In deze tutorial ga ik jullie drie onderdelen van het modden uitleggen, namelijk het installeren van een SCM-mod, het installeren van een car-mod en het installeren van een texture-mod. Na afloop van deze tutorial kunnen jullie deze mods installeren, maar eveneens andere mods installeren omdat het in de basis nagenoeg gelijk is. Een jailbreak voor iOS is helaas wel nodig!
In de screen hieronder zie je twee mods: het voertuig (dat lijkt me duidelijk!) en een scm mod (in het begin heb je normaal gesproken geen $100.000)!
Let op: aangezien het voor mij ook allemaal nieuw is, zal ik deze tutorial uitbreiden op het moment dat ik iets nieuws ontdek. Ik schrijf deze tutorial gebruikmakend van een iOS systeem. Het is makkelijker voor Android, aangezien je dan geen programma nodig hebt om door de files te bladeren. Screens van Android versie worden (wellicht) later toegevoegd indien iemand anders deze tutorial heeft doorlopen met een Android mobiel. MAAK ALTIJD EEN BACKUP, van elk bestand dat je gebruikt. Uiteraard is het modden op eigen risico!
Basis (voor alle soorten mods)
Stap 1
Deze basis kan sowieso worden overgeslagen door Android-bezitters.
Download een programma waarmee je door de files van je iOS kunt bladeren. Je kunt daarvoor iExplorer gebruiken, maar ik maak zelf liever gebruik van iFunBox. Ik ga er in het vervolg van deze tut vanuit dat je iFunBox gebruikt, maar iExplorer zal wel vergelijkbaar resultaat hebben.
Stap 2
Open iFunBox, klik rechts onder op jouw device en kies in het midden, onder manage files, voor "iFunBox Classic". Het laden kan vervolgens wel even duren.
Stap 3
Ga onder jouw device naar User Applications > GTA VC > gta3vc.app.
Daar zie je enorm veel bestanden. Erg leuk om sowieso gewoon eens door te kijken. Zo zie je daar makkelijk de audio files van Vice City staan. Ook zie je verscheidene ide/dat-files die je kunt veranderen.
In deze map vind je alle files die je gaat bewerken in deze tutorial.
Texture mod plaatsen
Een texture is een afbeelding in het spel. Je kunt dus allerlei textures veranderen: van planten tot aan het logo van een club. Het principe is hetzelfde voor alle textures, alleen moet je de juiste zien te vinden! De textures zijn niet hetzelfde als de PC versie, de extensies zijn ook anders. Bij de PC versie zit hij in de IMG (gta3.img bijvoorbeeld, zie voor meer info bij auto installeren), hier zit hij in een losse file. Dit maakt het gebruik van reeds bestaande texture mods voor Vice City wel wat moeilijk. Je kunt natuurlijk altijd proberen de texture open te breken met de TXD Workshop en daarna dit plaatje te gebruiken bij stap 5 hieronder.
Eerst en vooral: de tool die we gaan gebruiken is nog steeds enorm in de ontwikkelingsfase. Hij crashte bij mij regelmatig en is dan ook niet perfect. Het is echter de enige texture-tool die ik op dit moment heb kunnen vinden. Zou het graag horen als men andere texture-tools gevonden heeft!
Stap 1
De textures zijn verstopt in een aantal verschillende files. Je moet alle vier de files bij elkaar kopiëren indien je deze wilt editten. Het zijn de volgende vier groepen (uit de gta3vc.app map):
gta3hi.pvr.dat
gta3hi.pvr.tmb
gta3hi.pvr.toc
gta3hi.txt
gamemisc.pvr.DAT
gamemisc.pvr.tmb
gamemisc.pvr.toc
gamemisc.txt
gta3img.pvr.DAT
gta3img.pvr.tmb
gta3img.pvr.toc
gta3img.txt
hud.pvr.DAT
hud.pvr.tmb
hud.pvr.toc
hud.txt
Doe dit twee keer, één keer als backup en één keer om te bewerken! Je moet dus alle vier de files kopiëren, ondanks dat je er maar één opent met de tool (zie hierna). Alle files worden namelijk door de tool aangepast. Het is dus van groot belang dat je ze alle vier bij elkaar houdt!
