Jump to content
Geplaatst:
comment_1628806

Beste leden,

Een hele simpele vraag met maar 1 antwoord. Ja of nee.

Is er een God?

Dus niet één bepaalde God, het kan ook Budda zijn.

Maakt niet uit wie of wat, gewoon een God.

Zet je mening hier neer met argumenten.

In de poll staat Ja, want.... of Nee, want....

De puntjes staan voor jouw argumenten. Gelieve ook zo in te vullen.

Er zijn wel een paar regeltjes:

- Graag eerlijk zijn

- Als je reageert, stem dan ook!

- Als je stemt, reageer dan met een post en ga niet zomaar weg. Geef argumenten waarom!

- Onderbouw je mening. Niet een lullig zinnetje, maar een goed sterk verhaal met goede argumenten.

- Graag geen sarcasme, het is serieus.

- Ga niet offtopic.

@thegodfather91 hier beneden: Dit topic is om te kijken hoeveel mensen er in een God geloven. Niet of je erin gelooft.

Alvast bedankt,

Twist :cya:

Bewerkt: door Twister24

• Reacties 214
  • Bezichtigingen 14.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Antwoord eerlijk A.U.B. 98 leden hebben gestemd

1. 1. Bestaat er een God?

• Ja, want....
      27
    • Nee, want....
      71

Log in of registreer om te stemmen in deze peiling.

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1630071

Als er een god was, Waarom is er dan oorlog, Is afrika dan zo kut voor de mensen die er wonen?

(voedselnood enz. )

Is er zoveel criminaliteit, Hebben gewoon veel mensen een klote leven Die daardoor Bijv. ookweer zelfmoord plegen???

Als er een god zou bestaan Dan zou iedereen gelukkig zijn, Dan had ik ook nog zin............, Maar dat is niet zo ;)

Het kan een kwestie van prioriteiten zijn. als God als doel stelt dat iedereen volledig op Hem gaat vertrouwen en dat doel kan hij bereiken door armoede of ongelukkigheid dan doet hij dat.

Overingens moet je wel in je achterhoofd houden dat de mensen in Afrika het relatief slecht hebben, in vergelijking met ons. Het kan heel goed dat zij gewoon gelukkig zijn, hoe moeilijk wij dat ons in onze luxe ook kunnen voorstellen.

Geplaatst:
comment_1630073

In mijn ogen niet. God is uitgevonden door mensen die nood hebben aan iets groots waartoe ze zich kunnen richten in slechte tijden, wat voor mij puur een teken van zwakte is. Als je in de problemen zit heb je ze zelf veroorzaakt en moet je ze ook eigenhandig oplossen, en dan gaat bidden tot god echt niet helpen.

En nog iets dat mij nogal overtuigd heeft: Ik had een prachtige oma. Nooit deed ze een vlieg kwaad, ze ging wekelijks naar de kerk en bad elke dag tot god, ging jaarlijks op bedevaart naar Lourdes, ... Kortom, ze was uiterst katholiek en het meest goede mens dat je je kon inbeelden. Op haar 70 kreeg ze plots een verschrikkelijke ziekte die bij de artsen niet bekend was en dus ook niet genezen kon worden, en nog geen vier maand later was ze dood. Tijdens die ziekte bleef ze bidden, naar de kerk gaan zo goed en zo kwaad mogelijk, enzovoort. Als er een God bestond tot wie ze zich richtte bij het bidden, dan had die een goed mens als zij niet gestraft met zo'n vreselijke ziekte en goed aan haar einde laten komen.

Zodus: God bestaat niet en bidden helpt je zeker niet vooruit, je moet zelf uit het leven halen wat erin zit en je overal doorheen slaan. Rekenen op iets dat niet bestaat is ronduit naïef.

Tot daar mijn mening en puur mijn mening.

Geplaatst:
comment_1630187

Als er een god was, Waarom is er dan oorlog, Is afrika dan zo kut voor de mensen die er wonen?

(voedselnood enz. )

Is er zoveel criminaliteit, Hebben gewoon veel mensen een klote leven Die daardoor Bijv. ookweer zelfmoord plegen???

