Ik ga jullie vandaag uitleggen hoe je in Adobe Photoshop je layout in HTML krijgt!
Dit gaan we doen met behulp van de 'Slice tool'.
Deze dus:
Dit icoon kan er bij jou anders uit zien, aangezien ik Adobe Photoshop CS2 gebruik en al redelijk oud is.
Open je layout en klik op de slice tool.
Let op! Wanneer je layout nog tekst bevat, kan je die het beste weghalen aangezien we dit later via HTML erin gaan plakken.
Klik nu bijvoorbeeld op de plek waar jou header begint en sleep hem naar het einde van jou header.
Zo bijvoorbeeld:
Als je dit hebt gedaan herhaal je dit voor je menu, body en footer.
Nu is het een kwestie van het exporteren van je layout, dit kan Photoshop erg makkelijk voor je doen!
Ga naar: 'File > Save For web'.
Als je hier bent, moet je sommige dingen in gaan stellen.
Ga naar dit pijltje en klik erop:
Klik op: 'Edit Output Settings'.
We stellen hier het volgende in:
Hierdoor zorgen we ervoor dat Photoshop DIV's gebruikt in plaats van tables!
Ik ben namelijk zelf een voorstander van websites die zijn opgebouwd uit DIV's. Waarom?
Als je dit hebt gedaan klik je op: 'OK' en kan je daarna op 'Save' drukken.
Let op! Wanneer Photoshop gaat opslaan, moet je goed kijken of er bij 'Opslaan als:' wel 'HTML and Images (*.html)' achter staat!
Anders slaat Photoshop het niet goed op.
Wanneer je dit gedaan hebt zul je op de locatie van opslaan een mapje zien met 'images' en 1 HTML-bestand.
Ga naar dat *.html bestand en klik er met je rechter muisknop op. Als je nu dit bestand opent met kladblok, kan je heel simpel de CSS (Cascading Style Sheets) aanpassen of natuurlijk de DIVs!
Hallo en welkom bij mijn eerste tutorial!
Ik ga jullie vandaag uitleggen hoe je in Adobe Photoshop je layout in HTML krijgt!
Dit gaan we doen met behulp van de 'Slice tool'.
Deze dus:
Dit icoon kan er bij jou anders uit zien, aangezien ik Adobe Photoshop CS2 gebruik en al redelijk oud is.
Open je layout en klik op de slice tool.
Let op! Wanneer je layout nog tekst bevat, kan je die het beste weghalen aangezien we dit later via HTML erin gaan plakken.
Klik nu bijvoorbeeld op de plek waar jou header begint en sleep hem naar het einde van jou header.
Zo bijvoorbeeld:
Als je dit hebt gedaan herhaal je dit voor je menu, body en footer.
Nu is het een kwestie van het exporteren van je layout, dit kan Photoshop erg makkelijk voor je doen!
Ga naar: 'File > Save For web'.
Als je hier bent, moet je sommige dingen in gaan stellen.
Ga naar dit pijltje en klik erop:
Klik op: 'Edit Output Settings'.
We stellen hier het volgende in:
Hierdoor zorgen we ervoor dat Photoshop DIV's gebruikt in plaats van tables!
Ik ben namelijk zelf een voorstander van websites die zijn opgebouwd uit DIV's. Waarom?
Als je dit hebt gedaan klik je op: 'OK' en kan je daarna op 'Save' drukken.
Let op! Wanneer Photoshop gaat opslaan, moet je goed kijken of er bij 'Opslaan als:' wel 'HTML and Images (*.html)' achter staat!
Anders slaat Photoshop het niet goed op.
Wanneer je dit gedaan hebt zul je op de locatie van opslaan een mapje zien met 'images' en 1 HTML-bestand.
Ga naar dat *.html bestand en klik er met je rechter muisknop op. Als je nu dit bestand opent met kladblok, kan je heel simpel de CSS (Cascading Style Sheets) aanpassen of natuurlijk de DIVs!
Heb je vragen, opmerkingen of klachten?
Stel ze hier!
Bewerkt: door ZaroX