Jump to content
Geplaatst:
comment_1881974
DEN HAAG - Mensen die donderdag of later een ID-kaart aanvragen, moeten daarvoor dan toch weer betalen.

Op 9 september stelde de Hoge Raad dat er geen leges mochten worden gevraagd. De juridische grondslag was er niet en de dienst die werd verleend, was volgens het orgaan niet genoeg om het geld zonder die juridische grondslag toch te vragen.

Het was niet tegen dovemansoren gezegd; massaal trok men ten stadhuize voor een gratis ID-kaart. De documentjes dreigden op te raken en de kosten voor de overheden liepen toch aardig op.

In het wetsontwerp staat gewoon als wetgeving dat er betaald moet worden, zoals dat ook voor bijvoorbeeld het rijbewijs het geval is.

Lees volledige bericht op Nu.nl

Ik kan hier wel een verhaal bij gaan typen, maar ik denk dat dit wel duidelijk is. Natuurlijk gaan we hier allemaal wat van vinden en daar wil ik het graag over hebben. Ik ben benieuwd wat andere mensen hier van vinden dat we er plotseling toch wel weer voor moeten betalen.

Ben benieuwd!

• Reacties 50
  • Bezichtigingen 6.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1883343

Je moet je identiteitsbewijs laten zien op het moment dat je ergens in dienst komt, voor de personeelsadministratie. Maar aangezien het ene bedrijf het andere niet is, kan het best gebeuren dat je het niet hebt hoeven tonen en ze je op je blauwe ogen geloven.

Volgens mij is het wel zo dat als de arbeidsinspectie een controle uitvoert, de bedrijfsleider de personalia van alle aanwezige medewerkers moet kunnen overleggen.

Geplaatst:
comment_1883456

Belachelijk dat je hiervoor moet betalen. De ID-kaart is verplicht om te hebben, dus dan moet de overheid die gewoon gratis verstrekken.

Agree. En anders hooguit kostendekkend, je maakt mij niet wijs dat de kostprijs van zo'n kaartje 40 euro is. En al helemaal belachelijk dat het anders is in verschillende steden.

Geplaatst:
comment_1883773

Het moet natuurlijk wel voor iedereen betaalbaar blijven, als zo'n kaartje nou 40 euro gaat kosten. En je hebt meerdere kinderen die allemaal 13,14 jaar oud zijn, dan word het wel een duur grapje.

• 4 weken later...
Geplaatst:
comment_1891957

Het moet natuurlijk wel voor iedereen betaalbaar blijven, als zo'n kaartje nou 40 euro gaat kosten. En je hebt meerdere kinderen die allemaal 13,14 jaar oud zijn, dan word het wel een duur grapje.

Hoezo, ouders krijgen ook gewoon kinderbijslag waar ze het van kunnen betalen, daar is het ook voor.

Geplaatst:
comment_1893432

Vind het wel normaal dat je iets moet neerleggen voor die kaart, maar vind

het raar dat je er in Utrecht meer voor betaalt dan in bijv. Leeuwarden.

Bewerkt: door Rolly

Geplaatst:
comment_1893906

De prijzen van ID-kaarten gaan veranderen: Het jeugdtarief (tot 14 jaar) wordt hoger, de andere (14 en ouder) wordt goedkoper.

Bron.

Die denken zeker; die ouders van die 14-jarigen betalen nog niet genoeg voor hun kids. Belachelijk gewoon dat ze de prijzen nogmaals verhogen! Zeker ter compensatie van de gratis-ID-weken:N

Geplaatst:
comment_1893964

Heb je de bron wel bekeken? De prijzen voor een kinderkaart (om het maar even zo te noemen) gaan omhoog omdat de verwachting is dat er meer van zullen worden aangevraagd, omdat vanaf 26 juni volgend jaar de kinderbijschrijving in het paspoort van de ouders niet meer geldig is.

Geplaatst:
comment_1894147

Heb je de bron wel bekeken? De prijzen voor een kinderkaart (om het maar even zo te noemen) gaan omhoog omdat de verwachting is dat er meer van zullen worden aangevraagd, omdat vanaf 26 juni volgend jaar de kinderbijschrijving in het paspoort van de ouders niet meer geldig is.

Heb idd over het punt heengelezen. Was tegelijkertijd bezig

om mijn kamer op te ruimen en multitasken gaat me blijkbaar niet zo goed af;)

Snap 'em nu wel8)

Bewerkt: door Rolly

Geplaatst:
comment_1894153

Die denken zeker; die ouders van die 14-jarigen betalen nog niet genoeg voor hun kids. Belachelijk gewoon dat ze de prijzen nogmaals verhogen! Zeker ter compensatie van de gratis-ID-weken:N

Nee, vast ter compensatie omdat mensen tot 27 jaar hun vervolgopleiding betaald krijgen en dat dik 10.000 euro kost, veel meer zelfs.

Ouders krijgen voor hun kinderen kinderbijslag, en geloof me, die 40 euro zijn niks tegenop het bedrag dat een kind voor de overheid kost. ;)

Geplaatst:
comment_1895340

ikzelf, zelfs al was/is/wordt de kaart gratis, dan zou ik alsnog geen kaart kopen... voor NL heb ik genoeg aan m'n Rijbewijs en voor internationaal werk neemt m'n paspoort het over :clown:

Bewerkt: door commando

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.