Als er een god zou bestaan Dan zou iedereen gelukkig zijn, Dan had ik ook nog zin............, Maar dat is niet zo ;)

Het kan een kwestie van prioriteiten zijn. als God als doel stelt dat iedereen volledig op Hem gaat vertrouwen en dat doel kan hij bereiken door armoede of ongelukkigheid dan doet hij dat.

Overingens moet je wel in je achterhoofd houden dat de mensen in Afrika het relatief slecht hebben, in vergelijking met ons. Het kan heel goed dat zij gewoon gelukkig zijn, hoe moeilijk wij dat ons in onze luxe ook kunnen voorstellen.

Ja dat is hem dan goed gelukt, door de armoede waarvan wij juist vertrouwens in hem van zouden moeten krijgen hebben we juist het tegeovergstelde beeld.

Erg slim van god dan :S .

Geplaatst:
comment_1630213

Het ligt ook aan je opvoeding, als je ouders geloven, ga je dat ook eerder doen.

Niet waar. Mijn ouders zijn allebei streng katholiek, maar ik weiger mee te gaan naar de katholieke kerk omdat het protenstantisme me meer aanspreekt, back to the basic en niet zo'n rare geur in de kerk en rare gebeden, gewoon in het Nederlands, bandje erbij die eigentijdse liedjes zingt over God, kan niet beter voor mij.

Overigens verwijt ik de kerk wel vandaag de dag de wegduiking van het seksuele misbruik van de paters tegenover de kinderen, ik vind het laf dat ze het niet durven te erkennen.

Geplaatst:
comment_1630219

Het ligt ook aan je opvoeding, als je ouders geloven, ga je dat ook eerder doen.

Niet waar. Mijn ouders zijn allebei streng katholiek, maar ik weiger mee te gaan naar de katholieke kerk omdat het protenstantisme me meer aanspreekt, back to the basic en niet zo'n rare geur in de kerk en rare gebeden, gewoon in het Nederlands, bandje erbij die eigentijdse liedjes zingt over God, kan niet beter voor mij.

Overigens verwijt ik de kerk wel vandaag de dag de wegduiking van het seksuele misbruik van de paters tegenover de kinderen, ik vind het laf dat ze het niet durven te erkennen.

1. Ik zeg EERDER.

2. Als dat zo bij jou is, betekent dat niet dat het bij iedereen is. ik ken genoeg mensen die wel gelovig zijn geworden.

Geplaatst:
comment_1630239

Ik denk dat er wel een bron van waarheid zit in wat je zegt hoor. Cabyon is dus zelf wel gelovig. Misschien op een andere manier, maar er is toch iets dat ze overgebracht hebben denk ik.

Zo kan je het ook zien ;)

Geplaatst:
comment_1630361

Daarna hebben wetenschappers echter bewezen dat het anders zat. Bijvoorbeeld qua heelal etc.

Er is nog helemaal niets concreets bewezen en alle 2 de theorieën zijn even vaag.

Geplaatst:
comment_1631020

Weetje, ik wil in een God geloven. Ik bedoel als je naar de andere kant gaat dat iemand op je staat te wachten of niet?

of geloven julie niet in het hiernamaals? Dat is 100% zeker. Uhm je weet toch, alles is energie en energie kan niet doodgaan zegmaar het kan alleen maar veranderen van vorm. Maar dat is te diep zeker voor julie :puh: Maar voor de mensen die denken als je dood gaat en er niks meer is, er is zeker nog wat.

Zoek wat op over mensen die bijna dood zijn gegaan die beschrijven heel vaak hetzelfde. Een soort licht en die mensen vonden het gewoon jammer dat ze weer terug kwamen.

Bewerkt: door Little Mister

Geplaatst:
comment_1631191

Weetje, ik wil in een God geloven. Ik bedoel als je naar de andere kant gaat dat iemand op je staat te wachten of niet?

of geloven julie niet in het hiernamaals? Dat is 100% zeker. Uhm je weet toch, alles is energie en energie kan niet doodgaan zegmaar het kan alleen maar veranderen van vorm. Maar dat is te diep zeker voor julie :puh: Maar voor de mensen die denken als je dood gaat en er niks meer is, er is zeker nog wat.

