Jump to content

De broertjes Vance en de hinderlaag


Svenie

Recommended Posts

Victor en Lance of kortweg de broertjes Vance. Er zijn voor zover ik weet al heel wat discussies rond de broertjes gevoerd, waarvan de bekendste ongetwijfeld die over de missie In the Beginning uit GTA Vice City is. Een aantal mensen dachten dat het niet Victor, maar Pete, de derde Vance broer (waarover we nog steeds weinig weten) was die tijdens de deal met Tommy Vercetti werd neergeschoten. Rockstar bevestigde echter dat het wel degelijk Victor was. Het is dan ook niet hierover dat ik een discussie of toch tenminste praattopic wil starten. Waarover dan wel? Mij interesseert vooral waarom de deal verstoord werd en door wie.

Mensen die GTA Vice City goed kennen, zullen mij meteen laten weten dat het Mr. Coke Ricardo Diaz was die de deal liet dwarsbomen. Ok goed, maar om welke reden? Twee jaar eerder werkte hij nota bene een kort tijd samen met de broertjes, waarom hen dan bestelen en eventueel laten vermoorden? Voor ik hier verder op in ga, lijkt het mij aangewezen de situatie nog eens volledig te schetsen vanaf het einde van GTA: VCS tot de bewuste deal in GTA Vice City.

Victor legt Jerry Martinez en Armando Mendez om. Lance komt hem na het gevecht oppikken en het duo besluit om de stad te verlaten en een tijdje onder te duiken. Lance vertelt Victor echter dat hij nog enkele moves heeft gemaakt en dat hij 20kg coke heeft weten te bemachtigen. Het enige wat ze moeten doen is een tijd afwachten en het nadien verkopen. Victor laat Lance weten dat hij niet geïnteresseerd is en de broertjes vliegen vervolgens weg.

Je zou kunnen denken dat het een raadsel is waar de broertjes twee jaar hebben rondgehangen, maar verborgen tekst van de originele introductie van GTA Vice City laat ons het volgende weten:

Ken: "Hey, hey, guys! It's, uh, Ken Rosenberg here! Hey! Heh, heh, hey, great, hey! Well, uh, I'm gonna drive you guys to the meet, okay? Now, I've talked to the suppliers and they are very, huh-ha, keen to start a business relationship, so, uh, if all goes well, we should, uh, be doing very nicely for ourselves, which is, y'know... good.. Okay, so. They're brothers, okay. One operates the uh, the business, and the other one does the flying. Now they operate out of Mexico, They own a farm in Panama. Okay, all right, listen - you guys, when we get there should I stay in the car, or do you guys want me to come in with you guys?"

Victor en Lance hebben dus blijkbaar een grote drugsplantage in Panama uit de grond gestampt van waaruit ze opereren. Enige tijd voor Tommy Vercetti naar Vice City vliegt, komen de broertjes (via Gonzalez?) in contact met de Forelli family waardoor eerder vernoemde deal dus ontstaat.

Ok, we hebben nu een overzicht van waaruit we verschillende theorieën kunnen ontwikkelen.

