Jump to content

MESOZOÏC


.Levi.

Recommended Posts

Het Mesozoïc (Mesozoïcum op zijn Nederlands) is bekend als het tijdperk van de dinosauriërs. Het woord Mesozoïcum is een geologisch tijdvak, afgeleid vanuit het Grieks. Het tijdperk van Mesozoïcum bestond vrijwel alleen maar uit subtropische gebieden, wij zien dat echter anders.

Alweer veel te lang geleden (rond oktober 2011) is er gewerkt aan een "never ending" ontwerp zou je kunnen zeggen. Matthijs en ik leken het leuk om samen iets te creëren en de kennis die we hebben, met elkaar te delen. Kortom; een collab, oftewel een collaboration (samenwerken om je doel te behalen) maken met zijn tweeën.

Het begin:

Zoals altijd begin je met het brainstormen naar een idee. We waren er al snel over uit dat we iets met een berg/klif wilde gaan doen. Wat voor soort was nog niet bekend. Wat wij wel wisten is dat er een man op de berg moest komen staan, die uitkeek over een uitgestrekt landschap. Wij zagen dat mannetje een beetje als een Indiana Jones type. Matthijs was al bezig in het programma Cinema 4D, om een mooie berg te renderen en vulde deze aan met een mooie texture. Ik probeerde ondertussen te visualiseren waar de berg zou kunnen komen te staan en hoe deze in het design eruit moest komen te zien. Daarom begon ik alvast met het kiezen van het juiste formaat van het ontwerp (document) en schetsen van de compositie van de berg, waar het mannetje moest komen te staan en welke elementen ik nog meer voor ogen zag. Ik probeerde alvast de basis voor mij te zien om zo gericht verder te kunnen werken.

Na veel passen en meten en voorbij vliegende weken, werd al snel duidelijk dat ons eerste idee gewoon niet ging werken. Wat eerst een berg met een "Indiana Jones" figuur moest gaan worden, werd al snel een berg met een hangbrug zonder "Indiana Jones". Waarom? Geen juiste stocks (afbeeldingen) kunnen vinden, de compositie voelde niet goed aan, de vorm van de berg was niet wat we zochten.. Laat ik het zo zeggen; er was gewoon heel veel mis. Jammer genoeg ging het proces van kwaad tot erger.

Toen er alleen nog maar werd nagedacht:

Gelukkig stond er een degelijke basis waarop we verder konden borduren/brainstormen. Er kwamen ontzettend veel leuke ideeën voorbij. We hadden al het idee dat er achter de berg (die met de hangbrug) een grote open plek (landschap) moest zijn. Ons leek het vet als daar een eeuwenoude stad tevoorschijn kwam. We noemde onze collab daarom ook "Ancient City"! Helaas wilde het ons nooit lukken om op een mooie manier een stad tevoorschijn te halen. Ook pogingen om een vliegende draak, een Chinese muur, een opkomende berg vanuit het mist, met daarop een kasteel, wilde niet lukken. De lucht is wel tien keer aangepast en veranderd voordat we iets geschiktst hadden gevonden. Toen gebeurde het! Alles viel op zijn gat. Er moest wat uit het mist poppen, maar wat?! Heel af en toe kwamen we weer bijeen om wat ideetjes uit te wisselen, maar nee hoor, geen een idee was goed genoeg of lukte gewoonweg niet. Weken, maanden gingen voorbij. Natuurlijk ook wegens onze privézaken, maar inspiratie was op een gegeven moment ver te zoeken.

Niet lang geleden besloot ik zelf nog eens op het internet rond te speuren naar een geschikt onderwerp voor in het design. Ik stuitte op tegen een dinosaurus! "Dit is het!" Was meteen wat ik dacht. Ik visualiseerde direct hoe het eruit zou komen te zien. De vorm, lengte, kijkhoek, alles klopte om misschien eindelijk weer eens verder te kunnen werken aan het design.

Ik zette het vliegensvlug in elkaar en showde het aan Matthijs. Matthijs was net als ik, een gelukkige man op dat moment. We konden er weer tegenaan.