Zoek wat op over mensen die bijna dood zijn gegaan die beschrijven heel vaak hetzelfde. Een soort licht en die mensen vonden het gewoon jammer dat ze weer terug kwamen.

Zo'n bijna dood ervaring speelt allemaal in het hoofd af volgens mij, hieronder een mooie verklaring hiervoor van Wikipedia :puh:

Biologisch verklaringsmodel

Waarnemingen die een biologische verklaring van de BDE ondersteunen:

Mensen met temporale epilepsie verklaarden tijdens hun aanvallen religieuze hallucinaties te hebben die overeenkomsten vertonen met BDE's. Bij gewone, gezonde mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex ook religieuze hallucinaties kunstmatig kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is bekend.[1]

Circa twintig procent van de piloten die tijdens een training in een centrifuge (waarbij ze aan hoge G-krachten worden blootgesteld) bewusteloos raakt, ervaart een klassieke bijna-doodervaring, inclusief de ervaring van uittreding[2].

In de jaren 90 van de 20e eeuw heeft Dr. Strassman onderzoek verricht naar de hallucinogene drug dimethyltryptamine (DMT, intraveneus toegediend) aan de Universiteit van New Mexico. Strassman propageerde de theorie dat het vrijmaken van een grote hoeveelheid DMT vanuit de pijnappelklier vlak voor de dood of bijna-dood de oorzaak is van het fenomeen van de bijna-doodervaring[3].

Psychiater Dr. Karl Jansen heeft in 1995 bijna-doodervaringen kunnen reproduceren door het anestheticum ketamine te gebruiken, wat een aanwijzing kan zijn voor een biologische verklaring voor de ervaring[4].

Het fenomeen van uittreding, vaak beschreven door personen die een bijna-doodervaring hebben gehad, kan ook kunstmatig worden opgewekt door middel van drugsgebruik. Vooral dissociatieve drugs.

Gevoelens van uittreding kunnen ook kunstmatig worden opgewekt door het elektrisch stimuleren van de gyrus angularis[2][5].

Een theorie von Shawn Thomas (2004) stelt dat de neurotransmitter agmatine ((4-aminobutyl)guanidine) de sleutelsubstantie voor bijna-doodervaringen is[6].

Net zoals bij dromen kan de inhoudelijke ervaring van een BDE lang lijken te duren terwijl die zich neurologisch in korte tijd manifesteert.

Mensen die een BDE hebben gemeld bij een levensbedreigende situatie veranderen daarna. Maar dat gebeurt ook bij mensen die met de mogelijkheid van hun eigen dood worden geconfronteerd, zonder dat ze een BDE hebben. Het is daarom waarschijnlijk dat niet de BDE maar de levensbedreigende situatie de verandering oproept. Wanneer een BDE optreedt in een ongevaarlijke situatie of kunstmatig wordt opgewekt treedt er ook geen belangrijke verandering op.

De medisch redacteur van The Arizona Republic schreef: „Wanneer het fysieke activiteitsniveau een heel laag punt bereikt heeft, zoals onder narcose, of ten gevolge van ziekte of verwonding, neemt de automatische beheersing van de lichaamsfuncties dienovereenkomstig af. Aldus komen de neurohormonen en catecholaminen van het zenuwstelsel vrij en worden in ongecontroleerde hoeveelheid uitgestort. Dit resulteert onder andere in de hallucinatie die na terugkeer tot het bewustzijn wordt uitgelegd als was men gestorven en weer tot leven teruggekeerd.” [7]

Psychologe Susan Blackmore stelt dat de hersenen tijdens een BDE problemen krijgen met het vasthouden van een goed model van de wereld. Zij heeft in alle toen beschikbare verslagen (met bron) geen aanwijzing gevonden dat de gemelde bijzonderheden zoals het zien van dingen buiten het ziekenhuis werkelijk aanwijzing geven voor waarneming buiten het lichaam[8].

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.