  1. De cocaïne waarover Lance het op het einde van VCS heeft, is afkomstig van Diaz en het is om die reden dat hij de deal in In the Beginning laat dwarsbomen. Hij wil wraak enerzijds, en anderzijds wil hij terug wat van hem is. Dit zie ik eerlijk gezegd als de minst voor de hand liggende theorie, simpelweg omdat twee jaar wachten om 20kg cocaïne te verkopen best lang is. Daarnaast hebben de broers in die tijd ook al een volledige plantage opgericht, het is dus waarschijnlijker dat de drugs die worden verkocht van die plantage afkomstig zijn.
  2. Gonzalez brengt Diaz op de hoogte van de deal, en die wil als de drugsbaron van de stad gewoon alle controle over de deals die plaatsvinden. Hij is er zich niet van bewust dat de Vance broertjes bij de deal betrokken zijn, of het laat hem eerlijk gezegd koud.
  3. Diaz heeft het niet kunnen verkroppen dat de Vance broertjes op het einde van GTA VCS met de noorderzon verdwenen zijn. Hij laat Gonzalez, die inmiddels een van zijn vaste handlangers is geworden de deal tussen de Vance broertjes en de Forelli family opzetten om de broers uit de weg te ruimen. Dit klinkt, als je het vervolg van GTA Vice City bekijkt ook niet echt logisch. Wanneer je namelijk als Tommy Diaz voor de eerste keer ontmoet, is dit in het gezelschap van Lance. Een groot aantal van de andere missies voor Diaz voert Tommy ook samen met Lance uit. Dat Diaz Lance na twee jaar niet meer zou herkennen lijkt mij sterk.
  4. Een interessante theorie die ik op een ander forum las, maar waarin ik persoonlijk niet echt geloof, is dat Sonny achter de hinderlaag zou zitten om op die manier Tommy uit de weg te ruimen. Wat deze theorie heeft doen ontstaan, is de cutscene uit An old Friend, waarin je op de tafel voor Sony een aantal pakketjes cocaïne ziet liggen. Dit kan uiteraard cocaïne van eender welke transactie zijn, maar als deze in Liberty City heeft plaatsgevonden kunnen we onszelf de vraag stellen waarom Tommy dan perse naar Vice City moest vliegen. Misschien een samenwerkingsverband tussen de Forelli’s en Diaz? Of misschien wist Sonny dat Tommy achter de opdrachtgever van de hinderlaag zou gaan, en was het een simpele truc om Tommy Vice City te laten overnemen, om hem dan tenslotte te vermoorden en de zaakjes simpelweg over te nemen? Wellicht een beetje ver gezocht, maar het kan.

post-16696-0-00875800-1371079996.jpg

Vier theorieën die allemaal mogelijk zijn lijkt mij. Het kan uiteraard ook zijn dat Rockstar nooit echt een verhaal achter de deal heeft gestoken, en dat wat hierboven uiteengezet is gewoon pure fantasie is. Met die mogelijkheid houd ik dan ook rekening. Het is desondanks een leuk onderwerp om het eens over te hebben. Dus, wat lijkt jullie de meest voor de hand liggende theorie, of heb je zelf een theorie uitgedacht, laat het hier dan weten. Ik ben benieuwd!

Link to comment
Delen op andere websites

Interessant om over na te denken. :puh:

Ik kan me herinneren dat Diaz wil dat alle drugszaken in Vice City via hem geregeld worden. Als zo'n drugsdeal vervolgens achter zijn rug om geregeld wordt, dan wil hij ze duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is en stuurt er hitman-achtige mensen op af. Zo keek ik altijd tegen dit deel van het verhaal aan. Het lijkt me een standaard methode van Diaz om van zulke mensen af te komen. Dit verklaart ook dat Diaz waarschijnlijk niet wist dat Lance en Vic daar waren, hij wist enkel dat er een drugsdeal was, en waar die was.

Alhoewel ik de laatste theorie ook wel wat vind hebben. Sonny stuurt Tommy echter naar Vice City om daar wat zaken op te zetten, zodat de Forelli's deze later kunnen overnemen. Als ik me goed herinner zegt Sonny dit zelf in het spel. Het "overnemen"-gedeelte proberen ze ook in de laatste missie van het spel, wat echter niet afloopt zoals ze gehoopt hadden.

Het is alweer eventjes geleden dat ik het spel gespeeld heb, echter. :$

Bewerkt: door Basssss
Link to comment
Delen op andere websites

Dit is inderdaad een van de meer interessante ontwikkelingen in de III-canon. Interessant om even alles door te lezen.

Persoonlijk denk ik dat Rockstar nooit enig verhaal achter de deal had, Vic sterft met de andere dealers er omdat hij in Vice City maar een nevenpersonage is en Lance overleeft omdat die later nog een rol moet spelen. In Vice City Stories heeft men dan geprobeerd een verhaal te creëren dat dan kan culmineren naar dit punt, maar het verhaal achter de deal zelf is onbestaande. Dus... dat geeft ons ruimte om er de meeste passende theorie voor te zoeken. Zelf geloof ik ook wat Basssss boven mij al zegt. Diaz wilt dat alles via hem verloopt en laat dat graag weten, ongeacht wie het is. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat Diaz niet eens weet wie er daar is gesneuveld of ontkomen. Tommy werkt überhaupt ook voor Diaz en was ook op de deal aanwezig, dus dat versterkt die mogelijkheid wel.

