Jump to content

SCM Masterclass - Week 3


PatrickW

Recommended Posts

SCM Masterclass - Week 3

Twee weken SCM MasterClass achter de rug, Het aantal afvallers is helaas gestegen, maar we zijn nog steeds erg tevreden met de gemaakte voortgang. Twee deelnemers liggen nog (of zelfs voor) schema, 2 deelnemers, hebben door omstandigheden een korte onderbreking ingelast, maar zulen dit op korte termijn weer oppakken en dan onder begeleiding de rest gaan afmaken.

Deze week zullen we een uitstapje maken. Hebben we de eerste twee weken besteed om de basis beginselen van SCM modden te leren in een lege "stripped" versie van main.scm. Deze week zullen we zien, hoe we met behulp can CLEO, extra functionaliteit aan een normaal volledig spel van San Andreas kunnen toevoegen.

CLEO

CLEO is een library gemaakt door seeman, de maken van Sannybuilder.

CLEO voegt verschillende nieuwe mogelijkheden toe aan SCM programeren:

  • CLEO-scripts, makkelijk te laden SCM mods, die worden toegevoegd aan je spel, terwijl je savegames gewoon blijven werken.
  • CLEO-plugins, tools die extra functionaliteit toevoegen, zoals gxthook, waarmee je makkelijk nieuwe teksten kunt maken.
  • CLEO-opcodes, een aantal nieuwe opcodes die je in je SCM mods en CLEO mods kunt gebruiken b.v. om mp3's af te spelen.

We zullen jullie deze week met al deze aspecten kennis laten maken en ook leren wat de dingen zijn waar je op moet letten bij het maken van CLEO scripts, want daar zitten een paar belangrijke beperkingen aan.

Leerdoelen week 3:

  • Instaleren CLEO4 library
  • Schrijven van een eigen CLEO script
  • Kennis maken met enkele nieuwe CLEO opcodes
  • Gebruikmaken van de GXTHOOK CLEO-plugin

Voor het instaleren van CLEO4 gebruiken we de tutorial van @Flashingdemon666.

Een stuk theorie over het verschil tussen een CLEO-script en een normale SCM mod is te vinden in dit topic

Voor de rest van de leerdoelen, gebruiken we de tutorial van @Crypteq.

Hierin zal naast reeds bekende functionaliteit over het spawnen van auto's ook kennis worden gemaakt met iets wat je in een CLEO mod (maak ook in andere mods) vaak zult gebruiken, namelijk het wachten op het indrukken van een bepaalde toets door de gebruiker. In dit geval worden hier nieuwe CLEO-opcodes gebruikt. De GXThook zal worden gebruikt worden om teksten in je mod te plaatsen.

Verder raden we jullie aan om in de helpteksten van Sannybuilder, de hoofdstukken over CLEO door te kijken. Daarin staat ook een overzicht van de nieuwe CLEO-opcodes die beschikbaar zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Opdrachten week 3

Na het doorwerken van de theorie en het uitproberen van de tutorials ook deze week weer twee opdrachten om je kennis te toetsen. Deze stuur je per PM naar @PatrickW en @Dutchy3010.

Het opdrachten deel bestaat uit twee delen:

  1. Het schrijven/maken van een CLEO-script.
  2. Het corrigeren van een gepost script.

Het CLEO-script wat je zelf schrijft moet de volgende elementen bevatten:

  • Wachten totdat de speler tijdens het spel op een bepaalde toets drukt (m.b.v. CLEO opcodes)
  • Maak een mini-missie met ten minste twee actors, die je moet killen.
  • Ten minste 3 teksten verwerken in je missie mbv GXThook plugin.
  • Bij het slagen van de missie speel je een MP3 af, mbv van nieuwe CLEO opcode (zoek in helpfiles)

Jullie moeten het volgende script corrigeren ( minimaal 3 fouten):

**** volgt later deze week ****

Succes!

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...