Het einde is in zicht:

Het was nu een kwestie van het aanvullen van extra elementen en puntjes op de "i" zetten. Dit leek makkelijker dan gedacht (twee perfectionisten), want ook hier hebben we lang over nagedacht. Beetje bij beetje viel alles op zijn plek. De kleuren werden aangepast, hier en daar een aaitje over het design en de (werk)naam "Ancient City" (waar we moeilijk afstand van konden doen) werd veranderd. Het design stond er, het was klaar! Het woord "klaar" wilde we echter niet zo goed begrijpen omdat volgens ons dit en dat nog misschien kon en wat als we zo meteen nog inspiratie krijgen? Nou, we weten wat er gebeurd als we daar op moeten gaan wachten... Genoeg zo.

Ervaring collab:

.Levi.

Een collab maken met iemand, dat heb ik altijd als iets lastig ervaren. Met name omdat je rekening moet houden met de ander en niet tevreden kunt zijn met de resultaten van diegene. Iedereen gaat op zijn eigen manier te werk, maar juist daardoor kun je van elkaar leren. Ik ben hierdoor gaan nadenken en heb er daarom voor gekozen om een collab met Matthijs aan te gaan. Nou is dat niet de enige reden. Matthijs is een designer die in dezelfde stijlen geïnteresseerd is als ik. Hierdoor liggen we al redelijk op één lijn wat het makkelijker maakt om samen te werken. Hij kijkt echter anders naar een designs en dat vind ik interessant. Gedurende onze samenwerking kon ik zijn adviezen en meningen erg waarderen. Hierdoor kon ik soms ook verder met het design. Ik vond het zelf erg leuk om Matthijs mijn technieken bij te brengen, te leren hoe je bepaalde dingen voor elkaar kunt krijgen, wat mijn stappen zijn voordat ik aan ontwerpen begin en hoe ik naar bepaalde zaken kijk. Ik hoop dan ook dat hij hier veel aan heeft gehad. We spraken elkaar veel via MSN en zo nu en dan stuurde we elkaar een berichtje via het Forum. Het is lastig om op deze manier met elkaar aan een design te werken. Op het begin deelde we het bestand aan elkaar uit zodat we beide eraan konden werken, maar bleek later ondoenbaar vanwege de bestandsgrootte van het design. Ik ben uiteindelijk zelf verder gaan ontwerpen in Photoshop waarbij ik Matthijs bij iedere stap betrok voor zijn mening, advies, inspiratie en meer. Matthijs is met een eigen versie verder gaan werken en de stappen mee gaan volgen. Dit was dan ook de periode waarin ik mijn kennis met hem ging delen. Matthijs, bedankt voor de samenwerking, dit zal ik nooit vergeten. Kijk wat we hier hebben neergezet. Om trots op te zijn en zonder jou nooit gelukt.

Matthijs

Het was voor mij een wens om eens samen iets met Levi te kunnen maken. Hoewel we qua smaak behoorlijk op een lijn zitten, is dat wat betreft de manier van werken toch wel anders. Het begon vrij goed. Onze ideeën waren concreet en, ook niet onbelangrijk, uitvoerbaar. Geen moment heeft het er naar uit geleken dat we er een jaar lang tot onze nek in zouden zitten. De ene week wat meer dan de andere (zelfs soms hele maanden niet), maar beetje bij beetje begon het gelukkig toch vorm te krijgen. Tig ideeën hebben we gehad, de ene nog mooier dan de andere, maar slechts een klein deel was reëel Ik wil ook niet weten hoeveel tijd er gezeten heeft in al de ideeën die er later weer uitgehaald zijn. Maar dat is natuurlijk ook onderdeel van het proces. Perfectie kost tijd. Levi, ik vond het erg inspirerend om dit samen met jou te kunnen doen. Je werkwijze is zo ontzettend verfijnd. Geen detail zie je over het hoofd. De kunst om alles op elkaar aan te laten sluiten, om alles tot een glad en oogstrelend geheel te maken, beheers je tot in de puntjes. Ik heb veel van je geleerd en hoop al die technieken ook voor mezelf in praktijk te kunnen brengen, mocht ik me ooit nog weer aan zoiets groots wagen. Ere aan wie ere toekomt: een groot deel van het eindresultaat komt van jouw hand. Zonder jou geen Mesozoïcum!

