Jump to content
Bekijk in de app

Een betere weg om onze GTA community te volgen. Leer meer.

GTAGames.nl - De Nederlandse Grand Theft Auto Community!

Een volledig scherm app op het beginscherm inclusief notificaties, badges en meer.

Om deze app op je iPhone en iPad te installeren
  1. Druk op het icoon in Safari
  2. Scroll in het menu en druk op Zet op beginscherm.
  3. Druk op Voeg toe rechts bovenaan.
Om deze app op je Android toe te voegen
  1. Druk op het 3-punten menu (⋮) rechts bovenaan in de browser.
  2. Druk op Toevoegen aan beginscherm of Installeer app.
  3. Druk op Toevoegen om te bevestigen.
Geplaatst:
comment_1597269

SCHIPHOL - Ruim negen miljoen computergebruikers in Nederland moeten de komende weken kiezen met welke browser zij standaard gaan surfen op internet. Voor velen is het misschien niet zo belangrijk, maar voor bedrijven als Microsoft en Google staat er veel op het spel.

De keuze vloeit voort uit een schikking die de Europese Commisie heeft getroffen met Microsoft.

Brussel deed onderzoek naar misbruik van de dominante positie die het Amerikaanse softwareconcern heeft met zijn besturingssysteem Windows. Deze positie zou onder meer zijn gebruikt om concurrentie voor zijn browser Internet Explorer te bemoeilijken.

Keuzescherm

Vanaf dinsdag krijgen gebruikers van Windows XP, Windows Vista of Windows 7 na een software-update bij het opstarten van internet een keuzescherm. Daarop staan de vijf belangrijkste browsers: naast Internet Explorer zijn dat Firefox, Chrome (Google), Safari (Apple) en Opera. Als met de computermuis naar rechts wordt bewogen verschijnen nog eens zeven andere surfprogramma's.

Microsoft heeft met de Europese Commissie afgesproken dat de browsers in willekeurige volgorde verschijnen. Als een computergebruiker al een ander programma dan Internet Explorer gebruikt, krijgt hij geen keuzescherm.

Internet Explorer

Windows is in Nederland op bijna veertien miljoen thuiscomputers geïnstalleerd. Twee derde daarvan heeft Internet Explorer als standaardbrowser. Bas Paumen, namens Microsoft Nederland verantwoordelijk voor Windows, verwacht dat Internet Explorer marktaandeel zal verliezen, nu computergebruikers moeten gaan kiezen. ''Maar hoeveel dat zal zijn, kan ik niet zeggen.''

Dinsdag is geen D-day voor Microsoft. De software-update bereikt Windows-pc's geleidelijk. De eerste week krijgt ongeveer 6 procent er mee te maken. In april zal de helft van de pc-eigenaren zijn bereikt. Eind april is de campagne afgerond, aldus Paumen.

Concurrentie

De afgelopen jaren heeft Microsoft de concurrentie voor Internet Explorer al fors zien toenemen. Vooral Firefox is inmiddels een veelgebruikt alternatief. Wereldwijd heeft deze browser al een marktaandeel van 24 procent, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Net Applications. In sommige landen in Europa is dat aandeel zelfs meer dan 30 procent.

Toch is de verwachting dat Google vooral van de nieuwe situatie profiteert. De internetgigant voert al enige tijd campagne om het marktaandeel van Chrome op te krikken. Met succes, het gebruik van deze browser is de afgelopen maanden het sterkst toegenomen. Al is het nog maar geklommen naar ruim 5 procent in januari van dit jaar.

Voor Google is een sterke browser enorm belangrijk, omdat de software de toegangspoort is tot vele andere andere producten van het bedrijf. Chrome wordt zelfs uitgebouwd tot een heus besturingssysteem.

