Jump to content
Geplaatst:
comment_2044413

Beste forumleden,

Hoe moeilijk ik het ook vind om mijn gevoel te beschrijven, ik ga het toch proberen: ik loop al een tijdje rond met 'angst voor de toekomst'. Het proces van het vervangen van menselijk contact door technologie is al jaren bezig en ik zie dat proces uitlopen op een kleine ramp. Het nieuws achtervolgt ons overal. Google Glass waarmee we naar elektronische getalletjes kunnen kijken tijdens het rondlopen, 3D printers waarmee wapens en binnenkort zelfs eten uitgeprint kunnen/kan worden en het failliet gaan van winkels als Free Record Shop omdat iedereen steeds vaker online winkelt.

Het lijkt erop alsof iedereen innovaties als Google Glass en 3D printers helemaal geweldig vindt en met open armen ontvangt. Moeten wij dat wel doen? Het faillissement van Free Record Shop is volgens zogenaamde experts te danken aan een 'te late overstap van verkoop in winkels naar verkoop online', maar hadden zij dat dan moeten doen?

Ik weet niet waar ik mijn mening kwijt kan, dus wilde ik graag een discussie openen op het forum om te kijken of mensen dezelfde mening delen. Natuurlijk brengen dingen als Google Glass of een 3D printer leuke dingen met zich mee, maar de negatieve gevolgen zijn niet te overzien. Als wij zo doorgaan, hoe ziet onze wereld er dan over twintig/25 jaar uit?

Dat is dan ook een punt waar velen niet over nadenken: de toekomst. Over twintig á 25 jaar is de kans groot dat winkelcentra compleet verlaten zijn en dat iedereen achter zijn computer artikeltjes of kleding aanklikt die diezelfde of de volgende dag fijn thuisbezorgd worden. De enige mensen die nog aan het werk zijn, zijn de arbeiders die ze pakketjes thuis mogen bezorgen vanaf de warenhuizen waar de artikels worden opgeslagen, en natuurlijk de arbeiders die hun werk wel vanuit een gebouw moeten verrichten. Winkelketens als Free Record Shop, die nog bestonden voor de kleine groep mensen die graag cd's en dvd's in hun handen hadden, zien zich genoodzaakt hun winkels te sluiten.

Hetzelfde geldt voor zo'n innovatie als een 3D printer. Over twintig jaar heeft iedereen zo'n ding in huis en met het lopende onderzoek naar het uitprinten van eten hoeven we dalijk alleen nog maar op een knopje te klikken en er wordt een pizza voor ons uitgeprint. Tot nu toe is NASA dit alleen nog aan het onderzoeken voor in de ruimte, maar als dit eenmaal in de ruimte kan zullen er genoeg mensen zijn die bedenken: 'Hee, laten we dit ook voor normaal voedsel gaan gebruiken!' en zijn de rapen gaar.

Wat ik dus probeer te zeggen is dat het contact tussen mensen in het daglicht steeds verder af zal nemen als we op deze manier doorgaan. Natuurlijk zijn er de afgelopen honderden jaren vele innovaties geweest, maar die innovaties zorgden er niet voor dat het voor mensen niet meer noodzakelijk was om met elkaar te praten en samenwerken. Met het uitbreiden van technologie (smartphones, koptelefoons, Google Glass, 3D printers, internet) komen er vele leuke dingen tevoorschijn, maar we kunnen er niet omheen dat het ten koste gaat van menselijk contact, waardoor ik bang ben dat wij over twintig jaar alleen nog praten tegen onze bril, onze levensmiddelen van internet downloaden en uitprinten en bij de voordeur wachten totdat onze bestelde spulletjes geleverd worden.

Ik als individu kan niet tegenhouden dat multinationals zoals Google en overige bedrijven alleen maar uit zijn op winst, winst en nog eens winst en dat ten koste laten gaan van het sociale leven. Wat ik met dit topic probeer te bereiken, is jullie een andere kijk geven op de eerder genoemde innovaties.

Feel free om hierover te discussiëren, ik ben dan ook zeer benieuwd naar jullie mening.

Groeten,

Jeff (Die Hard)

• Reacties 46
  • Bezichtigingen 4.4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2096687

Prachtig topic, en interessant!

Op school moesten we een interview/verslag maken over communicatie.

En als je nadenkt kom je er achter dat er erg veel verschillen zijn gekomen tussen vroeger en nu.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.