Link to comment
Delen op andere websites

Waarschijnlijk heeft R* Diaz gewoon terug willen laten komen in Vice City Stories omdat dat een van de bekendere characters was, ten tijde van Vice City had men nog geen rekening gehouden met een prequel, vermoed ik.. Wat er in tussentijd ''storylinewise'' gebeurd is is volgens mij niet na te gaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Waarschijnlijk heeft R* Diaz gewoon terug willen laten komen in Vice City Stories omdat dat een van de bekendere characters was, ten tijde van Vice City had men nog geen rekening gehouden met een prequel, vermoed ik.. Wat er in tussentijd ''storylinewise'' gebeurd is is volgens mij niet na te gaan.

Maar dat betekent niet dat het leuk is om daarover te filosoferen. Ik geloof overigens wel dat Rockstar hier een idee achter heeft, want anders is het erg riskant. Zij moeten wat betreft verhaallijnen wel alles goed uiteengezet hebben, anders komen er (veel) fouten. Zelf vroeg ik me ook al af of Diaz het wel zou weten... Anders vind ik het een beetje een raar verhaal. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Enkele nieuwe inzichten die ik heb ontwikkeld na het opnieuw spelen van GTA Vice City gisteren:

In bovenstaande uiteenzetting ben ik Leo Teal vergeten vermelden, een van de mannen die (vermoedelijk) bij de hinderlaag betrokken was en die je in de missie Back Alley Brawl moet omleggen. Nadat je Leo hebt vermoord, krijg je een telefoontje van iemand die vertelt dat er een koper is gevonden voor de drugs van Diaz en dat Leo hem eigenlijk een ring zou moeten schenken omdat hij de deal heeft helpen opzetten.

Vermoedelijk wil dit dus zeggen dat Leo en zijn contactpersoon (de persoon die je opbelt) de drugs van Diaz hebben mogen bijhouden? Alles op een rijtje:

  1. Ricardo Diaz laat de deal tussen de Vance broertjes en de Forelli family opzetten door Colonel Cortez, die op zijn beurt zijn vertrouwenspersoon Gonzalez met deze taak belast. (op deze manier zorgt Diaz er ook min of meer voor dat hij niet gelinkt kan worden aan de deal)
  2. Diaz contacteert huurmoordenaar Leo Teal om de deal te dwarsbomen. Hij wil het geld, en Leo en zijn manschappen mogen de drugs houden.
  3. De contactpersoon van Leo heeft een koper weten te vinden voor de drugs, maar laatstgenoemde is inmiddels omgelegd door Tommy die het telefoontje ontvangt.

Dit lijkt mij, alles in beschouwing genomen de meeste voor de hand liggende theorie. Wat ik eventueel ook nog als motivatie kan gebruiken, is het feit dat Leo Teal oorspronkelijk een opdrachtgever zou zijn in GTA VCS, wat er misschien op kan wijzen dat Rockstar wel degelijk het verhaal achter de deal wilde uitdiepen.

Zijn er nog mensen met andere ideetjes of opmerkingen?

Link to comment
Delen op andere websites

Wat ik eventueel ook nog als motivatie kan gebruiken, is het feit dat Leo Teal oorspronkelijk een opdrachtgever zou zijn in GTA VCS, wat er misschien op kan wijzen dat Rockstar wel degelijk het verhaal achter de deal wilde uitdiepen.

Bron?

Link to comment
Delen op andere websites

In een topic op GTAforums.com gelezen dat ongebruikte bestanden van VCS erop wijzen dat hij normaal in het spel zou verschijnen. Als opdrachtgever ben ik niet zeker, maar vermoedelijk is dat wel het geval.