Firefox en Opera zijn niet kapitaalkrachtig genoeg om hun product grootscheeps onder de aandacht te brengen. Apple heeft weliswaar een browser voor Windows-pc's, maar vindt het belangrijker dat gebruikers daarvan overstappen op zijn Mac-computers.

wat is hier je mening van en wat heb je hier op te zeggen?

ik kies voor chrome snel compact en overzichtelijk

bron: http://www.nu.nl/internet/2194102/consument-moet-komende-weken-browser-kiezen.html

Bewerkt: door onbekendeIV

• Reacties 51
  • Bezichtigingen 3.8k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Populairste bijdragers

70 leden hebben gestemd

1. 1. welke kies je

• Firefox
      41
    • internet Explorer
      9
    • google chrome
      15
    • Safari
      2
    • Opera
      3
    • anders....
      0

Log in of registreer om te stemmen in deze peiling.

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1601248

Of een browser trager is dan een andere is geen mening, maar een feit. Daarbij is Internet Explorer gewoon een van de traagste browsers, dat is een logische conclusie die uit de tests volgt. Ja, als je Firefox voor de eerste keer opstart, is hij ook niet de snelste, maar daarna doet hij zeker niet voor andere browsers onder. Ik heb het net even uitgetest met openen van tabbladen in Internet Explorer en Firefox. Bij de laatste klik je op de knop en meteen staat er een tabblad klaar. Bij Internet Explorer (staat toevallig ook al een paar uur open) verschijnt eerst Connecting (voor een leeg tabblad?) en pas daarna ga je er naartoe. Ik heb geen timingsoftware, maar dit is een duidelijk merkbaar verschil tussen niks (Firefox) en bijna het woord eenentwintig volledig kunnen uitspreken (Internet Explorer).

Tot zover de discussie welke browser beter is, want daar heb ik het in Computer Talk ook vaak genoeg over gehad. Terug naar het komen van een browserkeuzescherm voor de consument. Ik vind dat een goede zet, maar jammer dat het enkel voor browsers is. Bij elk soort programma dat Microsoft 'standaard' bij Windows levert, moeten ze alternatieven bieden (desnoods geven ze aan wat hun eigen producten zijn, zodat leeks wel zeker weten dat hun keuze met Windows overweg kan). Denk bijvoorbeeld aan programma's als Windows Media Player. Zolang ze maar laten weten dat er alternatieven zijn, vind ik het prima. Overigens moet dat bij andere besturingssystemen ook komen, zoals bij Mac OSX en Android (indien dat nog niet gebeurd is). Het pakket moet beperkt blijven tot enkel een besturingssysteem, niet standaard een all-in-one pakket.

internet explorer doet er bij mij minder dan een seconde over om een tablad te openen en om pagina's te openen.

dus als ik FF gebruik is het NOG sneller? :O

Geplaatst:
comment_1601268

internet explorer doet er bij mij minder dan een seconde over om een tablad te openen en om pagina's te openen.

Het verschil zal inderdaad minimaal zijn, wat is nou 1 seconde, testapparatuur werkt met tienden/honderdsten/duizendsten van seconden, zolang je geen tijd krijgt om ongeduldig met je vingers te zitten trommelen maakt het mij niet veel uit.

Veiligheid, gebruikersvriendelijkheid en aanpasmogelijkheden geven voor mij de doorslag.

Geplaatst:
comment_1601280

Het verschil zal inderdaad minimaal zijn, wat is nou 1 seconde, testapparatuur werkt met tienden/honderdsten/duizendsten van seconden, zolang je geen tijd krijgt om ongeduldig met je vingers te zitten trommelen maakt het mij niet veel uit.

Veiligheid, gebruikersvriendelijkheid en aanpasmogelijkheden geven voor mij de doorslag.

:D zo denk ik er ook over :tu:

Geplaatst:
comment_1606621

En IE6 was geweldig :7

geweldig onveilig, ja

Gisteren met de maandelijkse update ook het keuzescherm voor me gehad, daarvóór een weekje IE8 uitgeprobeerd, omdat een onderzoek uitwees dat IE8 veiliger was dan Firefox.

Maar dat beviel toch niet, Firefox met de add-ons AdBlockPlus, Flashblock, McAfee SiteAdvisor, OptimizeGoogle en WOT blijft voor mij de ideale combinatie.

Het keuzescherm kon ongebruikt gesloten worden.

En ach, dat onderzoek was in opdracht van Microsoft, dus de uitslag zal wel licht gekleurd zijn geweest :)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

Configureer push berichten

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.