Jump to content

[TUT] MTA Map editor voor SA:MP


Morph1

Recommended Posts

[TUT] MTA Map editor voor SA:MP

hallo, ik heb besloten om een tut te maken over hoe je makkelijk objecten in sa-mp kan plaatsen, omdat ik iemand zag die graag objecten in zijn server wil en geen idee had hoe hij dat moest doen, waarschijnlijk zullen beginners hier veel aan hebben.

Download + Installatie

als eerste moet je het programma downloaden ==KLIK==

daar klik je op download, installeer het in een map (makkelijkst is als je het in de map doet waar ook de map van Rockstar games staat(meestal program files)) dan als je het programma wilt starten moet je de map van gta opgeven. als je dat heb gedaan begint het spel.

Het Begin + eerste object

In het Begin krijg je een menu met :

Quik Connect       = als je in een MTA server wilt spelen waarvan je het IP al weet
Browse Server      = Als je een MTA server wilt zoeken en dan erin spelen
Host Server        = Als je je eigen map online wilt zetten in MTA
Map Editor         = Dit heb je nodig om objecten toe te voegen aan je server (de rest van MTA heb je helemaal niet nodig)
Settings           = spreekt voor zich denk ik
About              = De credits (makers van MTA enz)
Quit               = het programma sluiten

vrij duidelijk denk ik.

je heb daar maar 2 opties voor nodig, en dat zijn de "Map Editor" en de "Quit" knop :puh:

je drukt dus op de map editor knop en de map editor start.

dan zweeft je camera ergens boven het pleintje voor cj's huis. nu kan je rondkijken en rondvliegen met de W,S,A,D knoppen en met de muis het beeld draaien. als je op de F toets drukt kun je niet meer bewegen en komen er knoppen te voorschijn.

hier een foto met de knoppen met nummers erbij:

post-112290-128145478233.png

hier de uitleg over die knoppen

1     = een nieuwe map openen
2     = een bestaande map openen
3     = opslaan
4     = opslaan als
5     = opties, bijv snelheid van het object als je het beweeg enz.
6     = vorige stap, als je per ongeluk iets heb verwijderd dat moest blijven dan druk je op deze knop
7     = volgende stap, als je te vaak op vorige stap heb gedrukt doe je gewoon weer volgende stap
8     = hiermee kan je teleporteren naar een plek die er staat of naar een coördinaad die je uit je hoofd weet (wie gaat dat nou onthouden:S)
9     = al je objecten, als je een klein object heb neergezet en je kan er niet meer op klikken dan klik je hier op en zoek je op de naam van dat object, dan klik je er dubbel op en dan is ie geselecteerd
10    = opties van de map(heb je niet nodig als je alleen objecten in SA-MP wilt zetten)
11    = hier kan je zeggen of het een race is of iets anders (heb je ook niet nodig)
12    = testen (is makkelijker als je de F5 knop gebruikt)
13    = een marker toevoegen, werkt niet als je de code van mta gaat converteren
14    = een object toevoegen (de belangrijkste knop voor nu)
15    = een pickup toevoegen, werkt ook niet
16    = een auto toevoegen

als eerste moet je een object toevoegen, druk op knop 14, kies daar een object uit. bovenin kan je zoeken naar bijv waterjump. zet hem ergens neer waar jij wilt.

Het object kantelen en goed neerzetten

klik dubbel op het object, met de pijltjestoetsen kan je hem naar voor en achter en links en rechts bewegen. druk weer op de "F" toets als je vrij wilt rondkijken met de camera, het object blijft geselecteerd en je kan hem met de pijltjestoetsen blijven bewegen. houd "Shift" ingedrukt terwijl je aan het bewegen bent met het object om hem sneller te laten bewegen en met de "Alt" toets beweegt ie langzamer (sneller en langzamer werkt tevens voor de camera)

Met de "C" knop word je object gekloond precies in het eerste object, beweeg hem met de pijltjestoetsen en hij beweegt uit het vorige object.

druk op de "Page Up" knop om het object omhoog te laten vliegen en de "Page Down" knop om hem weer omlaag te laten zakken.

