Jump to content
Geplaatst:
comment_2187263

Cover vs. Origineel

Muziek wordt uitgebracht, komt in de hitlijsten, en wordt vervolgens vaak gecovered. Het ene nummer al gauw nadat het origineel is uitgebracht, het andere nummer pas vele jaren later. Soms wordt zelfs de cover een nog grotere hit dan het origineel. In dit topic zul je twee versies van hetzelfde nummer te horen krijgen. De een is het origineel, de ander een cover. Vervolgens bepaal jij welke versie jij beter vindt: het origineel of de cover, met argumentatie. Hierna geef jij weer een origineel van een ander nummer, en een cover van datzelfde nummer. Het origineel moet het échte originele nummer zijn. Als je een cover van I Shot the Sheriff plaatst, hoort hierbij dus het origineel van Bob Marley, en niet van Eric Clapton. Je mag uiteraard wel het origineel van Bob Marley posten, en vervolgens de versie van Eric Clapton als cover nemen.

Regels (Jowx©)

• Reageer alleen op de post boven je
  • Beargumenteer de keuze die je maakt
  • Respecteer de mening van een ander
  • Reageer niet op de reactie van een ander, los dit op per PB
  • Plaats het origineel en één cover
  • Maximaal 1 post per dag
  • Alle overige forumregels zijn in dit topic van kracht.

Ik trap af:

Mad World, het origineel van Tears for Fears, cover door Gary Jules en Michael Andrews. Welke vind jij beter?

Bewerkt: door SpacyColours

• Reacties 136
  • Bezichtigingen 22.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2381992

Ik kies die van Cyndi Lauper boven die van Phil Collins. Ik vind haar een veel mooiere stem hebben en samen met een iets ander deuntje maakt het dit nummer wat minder een 13 in een dozijn nummer.

Origineel (Stevie Wonder)

Cover (George Michael)

Bewerkt: door NicolaB

• 3 weken later...
Geplaatst:
comment_2383854

Het origineel. Daar zitten veel meer instrumenten bij, terwijl de cover eigenlijk alleen maar een simpele percussie heeft en een baslijntje. Het origineel spreekt me ook veel meer aan.

Origineel

Cover

Geplaatst:
comment_2383868

De cover liet me wel lachen, leuke actie van Fransie, je kan zien dat hij er echt van geniet. Nog even en hij plakt er "eben für mich'' achteraan. Die luister ik liever dan het origineel.

Of deze?

• 3 weken later...
Geplaatst:
comment_2386791

Ik weet niet of het helemaal een eerlijke vergelijking is, het is wel echt een Bob Marley liedje, maar als ik het op puur op zang vergelijk kies ik voor de cover.

Origineel:

Cover:

• 2 weken later...
Geplaatst:
comment_2389609

Sowieso die van Phil Lynott en ik vind die stem in de cover eigelijk niet zo goed bij het lied passen.. Fijn dat ik dit nummer weer gevonden heb trouwens. :D

'Orgineel' ookal is de melodie geloof ik niet geschreven door dit clubje.

VS

Geplaatst:
comment_2390140

Wat een openbaring dat dit oorspronkelijk geen Nederlands volksliedje is. :-(

Ik weet eigenlijk niet zo goed welke ik dan moet kiezen. Dan maar die bovenste, denk ik.

Origineel:

Cover:

Geplaatst:
comment_2391508

Dat origineel is zo akelig zeurderig, zo erg dat het bijna niet erger kon. Toen luisterde ik de cover en veranderde mijn conclusie niet. De cover is beter, dan het origineel. Klinkt nog best geinig eigenlijk :puh:

Origineel:

Cover:

Geplaatst:
comment_2391704

Toen ik het nummer hoorde was ik er al zat van, hetzelfde geldt voor de cover dus het was moeilijk kiezen. Het was al moeilijk om beide nummers te luisteren maar ik denk dat ik toch voor het origineel ga.

Origineel:

Cover:

Bewerkt: door Asphyxiated

Geplaatst:
comment_2392673

Hier kies ik ongetwijfeld het origineel. Vanaf de eerste seconde van de cover wist ik al dat hij niet goed ging zijn. Op zich valt de cover nog mee, maar dat blaasinstrument maakt het nummer slecht. Geef mij maar David Bowie, dat klinkt rustiger.

Origineel:

Cover:

• 4 weken later...
Geplaatst:
comment_2396480

Eigenlijk vind ik deze cover een beetje een slap aftreksel van het origineel. De versie van Seger kent meer opbouw, is muzikaal interessanter en klinkt veel 'echter'. De versie van Metallica doet me niet heel veel.

Origineel:

Cover:

• 1 maand later...
Geplaatst:
  • Auteur
comment_2404567

Dikke lul drie bier ben jij, ik kwam speciaal naar dit topic om hier leven in te blazen met Cookin' on 3 Burners duh.gif

De cover vind ik lekkerder klinken, vooral omdat er wat meer tempo in zit, en waarschijnlijk komt dat ook een beetje door de tijd van het jaar.

Origineel:

Cover:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.