Jump to content
Geplaatst:
comment_1735197

last-fm-logo-300x115.png

Last.fm is een online muziekcommunity, die de afgelopen jaren flink is gegroeid in populariteit. Ik laat Wikipedia even aan het woord:

Last.fm is een online communitywebsite die zich richt op internetradio en muziek. De site is het resultaat van een fusie van een eerder Audioscrobbler-muzieksysteem en www.last.fm. Audioscrobbler is een bedrijf' date=' opgericht door Richard Jones, dat zich bezighoudt met het luistergedrag van mensen die achter de computer zitten. Het project Last.fm is momenteel het enige project van dit bedrijf. Dit project houdt zich bezig met het bijhouden van statistieken omtrent de muziek waar men naar luistert. Via speciale software kan het programma de titels en artiesten uit een digitaal geluidsmedium aflezen en in een database opslaan. Deze gegevens worden bijgehouden en op het internet gepubliceerd, waarna mensen aan de hand van muziekstijl met elkaar in contact kunnen komen. Op deze manieren wordt muziek verspreid en kunnen mensen in aanraking komen met minder bekende muziek uit de door hen geliefde genres. Last.fm heeft in het luistergedrag van duizenden internetters veel verandering teweeggebracht. Hiervoor ontving het dan ook de Europrix, een award voor de beste multimediaprojecten.

De website heeft zich door de jaren heen sterk ontwikkeld en bevat tegenwoordig niet meer alleen statistieken over luistergedrag, maar werkt ook met een Last.fm Radio, waarop muziek per genre wordt afgespeeld, vriendenlijsten, neighbours (gebruikers met overeenkomstig luistergedrag), concertagenda's, groups (groepen van mensen met dezelfde muzikale smaak) en tags (onderverdelingen in de muziek van een bepaalde gebruiker, bijvoorbeeld per genre).[/i']

Bron: Wikipedia

In dit topic kun je terecht om gebruikersnamen, artiesten en widgets uit te wisselen. Ben je een te gekke band tegengekomen? Wil je bijhouden of er nog meer mensen fan zijn van je favoriete band? Hier ben je aan het juiste adres. We houden ook een lijst bij met alle Last.fm-accounts van GTAForumleden. Wil je hier ook bij? Stuur dan even een PM naar Silverbyte.

[table=header]GTAForum Gebruikersnaam|Last.fm Gebruikersnaam

@7ulian|7ulian

@Cabyon|Beatomania

@Cylas|jules_nlbr

|Dippie94

@Exoit|RubenBstoel

@Flitskikker|MvBMusic

@Foreigner97|foreigner97

@Godfather|Hazie-

@Gtaboy107|Gtaboy107

@Lord-Vortex|LORD-VORTEX

@Silverbyte|LiquidSheep[/table]

Laat de discussie losbarsten!

Bewerkt: door Silverbyte

• Reacties 73
  • Bezichtigingen 17.7k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1739415

Voor mij is er ook totaal niks nieuws te ontdekken.

Tja, om eerlijk te zijn heb ik ook al lang geen goeie band meer gevonden via recommend. Maar als je redelijk wat plays hebt dan geeft hij wel goeie suggesties. En daarnaast zit er kans in dat je via een van je buren goeie muziek leert kennen ;)

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur
comment_1747149

Ik heb vandaag de mijlpaal van 10.000 plays bereikt. Bij het nummer Magical Mystery Tour van The Beatles verscheen het magische getal op de teller. :)

Ik heb ook een widget die alle speciale mijlpalen (Eerste play, duizendtallen, etc.) bijhoudt. Die kun je hier downloaden. Je kunt zelf een heleboel voorkeuren instellen, zoals het type mijlpaal, de tekstkleur en de keuze tussen een plaatje van de artiest of van het album. Aanradertje.

Geplaatst:
comment_1747172

Het systeem is is meer rock en pop gericht als je kijkt naar de manier van weergeven van bands en releases. Het werkt het beste met reguliere albums. Met elektronische muziek heb je meer te maken met EPs, losse releases en remixes. Eigenlijk is het maar een detail, maar je krijgt wel veel 'fix your tags' geneuzel. Discogs heeft een geweldig database systeem met credits, aliassen en master releases.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1747625

Hoe het komt weet ik niet, maar m'n scrobbler herkent ook de plays van m'n iPod weer. Er is wel veel verloren gegaan bij het overzetten van de recente tracks, maar ik ben blij dat het weer werkt zoals het zou moeten werken.