Open TXDFucker. Open in TXDFucker "gta3hi.txt" of één van de anderen van de bovenstaande .txt files.
Stap 4
Zoek de texture naar keuze. Ik vind het wel leuk om op de deur van het Oceans View Hotel het GTAGames logo te plaatsen. Ik ga dus op zoek naar die texture. Zodra je hem gevonden hebt: Rechtermuisknop > export, naar twee plaatsen, ook één voor backup.
Stap 5
In de map staat nu een "gewoon" png plaatje. Verander het plaatje naar wens.
Stap 6
Klik met rechtermuisknop op het plaatje, selecteer "delete". Klik vervolgens op "Texture" > "Add Texture" en selecteer de gewijzigde afbeelding. Zorg ervoor dat hij in dezelfde categorie staat als voorheen.
Stap 7
Sluit TXDFucker. Ga terug naar iFunBox en importeer alle vier de bestanden die we aan het begin van dit onderdeel van de tut hebben gekopieerd. Als het goed is zijn ze allemaal gewijzigd sindsdien. Start VC op en kijk of het werkt!
Main.scm mod plaatsen
Jullie zijn meer dan welkom om te proberen een main.scm mod aan te passen. Belangrijk daarbij is dat je de laatste versie hebt van SannyBuilder! Waarom is dat belangrijk? Er zijn enkele opcodes die niet bestonden in de PC versie van GTA Vice City. Indien je deze opcodes niet toevoegt aan de lijst opcodes, zal je het bestand niet meer kunnen compileren.
Je kunt op de volgende manier controleren of de opcodes toegevoegd zijn. Ga naar de map Program Files > Sanny Builder 3 > Data > VC. Daar zie je het bestandje "VICESCM.INI". Hierin staan alle opcodes van VC. Onderaan moet het volgende staan:
; mobile opcodes
03A8=1,save_float_to_debug_file %1d%
03A9=0,save_newline_to_debug_file
0454=3,useless_store_debug_camera_position_to %1d% %2d% %3d%
0463=3,useless_store_debug_camera_target_point_to %1d% %2d% %3d%
0488=1, model %1o% exists
04B0=2, %1d% > %2d% ; $ > any
04B1=2, %1d% > %2d% ; @ > any
04B2=2, %1d% > %2d% ; any > $
05A9=1,get_debug_state_to %1d%
05AA=1,%1d%
05AB=0,unknown
05AC=1,%1d%
Indien dit er staat, heb je de laatste versie. Zo niet, dan moet je dit handmatig onderaan het bestand plaatsen.
Op het moment dat je helemaal geen ervaring hebt met SCM-scripten, is het wellicht handig om eerst wat basis theorie op te doen. Ik ga er hierbij vanuit dat je de eerste twee tutorials van de Mission Coding for Dummies tutorials beheerst. Met andere woorden; je weet van decompileren en compileren. Vergeet vooral niet rechtsonder in SannyBuilder reeds de GTA aan te geven waar het mee te maken heeft:
Klik in iFunBox op main.scm en druk op "copy to pc". Decompileer het via SannyBuilder om de Vice City sources te kunnen zien. Kopieer het naar twee verschillende plekken op je pc! Zowel een backup als een versie om aan te passen.
Om te testen heb ik heel simpel in de main.scm een opcode toegevoegd die $100.000 geeft aan de speler:
Vind je deze toestanden te moeilijk? Wil je alleen SCM mods installeren en niets zelf maken? Dat kan natuurlijk ook. Gebruik dan het volgende bestand:
Dit is wat ik eruit kreeg, de gecompileerde versie dus.