houd de control "ctrl" toets ingedrukt en gebruik dan de pijltjestoetsen. je zult zien dat het object kanteld. je kunt ook "CRTL" ingedrukt houden en dan de "Page Up" en de "Page Down" Toets gebruiken.

de makkelijkste mannier om een object te draaien is het muiswieltje.

als je alles klaar heb sla je hem op met een naam.

en natuurlijk (hoe kan ik het eigenlijk vergeten). je heb een object te veel gedaan of eentje die weg moet, selecteer dat object en druk simpel op de "Del(ete)" knop. (bij sommige alleen "del" en bij andere helemaal "delete")

succes met inrichten

Streamers en de map Converteren

Om er uiteindelijk een sa-mp code van te maken zou ik als je meer dan 50 objecten heb een Streamer gebruiken. daardoor laden objecten sneller en zie je ze eerder. als je niet meer dan 3000 objecten heb kan je MidoStream gebruiken (eigenlijk 3500 objecten maar dan gaat het weer langzamer) verder zijn er nog genoeg streamers te vinden op internet die veel meer objecten aankunnen, ik geloof tot ongeveer 4 miljoen.

voor verdere informatie over bepaalde Streamers kan je beter op internet een beetje rondzoeken.

nu moeten we de map gaan converteren, daarvoor kan je een converter zoeken op internet, maar eentje die heel vaak gebruikt word is deze ==KLIK==

klik liks bovenin op bladeren, dan ga je naar de map waar MTA in staat, ga naar MTA San Andreas > server > mods > deadmatch > resources. daar kies je de naam uit die jij heb gemaakt. open die map en kies dan het .MAP bestand.

dan kies je je streamer, heb je die niet (nodig) kies dan gewoon samp pawn code. dan komt in het vak eronder de code te staan. als je met een streamer werkt weet je waarschijnlijk wel waar je het moet neerzetten, zo niet, dan moet je even op internet zoeken.

voor eentje waarmee je wel auto's erin kan zetten ==KLIK== (thanks to Big Boss)

deze werkt als volgt. ga weer naar je map MTA San Andreas > server > mods > deadmatch > resources. kies daar je eigen map. open het .map bestand in kladblok, kopieër de hele inhoud, plak het in het witte vak bovenin. als je een streamer gebruik klik je bij Output op de bovenste regel, selecteer je je streamer en druk dan op convert. kopieër de text in je gamemode/streamer/filterscript.

even voor de duidelijkheid door een reactie hieronder : objecten plaats je altijd als je ze in een gamemode wilt onder "OnGamemodeInit". als je ze in een filterscript wilt zet je ze onder "OnFilterscriptInit". en als je met een streamer werkt dan hangt het ervanaf welke je hebt, bij sommige moet je het in de streamer zetten, bij andere kan je het via een command in je Gamemode of FilterScript zetten door een iets ander command, bijvoorbeeld "CreateStreamedObject".

heel veel succes met je server en ik hoop dat je er veel aan heb:P

Bewerkt: door Morph1
Link to comment
Delen op andere websites

Mooi, maar dit is eigenlijk meer een MTA tutorial. :puh:

Nog wat tips: Als je op C drukt zal je object gekloond worden, ALT zal de camera/objecten langzamer laten bewegen, Shift zal de camera/objecten sneller laten bewegen.

En de converter die ik persoonlijk altijd gebruik is deze, en hiermee kan je wel voertuigen converteren en aangeven welke streamer je wil gebruiken (als je er een gebruikt).

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

goeie tut maar ik wist het al wel handig voor beginners ik heb een

vriend die het ook wou leren en vond het all lastig met objecten maar hij is gestopt met

sa-mp en ga i weer gewoon gta iv spelen alleen ik hou me de heele

tijd mee bezig en werk op 2 computers tegelijk om een coole roleplay te maken

nog veel succes en maak maar meer handige tutorals

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 maanden later...

ik heb het allemaal gevolgt die stappen en het is me gelukt allen na het converten krijg je die namen met die cijfers enzo .. dan staat er dat je die in je script moet zetten maar waar onder presies moet ik hget zetten in het script

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...
  • 2 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...