MESOZOÏC (klik op de afbeelding voor de volledige versie)

post-1925-1347408073,24.png

Link to comment
Delen op andere websites

Als ik dat zo lees, en vooral, als ik dat plaatje zie, durf ik te stellen dat jullie ware kunstenaars zijn. Misschien wel de allerbelangrijkste eigenschap die een beeldende kunstenaar nodig heeft is geduld. Zoals jullie al zeiden, heeft er veel tijd gezeten in het inspiratie opdoen, het vinden van juiste stocks, het steeds weer opnieuw experimenteren met ideeën etc. Ik vind dat heel knap. Inspiratie komt vanzelf, dat is het mooie eraan. Soms moet je daar lang op wachten, maar dan heb je ook wat.

Sommige mensen denken dat kunstenaars alles in één keer goed doen, en nooit fouten maken. Maar ik denk bij een kunstenaar aan iemand die dingen uitprobeert. Trial & Error. En mocht het resultaat niet naar verwachte wens zijn, accepteert een kunstenaar dat, en verzint ie wat anders. Net zolang tot het hem/haar bekoort.

Geduld en moed dus. En jullie bezitten allebei beide eigenschappen. Dat wordt al duidelijk uit jullie ervaring van deze samenwerking. Maar jullie kunstwerk bewijst het.

Top, en ga zo door! :tu:

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

Ontzettend gaaf, wat een eindresultaat! Als "nieuwe kijker" naar dit stuk hoogstaand grafisch ontwerp zag ik in eerste instantie de dinosaurus helemaal niet, mijn oog werd vrijwel gelijk gevangen door de onderkant van het geheel, de brug, de schedel, de paal met de bordjes. Eenmaal gelezen keek ik pas werkelijk verder, en het effect wat vervolgens het ontdekken van die dinosaurus dan heeft, dat grootse, terwijl je als kijker op de brug juist zo nietig bent, was echt smashing. :tu: Het onwerkelijke van de twee manen (of zonnen) in de lucht, de brug, iets wat gemaakt moet zijn door mensen voorbij de neanderthalers, is iets wat me pas veel later overkwam.

Echt een prachtig staaltje werk mannen! Jullie kennen mijn kneuterige manier van "ontwerpen", alleen doelgericht aan afbeeldingen knutselen en vaak niet veel verder komen dan wat effecten over de gehele stock, vaak ook alleen voor een button of reclamestukje. Als ik naga hoeveel werk ik daar in m'n eentje aan heb (in verhouding dan, ik vind namelijk twee tot drie uur dan nogal veel :puh: ), vooral inderdaad het creatieve proces waarin je een beeld uit gedachte om moet zetten naar bits en bytes.. Ik moet er niet aan denken eigenlijk om dat samen met iemand anders te doen, dat lijkt me echt ontzettend moeilijk. Erg indrukwekkend heren. _O_

Link to comment
Delen op andere websites

Ongelooflijke n00b als ik ben m.b.t. Graphics, ben ik toch altijd benieuwd wat precies "zelf" is gemaakt en wat geknipt en geplakt is. :puh: Maar, ongeacht wat daarop het antwoord is, ik vind het ongelooflijk mooi gemaakt. Jullie oog voor detail is verbluffend. Twee meesters op dit forum :)

Link to comment
Delen op andere websites

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de mooie woorden en complimenten. Wat een lovende reacties!