Nu heb je dus het aangepaste bestandje (de backup kom je uiteraard niet aan!) en deze wil je terug in het spel zetten. Klik op "copy from pc" in iFunBox en selecteer de main.scm. Start het spel op en als het goed is heb je $100.000 dollar gekregen na het introductiescherm!
Uiteraard is dit een topje van de ijsberg. Dit betekent dat sommige scm mods compatibel zullen zijn (wellicht wel in een ietwat andere vorm gegoten, maar in de basis wel).
VC SCM coding lijkt enorm op SA SCM coding, alleen met wat minder opcodes. Als je graag SCM wilt leren, raad ik je aan de voorgenoemde tutorial te proberen. Als je SCM leert, kan je III, VC en SA, evenals de mobiele versies modden. Echte aanrader als je wat tijd over hebt!
Extra noot:
Ik kan het helaas niet zelf proberen, had het graag gedaan, maar ik heb geen Android device. Toch wil ik het de Android spelers graag meegeven. Er is een CLEO release geweest voor Android only (voor III, VC én SA), gemaakt door één van de allerbeste modders/toolmakers ter wereld: Alexander Blade. Kijk voor meer informatie in dit topic. Lees het goed door voordat je ook maar iets probeert!
Vehicle mod plaatsen
Stap 1
Allereerst moet je een automod zoeken die je wilt installeren (download hem gelijk!). Ik ga de Austin Mini Metro installeren in plaats van de Hermes. Waarom de Hermes? Omdat die in de buurt van het hotel is en ik daar dus snel kan komen om te controleren of het gewerkt heeft. Jullie kunnen misschien beter de Oceanic doen, maar deze had ik al gemod... Ik kan niet met zekerheid zeggen dat alle auto-mods (goed) werken, maar ik zou zeggen: probeer er maar gewoon één.
Stap 2
Zoek in de map "gta3vc.app" naar de volgende bestandjes:
veh_high.img
veh_high.dir
gta3.img
gta3.dir
Kopieer deze naar de pc. Doe dit op twee verschillende plekken: één daarvan is een backup (voor als je wat fout doet), één daarvan gaan we bewerken.
Stap 3
Download, mocht je die nog niet hebben gedownload in het verleden, IMG Tool 2.0.
Open veh_high.img met de IMG Tool. Zoek (edit/find of f2) naar de auto die je wilt kiezen, in mijn geval "hermes", en zoek naar hermes.dff. Als je hem gevonden hebt, klik er dan op met de rechter muisknop en druk op extract:
Sla hem op ergens op je pc (dit is een backup). Klik vervolgens nog een keer op de .dff en druk op delete.
Stap 4
Hernaam de .dff uit de download naar de .dff die je net verwijderd hebt, in mijn geval dus hermes.dff. Ga terug naar de IMG Tool, klik daar op "commands" en druk op "add". Kies daar voor de gedownloade hermes.dff. Druk op "commands" en kies voor "rebuild archive".
Stap 5
Je moet nu hetzelfde doen, maar dan met "gta3.img". Zoek hierin naar hermes.dff. Kopieer die eerst naar de computer. Verwijder hem vervolgens. "add" de gedownloade hermes.dff. Rebuild archive.
Stap 6
Ga terug naar iFunBox en kies daar voor "copy from pc" en selecteer de aangepaste veh_high.img, veh_high.dir, gta3.img en gta3.dir.
Stap 7
Lees de readme om te kijken wat je nog meer aan moet passen. In mijn voorbeeld passen we nog iets aan in de "default.ide" en in de "handling.cfg". Kopieer deze bestanden (staan ook in de map "gta3vc.app") naar twee plaatsen op de computer: een backup en een gewone. Verander die bestanden (gewoon in kladblok) op de manier zoals aangegeven in de readme bij de download. Zet de aangepaste bestanden vervolgens weer terug in je mobiel via iFunBox.
