Jump to content
Geplaatst:
comment_2184943

Vanavond komt voor het eerst Project P: Stop Het Pesten op tv (RTL 5). Dit topic is niet zozeer een topic over dat programma zelf (daarvoor mag je een topic aanmaken in het Beeld & Geluid subforum!), maar meer over de commotie die rondom dit programma is ontstaan.

In dit programma krijgen leerlingen die gepest worden een verborgen camera mee naar school, waardoor de pesterijen wordt vastgelegd.

Nu is er veel gezeik van boze ouders en boze leerlingen, omdat ze -al dan niet herkenbaar- in beeld komen.

Ik heb de discussies een beetje gevolgd via Nu.nl (of beter Nujij.nl), en daar waren de meesten het wel eens: het is hun verdiende loon. RTL heeft ze onherkenbaar gemaakt, maar ze moesten zelfs herkenbaar in beeld!!

Ik vind zelf: ja, pesten moet worden aangepakt. Natuurlijk. Ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Maar laten we eerlijk zijn: de pesters weten 9 van de 10 keer niet wat ze aanrichten. Of ze weten het wel en hebben zelf in dat schuitje gezeten en doen het uit angst voor herhaling daarvan. Ik keur het pesten absoluut niet goed, maar hoe hard wil je pesters daarvoor straffen? Ik vind zeker dat scholen het aan moeten pakken en dat ouders ook aangepakt moeten worden (die het vervolgens op hun kinderen moeten "verhalen"), maar om ze nu op nationale tv te laten komen? Die beelden worden opgeslagen, gaan heel Nederland door, en blijven hen achtervolgen de rest van hun leven. Is dat werkelijk de straf die je pesters wilt geven? Imo verlagen de gepeste kinderen zich dan tot het niveau van de pesters...

Wat vinden jullie hiervan?

• Reacties 62
  • Bezichtigingen 6.2k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2185965

Deze week was het op televisie, en ik heb er een stukje van gezien. Persoonlijk vind ik het een goed programma wat pesten naar voren haalt. De dader(s) worden gefilmd met een verborgen camera, echter worden ze onherkenbaar in beeld gebracht d.m.v spraakverandering en het wazig maken van de gezichten. Vervolgens wordt de klas bij elkaar gehaald en worden de beelden getoond. Er worden in het gehele programma geen namen genoemd en personen aangewezen als dader van het pesten. Zolang het op deze manier gaat, vind ik het prima. Natuurlijk denken velen dat pesters geen rechten meer hebben en volledig in beeld moeten komen en afgezeken moeten worden, maar naar mijn mening werkt dit averechts. Je kan beter de gepeste persoon leren om voor zichzelf op te komen, of het binnen de school op te lossen.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_2186336

Dus een concrete manier om het pesten aan te pakken:

Koop als school (liefst met subsidie van de overheid) een verborgen camera. Maak een campagne met: "word je gepest? Laat het ons weten en we doen er alles aan om jouw leven te verbeteren!". Leerlingen die gepest worden krijgen een week deze verborgen camera mee. Pesters worden zich bewust van de camera, pesten daarom minder (voorkomen is beter dan genezen), en mocht iemand wel gepest worden, dan heb je kans dat de camera uitkomst kan bieden. Dan kan de school maatregelen nemen, van een groepsgesprek tot aan schorsingen, want ze hebben iets concreets om mee te handelen.

Klaarblijkelijk werkt het wel, een verborgen camera. Alleen enorm jammer dat men hier de nationale televisie voor nodig heeft.

Maar ja, pesten is niet zo erg als eenzaamheid. Vaak als pesten ophoudt, begint de eenzaamheid. En daar is he-le-maal niets tegen te doen; je kunt moeilijk iemand verplichten om te praten met of te reageren op anderen.

Geplaatst:
comment_2188715

Dus een concrete manier om het pesten aan te pakken:

Koop als school (liefst met subsidie van de overheid) een verborgen camera. Maak een campagne met: "word je gepest? Laat het ons weten en we doen er alles aan om jouw leven te verbeteren!". Leerlingen die gepest worden krijgen een week deze verborgen camera mee. Pesters worden zich bewust van de camera, pesten daarom minder (voorkomen is beter dan genezen), en mocht iemand wel gepest worden, dan heb je kans dat de camera uitkomst kan bieden. Dan kan de school maatregelen nemen, van een groepsgesprek tot aan schorsingen, want ze hebben iets concreets om mee te handelen.

Klaarblijkelijk werkt het wel, een verborgen camera. Alleen enorm jammer dat men hier de nationale televisie voor nodig heeft.

Maar ja, pesten is niet zo erg als eenzaamheid. Vaak als pesten ophoudt, begint de eenzaamheid. En daar is he-le-maal niets tegen te doen; je kunt moeilijk iemand verplichten om te praten met of te reageren op anderen.

En waar is je privacy als docent?