Link to comment
Delen op andere websites

In een topic op GTAforums.com gelezen dat ongebruikte bestanden van VCS erop wijzen dat hij normaal in het spel zou verschijnen. Als opdrachtgever ben ik niet zeker, maar vermoedelijk is dat wel het geval.

Uh ik lees zoveel :7. Heb je geen afbeeldingen? Desnoods een link naar het topic zelf?

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ai ai ik zit met stijgende verbazing dit topic zo even te lezen. Dat ik VC speelde is knap lang geleden, grappig dat ik nog zoveel me voor de geest kan halen aan de hand van je verhaal Svenie.

Ik heb VCS nooit gespeeld helaas bij een gebrek aan handheld interesse. Zodoende alleen hier op Wiki weleens wat gelezen maar anders niet.

Op mijn ik-ken-de-prequel-niet beleving ben ik altijd uitgegaan van theorie 2 in je eerste post, met als doel alleenheerschappij over de stad. Ik ben wel benieuwd hoe dit topic zich verder ontwikkelt (leuk topic!), dus voorlopig volg ik 'm.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 maanden later...
  1. Diaz contacteert huurmoordenaar Leo Teal om de deal te dwarsbomen. Hij wil het geld, en Leo en zijn manschappen mogen de drugs houden.
  2. De contactpersoon van Leo heeft een koper weten te vinden voor de drugs, maar laatstgenoemde is inmiddels omgelegd door Tommy die het telefoontje ontvangt.

Als je goed luistert zegt de contactpersoon aan de telefoon iets als "look Leo.. I've got a buyer for Diaz' merchandise" wat er dus op duid dat Diaz de drugs ook voor zichzelf heeft gehouden maar dat hij Leo Teal en zijn compagnion de opdracht heeft gegeven om een koper te zoeken.

Link to comment
Delen op andere websites

Goed dat je dit onderwerp wakker trapt, na Svenie zo gejend te hebben om een bron te laten zien zal ik mijn kijk eens tonen. Eigenlijk vind ik alles aan de deal onduidelijk, inclusief het telefoontje dat je krijgt nadat je Leo Teal hebt vermoord en zijn telefoon afpakt. Laten we beginnen met het telefoontje, waarin gezegd word dat een vent een koper heeft gevonden voor "Diaz' spul". Lekker duidelijk. Op zich betekend dit niet eens persé dat de vent die belt, ook daadwerkelijk met Diaz' samenwerkt. Evengoed was het een van de 3 mannen die de deal verstoord. De man die je belt kom je uiteindelijk ook nooit tegen.

Als Lance later in het spel vriendelijk is geworden met Diaz, zoals je hoort in Phon Phen '86, hoor je dat Diaz' Lance helemaal niet herkent van 2 jaar terug. Ervanuitgaande dat Rockstar gewoon uit luiheid heeft gezegd dat Diaz Lance al kende. In ieder geval wist Diaz dus niet dat Lance bij die deal aanwezig was. Then again, zowel in Vice City als Vice City Stories zien we Diaz als meedogenloze zakenman die zelfs zijn eigen moeder aan de coke zou brengen voor het geld, dus wellicht doet ie maar alsof. Later in Rub Out zegt hij ook niks tegen Lance, slechts tegen Tommie, die hij Lance neer wil laten schieten. Tommie luistert echter niet en ze plaatsen samen 2 kogels in Diaz' schedel.

Naar de reden van de aanslag is het echt gissen, gezien de hierboven gegeven informatie kan het letterlijk van alles zijn. Een concluderende uitspraak vind ik dan ook lastig uit te spreken, maar als ik iets moest kiezen zou ik gaan voor de reden dat Diaz alle deals wil beheersen die in Vice City gebeuren (zoals we ook horen in Vice City Stories) en hij schijt heeft aan mensen die hem erbuiten proberen te laten, en ze gewoon afknalt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ook herinner ik me trouwens dat je bij Leo Teal uit komt na een tip van Kent Paul. Hij stuurt je naar Leo Teal met iets van woorden als "Een kok die werkt in Ocean Beach ontgaat zulke deals niet". Dat betekent dus niet dat Leo ook daadwerkelijk direct betrokken is geweest bij de hinderlaag.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...