Indien je deze files niet installeert, krijg je de auto wel ingame, maar bestaat de kans dat je niet in kunt stappen... En als alles goed is, heb je dit ingame:
Car textures
Er zijn, zoals reeds gezegd, verschillende bestandsextensies voor de mobiele versie en de PC versie. Dat betekent dat veel textures voor de PC versie niet altijd zullen "passen" op de mobiele versie.
De auto uit de download hierboven heeft ook een texture bij de download zitten (manana.txd). Als je deze opent (met behulp van TXD Workshop) zie je echter dat het heel anders is dan hoe de textures in elkaar zitten dan bij de mobiele versie, waar het per afbeelding gesplitst is. Het invoegen in TXDFucker (via Textures > Import TXD) is mij dan ook niet gelukt. Wellicht dat het wel kan met een andere txd, maar deze is mij in ieder geval niet gelukt. Houd hier rekening mee!
Bij errors...
In het geval het spel crasht, moet je gebruik maken van de backups. Installeer één voertuig per keer, dan weet je zeker welk voertuig het probleem veroorzaakt.
Indien je slechts één voertuig hebt geïnstalleerd, kan je het beste gewoon de originele veh_high.img, veh_high.dir, gta3.img en gta3.dir terugzetten (deze heb je als het goed is ook in de originele staat op de pc staan).
Indien het een later voertuig is, is het zonde om alle originele files terug te zetten; ben je alle mods kwijt. Dan kan je proberen om de originele dff's en dergelijke terug te zetten in de IMG. De IMG rebuilden en hopen dat hij het wel doet. Zo niet, dan moet je de andere voertuigmods eerst installeren.
Als dit alles niet lukt, dat is bij mij ook gebeurd bij het testen , kan je altijd VC opnieuw installeren. Dat is het ergste dat kan gebeuren. Je bent niet je geld kwijt, want je mag hem gratis opnieuw downloaden indien je hem al betaald hebt. Het kost hooguit een tijdsperiode van downloaden dus.
Lag
Indien je last hebt van veel lag in je nieuwe voertuig, bevat het voertuig waarschijnlijk teveel poly's. Hier is helaas niets aan te doen; je zult een andere modificatie moeten proberen.
Ik hoop dat het duidelijk (genoeg) was, en show allemaal jullie resultaten! Laten we lekker GTA VC gaan modden op ons mobiel!
Gebruik aan het einde zoveel mogelijk de "device safe removing" om je iOS device los te koppelen van iFunBox!
GTA Vice City Mobile Modding
In deze tutorial ga ik jullie drie onderdelen van het modden uitleggen, namelijk het installeren van een SCM-mod, het installeren van een car-mod en het installeren van een texture-mod. Na afloop van deze tutorial kunnen jullie deze mods installeren, maar eveneens andere mods installeren omdat het in de basis nagenoeg gelijk is. Een jailbreak voor iOS is helaas wel nodig!
In de screen hieronder zie je twee mods: het voertuig (dat lijkt me duidelijk!) en een scm mod (in het begin heb je normaal gesproken geen $100.000)!
Let op: aangezien het voor mij ook allemaal nieuw is, zal ik deze tutorial uitbreiden op het moment dat ik iets nieuws ontdek. Ik schrijf deze tutorial gebruikmakend van een iOS systeem. Het is makkelijker voor Android, aangezien je dan geen programma nodig hebt om door de files te bladeren. Screens van Android versie worden (wellicht) later toegevoegd indien iemand anders deze tutorial heeft doorlopen met een Android mobiel. MAAK ALTIJD EEN BACKUP, van elk bestand dat je gebruikt. Uiteraard is het modden op eigen risico!
Basis (voor alle soorten mods)
Stap 1
Deze basis kan sowieso worden overgeslagen door Android-bezitters.
