Jump to content

[TUT] Hoe schrijf je een Tutorial/Release.


Morph1

Recommended Posts

[TUT] Hoe Schrijf je een Tutorial/Release.

De Tutorial

Hallo,

Ik wil jullie graag leren hoe je een Tutorial of een Release schrijft/maakt. Dit doe ik omdat ik een aantal Tutorials of Releases heb gezien die mij totaal niet duidelijk waren. (als er eentje van mij niet duidelijk is moet je het gewoon zeggen :puh:). Ik ga deze tut in tweeën opsplitsen. Namelijk hier het gedeelte over Tutorials en in de eerste post het gedeelte over Releases. Het meeste dat in deze Tutorial wordt uitgelegd zie je hier ook terug.

Hoe schrijf ik een Tutorial?

Als eerste moet je bedenken waarover je een Tutorial wilt schrijven. Wat wil je de mensen leren en heb je zelf genoeg ervaring met je onderwerp. Kijk ook andere (goede) Tutorials door om te kijken hoe zij ze opbouwen.

Dan moet je natuurlijk een Duidelijke titel hebben. Niet dat als je een tut ga schrijven over commands dat je dit bijvoorbeeld als titel doe : "[tut] hoe maak je bijvoorbeeld /kill". Dit nodigt niet uit tot lezen. Nu denken mensen dat jij een beginner bent die eigenlijk al niet weet waar hij over praat. Terwijl je inhoud gewoon perfect kan zijn.

Als begin vinden mensen het fijn als je een goede inleiding heb, waarin je vragen beantwoord zoals:

- Als je nog niet zo bekend bent willen mensen wel weten wie je bent en hoeveel ervaring je met scripten heb.

- Waarom schrijf je deze tut?

- Hoe ben je op het idee gekomen?

- Wat wil je de mensen leren?

Je onderwerp introduceren.

Daaronder maak je een klein tussenkopje zodat alles er netjes en georganiseerd uitziet. Hier ga je je onderwerp introduceren. Dit houdt in dat je ga vertellen wat je onderwerp precies is. Als je bijvoorbeeld een dialoog als onderwerp neemt laat je een (paar) screenshot(s) zien van een dialoog. Verder ga je ze vertellen wat het eindrultaat moet worden en als je extra includes gebruikt geef je hier linkjes naar de downloadplek daarvan of vermeld je duidelijk dat de links onderaan staan. Vermeld wel duidelijk de namen van de makers erbij.

Beginnen met je "lessen".

Dit stuk moet jij helemaal zelf bepalen. Hier begin jij met je les. In een Tutorial is het de bedoeling dat je alles zo goed en duidelijk mogelijk uitlegt. Denk er wel om dat je alle tijd heb. Als je je Tutorial niet op kan slaan, sla je je text op in een kladblok bestand en open je hem weer als je tijd heb. Zorg er ook voor dat er niet te veel overbodige informatie instaat. Zoals hele stukjes met eigen ervaringen. Als mensen jou onderwerp willen leren begrijpen hoeven ze geen eigen verhaaltjes ertussendoor te lezen. Hooguit een klein grappig zinnetje. Als laatste van dit stuk vinden mensen het fijn als je goed ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) schrijft, zodat iedereen het kan begrijpen. (nu zei ik wel dat je dit stuk helemaal zelf moest verzinnen maar nog is dit het langste stukje van alle XD) <---dit is eigenlijk al te lang.

Je Tutorial eindigen.

Nu je klaar bent kun je beginnen met je einde. Hier vinden mensen het leuk om te lezen of jij zelf ook wat heb geleerd. Ook heel belangrijk is dat je hier nog een aantal downloads zet. Sommige mensen willen niet de hele tut lezen en alleen gebruik maken van hetgeen wat jij heb gemaakt. Dus zet je bijvoorbeeld een script met alle losse stukjes code die je in je Tutorial heb gezet (kan je het best op pastebin.com of plaatscode.be zetten) en een extraatje is als je het als in een filterscript zet zodat het meteen klaar voor gebruik is. Let er dan wel op dat als je een Filterscript staat dat je naam bovenin bij "main()" staat. Anders kunnen andere mensen het op hun eigen naam gaan releasen. Dan heb jij er namelijk geen auteursrechten op gezet.

Het einde van het einde.

Helemaal onderaan vermeld je duidelijk maar simpel alle namen van de personen die aan het script hebben meegewerkt.

Tutorial Check.

Nu ben je klaar om op het "Post new Topic" knopje te drukken. Vervolgens haal je alles wat je in de tutorial heb gezet uit je script en uit je servermap. Zet dit allemaal ergens in een mapje op je bureaublad of ergens waar je het makkelijk kan vinden. Nu ga je je hele Tutorial uitvoeren alsof je een beginner bent en dit zo'n beetje je eerste Tutorial is die je leest. Dit doe je wel in je server map (of een kopie daarvan waar je dus ook eerst alles uit heb gehaalt). 9 van de 10 keer stuit je op fouten of moet er nog iets bijgezet worden. herhaal dit net zo vaak totdat alles werkt en je hele Tutorial er netjes uitziet en helemaal compleet is.

Het einde van dit stuk van de Tutorial.

