Jump to content

Het grote cliché van metal en satan.


jvj

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben zelf rond mijn 12-13de levensjaar opgegroeid met metalmuziek. Nu ben ik inmiddels 19.

Ik heb vrienden rondom me, een broer, etc. die naar metal luisteren. Zelf luister ik het niet echt meer, het is een zeldzaamheid geworden.

Hier komt het: een vriendin van me en mijn broer zijn de meest dichte personen die échte metals zijn/willen zijn. En echte metals zijn satanisten.

Dat metalheads satanisten zijn vind ik dus dikke bullshit. Hoe kan jouw geloof nou aangetast worden door muziek? In een subcultuur is het logisch dat je meeloopt met de idealen, maar dit vind ik nou toch overdreven. Wat begonnen is als een grap om over satan te zingen door de Black Metal pioneer 'Venom', is nou uitgegroeid tot een serieuze opvatting. Mensen die kerken in brand steken, zichzelf met zo'n omgekeerd kruis op hun voorhoofd brandmerken, noem maar op.

Het is een groot cliché dat iedereen ineens van godsdienst verandert omwille van muziek. Je bent jong en beïnvloedbaar.

Ik denk wel dat er genoeg reacties kunnen komen op dit onderwerp. :D

JVJ

Venom live met hun bekendste nummer Black Metal, dat ook de naam aan het genre gaf.

Bewerkt: door jvj
Link to comment
Delen op andere websites

Oke, nu even serieus:

Er zijn natuurlijk verschillende soorten metal.

Subgenres

Avant-gardemetal - Black metal - Deathmetal - Doommetal - Folkmetal - Gothic metal - Groovemetal - Hairmetal - Neo-classical metal - New wave of British heavy metal - Powermetal - Progressieve metal - Speedmetal - Trashmetal - Vikingmetal

Fusion genres

Alternatieve metal - Blackened deathmetal - Funkmetal - Grindcore - Industrial metal - Melodieuze deathmetal - Metalcore - Nu metal - Rapcore - Sludgemetal - Stonerrock - Symfonische metal - Trashcore

(Van Wikipedia)

Ik zelf luister naar deze:

, Deathmetal,
, Speedmetal, Trashmetal, Alternatieve Metal, Grindcore,
,
en Rapcore.

System Of A Down is ook een metalband, maar die heeft geen sadistische teksten. Kijk bijvoorbeeld naar Toxicity:

Conversion, software version 7.0

Looking at life through the eyes of a tire hub

Eating seeds is a passtime activity

The toxicity of our city, of our city

New, what do you own the world?!

How do you own disorder, disorder?!

Now, somewhere between the sacred silence

Sacred silence and sleep.

Somewhere between the sacred silence and sleep.

Disorder, disorder, disorder.

More wood for their fires, loud neighbors

Flashlight reveries caught in the headlights of a truck.

Eating seeds as a passtime activity.

The toxicity of our city, of our city,

New, what do you own the world?!

How do you own disorder, disorder?!

Now, somewhere between the sacred silence,

Sacred silence and sleep.

Somewhere between the sacred silence and sleep.

Disorder, disorder, disorder.

New, what do you own the world?!

How do you own disorder?

Now, somewhere between the sacred silence,

Sacred silence and sleep.

Somewhere, between the sacred silence and sleep.

Disorder, disorder, disorder.

When I became the sun,

I shone light into the man's hearts,

When I became the sun,

I shone light into the man's hearts.

Ik denk dat dit meer dan genoeg voorbeelden zijn. Sommige vinden dat je pas metal mag luisteren als je de "bloeddoop" hebt gehad. Dat is gewoonweg dom. Ik hoef geen Metalhead the worden om erbij te horen. Ik luister ernaar omdat het goede muziek is (mening). Niet omdat anderen ernaar luisteren. Iedereen op school vindt mij al raar omdat ik van metal houd, maar ik vind dat ik dat zelf moet weten. Ik vind rapmuziek nou eenmaal bagger.

Ook dat "geloof", dat is allemaal een grote onzin.

Bewerkt: door Twister24
Link to comment
Delen op andere websites

zelf denk ik dat dit aan de puberteit ligt.

vorig jaar (toen was ik 12) luisterde ik alleen naar "liefdesliedjes" (jonas brothers :o ), nu ben ik inmiddels 13, en luister ik graag naar crunk, metal, hardcore...

mensen zeggen dat je in een "fase" zit, waarin je jezelf leert kennen.

mvg,

Ice

Link to comment
Delen op andere websites

Ik luister zelf soms metal, maar de echte metal-head in mijn familie is mijn vader. Hij houd erg veel van de Scandinavische metal en weet er ook wel veel van.

