Jump to content
Geplaatst:
comment_1629539

guitarh.png

Guitar Pro 5 Tutorial.

Wat is Guitar Pro?

Guitar Pro is een programma waarmee je tabs kunt maken. Je kunt er een eigen nummer

mee maken of je kunt een nummer van een artiest namaken. Het handige aan Guitar Pro

ten opzichte van andere tabs is dat je kan horen of je het goed doet, ook zitten er een

aantal extra's op die je niet hebt als je bijvoorbeeld je tab in kladblok of word maakt.

Een tab maken met Guitar Pro 5.

1. Naam, album en artiest toevoegen

Druk op F5 of scoreinformation.png.

Hier kan je de titel veranderen. In het tweede tabblad

kan je ook de songtekst van het nummer toevoegen. Als je op internet de songtekst hebt

gevonden kan je op pastef.png klikken

om het meteen te plakken.

2.Gitaar toevoegen

Onderaan zie je deze balk:

trackx.png

Hiermee bepaal je het geluid van de gitaar. Klik op ''Name'' om de naam van het instrument

te veranderen en om te kiezen hoe hij gestemd is. Ook kan je hier bepalen hoeveel frets er

op zitten.

Klik op ''Intrument'' om het type instrument te kiezen wat je gebruikt. Links kan je kiezen

welke gitaar (nylon snaren, stalen snaren, jazz gitaar, elektrische gitaar) je wilt.

Bij ''Sound bank kan je kiezen welk model gitaar je wilt (stratocaster, les paul).

Daarna kan je het stuk dat je wilt invoeren. Het gele hokje wijst aan welk stukje geselecteerd

is. Elke lijn duidt op een snaar. Dus als je de 8e fret wilt spelen, typ je 8. Met de pijltjes-

toetsen kan je omhoog, omlaag en verder.

3. Basgitaar toevoegen

Klik op addtrack.png. Daarna kan je selecteren of je percussie of een

ander instrument wilt. Selecteer ''instrument''. Hierna kan je de naam van het instument kiezen.

Eronder kan je kiezen hoeveel snaren je wilt. Kies hier 4, omdat een basgitaar meestal vier

snaren heeft. Als je dat gedaan hebt verandert hij vanzelf in een basgitaar. Verder is het

hetzelfde als bij de gitaar.

4.Drums toevoegen

Klik weer op addtrack.png. Selecteer nu ''percussion'' in plaats van ''instrument''.

Daarna zie je deze tabel:

drums.png

Hier staan alle cijfers in voor de verschillende onderdelen van het drumstel. Klik dubbel

om dat onderdeel te selecteren.

Voor de rest is het hetzelfde als bij de basgitaar en de gitaar.

5. Piano toevoegen

Er bestaan geen tabs voor de piano. Daarom wordt er voor de piano hetzelfde gebruikt als

voor de gitaar. Wel kan je keyboardj.png selecteren. Dit ziet er gewoon uit als een piano.

De tab zal alleen wel raar zijn, dus kan je het alleen gebruiken als achtergrondmuziek

bij de andere instrumenten.

Als je deze stappen volgt zou het makkelijk moeten zijn om een eigen nummer te maken in

Guitar Pro 5.

• Reacties 38
  • Bezichtigingen 5.4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1667942

Als je de noten korter maakt (16e noten) dan gaat het vanzelf sneller of langzamer. Volgens mij kan je niet de bpm veranderen.

Er is trouwens al wel een guitar pro 6, maar die heeft haast niemand dacht ik.

Jawel, ik, net gedownload.Of mag je zo'n dingen hier niet zeggen?

& het gaat wel, kijk maar.

post-120027-1275821643,25.jpg

Geplaatst:
comment_1667953

Wie wil er 'Code Blue' van T.S.O.L. voor mij maken? Ik wil erop zingen want vrienden van me zoeken een zanger voor hun band. :D4

Zing dan toch gewoon mee op de muziek?

Geplaatst:
comment_1667963

Wie wil er 'Code Blue' van T.S.O.L. voor mij maken? Ik wil erop zingen want vrienden van me zoeken een zanger voor hun band. :D4

Ik geef je de uitdaging om het nummer na te maken. :D

Wat zeg je ervan? Neem je de uitdaging aan?

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1667965

Als je de noten korter maakt (16e noten) dan gaat het vanzelf sneller of langzamer. Volgens mij kan je niet de bpm veranderen.

Mag ik dan even weten hoe je dat gedaan hebt?

Geplaatst:
comment_1667981

Haha, da is juist mijn vraag!

Want ik heb gewoon van die tab een printscreen genomen.

Geplaatst:
comment_1667999

Nee, ten eerste, weet je hoeveel tijd er in een tablature kruipt?

En om eerst nog alle chords, ritmes, drums en maatveranderingen uit je hoofd te gaan ontcijferen, is praktisch onmogelijk. Het vraagt gewoon teveel tijd en zin.

Geplaatst:
comment_1668004

Nee, ten eerste, weet je hoeveel tijd er in een tablature kruipt?

En om eerst nog alle chords, ritmes, drums en maatveranderingen uit je hoofd te gaan ontcijferen, is praktisch onmogelijk. Het vraagt gewoon teveel tijd en zin.

Ok dan niet :sigaar: .

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1668998

Haha, da is juist mijn vraag!

Want ik heb gewoon van die tab een printscreen genomen.

O, sorry ik had je verkeerd begrepen. :puh:

Volgens mij doe je dat gewoon met tempot.png.

Dat staat ergens rechtsboven in je werkbalk. Je kan ook nog kiezen in een lijst. Bedoelde je dat?

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.