Geplaatst:
comment_2190785
Dus een concrete manier om het pesten aan te pakken: Koop als school (liefst met subsidie van de overheid) een verborgen camera. Maak een campagne met: "word je gepest? Laat het ons weten en we doen er alles aan om jouw leven te verbeteren!". Leerlingen die gepest worden krijgen een week deze verborgen camera mee. Pesters worden zich bewust van de camera, pesten daarom minder (voorkomen is beter dan genezen), en mocht iemand wel gepest worden, dan heb je kans dat de camera uitkomst kan bieden. Dan kan de school maatregelen nemen, van een groepsgesprek tot aan schorsingen, want ze hebben iets concreets om mee te handelen. Klaarblijkelijk werkt het wel, een verborgen camera. Alleen enorm jammer dat men hier de nationale televisie voor nodig heeft. Maar ja, pesten is niet zo erg als eenzaamheid. Vaak als pesten ophoudt, begint de eenzaamheid. En daar is he-le-maal niets tegen te doen; je kunt moeilijk iemand verplichten om te praten met of te reageren op anderen.

Ik zag op Facebook een verhaal over een hoofdrolspeler uit dit programma, een gepeste jongen, welke niet meer naar school mag vanwege het programma. De precieze details weet ik niet, maar het klinkt in mijn oren alsof het toch niet zo heel goed werkt.
Geplaatst:
comment_2190792

Wat 'n gezeur zeg, prima dat ze ze aanpakken, die camera beelden zijn bedoel om hun te laten zien wat ze aanrichten en ze zijn allemaal onherkenbaar in beeld en niemand ziet wie wat doet, tenminste, als ik ze erna in een groepje zie zitten kan ik niemand eruit halen wie nu iets gedaan heeft en wie niet. Overdrijven is een vak, ik weet zelf bijvoorbeeld al niet meer hoe degene uit aflevering 1 eruit zagen dus het zal allemaal wel meevallen. In dit land, is het nooit goed.

Geplaatst:
comment_2190809

Ik zag op Facebook een verhaal over een hoofdrolspeler uit dit programma, een gepeste jongen, welke niet meer naar school mag vanwege het programma. De precieze details weet ik niet, maar het klinkt in mijn oren alsof het toch niet zo heel goed werkt.

Dat bleek uiteindelijk onzin te zijn.
Geplaatst:
comment_2190820

Ja, dat zeggen hun inderdaad. Maar ik las weer op andere plekken dat hij de toetsen moest doen in een kantoor en dat hij niet meer welkom was. Vreemd? :?

]Hun wat zeggen dat? Hun is een bezittelijk voornaamwoord, en kan dus niet gebruikt worden i.p.v. zij. :engel:

Om eerlijk te zijn geloof ik het woord van de school meer dan het woord van een willekeurige persoon op facebook.

Geplaatst:
comment_2190824

Dat bleek uiteindelijk onzin te zijn.

Lees dit eens dan.

Of dit.

Geplaatst:
comment_2190830
Ah, PowNed en de Telegraaf, de toonbeelden van kwaliteitsjournalistiek. Altijd beschikbaar voor geheel onpartijdige verslaggeving met nuance en geloofwaardigheid. Sowieso, als je je kind laat filmen in zo'n programma is het niet onwaarschijnlijk dat het klimaat op school er niet beter op wordt.
Sindsdien was de jongen al niet meer welkom in de klas omdat zijn veiligheid niet zou kunnen worden gegarandeerd.
Laten we eerlijk zijn: Ik denk dat de gemiddelde leraar van 50, met een burn-out en manische depressie niet in staat zou zijn om een gevecht tussen pesters en de zwakke, incompetente gepeste op te breken. Het lijkt mij dat de school het beste gemaakt heeft van een lastige situatie.
Geplaatst:
comment_2191138

En nu heeft ook een rechter er iets van gevonden. RTL mag de uitzending die voor aanstaande maandag op het programma staat niet uitzenden

AD.nl

De school was naar de rechter gestapt omdat leerlingen ondanks het "blurren" toch te herkenbaar zouden zijn. De rechter is hier in meegegaan en stelt het belang van privacy boven het aan de kaak stellen van pesten. Ik ben wel benieuwd wat voor invloed dit heeft voor komende afleveringen; zullen andere scholen ook een uitzendverbod eisen, gaat RTL daar mee akkoord of zal een rechter per geval een uitspraak moeten doen?

Geplaatst:
comment_2191241

Gewoon op tv laten komen, pesten is veel erger dan die beelden op tv laten zien, de rest van Nederland moet maar eens zien hoe kinderen gepest worden, jammer voor die pesters, moeten ze maar niet pesten, is een goeie straf voor ze. Niks schande van privacy.

Geplaatst:
comment_2191258

En nu heeft ook een rechter er iets van gevonden. RTL mag de uitzending die voor aanstaande maandag op het programma staat niet uitzenden

AD.nl

De school was naar de rechter gestapt omdat leerlingen ondanks het "blurren" toch te herkenbaar zouden zijn. De rechter is hier in meegegaan en stelt het belang van privacy boven het aan de kaak stellen van pesten. Ik ben wel benieuwd wat voor invloed dit heeft voor komende afleveringen; zullen andere scholen ook een uitzendverbod eisen, gaat RTL daar mee akkoord of zal een rechter per geval een uitspraak moeten doen?

RTL heeft al bekend gemaakt de uitzending aan te passen en alsnog uit te gaan zenden. Ben benieuwd hoe ze dat precies gaan doen aangezien het hele programma toch een beetje draait om die filmbeelden.

Ik denk niet dat er behalve dit geval nog meer problemen zullen komen voor het programma. Volgens mij was deze school de enige die er echt een probleem van heeft gemaakt. Andere scholen hebben (deels) meegewerkt aan het programma.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.