Ik hoop dat mensen hier veel van hebben geleerd en dat we nu geen tutorials meer krijgen die alleen zeggen "zet dit stuk daar neer en klaar". Nu ik terugkijk op "oude" (nog steeds wel de meest recente van dit gedeelte van het forum) Tutorials van mij zie ik dat er ook wel het een en ander aan verbeterd kan worden.

©Morph1

Bewerkt: door Morph1
Link to comment
Delen op andere websites

[TUT] Hoe maak je een Tutorial/Release.

De Release

Hallo,

Hier ga ik beginnen met het tweede deel van mijn Tutorial. Dit keer gaat het over hoe je een goede en mooie Release maak. Voordat ik begin zijn er misschien beginners die niet weten wat een Release is. Een Release is een (vrij groot) stuk script of een programmatje of een Mod die jij dus vrijgeeft aan anderen om te gebruiken. Meestal staan er wel Copyrights (Auteursrechten). Deze houden in dat iedereen deze Release mag gebruiken maar niet ergens anders Releasen op jou eigen naam zodat het lijkt alsof jij hem heb gemaakt. Maar goed, laten we beginnen met de Tutorial over hoe je een goede en mooie Release maakt.

Je Release inleiden

In een release ga je geen uitleg geven dus is alles wat om hetgeen staat wat je released Extra belangrijk. Om te beginnen kies je een passende Titel. Dus als je een map heb gemaakt dat je geen titel doe zoals dit : "[REL] Map met eiland ergens in water". Geef het dus een pakkende naam.

Dan begin je met de Inleiding. Hierin beantwoord je vragen zoals :

- (als je nieuw bent) Wie ben je?

- (ook als je nieuw bent) Hoeveel ervaring heb je ongeveer met scripten?

- Waarom heb je deze Release Gemaakt?

- Hoe ben je op het idee gekomen?

Uitleg van wat het is.

Daaronder maak je een Tussenkopje, dat doe je bij elk nieuw stukje zodat het er netjes en Georganiseerd uitziet. Hier ga je precies uitleggen wat jou Release is. Is het een Map of een Accountsysteem, of mischien wel een include met nieuwe functies. Leg hier ook uit wat het doet en wat er moet gebeuren. Als je bijvoorbeeld nieuwe functies heb gemaakt leg je uit wat deze doen.

Uitleg hoe het werkt en wat je ermee kan.

Hier ga je precies uitleggen hoe alles werkt, wat je ermee kan, hoe je zorgt dat het gaat werken etc. Als je bijvoorbeeld een aantal commands heb vertel je hier wat het commando is om hem te activeren (bijvoorbeeld "/kick"). Hier leg je ook een klein beetje uit hoe het werkt. Ga nu niet precies uitleggen wat alles is want dan wordt het weer een tutorial. Hier ga je dus ook uitleggen wat het allemaal kan. Kan het bijvoorbeeld de President van de VS doden of kan je een raket op iemand afsturen.

Je Release.

Hier geef je je release vrij. Als je een mooi Filterscript heb gemaakt kan je hem Uploaden op Megaupload.com of RapidShare.com. Op die sites krijg je een downloadlink en die zet je Hier in je Release. Als het stukjes script zijn kan je ze uploaden op PasteBin.com of PlaatsCode.be. Als je ze daar Geupload heb kopier je de link uit je adresbalk en zet je die hier in je Release. Vergeet ook niet de benodigde includes hierbij te zetten.

Het einde van je Release

Als laatste vertel jij hier wat je er zelf van heb geleerd, dat je hoop dat het goed in de smaak zal vallen o.i.d., en iets van "veel plezier ermee en have fun :D". Onderaan Vermeld je nog duidelijk de namen van de personen die aan dit script hebben meegewerkt. Ook de naam van de maker van het script waar je stukjes uit gekopieërd heb. Vraag wel aan diegene of je een stukje mag gebruiken uit zijn script.

Release Check.

Nu ben je klaar om op het knopje "Post new Topic" te drukken. hierna verplaats je alle includes en scripts die je heb gebruikt uit je server map naar je bureaublad of ergens waar je ze makkelijk terug kunt vinden. Doe nu alsof jij zelf een beginner bent en volg jou release. download je eigen bestanden en zet ze in je server map. 9 van de 10 keer is er iets mis of moet er nog iets in je Topic staan. Wijzig je Topic en herhaal dit proces totdat alles werkt en je topic helemaal compleet is.

Einde van deze tut.

Ik heb ook van dit stuk weer geleerd dat mijn accountsysteem release ook niet helemaal goed is. Verder hoop ik ook dat jullie er weer veel van geleerd hebben en dat ik geen onvolledige Releases meer zie of een Release die veel te klein is om tot Release uitgemaakt te worden.

ook deze tut werd weer mede mogelijk gemaakt door Morph1 XD.

Bewerkt: door Morph1
Link to comment
Delen op andere websites

Deze tutorial is mooi geschreven en zal er hopelijk voor zorgen dat andere ook mooie tutorials gaan schrijven.

TY :D

btw: even een kleine bumb om te laten merken dat ik nu ook het tweede deel van deze tutorial toegevoegd heb, namelijk : "Hoe schrijf je een Release".

Bewerkt: door Morph1
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...