Jump to content
Geplaatst:
comment_2190124

Speedrunnen vind ik best intrigerend, al heb ik het nooit zelf gedaan. Heeft iemand hier ooit een Speedrun gedaan? En zo ja, hoe vond je dat? Wat was je tijd? Uiteraard met bewijs, anders is het moeilijk te geloven dat je een mooie tijd gehaald hebt natuurlijk. :puh:

Leaderboard voor GTA Vice City: http://speedrunrecords.com/Grand_Theft_Auto_Vice_City

De nummer 1:

http://speedrunrecords.com/Grand_Theft_Auto_Vice_City/run/513

Die heeft de storyline uitgespeeld in 1:27:48

Op het moment van aanmaken van dit topic is er toevallig iemand aan het speedrunnen:

http://www.twitch.tv/m00nchile85

Zijn personal best is 1:28:17 (link), nummer 3 ooit, op nog geen halve minuut afstand van de record houder!

• Reacties 49
  • Bezichtigingen 8.2k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2190132

Nog nooit gedaan of überhaupt een poging gewaagd. Ik heb het niet zo op tijdsdruk bij een spel, en ik ga het mezelf niet aandoen om zoiets te proberen. Daarom vind ik het des te meer een hele prestatie van de mensen die zoiets wél proberen, en het is ook leuk dat mensen er vrij recentelijk nog mee aan de slag zijn gegaan (zie dat leaderboard). Zo weet men toch nog een uitdaging te halen uit een spel dat inmiddels al meer dan 11 jaar oud en vermoedelijk grijsgespeeld is.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_2190135

Het eerste wat je moet doen is natuurlijk uberhaupt de weg weten. Weten wat na wat komt en hoe je dat het beste aan kunt pakken. Heb ooit mijn best gedaan om Cone Crazy op zo'n goede manier te doen, dat was al best wat uitdaging. En het ging wel, maar niet iedere keer. Een foutje en het is al klaar met je speedrun... Dus moest het wat consistenter worden. Het moet altijd goed gaan, en niet 75%, want dan is het risico dat je speedrun faalt al wel heel erg groot.

Geplaatst:
comment_2190136

Het eerste wat je moet doen is natuurlijk uberhaupt de weg weten. Weten wat na wat komt en hoe je dat het beste aan kunt pakken. Heb ooit mijn best gedaan om Cone Crazy op zo'n goede manier te doen, dat was al best wat uitdaging. En het ging wel, maar niet iedere keer. Een foutje en het is al klaar met je speedrun... Dus moest het wat consistenter worden. Het moet altijd goed gaan, en niet 75%, want dan is het risico dat je speedrun faalt al wel heel erg groot.

De persoon die op het moment van schrijven aan het speedrunnen is, is al twee keer van zijn motor gevallen. Ben benieuwd naar zijn eind resultaat.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_2190144

2x vallen kost misschien 5 seconden. Als je auto ontploft bij Cone Crazy of als je per ongeluk van dat dak af rijdt, dan kost dat heel wat meer seconden. :puh:

Maar deze run gaat ook absoluut geen persoonlijk record of wereld record worden...

Geplaatst:
comment_2190267

Vorig jaar had ik voor de eerste keer zulke speedruns gezien en toen ben ik er zelf ook voor beginnen trainen, echter ben ik nooit verder geraakt dan het eerste bedrijf. Ik heb er wel veel mee bijgeleerd. :)

Geplaatst:
comment_2190421

Ben zelf al enige tijd bezig met het speedrunnen van GTA:VC. Of tenminste oefenen met de speedrun. Ik kom zelf nog niet eens in de buurt van de nummer 1.

Zit op ongeveer 2,5 uur op Any% en 3,5u voor all missions%

Het is niet alleen GTa:Vc Die ik speedrun. Zijn nog een paar andere spellen die ik nu aan het oefenen ben. Waaronder Tomb Raider: Legend, Hitman Blood Money en Brothers in arms Hells highway.

Het belangrijkste met speedrunnen is de route die je neemt.

In GTA:VC is de route voor 99% al vastgesteld. Welke missies je moet doen, welke voertuigen je waar pakt en waar je ongeveer moet zijn op welk moment.

Het haalt in dit geval dan ook een van de leukste aspecten van speedrunnen weg, dat is de route uitvogelen van je speedrun.

Zoals ik al zei, Bij Vice City is de route al 99% vast. Er zijn uiteraard nog een paar puntjes die verbeterd kunnen worden. Waaronder het moment waar je welk telefoontje opneemt. Maar al die kleine verbeteringen zullen het wereldrecord met nog maar een paar seconden kunnen verbeteren.

Voor de rest, GTA:VC (en de hele serie) is erg 'RNG Heavy' (RNG=Random Number generation). Dit betekend eigenlijk dingen die niet altijd het zelfde zijn. Als groot voorbeeld, En ook enorme ergernis in VC Any%/100% is de Sunshine auto's. Tijdens SA is er voor bepaalde auto's geen echte spawn te vinden, en moet je dus hopen dat hij 'random' spawned. Als je geluk hebt spawned hij snel, wat een hele hoop tijd kan schelen. Maar veel runs worden gebroken dankzij de RNG (Voornamelijk Sunshine)

Voor de gene die nog niet echt het versil tussen de versies vegrijpen, een korte uitleg.

Any%, Dat is het spel via de kortste route uitspelen. Bij meeste spellen (Waaronder GTA:VC) betekend dit vanaf het moment dat je op start drukt, tot de eind credits.

All Mission%, Dit gebeurt in weining spellen, Alleen de GTA Serie is het echt bekend om. AM% is het uitspelen van alle missies die de naam van de safegame aanpassen.

100%, Spreekt voorzich Alle missies die voor 100% nodig zijn. Tijd stopt wanneer je 100% hebt behaald (En niet de eind credits.) Dit verschilt bij sommige spellen, Een aantal spellen hebben een safegame stats over de 100% (Super Meatboy heeft een 106% en castelvania SOTN 200.6%) bij deze spellen wordt 100% vaak vervangen voor hun hoogste percentage.

ikzelf vind speedruns niet alleen leuk om te bekijken, maar ook leuk om zelf te doen.

Het belangrijkste dat ikzelf in speedruns vindt is de uitdaging. Het maakt een nieuwe uitdaging binnen elk spel. Om het spel zo snel mogelijk uit te spelen. Het vergroot de re-play value.

Daarbij, ik ben niet zo een speedrunner die beter wilt zijn dan de rest, Maar een speedrunner die beter wilt zijn dan mezelf. Ik mik niet op een WR (World record) maar op een PB (Personal best). En zo zijn bijna alle speedrunners ook. Gewoon iedere keer beter zijn dan hun vorige keer.

En bijna altijd in een speedrun probeer je het spel tot hun uiterste te pushen, En misbruik te maken van de bugs en glitches die in het spel zitten. alles om maar sneller te zijn. Je bekijkt eigenlijk een spel vanuit een ander perspectief.

Voor de gene die nog een paar interessante speedruns willen bekijken, Hier een paar

Super meatboy 106%, door ougaa (1:23:10 WR)

Ook zeker naar uit te kijken is de jaarlijkste 'Awesome Games Done quick (Januari 2015)', 'Summer games Done quick (22-28 juni 2014)' en de 'European Speedste assembly (27/7 - 3/8 2014), Dit zijn jaarlijkse Marathons/Liefdadigheidsevenementen die tijdens de marathon 24 uur per dag speedruns uitzenden. En de Games Done Quick nemen ook donaties aan voor een goed doel tijdens deze evenementen.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.