Jump to content

scam of echt?


Sublime

Recommended Posts

Beste,

Mijn ouders verhuren sinds een paar maanden een vakantiehuis via belvilla. Hiernaast hebben wij ook een Website met informatie over dit vakantiehuis. De website en belvilla zijn niet met elkaar gelinkt (door bijvoorbeeld een link, email etc :bonk: ). iemand die dus Belvilla zal bezoeken zal niet door hebben dat er een website is over het vakantiehuis.

Nu hebben mijn ouders vandaag een mail gekregen over een groep mensen die uit China (hong kong) willen komen. Nu stond er in dit mailtje matig/goed geformuleerd engels. Mijn vraag is nu of dit scam is, of dit echt mensen zijn die het vakantiehuis willen huren. Ik heb dus alleen een mailtje van deze personen gekregen, zonder enige referentie naar belvilla of de website. Tevens staat er ook niets in de logs van de website. Hoe kan ik nagaan dat deze personen echt zijn? Of wat moet ik terug sturen om te kijken of ze echt zijn? Het email bericht staat hieronder zonder de namen. Het emailadres is een (at) gmail DOT com adres.

We have chosen your destination for our holiday, we are 4 Adult from Hongkong.

The holiday will start on 21st may 2011 and end on 4th june 2011.So our arrival

date is 21st may and Departure date is 4th june 2011. please let me know

if you have availability.we need 2 rooms for 4 guests (2 men and 2 women i.e

husband and wife).Total number of nights is 15.Kindly calculate the cost of

these 14 nights and send to me if the dates are available.

NAMES OF THE GUESTS

Dr.NAAM

Mrs.NAAM

Dr. NAAM

Mrs.NAAM

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk niet dat het een scam is want wat zouden ze dan kunnen doen, niet betalen ofzo?

Ik zou het gweoon navragen, dus gewoon vanwelke sit ze komen zonder de site te zeggen. Als ze belvila zeggen of een andere site kan je het altijd mischien nog bij belivilla navragen of ze iets afweten van die site.

Bewerkt: door Redfire18
Link to comment
Delen op andere websites

Belvilla zei dat ze geen informatie verstrekken over wie het vakantiehuis bezoekt :( .

Zou het zo zijn dat mijn vader ergens gevoelige informatie ingevuld heeft, en iemand misschien nog uitgebreidere gegevens nodig heeft om deze te kunnen gebruiken voor illegale doeleinden? Mijn vader is wel bewust van Phishing via email etc, maar misschien dat hij zich op een onvertrouwelijke website heeft ingeschreven.

Ik heb de personen die in het lijstje staan opgezocht, en twee van deze staan op LinkedIn. Maarja.. wat dat moet zeggen weet ik zelf ook niet..

Misschien moet ik dan inderdaad maar gewoon vragen hoe ze aan ons vakantiehuis komen.. Ik dacht misschien dat belvilla ook in het buitenland adventeerde, maar op belvilla is nergens een email te zien dus dat sloeg nergens op :bonk: ;p

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

Maikle ik ben blij dat je dit hebt gepost ...wij kregen een gelijkaardige email , een bevestiging van mijn vermoeden dat het scam is !!

Ongetwijfeld help je hiermee te voorkomen dat er mensen worden opgelicht ...

--------------------begin eerste email -----

From: Gary Wong [mailto:***0(at) gmail DOT com]

Sent: donderdag 26 mei 2011 13:22

To: ***(at) gmail DOT com

Subject: Hello

Hello

We have chosen your destination for our holiday, we are 4 Adult from Hongkong.

The holiday will start on 3rd september 2011 and end on 17th september 2011.

please let me know if you have availability.we need 2 rooms for 4 guests,

2 men and 2 women (i.e husband and wife).Total number of nights is 15.Kindly calculate the cost of

these 15 nights and send to me if the dates are available.

NAMES OF THE GUESTS

Dr Gary Wong

Mrs.meggie Wong

Dr. Donald Tsang

Mrs.Fenny Tsang

--------------------einde eerste email -----

--------------------begin tweede email -----

From: Gary Wong [mailto:***(at) gmail DOT com]

Sent: zondag 29 mei 2011 13:29

To: <naar ons email>

Subject: Re: Hello

Hello,

Thanks for your timely reply. We got your mail and after proper evaluation , our team has decided to use the 2 rooms in your place.

Now a certified bank cheque of 10,000 Euros from our sponsor will be forwarded to you immediately to cover the cost of your services, Also a pre-arrangement has been made with a logistics agent who will take care of our flight tickets, car rental services and other logistics services which i believe you may not provide in your place, so we have engaged the services of a logistics company.

Once you receive the certified bank cheque, deposit the cheque in your bank account to get the clearance for the cash, after which you deduct the cost of your services including Airport pick-up service if available, cost of breakfast, etc as a single cheque has been raised by our sponsor to cover all these and keep the ballance untill we arrive. Hope this is understood?.

All the bank charges will be deducted from the cheque. Kindly provide the following details, for the certified cheque to be made out in your preffered name and forwarded to you immediately;

* Your full name (as to be written on cheque)

* Your full address (for easy cheque delivery)

* Valid telephone number (for easy communication)

* Fax number (if you have any )

Our team will highly appreciate your prompt reply, while we look forward for a memorable stay in your place

Thanks in anticipation.

yours Sincerely ,

Dr. Gary

--------------------einde tweede email -----

Bewerkt: door Thundercover
E-mailadressen verwijderd. ~~ Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

Uhu, ik was er al achter.

Mijn pa had zelf al een bericht teruggestuurd met zijn gegevens (naam, adres, bankrekening), die staan nu dus ook al op het internet.. Na dat mailtje reageerde hij opeens niet meer..

En natuurlijk staan de creditcard gegevens van mn Pa ook online door PSN..

Maarja, het was wel echt een persoon die reageerde toen ik van die rek-mailtjes stuurde, misschien echt een chinees die niets te doen heeft :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...