Download een programma waarmee je door de files van je iOS kunt bladeren. Je kunt daarvoor iExplorer gebruiken, maar ik maak zelf liever gebruik van iFunBox. Ik ga er in het vervolg van deze tut vanuit dat je iFunBox gebruikt, maar iExplorer zal wel vergelijkbaar resultaat hebben.
Stap 2
Open iFunBox, klik rechts onder op jouw device en kies in het midden, onder manage files, voor "iFunBox Classic". Het laden kan vervolgens wel even duren.
Stap 3
Ga onder jouw device naar User Applications > GTA VC > gta3vc.app.
Daar zie je enorm veel bestanden. Erg leuk om sowieso gewoon eens door te kijken. Zo zie je daar makkelijk de audio files van Vice City staan. Ook zie je verscheidene ide/dat-files die je kunt veranderen.
In deze map vind je alle files die je gaat bewerken in deze tutorial.
Texture mod plaatsen
Een texture is een afbeelding in het spel. Je kunt dus allerlei textures veranderen: van planten tot aan het logo van een club. Het principe is hetzelfde voor alle textures, alleen moet je de juiste zien te vinden! De textures zijn niet hetzelfde als de PC versie, de extensies zijn ook anders. Bij de PC versie zit hij in de IMG (gta3.img bijvoorbeeld, zie voor meer info bij auto installeren), hier zit hij in een losse file. Dit maakt het gebruik van reeds bestaande texture mods voor Vice City wel wat moeilijk. Je kunt natuurlijk altijd proberen de texture open te breken met de TXD Workshop en daarna dit plaatje te gebruiken bij stap 5 hieronder.
Eerst en vooral: de tool die we gaan gebruiken is nog steeds enorm in de ontwikkelingsfase. Hij crashte bij mij regelmatig en is dan ook niet perfect. Het is echter de enige texture-tool die ik op dit moment heb kunnen vinden. Zou het graag horen als men andere texture-tools gevonden heeft!
Stap 1
De textures zijn verstopt in een aantal verschillende files. Je moet alle vier de files bij elkaar kopiëren indien je deze wilt editten. Het zijn de volgende vier groepen (uit de gta3vc.app map):
Doe dit twee keer, één keer als backup en één keer om te bewerken! Je moet dus alle vier de files kopiëren, ondanks dat je er maar één opent met de tool (zie hierna). Alle files worden namelijk door de tool aangepast. Het is dus van groot belang dat je ze alle vier bij elkaar houdt!
Stap 2
Download TXDFucker: http://gta.nick7.com/programs/txdfucker/
Stap 3
Open TXDFucker. Open in TXDFucker "gta3hi.txt" of één van de anderen van de bovenstaande .txt files.
Stap 4
Zoek de texture naar keuze. Ik vind het wel leuk om op de deur van het Oceans View Hotel het GTAGames logo te plaatsen. Ik ga dus op zoek naar die texture. Zodra je hem gevonden hebt: Rechtermuisknop > export, naar twee plaatsen, ook één voor backup.
Stap 5
In de map staat nu een "gewoon" png plaatje. Verander het plaatje naar wens.
Stap 6
Klik met rechtermuisknop op het plaatje, selecteer "delete". Klik vervolgens op "Texture" > "Add Texture" en selecteer de gewijzigde afbeelding. Zorg ervoor dat hij in dezelfde categorie staat als voorheen.
Stap 7
Sluit TXDFucker. Ga terug naar iFunBox en importeer alle vier de bestanden die we aan het begin van dit onderdeel van de tut hebben gekopieerd. Als het goed is zijn ze allemaal gewijzigd sindsdien. Start VC op en kijk of het werkt!
Main.scm mod plaatsen
Jullie zijn meer dan welkom om te proberen een main.scm mod aan te passen. Belangrijk daarbij is dat je de laatste versie hebt van SannyBuilder! Waarom is dat belangrijk? Er zijn enkele opcodes die niet bestonden in de PC versie van GTA Vice City. Indien je deze opcodes niet toevoegt aan de lijst opcodes, zal je het bestand niet meer kunnen compileren.