Oh, en Exoit, ik raad je zeker aan de Last.fm FAQ even door te nemen. Daar staan de meestvoorkomende beginnersproblemen in beschreven. Veel plezier ermee. :bier:

Geplaatst:
comment_1747629

Hoe het komt weet ik niet, maar m'n scrobbler herkent ook de plays van m'n iPod weer. Er is wel veel verloren gegaan bij het overzetten van de recente tracks, maar ik ben blij dat het weer werkt zoals het zou moeten werken.

Oh, en Exoit, ik raad je zeker aan de Last.fm FAQ even door te nemen. Daar staan de meestvoorkomende beginnersproblemen in beschreven. Veel plezier ermee. :bier:

Dankjewel voor het advies! :). Ik vind het nu al leuk, en ik verbaas me hoevaak ik al naar A7X heb geluisterd. Al meer dan 2000 keer! :O

Geplaatst:
comment_1747857

Ik heb ook eventjes Last.FM aangemaakt. Heet hier Visser23. Heb tot nu toe zo'n 11000 nummers afgespeeld in Windows Media Player. Daarnaast gebruik ik ook erg veel Jet.Audio, maar deze registreert Last.FM helaas niet.

Geplaatst:
comment_1749576

Het systeem is is meer rock en pop gericht als je kijkt naar de manier van weergeven van bands en releases. Het werkt het beste met reguliere albums. Met elektronische muziek heb je meer te maken met EPs, losse releases en remixes. Eigenlijk is het maar een detail, maar je krijgt wel veel 'fix your tags' geneuzel. Discogs heeft een geweldig database systeem met credits, aliassen en master releases.

Jottem

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1753411

Ik heb weer een toffe widget gevonden. De Top Album Generator. Het is een kwestie van een paar gegevens invoeren en selecteren, en vervolgens krijg je een mooi overzicht van je meestgeluisterde albums. En dat kan nog best verrassend zijn. Zo staat bij mij Costello Music van The Fratellis bovenaan, en dat had ik echt niet verwacht.

Geplaatst:
comment_1753481

hey

ik heb last.fm account aangemaakt (jules_nlbr) en ik vind het ik vind het wel leuk (moet nog veel dingen ondekken :puh:) maar mijn vraag is:

als ik die 3 euro per maand betaal kan ik dan onbeperkt liedjes luisteren??

of moet ik dan nog nummers kopen?

kan iemand mij uitleggen:P

alvast bedankt

Cylas

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1753489

Als je Subscriber (Abonnee) wordt, dan kun je inderdaad onbeperkt naar de radiozenders luisteren. Maar je kunt sowieso onbeperkt je muziek scrobblen. Daarvoor heb je alleen de Last.fm Scrobbler nodig. Je geeft je voorkeuren en gegevens op, en vervolgens zal het programma alle afgespeelde muziek op je computer scrobblen. Dit kost je geen cent.

Ik zal je trouwens gelijk even toevoegen aan de lijst. :)

Geplaatst:
comment_1753507

Als je Subscriber (Abonnee) wordt, dan kun je inderdaad onbeperkt naar de radiozenders luisteren. Maar je kunt sowieso onbeperkt je muziek scrobblen. Daarvoor heb je alleen de Last.fm Scrobbler nodig. Je geeft je voorkeuren en gegevens op, en vervolgens zal het programma alle afgespeelde muziek op je computer scrobblen. Dit kost je geen cent.

Ik zal je trouwens gelijk even toevoegen aan de lijst. :)

dus ik kan ook gwn downloaden :puh: ? net als bij iTunes alleen dan veeel goedkoper ?

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1753512

Nee, zo werkt het niet. Je kunt geen muziek downloaden van Last.fm, je kunt je muziek slechts 'scrobblen', ofwel: doorsturen naar de website. Zoals je op je eigen profiel kunt zien ontstaan er op die manier allemaal overzichten en statistiekjes, en da's erg leuk om bij te houden. En natuurlijk kun je er nieuwe contacten leggen en andere artiesten ontdekken.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.