In de Scandinavische metal gaat het veel over de viking-tijd en hun Goden. Deze zijn uiteindelijk van hun afgenomen en vervangen door Christelijke bezetters. Dit is een ongeveer 1000 jaar geleden maar deze bezetting door de Christenen leeft nog erg onder een aantal groepen mensen. Veel metalfans houden van de viking tijd (beetje hun VOC mentaliteit :cab: ?) en wat is er nou beter om Christen af te zeiken dan hun grootste vijand te aanbidden; i.e. Satan himself.

Dit was meer een statement en daar zijn ze later op terug gekomen, het gaat om de vikingen met hun geloof, niet om Satan. Uiteraard zijn er gekken die zo ver gaan als het afbranden van kerken, maar gekken heb je in elke scene (het zou me niets verbazen als er iemand is geweest die moord in de naam van Frans Bouwer) Bij de extreme scenes valt het alleen meer op:

De moordenaar luiterde Frans Bouwer

Ja, dus?

De moordenaar luisterde Mayhemm

Zie je wel, Mayhemm is slecht en alle metal moet verboden woorden want iedereen gaat nu moorden (PS, koop Frans Bouwer, dat is wel mieters!)

Link to comment
Delen op andere websites

In de Scandinavische metal gaat het veel over de viking-tijd en hun Goden. Deze zijn uiteindelijk van hun afgenomen en vervangen door Christelijke bezetters. Dit is een ongeveer 1000 jaar geleden maar deze bezetting door de Christenen leeft nog erg onder een aantal groepen mensen. Veel metalfans houden van de viking tijd (beetje hun VOC mentaliteit :cab: ?) en wat is er nou beter om Christen af te zeiken dan hun grootste vijand te aanbidden; i.e. Satan himself.

Maar het is toch een cliché dat wanneer ze tot de metalsubcultuur gaan behoren, ineens ook satanist worden? :bonk: Waar zit de logica om opeens een ander geloof te hebben?

En gekken die kerken in de fik zetten daar kijken fans dus wel naar op! :ch: Vooral als de gekken zelf zo'n populaire band hebben.

Bewerkt: door jvj
Link to comment
Delen op andere websites

In de Scandinavische metal gaat het veel over de viking-tijd en hun Goden. Deze zijn uiteindelijk van hun afgenomen en vervangen door Christelijke bezetters. Dit is een ongeveer 1000 jaar geleden maar deze bezetting door de Christenen leeft nog erg onder een aantal groepen mensen. Veel metalfans houden van de viking tijd (beetje hun VOC mentaliteit :cab: ?) en wat is er nou beter om Christen af te zeiken dan hun grootste vijand te aanbidden; i.e. Satan himself.

Maar het is toch een cliché dat wanneer ze tot de metalsubcultuur gaan behoren, ineens ook satanist worden? :bonk: Waar zit de logica om opeens een ander geloof te hebben?

Nou ja, dat is er inderdaad niet. Mijn pa luistert veel metal, waaronder dus zwaar Satanische metal, maar geloofd zelf niet, laat staan dat hij actief Satanist is. Daar komt bij dat de bands zelf ook 80% van de tijd er niet in geloven. Satan en dat soort dingen horen echter wel echt bij de scene, maar ze geloven er niet in. "Satan" klinkt goed, is lekker provocerend en een leuk onderwerp om over te grunten. Het is een enkeling die er wel in gelooft en de kettingzaag erbij pakt. Die enkeling zorgt voor het wereldwijde beeld van de hele groep (hmm, waar hebben we dit eerder gehoord..?).

Link to comment
Delen op andere websites

Nou ja, dat is er inderdaad niet. Mijn pa luistert veel metal, waaronder dus zwaar Satanische metal, maar geloofd zelf niet, laat staan dat hij actief Satanist is. Daar komt bij dat de bands zelf ook 80% van de tijd er niet in geloven. Satan en dat soort dingen horen echter wel echt bij de scene, maar ze geloven er niet in. "Satan" klinkt goed, is lekker provocerend en een leuk onderwerp om over te grunten. Het is een enkeling die er wel in gelooft en de kettingzaag erbij pakt. Die enkeling zorgt voor het wereldwijde beeld van de hele groep (hmm, waar hebben we dit eerder gehoord..?).

Ik heb het niet zo zeer over de psychopaten. Wat hier bijvoorbeeld opvalt is dat jouw vader, als volwassen mens, duidelijk kan maken voor zichzelf dat het satangedoe voor de show is. Terwijl jonge fans die beïnvloedbaar zijn wel degelijk 'echt' gaan geloven, en de teksten serieuzer nemen.

