Jump to content

Maps, maps everywhere!

Recommended Posts

Geplaatst:

Voor Spacy:

med_gallery_113271_234_3449990.jpg

Fouten aanduiden laat ik aan jou over (merendeel van de staten is juist, ken ook ongeveer de helft van de hoofdsteden), heb wel een zeer grote fout gemaakt met de staten rond de Mississippi (en ik weet dat Viriginia aan de kust ligt, maar het was al te laat).

Ow en ja, er is maar één hoofdstad Springfield (Illinois), maar kom.

• Reacties 1.6k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Phoenyxar

1070

• NicolaB

110

• Dexist

93

• SpacyColours

61

Top Posters In This Topic

Posted Images

Geplaatst:

Nou, hier is dan mijn creatie (Alaska valt alleen half buiten de foto):

post-131689-0-79469900-1416761097_thumb.jpg

Tja... ik zou je natuurlijk niet hebben uitgedaagd als ik niet kon vertrouwen op mijn toponymische kennis van de V.S. :engel: (was alleen de hoofdstad van Virginia even vergeten, maar in principe ken ik alle hoofdstad-namen uit m'n hoofd). Dat ik dus iets minder Springfields (:7) heb ingevuld dan jij, lag dan ook wel in mijn lijn der verwachting.

Echter, ik weet dat ik slecht ben in tekenen, al helemaal wanneer ik het uit mijn hoofd moet doen en alles op schaal moet zijn. Daarom leek dit me wel een leuke uitdaging, omdat jij bij mappen tekenen juist een streepje op mij voor hebt. En inderdaad, de vormen en verhoudingen van staten vind ik bij jou een stuk beter geslaagd dan bij mij. :$

Wat ligging van hoofdsteden en staten betreft, gaan we een beetje gelijk op denk ik. Zo raakte ik met Iowa en Michigan in de knel, waardoor Wisconsin veel te laag op mijn kaart kwam te liggen. Mijn Virginia belandde weer te hoog, waardoor het noordelijker dan West-Virginia kwam te liggen. Op jouw beurt heb jij Missouri en Virginia uit koers gedreven. Maar ik denk dat hier niet veel verschil zit tussen onze kaarten.

Dus... alles bij elkaar opgeteld kom ik uit op een... gelijkspel! :D

We kunnen dit ook eens doen met de map van Europa, als je wilt.

Geplaatst:

We kunnen dit ook eens doen met de map van Europa, als je wilt.

Waarom ook niet, maar daar heb ik wel een streepje voor denk ik. Het is maar dat ik een degelijke kennis heb van de VS-staten en dus eens fouten maak, maar dat gaat op vlak van landen in de wereld. Ooit de taak gehad bij aardrijkskunde om een wereldkaart te tekenen, ze was nagenoeg perfect (toch voor iets te tekenen zonder bron).

Geplaatst:

Die filmpjes zijn ook echt geniaal en niet zo oud eigenlijk (altijd gedacht dat het creatief van de jaren '60-'70 waren)

Ik heb eindelijk een manier gevonden om rond te limieten van de Galerij heen te werken! Ik heb een van mijn kaarten (ik geef toe, 2000x8000 pixels is groot) opgedeeld in drie individuele stukjes (met overlap) Ook achteraf pas gezien dat er op de middenste kaart een stationsnaam ontbreekt (Kninke).

Naja, alle kaarten zijn klikbaar voor een grote zoom. Het betreft een internationaal spoorproject en diens bediening van het continent in het jaar 2065. De drie onderverdelingen staan (simplistisch) uitgelegd in de legende! :o

med_gallery_113271_234_157749.png

med_gallery_113271_234_134267.png

med_gallery_113271_234_276615.png

Geplaatst:

Apart om te zien dat die >670 spoorlijn bewust steden overslaat en liever in the middle of nowhere rijd, terwijl er wel een >410 lijn doorheen kan lopen :puh:

Ook neemt die >670 lijn altijd een andere weg dan de >410 (ze gaan nooit gelijk op). Vooral bij de lijn tussen Prolene, Kranoeje, Lemsig en Kratese zou je toch denken dat ze zo veel mogelijk 1 lijn willen combineren XD

Geplaatst:

Wel, er zit wel een logica achter. Waar het lichtgroene conventionele (goed geoptimaliseerde) spoorwegen zijn en deze het doel heeft om de grotere steden van het continent te verbinden, daar is de donkergroene lijn een ingegraven MagLev (of in potentie een kleinschalige Vactrain). Ad Her (het donkergroen) is er voornamelijk om de verschillende kanten van het continent (en de 9 grootste steden) met mekaar te verbinden. Het is een eengemaakt systeem waar de drie verschillende niveaus op mekaar aansluiten, maar ze zijn wel alle drie anders in hun uitvoering en functie.

En ja, tussen Polèné en Kratese zit je wel met een uitzonderlijk geval waar lijn A gelijk loopt met de MagLev-lijn, maar hun snelheden zijn verschillend en zeer belangrijk: Het is een ander soort trein. MagLev maakt niet gebruik van hetzelfde materieel als een conventionele trein dus kan het niet dezelfde lijn delen. Grondgebruikgewijs zullen ze wel vaak langs mekaar lopen, maar uiteraard niet altijd. Zeker niet wanneer ze iets anders moeten doen.

Tussen Pierre en Sygfride zie je Ad Her inderdaad een volledig andere weg volgen als lijn A & E, maar dat is ook gewoon omdat Ad Her niet dezelfde steden moet aandoen als die twee lijnen. Sterker nog, dankzij zijn andere route omzeilt het de meeste pieken van de Mammutal Mountains en kan het via meerdere valleien zo de snelste route garanderen.

Uiteraard, zonder de uitleg lijkt het allemaal wat minder zinvol, maar er zit zeker wat denkwerk achter alle lijnen hoor :puh:

Geplaatst: (bewerkt)

Een spel dat ik leuk vind om te doen wanneer ik eens niets beters te doen heb is dit:

1. Ga naar www.mapcrunch.com

2. Klik linksboven op "Options"

3. Klik, onder Where To?, op "All"

4. Vink, onderaan de landen, de optie "Stealth" aan.

5. Klik bovenaan op de groene knop "Go".

6. Je belandt nu willekeurig ergens in de wereld in Google Streetview. Nu moet je, door een beetje "rond te rijden", gokken in welk land je zit, en eventueel ook de plaatsnaam.

7. Als je denkt het zeker te weten kun je weer op Options klikken en Stealth uitzetten, waarna linksboven het antwoord komt te staan (niet altijd trouwens, soms moet je een paar meter opschuiven voor het verschijnt, of nog een keer Stealth aan- en uitvinken. Ook kan je eventueel "Urban" aanvinken, om te voorkomen dat je ergens op een lange weg in de middle of nowhere belandt.)

8. Vink Stealth weer aan, en klik weer op "Go!" om naar een nieuwe locatie te gaan.

Ik weet niet, ik zelf vind dit soms wel grappig om even te doen, bovendien zie je dan nog eens wat van de wereld (virtueel dan) en als je het een aantal keer gedaan hebt, word je ook beter in het herkennen van typische plantatie en culturele kenmerken van je omgeving.

Bewerkt: door SpacyColours
Geplaatst:

Wel, het legt zichzelf goed uit.

Hier is een linkje naar GeoGuessr

En als je een filmpje wilt zien van mensen die het -met gelimiteerde kennis- eventjes voordoen.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...