Je kunt op de volgende manier controleren of de opcodes toegevoegd zijn. Ga naar de map Program Files > Sanny Builder 3 > Data > VC. Daar zie je het bestandje "VICESCM.INI". Hierin staan alle opcodes van VC. Onderaan moet het volgende staan:
Indien dit er staat, heb je de laatste versie. Zo niet, dan moet je dit handmatig onderaan het bestand plaatsen.
Op het moment dat je helemaal geen ervaring hebt met SCM-scripten, is het wellicht handig om eerst wat basis theorie op te doen. Ik ga er hierbij vanuit dat je de eerste twee tutorials van de Mission Coding for Dummies tutorials beheerst. Met andere woorden; je weet van decompileren en compileren. Vergeet vooral niet rechtsonder in SannyBuilder reeds de GTA aan te geven waar het mee te maken heeft:
Klik in iFunBox op main.scm en druk op "copy to pc". Decompileer het via SannyBuilder om de Vice City sources te kunnen zien. Kopieer het naar twee verschillende plekken op je pc! Zowel een backup als een versie om aan te passen.
Om te testen heb ik heel simpel in de main.scm een opcode toegevoegd die $100.000 geeft aan de speler:
Vind je deze toestanden te moeilijk? Wil je alleen SCM mods installeren en niets zelf maken? Dat kan natuurlijk ook. Gebruik dan het volgende bestand:
main.rar
Dit is wat ik eruit kreeg, de gecompileerde versie dus.
Nu heb je dus het aangepaste bestandje (de backup kom je uiteraard niet aan!) en deze wil je terug in het spel zetten. Klik op "copy from pc" in iFunBox en selecteer de main.scm. Start het spel op en als het goed is heb je $100.000 dollar gekregen na het introductiescherm!
Uiteraard is dit een topje van de ijsberg. Dit betekent dat sommige scm mods compatibel zullen zijn (wellicht wel in een ietwat andere vorm gegoten, maar in de basis wel).
VC SCM coding lijkt enorm op SA SCM coding, alleen met wat minder opcodes. Als je graag SCM wilt leren, raad ik je aan de voorgenoemde tutorial te proberen. Als je SCM leert, kan je III, VC en SA, evenals de mobiele versies modden. Echte aanrader als je wat tijd over hebt!
Extra noot:
Ik kan het helaas niet zelf proberen, had het graag gedaan, maar ik heb geen Android device. Toch wil ik het de Android spelers graag meegeven. Er is een CLEO release geweest voor Android only (voor III, VC én SA), gemaakt door één van de allerbeste modders/toolmakers ter wereld: Alexander Blade. Kijk voor meer informatie in dit topic. Lees het goed door voordat je ook maar iets probeert!
Vehicle mod plaatsen
Stap 1
Allereerst moet je een automod zoeken die je wilt installeren (download hem gelijk!). Ik ga de Austin Mini Metro installeren in plaats van de Hermes. Waarom de Hermes? Omdat die in de buurt van het hotel is en ik daar dus snel kan komen om te controleren of het gewerkt heeft.
Jullie kunnen misschien beter de Oceanic doen, maar deze had ik al gemod... Ik kan niet met zekerheid zeggen dat alle auto-mods (goed) werken, maar ik zou zeggen: probeer er maar gewoon één.
Stap 2
Zoek in de map "gta3vc.app" naar de volgende bestandjes:
Kopieer deze naar de pc. Doe dit op twee verschillende plekken: één daarvan is een backup (voor als je wat fout doet), één daarvan gaan we bewerken.
Stap 3
Download, mocht je die nog niet hebben gedownload in het verleden, IMG Tool 2.0.
Open veh_high.img met de IMG Tool. Zoek (edit/find of f2) naar de auto die je wilt kiezen, in mijn geval "hermes", en zoek naar hermes.dff. Als je hem gevonden hebt, klik er dan op met de rechter muisknop en druk op extract:
Sla hem op ergens op je pc (dit is een backup). Klik vervolgens nog een keer op de .dff en druk op delete.
