Jump to content

Manga tekenen


Hiphoppah

Recommended Posts

Wat is manga?

Manga is een Japanse tekenstijl die voor veel in stripverhalen wordt gebruik. Het werd in de 19e eeuw bedacht door de schilder Katsushika Hokusai. Letterlijk betekent manga 'onverantwoord plaatje', man = onverantwoorde en ga = plaatje. Katsushika Hokusai maakte vaak karikaturen en tekeningen die beledigend waren.

Een tekenenaar van manga is een 'mangaka'. Deze striptekenaars hebben in Japan net zo'n status als een popidool.

Heel veel manga worden in magazines gepubliceerd waarin verschillende vervolgverhalen staan. Deze magazines hebben ongeveer het formaat van een telefoonboek. Ze komen meestal uit op een wekelijkse basis en zijn bijna helemaal zwart-wit gedrukt. Deze magazines zijn vrij goedkoop.

Anime is de geanimeerde versie van manga. Deze is vaak gebaseerd op een manga strip, maar niet altijd.

Manga is niet perfect anatomisch waardoor het makkelijker om te tekenen is. Een ander voordeel is dat er oneindig veel verschillende soorten en technieken zijn waardoor bijna iedereen wel iets kan vinden wat bij hem past. Je eerste tekening wordt misschien niet (of misschien wel) helemaal perfect maar als je doorzet zul je zien dat je tekeningen steeds beter worden en ontdekt je nieuwe technieken.

Over dit tutorial:

In dit tutorial leg ik niet uit hoe je een specifieke tekening maakt hoe je een manga karakter maakt. Ik begin met een inleiding over tekenmateriaal en hoe je het best kan beginnen. Daarna leg ik hoe je een karakter 'en face' (van voren gezien) tekent. Als ik tijd/zin heb en er is animo voor zal ik dit tutorial veder uitbreiden

Er zijn meer technieken dan ik in dit tutorial uitleg. Ik leg de manier uit die ik zelf gebruik, en ook het prettigst vind werken. Je kan overal van afwijken als je dat wilt en uitproberen welke techniek voor jou het fijnst werkt.

De blauwe woorden bevatten handige links en plaatjes. Sommige plaatjes kun je vergroten door erop te klikken.

Tekenmateriaal:

Ik ben begonnen met goedkoop tekenmateriaal, maar ik kwam er gauw achter dat het niet optimaal werkt. Je kan voor relatief weinig geld veel fijner tekenmateriaal halen bij bijvoorbeeld V&D. Je kan doosjes kopen met 6 potloden in verschillende hardtegraden, meestal 2H, H, HB, B, 2B en 4B. Een vulpotlood kan ook handig zijn omdat die altijd scherp is en je hoeft hem dus nooit te slijpen

Het beste kan je behalve een gewone gum ook een kneedgum kopen. Deze kan je makkelijk in de vorm kneden waar je wilt gummen zodat je niet onnodig veel uitgumt. Je kan je gewone gum in stukjes snijden zodat hij niet zo'n groot oppervlak heeft.

Natuurlijk heb je ook een puntenslijper nodig. In puntenslijpers zit niet zo heel erg veel verschil en ze zijn ook niet zo duur. Je kan zowel een elektrisch als een gewone puntenslijper nemen. Ik vind zelf een gewoon fijner omdat je dan beter ziet wanneer hij scherp is.

Je kan goedkoop printer papier halen maar dat werkt niet optimaal. Mocht je printpapier gebruiken let dan op dat je geen glad papier koopt want dan wordt tekenen rampzalig. Je kan special tekenpapier halen bij winkels zoals Bruna, Stumpel, V&D ed.

Met zakdoekjes kun je over je schaduw gaan zodat het meer 'smooth' wordt. Let wel op op dat je ze zonder Aloë Vera of iets dergelijks neemt want dan gaat de olie in je papier zitten. Je kunt fineliners gebruiken als je lineart wilt maken, je kunt makkelijk over je getekende lijnen gaan. Als je een goede fineliner hebt kun je later je lijnen uitgummen (ik zou dit eerst uittesten voor je alles verpest).

Voor het tekenen:

Zorg dat je handen gewassen zijn zodat je papier niet erg vet wordt en zorg voor een schone ondergrond. Je kan je gum schoonmaken door over een leeg wit papiertje te gummen (ik zou printerpapier gebruiken, anders is het zonde van je tekenpapier). Slijp je potloden. Je kan ervoor kiezen om één of twee potloden wat minder scherp te slijpen zodat je schaduw kan creëren.

Schetsen:

Er zijn verschillende mannieren om manga te tekenen. Zelf schets ik eerst mijn tekening en verbeter hem dan steeds tot ik het gewenste resultaat heb. Dan gum ik de lijnen weg tot ze bijna niet meer te zien zijn en teken ik ze opnieuw, maar dan met vloeiende lijnen. Daarna breng ik schaduw aan, ook hier zijn veel technieken voor..

