De nu razend populaire Grand Theft Auto-franchise werd op het nippertje gered van de ondergang. De ontwikkeling van de allereerste game in de serie werd bijna gestaakt, maar de virtuele politie stak daar een stokje voor.
Dit vertelt Gary Penn, die in de jaren negentig aan de oorspronkelijke game werkte, in een interview dat nu voor het eerst online is gepubliceerd. "[De eerste GTA] was jarenlang een puinzooi. Het werd bijna weggegooid. De uitgever wilde het weggooien, want het leek nergens op."
"Er waren twee belangrijke oorzaken. De eerste is stabiliteit, want de game crashte verdomme de hele tijd. Het andere punt was de besturing. De besturing van auto's was vreselijk. Het belangrijkste onderdeel van de gameplay was kapot", legt Penn uit.
Geluk bij een ongeluk
De ontwikkelaar stond op het punt de game op te geven, maar dankzij toeval en de digitale politie kwam alles nog op zijn pootjes terecht. "Op een dag was er een bug waardoor de politie plotseling gestoord en agressief werd, want ze probeerden door je heen te rijden. De manier waarop zij [de AI] hun route bepaalden, werkte niet en dat was een geweldig moment."
"Het werd plotseling heel dramatisch 'Oh mijn god de politie zijn gek geworden, ze proberen me van de weg te rammen.' Dat was fantastisch, dus dat bleef erin", vertelt Penn over het moment waarop werd besloten dat GTA toch het levenslicht zou zien.
De nu razend populaire Grand Theft Auto-franchise werd op het nippertje gered van de ondergang. De ontwikkeling van de allereerste game in de serie werd bijna gestaakt, maar de virtuele politie stak daar een stokje voor.
Dit vertelt Gary Penn, die in de jaren negentig aan de oorspronkelijke game werkte, in een interview dat nu voor het eerst online is gepubliceerd. "[De eerste GTA] was jarenlang een puinzooi. Het werd bijna weggegooid. De uitgever wilde het weggooien, want het leek nergens op."
"Er waren twee belangrijke oorzaken. De eerste is stabiliteit, want de game crashte verdomme de hele tijd. Het andere punt was de besturing. De besturing van auto's was vreselijk. Het belangrijkste onderdeel van de gameplay was kapot", legt Penn uit.
Geluk bij een ongeluk
De ontwikkelaar stond op het punt de game op te geven, maar dankzij toeval en de digitale politie kwam alles nog op zijn pootjes terecht. "Op een dag was er een bug waardoor de politie plotseling gestoord en agressief werd, want ze probeerden door je heen te rijden. De manier waarop zij [de AI] hun route bepaalden, werkte niet en dat was een geweldig moment."
"Het werd plotseling heel dramatisch 'Oh mijn god de politie zijn gek geworden, ze proberen me van de weg te rammen.' Dat was fantastisch, dus dat bleef erin", vertelt Penn over het moment waarop werd besloten dat GTA toch het levenslicht zou zien.
(Bron: Gamez)