Ongelooflijke n00b als ik ben m.b.t. Graphics, ben ik toch altijd benieuwd wat precies "zelf" is gemaakt en wat geknipt en geplakt is. :puh: Maar, ongeacht wat daarop het antwoord is, ik vind het ongelooflijk mooi gemaakt. Jullie oog voor detail is verbluffend. Twee meesters op dit forum :)

Dit design is gemaakt aan de hand van verschillende elementen welke bij elkaar zijn gevoegd om zo tot een mooi uiteindelijk geheel te komen. Alle objecten die in het design staan zijn dusdanig gemanipuleerd zodat ze aansluiten op de rest van de elementen en op het thema van het design. De planeten in de lucht zijn afkomstig van een stock. Deze had ik zelf kunnen maken, maar heb ervoor gekozen om daar verder geen tijd aan te besteden (we waren al zo lang bezig :puh:). Uiteraard is de originele maker hiervan bedankt en verwezen naar het uiteindelijke resultaat. Het waarschuwingsbord is een foto die ik zelf heb gemaakt op vakantie. De berg met daartussen de hangbrug is ontworpen in CINEMA 4D R12 Studio. De compositie van de berg, het uitkiezen van juiste belichting en de hoeveelheid texture sneeuw is door ons zelf gedaan. De rest van de elementen zoals de skeletten kop linksonder, het vogeltje met een wormpje in zijn bek, het kasteel, de bergen, de lucht, de vogels in de lucht, een deel van de mist en de dinosaurus zijn afkomstig van een stock. Al deze elementen zijn gemanipuleerd tot een geheel. De bijkomende effecten zoals; sterren, sneeuw, kleureninstelling e.d. zijn zelf gedaan. Het meeste tijd heeft toch gezeten in het op elkaar laten aansluiten.

Ik zal jullie door middel van een bewegende afbeelding, laten zien hoe al deze elementen met elkaar verweven zijn.

Prachtig. Maar die brug herken ik, heeft een van jullie twee dat niet eens eerder geshowt?

In het topic "Waar werk jij nu aan?" hebben we inderdaad een aantal keren een preview laten zien. :) Zie hier.

Link to comment
Delen op andere websites

Een kijkje achter de schermen van het design!

Ik laat jullie een ruw proces zien van hoe het design is opgezet. Misschien leer je hier zelfs een beetje van. Ik zet dit in een aparte post zodat het topic overzichtelijk blijft.

MESOZOÏC proces: (animatie)

post-1925-1347534709,78.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Wauwie... wat een details, en wat hebben jullie het realistisch gemaakt. Ik zie nu pas hoeveel stocks en custom designs jullie hebben gebruikt. Als ik deze animatie niet had gezien, zou ik het niet geloven. Nu ben ik net als Dutchy een graphics-n00b, maar ook al heb ik gefascineerd die animatie opnieuw en opnieuw gekeken, steeds als ik het resultaat zie kan ik nog steeds niet bevatten dat het opgebouwd is uit zoveel verschillende elementen. Het lijkt echt gewoon 1 geheel. Alles past bij elkaar.

Jullie plaatje gaf me meteen een gevoel dat me ergens aan deed denken, alleen kon ik er niet op komen wat nou precies. Inmiddels weet ik het weer. Zo'n 12 jaar geleden kreeg ik een filmposter van Disney's Dinosaur:

dinosaur.jpg

Ik was zo onder de indruk van dat plaatje. Ik heb kleurpotloden gepakt en me urenlang vermaakt met het overkleuren ervan. Ik weet nog dat die dinosaurus daarna een knalpaarse kop had met felgele nek. Ik vond het prachtig, want welke kleur ik het ook gaf, het bleef er realistisch uitzien. Die schitterende wereld werd werkelijkheid in mijn fantasie.

En datzelfde gevoel krijg ik nu, 12 jaar later en inmiddels volwassen, weer opnieuw. Schitterende fantasie dat tot leven is gebracht. Hulde! _O_

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

Wat een prachtig design! De wolken, de brug, de bergen, en de mist, bijna alles klopt gewoon aan dit design en is ook nog eens zeer strak uitgevoerd. Het enige wat mij toch opviel, is het feit dat de renderjob van de dino onder de kin en een klein stukje van de nek niet helemaal goed is. Ook ziet de schedel linksonder net voor de brug er niet helemaal passend uit. Je kan dus wel als je goed kijkt zien dat beide elementen geplakt zijn. Verder ziet het er zwaar gelikt uit! Ik hoop meer designs te zien van jullie.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...