Jump to content
Geplaatst:
comment_1851247

[table=header]Opmerking vooraf[/table]Onderstaande post plaatste ik zojuist in het Bildenberg-topic, maar aangezien het totaal niet over de Bildenberg-meeting gaat, lijkt het me beter op z'n plek in een nieuw topic. Ben benieuwd hoe jullie tegen de democratie in Nederland aankijken.

De hele discussie over de Bildenberg-meeting vind ik niet bijster interessant: ik kan me er simpelweg niet druk om maken. Maar onderstaande uitspraak, daar wil ik wel even graag op reageren.

Je ziet politici als managers van het land? Daar zit je dus al fout. Dit is een democratie, wij, alle 16.531.294 (2009) Nederlanders, wij zijn de managers van het land! Vinden wij een regeltje niets, dan protesteren wij, vinden wij dat er een regeltje moet komen of moet worden gewijzigd, dan protesteren wij. Protesteren in de vorm van een grote groep de straten op, of protesteren in de vorm van een eigen politieke partij maken. Zijn de mensen het met je eens, kom je hoog, ben je een ramdebiel met flut voorstellen, dan lachen ze om je. Dat is nou democratie. Democratie is niet dat 'alle politici', alle 150 leden van de tweede kamer en alle 75 leden van de eerste kamer, die door ons worden gekozen, zijn geen managers. Godzijdank niet. Vele politici zitten uit hun neus te eten in de 2e kamer en steken hun handje op wanneer het moet (als voorbeeld dan).

Jij gelooft dus dat we in een absolute democratie leven? Dat we het als 16,5 miljoen Nederlanders voor het zeggen hebben? Dat we elke regel of beslissing met succes kunnen aanvechten? Dacht het dus niet hè. Ja, we kiezen eens in de 4 jaar de leden van de Tweede Kamer. En dan? Dan houdt onze invloed he-le-maal op. Neem als voorbeeld eens de koopzondagen, iets waar de VVD, als liberale partij, groot voorstander van was. Maar, nu puntje bij paaltje komt, leveren ze dat punt graag in om de steun van de SGP te ontvangen. Wat voor democratie is dat dan? Stel, ik heb gestemd op de VVD, omdat ik als eigen ondernemer graag meer koopzondagen wil. Wat gebeurt er dan met mijn stem? Juist, die is volkomen zinloos geweest.

En protesteren tegen beslissingen...? Kom op, volg je de actualiteit wel? De bezuinigingen in de kunstsector, daar is hevig tegen geprotesteerd. Wordt er dan afgezien van die bezuinigingen? Nee, natuurlijk niet. Neem de maatregelen die in het hoger onderwijs gaan komen. Daar is ook hevig tegen geprotesteerd. Worden de maatregelen dan geschrapt? Nee, natuurlijk niet.

Oh, en roepen dat wij de Eerste Kamer kiezen...moet ik daar op ingaan?

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1852983

Is een echte volledige democratie wat we willen? Ik denk het niet, de meeste mensen weten niet eens wat goed voor iemand is.

Niet dat politici altijd alles weten, ook al doen ze alsof, maar die hebben in ieder geval vaak een team onder zich die er wel verstand van hebben.

Helemaal mee eens. Ik ben ook wel blij dat anderen voor mij het land willen besturen, dan kan ik me met mijn eigen sores bezig houden. En dat ze af en toe en beslissing nemen war ik het niet mee eens ben, ach, dat is dan maar zo.

We, of iig ik, willen geen democratie. Ik wil vrijheid. Dat betekent het onmiddellijk verbranden van alle wetboeken, het opheffen van landen of staten. Terug na hoe het 10.000 jaar was, toen iedereen nog vrij was om te gaan en de staan waar hij wou, en toen iedereen nog mocht doen waar hij zin in had.

Kruip jij lekker in je grot en ga lekker jagen met je buurman :7 Nee hoor, ik vind het prima zoals het gaat. Natuurlijk worden er af en toe beslissingen genomen waar in ieder geval ik het niet mee eens ben, maar dat is dan maar zo. Ik houd wel van een beetje structuur.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.