jij voor je nieuwe aankoop over hebt

Doel: wat wil je met je laptop gaan doen? School, gamen, werk, films? You name it!

Merk: voorkeur van een merk, zoals Dell, of Apple?

Benodigde randapparatuur: wil je er nog een muis bij, of luidsprekers?

SSD, ja of nee: Een SSD (Solid state drive) is een opslagmedium met flashgeheugen. Dit geheugen is sneller dan een reguliere harde schijf maar ook prijziger. In laptops zorgt dit ervoor dat je meestal maar geringe opslagruimte hebt, maar deze is wel een stuk sneller en word minder warm. Maakt de laptop meestal wel stukken prijziger

Besturingssysteem: Welk besturingssysteem wil je hebben? OSX, Windows, 7 of 8?

Aanduiding Topic

Om het Hardware forum overzichtelijk te houden zijn er een paar "Tags" die je het beste in je Topic titel kunt plaatsen.

[table=header]Naam|Tag

Nieuw|NEW

PRIJS|€...

Laptop|LAP[/table]

Zet ook je budget in je titel. Bijvoorbeeld: Je budget is 500 euro. doe dan: [500€]. (het €-teken doe je door Alt Gr + 5 te doen.)

Vermeld ook in dit geval dat je een laptop wilt, geen desktop. Dit doe je zo: [LAP]

Je hele titel zou bij een nieuwe laptop en een budget van 500 euro zo zijn.

[NEW][500€][LAP]Fedmas.

Dit maakt het overzichtelijker in het hardware sub-forum.

Websites

Op diverse websites worden laptops verkocht, via Tweakers zijn pricewatch (zie stuk desktop) kan je de goedkoopste aanbieder vinden.

Verkopers laptops (suggesties):

Apple.nl

Dell.nl

Azerty.nl

Alternate.nl

enz..

Tot slot

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Vergeet dat je bij het kopen van de computer ook nog verzendkosten moet rekenen, en soms ook nog de BTW. (Bij Azerty is de goedkoopste versie van verzenden + betalen 6 €.)

>>> Door Flitskikker: Mooie post, pinned. ^_^ <<<

Jeuh :)

Update 5/5/2013: Post updated, foto's fixed en SSD toegevoegd. Ook stuk over laptop bijgevoegd.

Bewerkt: door Fedmas

• Reacties 82
  • Bezichtigingen 85.2k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2415310

Welk type (en hoeveel) RAM heb je?

En single of dual channel RAM is ook wel handig om te weten i.v.m. de RAM-sloten op je volgende moederbord voor als je nog meer RAM wil.

Bewerkt: door Matthias1999

Geplaatst:
comment_2415467

@Rullez

CPU: i5-6600K

CPU koeler: Cooler Master Hyper TX3

Moederbord: Gigabyte GA-Z170X-Ultra Gaming

RAM: G.Skill 16GB 2133Mhz DDR4

Videokaart: MSI GTX1060 Gaming 6GB

SSD: Samsung 850 EVO 250GB

HDD: Seagate Barracuda 1TB

Voeding: Cooler Master B600 (600 watt)

Behuizing: Cooler Master K280

Netwerkkaart: ASUS PCE-N15

Muis+toetsenbord: Microsoft Wireless Desktop 850

Dankjewel, ik heb een bijna soortgelijk lijstje besteld. Ik krijg morgen alles binnen als het goed is dan kan ik gaan bouwen.

Geplaatst:
comment_2415642

Hey hallo, ik ben een beetje aan het rond zoeken voor een nieuwe game pc en ik hoopt op wat suggesties van jullie

Budget: 1200

Doel: Gamen (Nieuwste games met het liefst de hoogste specs)

Merk pc of samengesteld: Samengesteld

Benodigde randapparatuur: Draadloze muis, toetsenbord en Wifi mogelijkheid

SSD, ja of nee?: Maakt niet uit

Besturingssysteem: Windows 10

Onderdelen die je nog wilt hergebruiken: Ik wil me tv gebruiken als beeldscherm

Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate: Zelf in elkaar zetten

Extra koeling (voor overklokken)?: Niet nodig

Ik hoor graag van jullie :)

Ik zal zo voor je kijken smile3.gif

[b]Budget[/b]: max 700

[b]Doel[/b]: Gamen video's editen

[b]Merk pc of samengesteld[/b]: samengesteld

[b]Benodigde randapparatuur[/b]: nee

[b]SSD, ja of nee?[/b]: nee

[b]Besturingssysteem[/b]: heb ik zelf

[b]Onderdelen die je nog wilt hergebruiken[/b]: ramgeheugen en hardeschijven

[b]Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate[/b]: zelf in elkaar zetten

[b]Extra koeling (voor overklokken)?[/b]: ik wil een stille cooler heb nu de Scythe Mugen 4 maar wil het nog stiller hebben en het liefst een zo stil mogelijke behuizing

Welk type (en hoeveel) RAM heb je?

2x 4GB DDR3 668MhZ

Geplaatst:
comment_2416130

Als je nu een moederbord koopt zal je waarschijnlijk een DDR4 moederbord nemen,

Dus dan werkt je huidige RAM niet meer.

Dat word dus een DDR3 moederbord kopen of je huidige houden met je huidige RAM erin of een DDR4 moederbord en DDR4 RAM kopen.

Ook weet ik niet of 668 MhZ RAM, (wel dual-channel dus dat wordt verdubbelt naar 1336 MhZ) wat tegenwoordig erg weinig is een bottleneck vormt. Bij video's editten is RAM snelheid wel belangrijk volgens mij, maar bij gamen niet echt.

Bewerkt: door Matthias1999

Geplaatst:
comment_2416565

Als je nu een moederbord koopt zal je waarschijnlijk een DDR4 moederbord nemen,

Dus dan werkt je huidige RAM niet meer.

Dat word dus een DDR3 moederbord kopen of je huidige houden met je huidige RAM erin of een DDR4 moederbord en DDR4 RAM kopen.

Ook weet ik niet of 668 MhZ RAM, (wel dual-channel dus dat wordt verdubbelt naar 1336 MhZ) wat tegenwoordig erg weinig is een bottleneck vormt. Bij video's editten is RAM snelheid wel belangrijk volgens mij, maar bij gamen niet echt.

ik wil ook inpricipe een nieuw systeem dus ik kan de DDR3 nog altijd appart verkopen :) want zowieso ga ik voor DDR4

EDIT

zou deze videokaart goed wezen om mee te kunnen gamen ?

Bewerkt: door mekane

• 9 maanden later...
Geplaatst:
comment_2434452

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar voor Cities Skyline heb ik dit nodig:

CPU: Intel Core 2 Duo, 3.0GHz / AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz
CPU Speed: Info
RAM: 4 GB
Video Card: nVIDIA GeForce GTX 260, 512 MB / ATI Radeon HD 5670, 512 MB
Free Disk Space: 4 GB

Is deze mini pc daar voor geschikt? ==>https://www.bol.com/nl/p/asus-vivomini-vm65n-g093z-mini-pc/9200000074659428/?suggestionType=browse

Bewerkt: door Kratod

• 2 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.