Stap 4
Hernaam de .dff uit de download naar de .dff die je net verwijderd hebt, in mijn geval dus hermes.dff. Ga terug naar de IMG Tool, klik daar op "commands" en druk op "add". Kies daar voor de gedownloade hermes.dff. Druk op "commands" en kies voor "rebuild archive".
Stap 5
Je moet nu hetzelfde doen, maar dan met "gta3.img". Zoek hierin naar hermes.dff. Kopieer die eerst naar de computer. Verwijder hem vervolgens. "add" de gedownloade hermes.dff. Rebuild archive.
Stap 6
Ga terug naar iFunBox en kies daar voor "copy from pc" en selecteer de aangepaste veh_high.img, veh_high.dir, gta3.img en gta3.dir.
Stap 7
Lees de readme om te kijken wat je nog meer aan moet passen. In mijn voorbeeld passen we nog iets aan in de "default.ide" en in de "handling.cfg". Kopieer deze bestanden (staan ook in de map "gta3vc.app") naar twee plaatsen op de computer: een backup en een gewone. Verander die bestanden (gewoon in kladblok) op de manier zoals aangegeven in de readme bij de download. Zet de aangepaste bestanden vervolgens weer terug in je mobiel via iFunBox.
Indien je deze files niet installeert, krijg je de auto wel ingame, maar bestaat de kans dat je niet in kunt stappen... En als alles goed is, heb je dit ingame:
Car textures
Er zijn, zoals reeds gezegd, verschillende bestandsextensies voor de mobiele versie en de PC versie. Dat betekent dat veel textures voor de PC versie niet altijd zullen "passen" op de mobiele versie.
De auto uit de download hierboven heeft ook een texture bij de download zitten (manana.txd). Als je deze opent (met behulp van TXD Workshop) zie je echter dat het heel anders is dan hoe de textures in elkaar zitten dan bij de mobiele versie, waar het per afbeelding gesplitst is. Het invoegen in TXDFucker (via Textures > Import TXD) is mij dan ook niet gelukt. Wellicht dat het wel kan met een andere txd, maar deze is mij in ieder geval niet gelukt. Houd hier rekening mee!
Bij errors...
In het geval het spel crasht, moet je gebruik maken van de backups. Installeer één voertuig per keer, dan weet je zeker welk voertuig het probleem veroorzaakt.
Indien je slechts één voertuig hebt geïnstalleerd, kan je het beste gewoon de originele veh_high.img, veh_high.dir, gta3.img en gta3.dir terugzetten (deze heb je als het goed is ook in de originele staat op de pc staan).
Indien het een later voertuig is, is het zonde om alle originele files terug te zetten; ben je alle mods kwijt. Dan kan je proberen om de originele dff's en dergelijke terug te zetten in de IMG. De IMG rebuilden en hopen dat hij het wel doet. Zo niet, dan moet je de andere voertuigmods eerst installeren.
Als dit alles niet lukt, dat is bij mij ook gebeurd bij het testen
, kan je altijd VC opnieuw installeren. Dat is het ergste dat kan gebeuren. Je bent niet je geld kwijt, want je mag hem gratis opnieuw downloaden indien je hem al betaald hebt. Het kost hooguit een tijdsperiode van downloaden dus. 
Lag
Indien je last hebt van veel lag in je nieuwe voertuig, bevat het voertuig waarschijnlijk teveel poly's. Hier is helaas niets aan te doen; je zult een andere modificatie moeten proberen.
Ik hoop dat het duidelijk (genoeg) was, en show allemaal jullie resultaten! Laten we lekker GTA VC gaan modden op ons mobiel!
Gebruik aan het einde zoveel mogelijk de "device safe removing" om je iOS device los te koppelen van iFunBox!