Link to comment
Delen op andere websites

Topic op verzoek van TS verplaatst naar Opinie..

Goede avond dames en heren! Wij naderen nu station Opinie, dit is de eindbestemming van dit topic. Reizigers voor de bestemming NOTA die per ongeluk (in slaap gevallen, stoned, etc..) in dit topic zijn blijven hangen kunnen de eerstvolgende trein terug nemen. Deze vertrekt hierrr. Vergeet u bij het uitstappen niet uw persoonlijke eigendommen, daarnaast verzoeken wij u vriendelijk om uw spam bij u te houden. Bedankt voor uw medewerking. Station Opinie, eindbestemming van dit topic.

Link to comment
Delen op andere websites

Dan stap ik wel op dit topic op station opinie :puh:

(stapt op)

ot: ik luister zelf metal, mijn hele familie ook, en ik ga naar verschillende (metal-)festivals e.d.(o.a. 4 of 5 maal Wacken Open Air, Zwarte Cross(en dan vooral de metalweide), Graspop), maar ik heb nog nooit iemand gezien die in satan gelooft of satan aanhangt. als metalheads al een geloof hebben, dan zijn dit over het algemeen 'gewone geloven', zoals atheïsme, christendom o.i.d.

het is inderdaad wel veel voorkomend voor metalbands om teksten over de duivel/satan/hell en dergelijke onderwerpen te schrijven, maar dat is natuurlijk anders dan erin geloven.

Link to comment
Delen op andere websites

Dan stap ik wel op dit topic op station opinie :puh:

(stapt op)

ot: ik luister zelf metal, mijn hele familie ook, en ik ga naar verschillende (metal-)festivals e.d.(o.a. 4 of 5 maal Wacken Open Air, Zwarte Cross(en dan vooral de metalweide), Graspop), maar ik heb nog nooit iemand gezien die in satan gelooft of satan aanhangt. als metalheads al een geloof hebben, dan zijn dit over het algemeen 'gewone geloven', zoals atheïsme, christendom o.i.d.

het is inderdaad wel veel voorkomend voor metalbands om teksten over de duivel/satan/hell en dergelijke onderwerpen te schrijven, maar dat is natuurlijk anders dan erin geloven.

En toch zitten er in mijn omgeving mensen die er wel in geloven. :bonk:

Link to comment
Delen op andere websites

...Terwijl jonge fans die beïnvloedbaar zijn wel degelijk 'echt' gaan geloven, en de teksten serieuzer nemen...

...het is inderdaad wel veel voorkomend voor metalbands om teksten over de duivel/satan/hell en dergelijke onderwerpen te schrijven, maar dat is natuurlijk anders dan erin geloven...

... En toch zitten er in mijn omgeving mensen die er wel in geloven. :bonk:...

Nu ben ik toch wel benieuwd wat je (jvj) punt is? Je topic gaat over het "cliche". Wat is het cliche, dat metalheads automatisch actieve Satnaisten zijn? Wil je hier verandering in brengen, mensen bewust maken dat het cliche niet klopt? Als dat zo is dan lukt het je slecht, bij elk argument dat we geven dat het genuanceerder ligt zeg je dat het cliche wel degelijk klopt. Ik vond je punt dat jonge mensen beinvloedbaar zijn en de Metal teksten te letterlijke kunnen opvatten wel goed, dit is iets waar men over na moet denken, maar wat vind je er zelf van. Moet Metal verboden worden om de jongere generatie te beschermen?

Link to comment
Delen op andere websites

Nu ben ik toch wel benieuwd wat je (jvj) punt is? Je topic gaat over het "cliche". Wat is het cliche, dat metalheads automatisch actieve Satnaisten zijn? Wil je hier verandering in brengen, mensen bewust maken dat het cliche niet klopt? Als dat zo is dan lukt het je slecht, bij elk argument dat we geven dat het genuanceerder ligt zeg je dat het cliche wel degelijk klopt. Ik vond je punt dat jonge mensen beinvloedbaar zijn en de Metal teksten te letterlijke kunnen opvatten wel goed, dit is iets waar men over na moet denken, maar wat vind je er zelf van. Moet Metal verboden worden om de jongere generatie te beschermen?

Ik vind niet dat het verboden moet worden. Metal moet zuiver als muziek gezien worden, en niet in sommige gevallen als een godsdienst of overtuiging. Sommige teksten geven ook drang tot iets te doen. Ik vind iet dat de fout ligt bij de muzikant, maar degene die zo stom is om zich erin mee te laten slepen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...