Teken bij de volgende stappen nog niet teveel detail, waarschijnlijk ga je nog een hoop gummen!

Het hoofd:

Het hoofd is de basis van je tekening. Een hoofd heeft geen perfecte ronde vorm, en ook geen ovale vorm.

Als eerste teken je een cirkel, deze hoeft niet perfect rond te zijn:

973_50624.jpg

Bron: http://www.ratemydrawings.com

Daarna begin je met de onderste helft van het hoofd. Deze kan je simpel maken door middel van vier lijnen. Deze lijn kan je aanpassen aan de dikte, leeftijd en dergelijke van de persoon. Hoe dikker de persoon hoe veder de lijn van elkaar af staan.

973_582779.jpg

Bron: http://www.ratemydrawings.com

Je kan nu een extra hulp lijn tekenen die het hoofd in het midden 'doorsnijd".

973_327589.jpg

Bron: http://www.ratemydrawings.com

De ogen:

Er zijn oneindig veel mogelijkheden om een oog te tekenen. Behalve dat je de ogen open of dicht kan tekenen, moet je ook nog rekening houden met de emoties. De onderkant van de ogen zit op, of net onder, de hulp lijn. Boven het oog zit meestal een extra lijn, dit is het ooglid. Om je een beetje op weg te helpen zijn hier een aantal manieren om het oog te tekenen.

fd4de62c.png

Klik om te vergroten.

De wenkbrauwen:

Net als de ogen en de mond kan je de uitdrukking veranderen met de wenkbrauwen. Als je ze hoog tekent krijgt je karakter een blijere uitdrukking, als je ze laag tekent juist bozer. Je kan ze zowel onder als boven het haar tekenen.

68c2bec6.png

Klik om te vergroten.

De oren:

De oren zijn zitten aan de zijkant van het hoofd, iets lager dan de ogen.

973_461266.jpg

Bron: http://www.ratemydrawings.com

De neus:

De neus is het makkelijkste deel van het hele hoofd. Je kan de maken met een stip, een enkele lijn of twee lijnen.

De mond:

Net als bij de ogen zijn er oneindig veel mogelijkheden om een mond te tekenen. Ook de mond geeft de emotie van je karakter weer. Hier een aantal voorbeeld van monden.

YouTube filmpje:

Het haar:

Het haar bestaat uit punten. Het haar is meestal niet in verhouding tot het hoofd maar overdreven. Het is bijna niet mogelijk om een karakter teveel haar te geven. Over het haar is het heel moeilijk om iets uitleggen om dat alles ermee kan. Het beste kan je het gewoon zelf gaan proberen. Hier een aantal haarstylen om je op weg te helpen:

YouTube filmpje: Klik

Een hoop haarstyle afbeeldingen:

Detail:

Nu je alles geschetst hebt en alles naar wens is kan je detail gaan toevoegen.

Het haar:

Ik vind het het prettigste om met het haar de beginnen. Gum de het haar weg tot hij bijna niet meer te zien is en trek het dan over met vloeiende lijnen.

Het hoofd:

Probeer de lijnen vloeiend te maken. Geef de hoeken van de onderkant van het hoofd niet de scherpe punten, maar probeer een ronde hoek te creëren.

De ogen en de mond:

Het is vrij moeilijk om het uitteleggen omdat er zoveel manieren zijn. Waarschijnlijk kan dit filmpje je veder helpen. Je kan ook kiezen voor een ander soort ogen (zie afbeelding).

YouTube filmpje over ogen:

Schaduw:

kan je een filmpje vinden waar verschillende mannieren worden uitlegt.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft gehad, het is mijn eerste tutorial :puh:

Mocht je vragen/opmerkingen hebben, ik zal proberen zsm te antwoorden!

Link to comment
Delen op andere websites

Mooie tutorial! Ga je hem nog uitbreiden ? Verdere lichamen tekenen e.d ? Ik zelf zou het nooit kunnen, maar ik heb wel interesses in Manga. Dus ben benieuwd wat de rest van het forum kan :puh:

Thanks!

Ik ga het proberen als ik tijd heb :D

Link to comment
Delen op andere websites

Lijpe tutorial, maar ik denk niet dat je erg veel publiek gaat trekken op dit Forum. D'r zijn niet genoeg animenisten hier :7. Ik kan al manga tekenen, al dan nog niet op pro niveau xd.

Thanks :)

Ik ga hem denk ik ook nog op een andere website zetten.

Ik zelf ook nog niet echt op pro niveau, maar ik probeer me kennis te delen die ik heb :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...