- Reacties 40
- Bezichtigingen 3.4k
- Created
- Laatste reactie
Top Posters In This Topic
-
Die Hard 13 posts
-
ArticLight 8 posts
-
Dotz 4 posts
-
Silverbyte 3 posts
Featured Replies
Recent actief 0
- Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
Beste forumleden,
Vanochtend las ik dat My Chemical Romance uit elkaar ging, één van de rockbands waar ik de afgelopen vijf jaar mee ben opgegroeid. Oh, wat had ik ze graag nog een keer live gezien en nu ik eindelijk de leeftijd heb bereikt om dat te doen, hangen ze de gitaren aan de wilgen. Hetzelfde geldt voor de populaire rockband Three Days Grace. Alhoewel ze doorgaan met touren is hun leadzanger er al te lang geleden mee gestopt. En wat is een rockband zonder hun o zo herkenbare leadzanger.
De afgelopen dag heb ik met diverse vrienden (en mede-fans van My Chemical Romance en Three Days Grace) zitten sippen en discussiëren. Eigenlijk is het al geruime tijd ter sprake geweest dat de popindustrie het langzaamaan wint van de rockindustrie en alhoewel diverse rockartiesten nog altijd "Rock-'n-roll will never die!" schreeuwen, moeten we jammer genoeg reëel blijven.
Natuurlijk zijn er de afgelopen tien jaar geweldige rockbands actief (geweest). My Chemical Romance, Rise Against, Avenged Sevenfold, Three Days Grace, Breaking Benjamin, Linkin Park... (natuurlijk zijn er vele andere geweldige rockbands en zullen sommige rock-fans het niet eens zijn met dit lijstje, maar het zijn de rockbands waar ik zelf veel naar luister). Maar, deze bands zijn ook alweer een aantal jaar actief, bijna allemaal eind jaren '90 en begin 2000 ontstaan.
Voortbordurend op deze oprichtingsjaren bedacht ik mezelf opeens: waarom zijn er de afgelopen (vijf a zes) jaren geen rockbands opgestaan die zich tussen dat lijstje mogen scharen? Mijn lijstje geweldige rockbands die nog altijd actief zijn neemt langzaam af.
Het is ook wel weer logisch. Waar rockbands vroeger nog diverse hits scoorden op de beroemde radiostations zijn ze nu absoluut nergens meer te bekennen (poprock zoals Muse, 30 Seconds to Mars en dat soort rock niet meegerekend) omdat tegenwoordig alleen nog pop en dance door de radiostations gewaardeerd wordt.. Je kan je nu toch niet meer voorstellen dat een nummer als Welcome To The Black Parade van My Chemical Romance (zie hieronder) op 1 staat in de top 40, zoals in Groot-Brittannië en de VS wel het geval was? Niet dat zulke nummers nog gemaakt worden.
Ik zal altijd een rockfan blijven en m'n best doen om nooit toe te geven aan die cheesy pop songs van tegenwoordig. Maar ik kan niet anders dan onder ogen zien dat het aantal goede rockbands in een dalende lijn zit, en dat de rockmuziek misschien wel is begonnen aan zijn retour.
Sorry voor het lange verhaal. Waar het dus om draait: ik vraag me af hoe jullie erover denken.
Groetjes,
Die Hard